Router advies

toru

Crew Member
Crowdfunder FE
Ik ben op zoek naar een router met meer mogelijkheden dan een basis model.
Vereisten:
  • Wifi hoeft niet (daarvoor heb ik een mesh-systeem dat prima werkt)
  • Aantal UTP poorten is onbelangrijk (ik heb een managed switch hiervoor)
  • VLAN capable - ik wil meerdere vlans kunnen routeren (ondersteund door de switch) en beperkingen opstellen (bv wel toegang tot vlan10, niet tot vlan 20 etc)
  • Wat mogelijkheden om firewall rules op te zetten zodat ik bepaalde apparaten die op het mesh-systeem zitten toch ook kan blokkeren van op het internet te gaan op basis van MAC-adres (maar wel lokaal toegang geven)
  • Ik ben wel wat mee met netwerken en verdiep me graag - maar een GUI met wat guidance is altijd tof
  • Geen cloud-only toestanden, liefst iets wat lokaal kan werken zonder verplichte link
Ik had al https://www.bol.com/be/nl/p/tp-link...7z7nCvfeGJDmIa5RidsKCuj0mGQwUx5MaAkOBEALw_wcB gevonden, voor 50-60 euro lijkt me dat een prima koop te zijn die aan de vereisten beantwoord, maar ik steek graag mijn licht hier op.

Wat betreft budget: Max 100 euro, Ubuquiti valt dus er uit. Merci!

Die Omada die je linkt kan werken, ook zonder externe controller in standalone mode.
Een Mikrotik hEX is ook een optie en is Europees.

Hou er rekening mee dat je switchen en AP's ook VLAN's moeten ondersteunen, anders wordt het messy.

Is je switch een model dat locally managed is, of kan het in een centrale controller geadopteerd worden? Zo ja, is het waarschijnlijk wenselijk in dat merk te blijven. Omada routers hebben bijv. meer features met een externe controller dan in standalone mode.

Die Omada die je linkt kan werken, ook zonder externe controller in standalone mode.
Een Mikrotik hEX is ook een optie en is Europees.

Hou er rekening mee dat je switchen en AP's ook VLAN's moeten ondersteunen, anders wordt het messy.

Is je switch een model dat locally managed is, of kan het in een centrale controller geadopteerd worden? Zo ja, is het waarschijnlijk wenselijk in dat merk te blijven. Omada routers hebben bijv. meer features met een externe controller dan in standalone mode.

Tis een TP-Link SG108.
De ap’s kunnen niet om met Vlan, dat is een privé netwerk in principe, maar daar zit één apparaat in dat ik graag de toegang tot internet zou ontzeggen.

Die Mikrotik had ik ook zien passeren, maar ik dacht dat die ingewikkelder was qua GUI.
Maar Europees heeft uiteraard een streep voor.

Dat is geen managed switch denk ik. Die is ook niet te managen via een Omada controller, moest je die willen gebruiken.

Je moet dan al 1 AP op een aparte poort in een andere VLAN zetten (dus uit je mesh halen), een apart SSID maken en dat device alleen met dat SSID verbinden. het kan, maar ideaal is het niet...

Dat is geen managed switch denk ik. Die is ook niet te managen via een Omada controller, moest je die willen gebruiken.

Je moet dan al 1 AP op een aparte poort in een andere VLAN zetten (dus uit je mesh halen), een apart SSID maken en dat device alleen met dat SSID verbinden. het kan, maar ideaal is het niet...
Excuus, een sg108e, die is wel managed.

Ik dacht dat ik met firewallrules ook een specifiek mac-adres zou kunnen beperken om toegang te hebben tot het internet. Maar dat lijkt dus niet waar te zijn.
Dan koop ik me ergens 2dehands wel een wifi-accesspoint en zet ik die apart op een poort.

Ik zoek die Mikrotik eens op. Dat hele routerOS gedeelte interesseert me wel.

ROS is toch wel redelijk verregaand en overweldigend voor beginners.

