Snelheid verlagen op de snelweg?

Wat moet de toegelaten snelheid op onze snelwegen worden?

• 100

Stemmen: 11 7,4%
  • 120

Stemmen: 51 34,5%
  • 130

Stemmen: 78 52,7%
  • Anders, leg uit

Stemmen: 8 5,4%

• Totaal aantal stemmers
    148
De wagen is precies wel een heilig huisje in België. Het individuele belang om met een bezettingsgraad van 1,1 persooon in een blikken doos van 15m3 en 2 ton te rijden weegt precies wel zwaarder door dan collectieve veiligheid. Je merkt dat het eigenlijk zeer moeilijk is om een degelijk verkeersbeleid op poten te zetten. Ondanks de toenemende drukte die jaar na jaar erger wordt, zijn er eigenlijk geen maatregelen die genomen worden om het verkeer vlotter en veiliger te laten verlopen. Een verplaatsing wordt nooit in vraag gesteld, noch het formaat van wagen waarmee dat gebeurt, het tijdstip waarop dat gebeurt, de bezettingsgraad en de toestand waarin dat gebeurt.

*Rijbewijs met punten: al veel over gepraat, bestaat nog altijd niet
* Amerikaanse pick-ups en Hummers, nog altijd worden er nieuwe ingevoerd.
*nultolerantie voor alcohol en drugs, nog dagelijks zijn er ongevallen met mensen onder invloed
* Gsm achter stuur, ondanks 15 dagen rijverbod bij betrapping, zie ik op 3 km al 5 man bezig op hun gsm.

En je kan zo nog door gaan .

Los van het feit of je nu 120 of 100 of 90 hanteert, er zal altijd een groot deel zijn die zich daar niet aan houdt. Men kan de bestaande wetten al niet handhaven. Men zal hier en daar eens iets doen wat de veiligheid in 1 stukje straat verbetert, maar dan wordt dat op een andere plaats teniet gedaan.

In slaap vallen is nu wel extreem, maar ik geloof best dat mensen eerder wegdromen of op hun gsm beginnen tokkelen bij 100/u in vergelijking met 120/u.
En beide zaken horen wederom niet. Non-argumenten dus.

Ikzelf vind gemorrel aan de limiet niet aan de orde zo lang men al de andere regelgeving niet begint af te dwingen. Nog teveel zie je mensen hun niet aan de snelheidslimieten houden, gsm'en achter het stuur. Geintoxiceerd rondrijden.
Dat men eerst maar eens de huidige problematiek aanpakt ipv altijd maar wijzigingen aan de wet te doen en daar verder geen gevolg aan te geven.

Als ze dingen van Nederland willen overnemen qua verkeer, dat ze dan ook ineens het aantal rijstroken per rijrichting aanpassen.
Op wegenforum vond ik een toelichtingskaartje (uit 2011 wel, dus er zijn er misschien meer/minder nu) : aantal rijstroken Nederland

Want anders, zoals ik hier eerder ook al las, is er te weinig verschil met de vrachtwagens, en dan gaan er zich nog meer absurde en gevaarlijke situaties voor doen.

Fun fact, het is een reeds algemeen bewezen wet dat hoe meer rijstroken er zijn, hoe meer auto's zich op de weg begeven. De opening van een nieuwe rijstrook zal op korte termijn leiden tot vlottere doorstroming wegens meer plaats, maar op lange termijn leidt dit altijd tot meer files en congesties.

In het Engels heet dit de Fundamental Law of Road Congestion en dit is al honderden keren bewezen in de laatste 50 jaar.

Dus neen, aub, ga niet meer rijstroken installeren op de autostrade want het is enerzijds ontzettend duur en anderzijds helpt het geen ene moer.

Zeker voorstander, maar zolang de pakkans niet fenomenaal naar omhoog gaat en de overtreders het niet veel harder gaan voelen, heeft het weinig zin en maak je de situatie alleen maar gevaarlijker door de maximumsnelheid naar beneden te halen, want je creëert een te groot snelheidsverschil tussen zij die wel in staat zijn om zich aan de regels te houden en de egoïstische narcisten die dat niet kunnen.

egoïstische narcisten

Ik vraag me eigenlijk af wie de egoïstische narcist is.

