Sintobin verwijst met mannennaam naar De Sutter en VRT piept die weg

Extreem triestig gedrag. Ook al ben je het niet eens met transgenders of moet je er niets van weten, laat dan individuen in hun waardigheid.

VB is een partij die het nooit zal leren. Hopeloos en enkel goed als zweeppartij als je zulke mensen in de partij hebt (en vooral houdt).
Stijlloos en vooral zeer dom, daar kan je alleen maar stemmen mee verliezen.

Haar naam uit de reportage bieben vind ik belachelijk.
"Deadname is gevoelig".
Rutten haar snuif opmerking is 1000 keer meer schadelijker dan een stomme naam en daar fietsen ze toch ook niet omheen.
Beledigingen zijn zo oud als de straat. Uw gender veranderd daar niets aan.

"Deadname is gevoelig".
Rutten haar snuif opmerking is 1000 keer meer schadelijker dan een stomme naam en daar fietsen ze toch ook niet omheen.
Ik snap dat bieben of weglaten van die deadname in artikels ook wel wat vreemd, zeker omdat gisteren in Terzake het fragment gewoon zonder bieb werd vertoond en de naam gewoon nog eens herhaald werd, met ondertitels. Om dan daarna alles weg te laten in artikels en het videofragment.

Zo rond 01:29:50

Extreem triestig gedrag. Ook al ben je het niet eens met transgenders of moet je er niets van weten, laat dan individuen in hun waardigheid.

VB is een partij die het nooit zal leren. Hopeloos en enkel goed als zweeppartij als je zulke mensen in de partij hebt (en vooral houdt).
Sintobin, dat is dezelfde persoon die kloeg over 'omvolking' door een grote moskee te tonen...bleek om de basiliek van Koekelberg te gaan.

Hopeloze partij vol hopeloze mandatarissen met een hopeloze voorzitter die weigert grote kuis te houden.

Heel het concept van deadname is echter wel stevig overroepen (en in bepaalde contexten gewoon geschiedenisvervalsing als men retroactief bronnen gaat wijzigen) wat niet wegneemt dat iemand aanspreken met een andere naam dan gewenst of willen kwetsen respectloos is natuurlijk... Maar we hebben deze hetze ook meegemaakt bij onschuldige quiz-vragen in De Slimste Mens, hé, of bij een interview in De Zevende Dag, en binnen de kortste keren staan er mensen verontwaardigd te doen op social media alsof het een halsmisdaad is...

De VRT die dan nog een foute voornaam (dus per definitie niet een deadname (?)) gaat wegbleepen...
Waarom Terzake niet en VRT NWS wel? Deels gescheiden redacties of een interne discussie waarna het artikel werd aangepast.

Eén van de voorbeelden waaraan je héél duidelijk merkt hoe de media via taalgebruik de publieke ideologie trachten te sturen eigenlijk.

Ik snap heel die gevoeligheid over deadname ook niet, temeer omdat je veel transpersonen duidelijk hun nieuwe naam ziet baseren op hun oude: Walter -> Wendy, Sarah -> Sam, Paul -> Petra, Boudewijn -> Bo….

Laatst bewerkt:
Gevoeligheid over deadname, dat kan ik begrijpen voor de persoon in kwestie. Dat zal vaak gepaard gaan met de negatieve herinneringen aan deze vroegere periode.

Maar in dit geval vind ik het toch wat absurd dat de naam, die niet eens de deadname is, geblurred wordt. Voor wie of wat doet men dat? Wat is hier de rendering achter?

Blijkbaar is de oude voornaam van Petra De Sutter niet degene wat je zou vermoeden, staat in meerdere bronnen en op de VRT, maar eerlijk gezegd dat kan mij ook niets schelen. Ze heeft zelf gekozen voor een naam met dezelfde eerste letter als haar oude naam omwille van haar academische c.v. wat begrijpelijk is.
Redelijk wat mannelijke namen me een 'P', weinig vrouwelijke die bij me opkomen buiten Petra.