Ben er na 15 jaar van afgestapt, want veel te omslachtig en exotisch voor alledaags gebruik, en ook management en monitoring (als MSP dan).

M'n laatste installatie was een RB5009 met een 8-tal cAP ax access points. Werkt zo stabiel als iets, top installatie. Maar als ge dan iets moet wijzigen, en er is een update geweest, is er misschien weer een zoveelste aanpassing van de methode hoe je het kan doen...

Echt waar, vervang uw oud tuig met UniFi en verkoop het oude. Peace of mind...

Ik ben geen fan van TP-link, die worden al een tijdje verdacht van ingebouwde spyware... Ik gebruik ook veel Unifi, ook als MSP. Wat duurder dan de Mediamarkt spullen voor thuisgebruikers, maar betaalbaar vanuit professioneel perspectief... En heel fijn om mee te werken.

Echt waar, vervang uw oud tuig met UniFi en verkoop het oude. Peace of mind...
Ik ben geen fan van TP-link, die worden al een tijdje verdacht van ingebouwde spyware... Ik gebruik ook veel Unifi, ook als MSP. Wat duurder dan de Mediamarkt spullen voor thuisgebruikers, maar betaalbaar vanuit professioneel perspectief... En heel fijn om mee te werken.
De hele installatie vervangen door Unify gaat ongeveer tussen de 400-600 euro kosten (afhankelijk van wat ik juist kies).
Om een aantal IoT apparaten onder de knoert te houden in een huis tuin en keukensetting, dat is wat teveel van het goede vind ik.

routerOS lijkt me complex, maar er is ook veel over te vinden. Ik lees me in en zal me wrs daar aan wagen. Merci.

De hele installatie vervangen door Unify gaat ongeveer tussen de 400-600 euro kosten (afhankelijk van wat ik juist kies).
Om een aantal IoT apparaten onder de knoert te houden in een huis tuin en keukensetting, dat is wat teveel van het goede vind ik.

routerOS lijkt me complex, maar er is ook veel over te vinden. Ik lees me in en zal me wrs daar aan wagen. Merci.
Ok, maar die kost is eenmalig en moet je in theorie over meerdere jaren verspreiden.
Ja, er is veel te vinden over ROS, maar ik raad het echt niet aan als je voor gemak wil kiezen, ROS is echt een gasfabriek...
Maar als je u erin wilt verdiepen, succes, het is zeker boeiend, maar dus ook vermoeiend, en al zeker als je met VLANs begint, die je op 3-4 verschillende manieren kan interpreteren en implementeren in RouterOS. Ga voor een RBL009, of RB4011 of 5009, niet de hEX !

Er is een Unifi router die 100euro kost, maar ik zou die alleen maar aanraden als ge effectief hun ecosysteem wilt gebruiken.

De Express 7? Daar ben ik geen fan van. Ik heb een tijdje de vorige versie, de gewone Express getest. Prima voor een klein huis zonder complexe noden maar van zodra je wat wil tinkeren is die in mijn beleving wat te basic. Ik vind de UDR een fijne instapper, maar dat is dadelijk een tier hoger qua prijs en functionaliteit.

De Express 7? Daar ben ik geen fan van. Ik heb een tijdje de vorige versie, de gewone Express getest. Prima voor een klein huis zonder complexe noden maar van zodra je wat wil tinkeren is die in mijn beleving wat te basic. Ik vind de UDR een fijne instapper, maar dat is dadelijk een tier hoger qua prijs en functionaliteit.
De Cloud Gateway Ultra. Ik heb zelf de Cloud Gateway Max. Zo goed als hetzelfde als de Ultra, maar dan met ondersteuning voor Protect en een NVME slot voor de camera opnames. Ik ben daar zeer tevreden voor thuis gebruik. Als je alleen Unifi Network nodig hebt, dan is de Ultra meer dan genoeg.

Ma bon, als ge AP's en switches hebt van andere merken, dan is er weinig meerwaarde om voor Unifi te kiezen. Tenzij je langzaam aan in het systeem wil rollen.

Terug
Bovenaan