Richting Kempen zonder Antwerpse/Brusselse ring: alternatieven?

Au79

Well-known member
Ik moet in de spits richting de Kempen en zou daarom graag zowel de Antwerpse als de Brusselse ring mijden.

Is het een alternatief om de N wegen te nemen of blijf je toch beter gewoon in de file staan?
Concreet dacht ik aan het volgende komende vanuit Gent (E17) en moet richting Geel:

afrijden in Sint-Niklaas => daarna N16 Temse brug richting Willebroek => N16 verder volgen naar ring Mechelen => vandaar N14 richting Lier => daarna in feite 2 mogelijkheden, N14 naar oprit E313 Massenhoven (waar je de file voorbij bent) of N13 richting oprit Herentals-West.

(Is dit realistisch of zijn die N13-14 wegen ook bezaaid met zones 50-30 en zit je daar even hard zoniet harder je kas op te fretten?)

Laatst bewerkt:
Ik heb Waze op staan voor de meldingen maar als navigatietool niet veel vertrouwen in eigenlijk, daarvoor al te veel farcen mee tegen gekomen...

Nope, je gaat waarschijnlijk een héél stuk langer onderweg zijn...
Je grootste pijnpunt is voor de Kennedy tunnel, mogelijks nog een stukje er na, eens je de E313 op zit heb je geen file meer, de file ginder zit richting Antwerpen!

Ik ben zelf van Mechelen Noord, en moet veel in de Kempen zijn, en over Lier is zelden sneller, tenzij er op de Antwerpse ring richting Nederland iets is gebeurd.

Jij moet dan eerst nog 2 pijnpunten passeren, eerst de N16 tussen Sint-Niklaas en de A12, vooral laatste stuk aanschuiven.
Maar dan de N16 tussen de A12 (Willebroek) en Mechelen, is bijna helemaal stapvoets, van begin tot einde, tijdens de spits.

Zet het gewoon eens om 07:00 in Google maps, je gaat verschieten denk ik!

Nope, je gaat waarschijnlijk een héél stuk langer onderweg zijn...
Je grootste pijnpunt is voor de Kennedy tunnel, mogelijks nog een stukje er na, eens je de E313 op zit heb je geen file meer, de file ginder zit richting Antwerpen!

Ik ben zelf van Mechelen Noord, en moet veel in de Kempen zijn, en over Lier is zelden sneller, tenzij er op de Antwerpse ring richting Nederland iets is gebeurd.

Jij moet dan eerst nog 2 pijnpunten passeren, eerst de N16 tussen Sint-Niklaas en de A12, vooral laatste stuk aanschuiven.
Maar dan de N16 tussen de A12 (Willebroek) en Mechelen, is bijna helemaal stapvoets, van begin tot einde, tijdens de spits.

Zet het gewoon eens om 07:00 in Google maps, je gaat verschieten denk ik!
Ok, helder!
Op de kaart zag mijn route er 'logisch' uit maar local input is goud waard.
Wist ik niet van dat laatste stuk (ook nog nooit gereden daar).

Ik heb een aantal maanden elke dag van Mechelen naar Geel gereden. Ging eigenlijk heel vlot (want amper file in die richting)
Als je van Gent komt is de Kennedy tunnel en een stuk van de Antwerpse ring inderdaad het probleem.

Je moet het water over of onder en dat is je grote probleem inderdaad.
Ik begin me ook af te vragen voor wie al die Oosterweel werken een verbetering gaat zijn.
Niet voor personen uit de Kempen die naar Antwerpen, Mechelen, Brussel of Gent moeten.
Ook niet voor de personen die de omgekeerde route rijden.

Ik begin me ook af te vragen voor wie al die Oosterweel werken een verbetering gaat zijn.
Niet voor personen uit de Kempen die naar Antwerpen, Mechelen, Brussel of Gent moeten.
Tuurlijk wel.
De Oosterweelverbinding gaat vooral helpen voor de haven; voor vrachtverkeer van alle richtingen. Hierdoor gaat de rest van de ring minder belast zijn met vrachtverkeer en gaat het dus helpen voor iedereen.
En sinds het de ring rond maakt, biedt het ook een alternatief voor sommige routes. Dit zal zowel bij incidenten helpen als voor algemene spreiding van het verkeer.

Dat is het idee toch.

Personen die het niet gaan moeten gebruiken, gaan er inderdaad niet veel profijt aan hebben.

'Tis nog vroeg hé.

Vanaf Mechelen naar Geel:
N14 richting Lier pakken, overgaan op de N108, langs Grillax Steakhouse rijden, aan die lichten daar rechts en dan direct links de ring van Lier op.
Daarna afhankelijk van het verkeer de N13 richting Herentals of de Berlaarsesteenweg richting Berlaar en zo langs Herenthout.

Terug
Bovenaan