Ofwel laat je de limiet op 120 en mag je een vrije keuze maken of je 120 of 100 rijdt
Ofwel verplicht je iedereen om maximaal 100 te rijden. Je ontneemt de keuzevrijheid van iedereen omdat een bepaalde groep iets wil.

Die borden boven de snelweg zijn toch wel dynamisch? Standaard een groene pijl, en dan 110, 90, 70 en 50 als er file is.
Als er in Gent 50 permanent staat, dan zijn ze daar wss aan het werken? Versmalde rijstroken? Ik kom daar nooit dus oprechte vraag.
Helaas niet, sporadisch passeer ik daar en elke keer al moeten vertragen tot 70 of 50, ook bij rustig verkeer - die borden zijn zo dynamisch als de doorsnee bewoner van een woon en zorgcentrum en zo intelligent als de doorsnee koe.

En op de E19 tussen Antwerpen en Brussel hangen er voorbij de Craeybeckx geen meer. Als ze daar een snelheidsbeperking plaatsen, is het ineens voor kilometers aan een stuk.

Ik heb voor 130kmp gestemd, de reden dat ik geen 100kmp is omdat het file veroorzaakt.Persoonlijk ga ik wel is shoppen in Nederland en die
100kmp steekt toch dik tegen hoor.
Ze hebben gezien dat het voor het klimaat ook geen verschil geeft of nauwelijks uitmaakt.

Hier ook serieuze voorstander van dynamische snelheden aangepast aan de omstandigheiden. En dat mag voor mij ook gerust ruim geïnterpreteerd worden. Niet alleen drukte maar bv ook zware weersomstandigen of pieken in vervuiling. Wisselende snelheden gelinkt aan tijdstippen is onnozel omdat je dan ongetwijfeld momenten gaat hebben waar je 100 moet bollen terwijl het niet nodig is.

Maar aub niet altijd en overal 100. Het zou redelijk belachelijk zijn om de maximumsnelheid op Vlaamse snelwegen amper 10km hoger te leggen dan wat je in Wallonië overal buiten de bebouwde kom mag doen.

Wat mij betreft mag het gewoon zoals in Duitsland: geen snelheidslimiet. In de praktijk rijdt dan iedereen de snelheid waar hij/zij zich comfortabel bij voelt. Met 160 km/u kan ik ook nog vrede nemen. 100 km/u is tergend traag. Ik vermijd Nederland als de pest voor 19u door die lage snelheidslimiet.

Wat mij betreft mag het gewoon zoals in Duitsland: geen snelheidslimiet. In de praktijk rijdt dan iedereen de snelheid waar hij/zij zich comfortabel bij voelt. Met 160 km/u kan ik ook nog vrede nemen. 100 km/u is tergend traag. Ik vermijd Nederland als de pest voor 19u door die lage snelheidslimiet.
Dat lijkt me op ons dichte wegennet niet haalbaar. In Duitsland is dat ook maar op een beperkt aantal stukken snelweg toegelaten. Op bepaalde plaatsen in Wallonië zou het mss nog lukken, maar in Vlaanderen lijkt me dat gewoon onmogelijk.

Je overschat de gemiddelde capaciteiten van de gemiddelde bestuurder, ons wegennet is daar totaal niet geschikt voor - densiteit van het wegennet en van de wagens en vrachtwagens, toestand wegennet, .. dat zou catastrofale gevolgen hebben in ons land, ik vermoed dat ons land ook meer zotten op de weg telt dan Duitsland.

En dan ontbreekt nog de basisdiscipline: 75% kan hier nog geen rond punt nemen en doet zijn richtingaanwijzer aan letterlijk 5 meter voor de afslag, als ze hem al gebruiken. Diezelfde personen een verantwoorde snelheid laten kiezen is waanzin.

Ik vraag me eigenlijk af wie de egoïstische narcist is.