Dat laatste kan ik zelfs nog respecteren tot op zekere hoogte. Wat mij bij deadnamen ergert is gewoon de geschiedenis herschrijven.
Als je een CD van K'Choice uit de jaren '90 thuis hebt liggen, dan is de stem die je hoort historisch gezien niet die van Sam Bettens (durf hier zelf al niet meer de originele naam gebruiken en dat is veelzeggend). Als je anno 2026 naar een concert van K'Choice gaat, dan hoor je wél Sam Bettens.

Also, ben ik nu de enige die het vreemd vindt dat die VB'er een medewerker heeft die Zeoliet heet?
Wat hebben die ouders gedaan toen ze hun kind een naam wouden geven, in een mineralengids of op een doos waspoeder gekeken?

Denk je ? Ik vrees dat we in een tijd leven waar de kinderlijke bully uithangen op opvallend veel bijval kan rekenen. Je moet maar over de plas kijken wat er daar gebeurt.
Ja, ik denk dat. Quasi iedereen die er zo over denkt, stemde er toch al op, wie twijfelde zal nog eens nadenken. Van Grieken heeft het in 2024 voor zijn partij ook deels verpest door daar te weinig rekening mee te houden (Eerste Keus, Het Conclaaf). Het heeft sowieso niet veel zin om het hele MAGA-gebeuren te projecteren op onze maatschappij, en los daarvan dicht ik Van Sintobin nu niet bepaald hetzelfde "charisma" (by lack of a better word) toe als pakweg Trump.

"Deadname is gevoelig".
De standaard had in haar titel ook eerst het woord "deadname" gebruikt maar heeft het daarna veranderd naar "mannennaam". Ik denk als we niet in Amerikaanse toestanden willen geraken zo'n houding van de pers wel een goed idee is. Mijn interne eerste reactie bij die eerste titel was, "weer zo'n linkse marketingtrucs om hun eigen morele superioriteit te etaleren" terwijl het bij die tweede titel eerder was: "wat voor klootzakken zijn die Vlaamse Belangers toch altijd".

Wat mij vooral enorm stoort aan dat soort zaken is dat het je als persoon werkelijk niets kost om gewoon de gevraagde naam te gebruiken. Dat je bewust iemand bij de oude naam (hoe je het kan ook wil noemen, "deadname", "mannennaam, ...") noemt, kan echt enkel en alleen maar zijn om te kwetsen of te provoceren. "Ik begrijp het allemaal niet zo goed / ik vind het allemaal maar onzin dus ik doe maar gewoon mijn zin", dat soort egoïsme vind ik om van te walgen.

Ik geloof totaal niet in God of eender welk hemels wezen, maar ik ga ook niet te pas en te onpas tegen mijn gelovige grootmoeder roepen dat God niet bestaat. Die doet daar niemand kwaad mee, en het is voor mij geen enkele moeite om op een zinnetje als "het is misschien omdat de heer het zo gewild heeft" te antwoorden met "ja, misschien wel..." in plaats van "de heer bestaat niet."

Leef en laat leven verdorie.

En het staat iedereen vrij om eigen meningen te hebben over vanaf welke leeftijd transitie mag beginnen en genderneutrale toiletten enzovoorts enzoverder, maar iets simpel als een naam gebruiken? Als je dat zelfs al niet kan opbrengen (zeker als je in een publieke setting spreekt) dan ben je in mijn ogen gewoon een boer.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mij vooral enorm stoort aan dat soort zaken is dat het je als persoon werkelijk niets kost om gewoon de gevraagde naam te gebruiken. Dat je bewust iemand bij de oude naam (hoe je het kan ook wil noemen, "deadname", "mannennaam, ...") noemt, kan echt enkel en alleen maar zijn om te kwetsen of te provoceren. "Ik begrijp het allemaal niet zo goed / ik vind het allemaal maar onzin dus ik doe maar gewoon mijn zin", dat soort egoïsme vind ik om van te walgen.

