Wat mij vooral enorm stoort aan dat soort zaken is dat het je als persoon werkelijk niets kost om gewoon de gevraagde naam te gebruiken. Dat je bewust iemand bij de oude naam (hoe je het kan ook wil noemen, "deadname", "mannennaam, ...") noemt, kan echt enkel en alleen maar zijn om te kwetsen of te provoceren. "Ik begrijp het allemaal niet zo goed / ik vind het allemaal maar onzin dus ik doe maar gewoon mijn zin", dat soort egoïsme vind ik om van te walgen.
Ik geloof totaal niet in God of eender welk hemels wezen, maar ik ga ook niet te pas en te onpas tegen mijn gelovige grootmoeder roepen dat God niet bestaat. Die doet daar niemand kwaad mee, en het is voor mij geen enkele moeite om op een zinnetje als "het is misschien omdat de heer het zo gewild heeft" te antwoorden met "ja, misschien wel..." in plaats van "de heer bestaat niet."
Leef en laat leven verdorie.
En het staat iedereen vrij om eigen meningen te hebben over vanaf welke leeftijd transitie mag beginnen en genderneutrale toiletten enzovoorts enzoverder, maar iets simpel als een naam gebruiken? Als je dat zelfs al niet kan opbrengen (zeker als je in een publieke setting spreekt) dan ben je in mijn ogen gewoon een boer.