Ryzen 5 3600 upgraden naar ryzen 5 5600x

QiQi

Member
Hallo,

Ik zou graag willen vragen of het waard is om een ryzen 5 3600 naar een ryzen 5 5600x te upgraden
Ik heb een AMD Rx 6700 XT en ik speel op 1080p

Alvast bedankt

Je zal betere frametimes krijgen en ook iets meer fps, navenant welk spel je speelt zal dat soms merkbaar zijn of eerder verwaarloosbaar.
Als je die 5600X goedkoop (€ 50 of minder) op de kop kan tikken en toekomende tijd niet gaat upgraden valt dit te overwegen.
Tegenargument is dat het Zen 3 is terwijl we ondertussen al bij 5 zijn aanbeland. In die optiek is het zinvol om eerder door te sparen naar een grotere update. GPU en CPU zijn eigenlijk in balans op die resolutie, je zal pas rasse schreden vooruit gaan als je beiden op termijn vervangt.

Je zal betere frametimes krijgen en ook iets meer fps, navenant welk spel je speelt zal dat soms merkbaar zijn of eerder verwaarloosbaar.
Als je die 5600X goedkoop (€ 50 of minder) op de kop kan tikken en toekomende tijd niet gaat upgraden valt dit te overwegen.
Tegenargument is dat het Zen 3 is terwijl we ondertussen al bij 5 zijn aanbeland. In die optiek is het zinvol om eerder door te sparen naar een grotere update. GPU en CPU zijn eigenlijk in balans op die resolutie, je zal pas rasse schreden vooruit gaan als je beiden op termijn vervangt.
ok bedankt, hoelang denk je dat mijn pc ongeveer nog zal meekunnen met de toekomstige games op 1080p, 60fps, high settings?

Zal af hangen van het type spel. We zien bij nieuwere games genre Indiana Jones en Black Myth Wukong dat ray tracing een verplicht iets aan het worden is. Daar heeft je AMD kaart het lastig mee. Voor shooters of battle royals zit je nog prima.

1080p is uiteraard minder taxerend. 2 a 3 jaar is niet ondenkbaar afhankelijk van het genre en hoeveel eye candy je wil (high =/= extreme).

Zou een 5700X(3D) geen betere keuze zijn? Meer cores/threads en die 3D-cache helpt wel serieus in games.

1080p is wel wat zwaarder voor de CPU dan 1440p of 4K.

Zelfs als je naar 1440p zou gaan kan je nog wel enkel jaren verder.

Speel zelf al jaren op 1440p Ultrawide. Had hiervoor een 5820K en sinds een aantal jaar een 11700KF icm een 2080 en dat draait alles nog perfect op iets lagere settings dan ervoor. Sommige games kan ik nog perfect op High settings draaien.

Zou een 5700X(3D) geen betere keuze zijn? Meer cores/threads en die 3D-cache helpt wel serieus in games.

1080p is wel wat zwaarder voor de CPU dan 1440p of 4K.

Zelfs als je naar 1440p zou gaan kan je nog wel enkel jaren verder.

Speel zelf al jaren op 1440p Ultrawide. Had hiervoor een 5820K en sinds een aantal jaar een 11700KF icm een 2080 en dat draait alles nog perfect op iets lagere settings dan ervoor. Sommige games kan ik nog perfect op High settings draaien.
Zal de 5700x 3d geen bottleneck zijn voor de rx 6700xt?

Je kan ook uitkijken naar een goedkope AM4 non-X3D topchip (tweedehands Ryzen 9). De switch naar AM5 is nog steeds prijzig en het prestatieverschil tussen AM4-topchip en AM5-instapper is niet zo groot. Je moederbord moet dan wel een degelijke vrm opstelling/koeling hebben.

Ik kwam van een 2700x en ben naar een 5800x3D gegaan. Mijn PC is toch een stuk vlotter geworden in het algemeen. Ook in games maar het is te zien welk spel en welke 3D kaart je hebt en zo. En ik ben dan ook tegelijk van 16GB naar 32GB RAM gegaan. Uw RAM upgrade je best sowieso naar 32GB als je nog 16GB hebt, dat kost toch geen fluit meer.

Terug
Bovenaan