Ik geloof totaal niet in God of eender welk hemels wezen, maar ik ga ook niet te pas en te onpas tegen mijn gelovige grootmoeder roepen dat God niet bestaat. Die doet daar niemand kwaad mee, en het is voor mij geen enkele moeite om op een zinnetje als "het is misschien omdat de heer het zo gewild heeft" te antwoorden met "ja, misschien wel..." in plaats van "de heer bestaat niet."

En het staat iedereen vrij om eigen meningen te hebben over vanaf welke leeftijd transitie mag beginnen en genderneutrale toiletten enzovoorts enzoverder, maar iets simpel als een naam gebruiken? Als je dat zelfs al niet kan opbrengen (zeker als je in een publieke setting spreekt) dan ben je in mijn ogen gewoon een boer.
Mee eens.

Wie denkt bij De Sutter nu nog aan die oude naam, dat is onmogelijk een vergissing, dit gaat al zo lang mee. Puur schofferen om te schofferen. Bully-gedrag zonder inhoud. Heel triestig dat zulke mensen verkozen worden om een deel van het volk te vertegenwoordigen.

Wie denkt bij De Sutter nu nog aan die oude naam, dat is onmogelijk een vergissing, dit gaat al zo lang mee.
De naam die gebruikt wordt is niet eens haar geboortenaam, wat het nog absurder maakt. De Sutter op de meest grove manieren als man afschilderen geeft dat soort trollen gewoon voldoening. Je moet de FB-commentaren eens bekijken wanneer er een artikel over De Sutter wordt gedeeld. Of nee, doe toch maar niet.

Maar ook hier mag een gezond evenwicht zijn:

Het is inderdaad echt niet nodig om Petra De Sutter nu nog met een mannennaam te gaan benoemen, zeker niet louter om te kwetsen.
Maar academische publicaties van voor haar transitie? Als ze toen geen naam die ook begon met een P. had gehad, gingen we die dan allemaal moeten aanpassen? Ik vind van niet.

Net zoals je vind ik (maar ik zou het hier ook niet meer durven) moet kunnen zeggen wat de namen waren van de leden van K's Choice 20 jaar geleden, of for that matter de acteurs in Inception of Juno, zonder de geschiedenis te herschrijven.
Sommige zaken kan je nu éénmaal écht niet veranderen.

En ik vind dat taboe rond deadnaming eerder het equivalent van religieuze wetten opleggen aan niet-gelovigen.

Heel het concept van deadname is echter wel stevig overroepen (en in bepaalde contexten gewoon geschiedenisvervalsing als men retroactief bronnen gaat wijzigen) wat niet wegneemt dat iemand aanspreken met een andere naam dan gewenst of willen kwetsen respectloos is natuurlijk... Maar we hebben deze hetze ook meegemaakt bij onschuldige quiz-vragen in De Slimste Mens, hé, of bij een interview in De Zevende Dag, en binnen de kortste keren staan er mensen verontwaardigd te doen op social media alsof het een halsmisdaad is...

De VRT die dan nog een foute voornaam (dus per definitie niet een deadname (?)) gaat wegbleepen...
Waarom Terzake niet en VRT NWS wel? Deels gescheiden redacties of een interne discussie waarna het artikel werd aangepast.

Eén van de voorbeelden waaraan je héél duidelijk merkt hoe de media via taalgebruik de publieke ideologie trachten te sturen eigenlijk.
‘Probleem van deadname noemen is enorm overroepen’, volgens man die er nooit zelf mee te maken heeft.

Misschien is het eerder een voorbeeld van het goed proberen te doen, maar dat het niet altijd eenvoudig is, dus we doen ons best. Behalve die extreemrechtse eikel.

Terug
Bovenaan