Skimmen van bankkaart, nog mogelijk?

Probleem is dat de meeste mensen niet graag toegeven dat ze, meestal op een eerder domme of naïeve manier, in het ootje genomen zijn, en dan komen die "half" correcte verhalen waar er een draai wordt gegeven dat ze niets verkeerd hebben gedaan.
Idd, dat is wat ik er ook van denk. Wel jammer dat ze het dan nog erger maken door via een al even naïeve journalist dat half verzonnen verhaal in de media te laten publiceren en zo het vertrouwen in de betalingssystemen onnodig te ondermijnen. Hoe graag ik had gewild dat die persoon zich hier zou registreren en de details uit de doeken zou doen, maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Ik vraag me ook af hoe die journalist in contact kwam met die persoon en het bv niet nodig vond om z'n job correct uit te voeren en dat verhaal dus op de een of andere manier te verifiëren. Ik veronderstel dat die persoon en die journalist dan kennissen/vrienden zijn oid (eventueel via gemeenschappelijke tussenpersoon)?

Sowieso sloppy reporting van de journalist, want uiteindelijk is dit toch belangrijke materie, en je gaat mensen voor de foute dingen bangmaken zonder ze te wijzen op waar ze wel mee voorzichtig moeten zijn.

Als je u anno 2024 nog laat vangen aan bepaalde technieken dan ben je gewoon naïef of lette je niet op.
Dat is klote voor jou, maar wel je eigen schuld. We moeten ook niet de mensen blijven pamperen.

Van kritische journalistiek is er ook weinig sprake in deze.

Zie nog recent hier in België die marktkramer met zijn fruit dat honderden euro's bleek te kosten, de grote hoop van de mensen lezen amper het bedrag op de betaalterminal alvorens de pincode in te tikken.
“Mensen kregen het betaalbakje voor hun neus geduwd, zonder dat ze het bedrag te zien kregen”, aldus de schepen."
"De klanten kregen het contactloos betaalbakje voor hun neus geduwd, zonder dat ze het bedrag te zien kregen."

"Het scherm van het machientje stond naar hen toe, ik kon het bedrag niet zien, ik moest alleen mijn pincode ingeven en er kwam ook geen bonnetje uit."

Ik vraag me ook af hoe die journalist in contact kwam met die persoon en het bv niet nodig vond om z'n job correct uit te voeren en dat verhaal dus op de een of andere manier te verifiëren. Ik veronderstel dat die persoon en die journalist dan kennissen/vrienden zijn oid (eventueel via gemeenschappelijke tussenpersoon)?
Helaas kom je regelmatig zulke verhalen tegen.

Nu ook weer:
"Simon werd vorige week dinsdag slachtoffer van een inbraak in zijn auto. Ik ontdekte dat mijn wagen was opengebroken toen ik 's ochtends wilde vertrekken, vertelt hij. Mijn bankkaart en andere persoonlijke spullen waren gestolen. Later bleek dat de dieven mijn kaart vorige dinsdag gebruikten om te shoppen in Walibi, Leuven en Antwerpen. Ze hebben voor ongeveer 156 euro uitgegeven, zo blijkt uit mijn bankafschriften."
https://www.hln.be/overijse/minderj...d-in-de-buurt-voelt-zich-nog-veilig~aa37861f/ (achter de betaalmuur)

Hoe kan je 156 euro betalen met een gestolen bankkaart?
Tenzij de code erbij zit?

Helaas kom je regelmatig zulke verhalen tegen.

Nu ook weer:
"Simon werd vorige week dinsdag slachtoffer van een inbraak in zijn auto. Ik ontdekte dat mijn wagen was opengebroken toen ik 's ochtends wilde vertrekken, vertelt hij. Mijn bankkaart en andere persoonlijke spullen waren gestolen. Later bleek dat de dieven mijn kaart vorige dinsdag gebruikten om te shoppen in Walibi, Leuven en Antwerpen. Ze hebben voor ongeveer 156 euro uitgegeven, zo blijkt uit mijn bankafschriften."
https://www.hln.be/overijse/minderj...d-in-de-buurt-voelt-zich-nog-veilig~aa37861f/ (achter de betaalmuur)

Hoe kan je 156 euro betalen met een gestolen bankkaart?
Tenzij de code erbij zit?
Bij de meeste banken kan je wel die limiet aanpassen, maar volgens mij niet zo hoog!
Bij Belfius is het maximum 125€.
Bij mijn keytrade is het zelfs 150€, en ik kan dit blijkbaar niet aanpassen (wel uit zetten).

Terug
Bovenaan