Ofwel laat je de limiet op 120 en mag je een vrije keuze maken of je 120 of 100 rijdt
Ofwel verplicht je iedereen om maximaal 100 te rijden. Je ontneemt de keuzevrijheid van iedereen omdat een bepaalde groep iets wil.
Je weet dat de wetten in Belgie/Vlaanderen gestemd worden door een parlement dat de meerderheid vertegenwoordigd. Je moet je dus niet afvragen wie de egoistische narcist is hoor. Het zijn wel degelijk de personen die zich niet aan de wet houden.

Dat 100 km/h zo traag is, is gezien de context een vrij vreemd argument. Het betreft Belgie. De Belg legt gemiddeld 35-40 km per dag af met de wagen. Dat wil zeggen dat zelfs in het uitzonderlijke geval dat alle kilometers afgelegd worden op de autostrade, je met een maximumtijdswinst zit van 4 minuten. Op de hele dag.
Ritten langer dan 50 km komen in zijn totaliteit niet vaak voor. Zelfs in de VS maken ritten langer dan 80 km maar 1% uit van alle ritten met de wagen. Dat zal in Belgie niet anders zijn.

Als jij per toeval nu net een vertegenwoordiger bent die elke dag 100+ kilometers moet rijden, dan ben jij een hele grote uitzondering en valt jouw persoonlijke ervaring niet serieus te nemen. Je kan een mobiliteitsplan niet focussen op een heel kleine doelgroep.
80% van de autobestuurders zal 95% van de tijd minder dan 50 km rijden per dag (en dat is dan op alle wegen, niet enkel de autosnelweg), waardoor het maximale tijdsverlies in de overgrote meerderheid van de situaties de 5 minuten niet zal overschrijden.

ik ben pro snelheidsverlaging. Mag van mij zelfs lager zijn, overal 70 km/u. Leid gewoon tot minder accidenten en vlotter invoegen op al onze op en af ritten.

Ik leg momenteel gemiddeld 180 km per dag af voor mijn werk. Waarvan 130 km snelweg, en 40 km een baan van 90 km/u.

Mijn gemiddelde snelheid op dit hele traject is 50km/u door bestaande files en druktes.

Je weet dat de wetten in Belgie/Vlaanderen gestemd worden door een parlement dat de meerderheid vertegenwoordigd. Je moet je dus niet afvragen wie de egoistische narcist is hoor. Het zijn wel degelijk de personen die zich niet aan de wet houden.
Ik durf nog wel te betwijfelen dat alle keuzes van het parlement al dan niet door een meerderheid van de bevolking worden gesteund. Tijdens de verkiezingen hadden nie alle partijen een standpunt over 100 of 120.

Maar je bevestigt mijn punt wel. Bij 120 kan iedereen kiezen 100 of 120 kiezen. Bij 100 sluit je de keuzevrijheid van een deel van de bevolking uit.

Ik durf nog wel te betwijfelen dat alle keuzes van het parlement al dan niet door een meerderheid van de bevolking worden gesteund. Tijdens de verkiezingen hadden nie alle partijen een standpunt over 100 of 120.

Maar je bevestigt mijn punt wel. Bij 120 kan iedereen kiezen 100 of 120 kiezen. Bij 100 sluit je de keuzevrijheid van een deel van de bevolking uit.
Je kan dan kiezen of je 80 of 100 rijdt.

De wagen is precies wel een heilig huisje in België. Het individuele belang om met een bezettingsgraad van 1,1 persooon in een blikken doos van 15m3 en 2 ton te rijden weegt precies wel zwaarder door dan collectieve veiligheid.
En het alternatief = ???

De NMBS met hun non stop stakingen en verouderde infrastructuur en besparingen?
De Metro in Heist Op Den Berg? Ah neen wacht die bestaat niet.
Of neen wacht straks 50km/u max. Ook op snelwegen.

Ik vind dat ergerlijk dat men altijd op iets klein focust in plaats van een algemeen beleid uit te stippelen. Puur focus op maximumsnelheid in plaats van een algemeen beleid.

Ik zou eerder zeggen: Voer een hogere maximumsnelheid in maar in ruil verhoog de straffen op overdreven snelheid en las effectieve korte celstraffen in op gedrogeerd of boven de promillerondrijden. (Eerste keer: twee weken effectief celstraf te serveren binnen de 3 maand tijd na overtreding.)

Terug
Bovenaan