SOLVED !!!! scherm en keyboard, gaan pas bij 2de opstart aan.

Elke keer gewoon de pc shutdownen als je er mee klaar bent, ipv in hibernate of standby te laten gaan, is dat geen optie ? Start toch snel op zeg je zelf, en scherm en keyboard werken dan wel als je uit volledige off-modus komt, zei je.

Elke keer gewoon de pc shutdownen als je er mee klaar bent, ipv in hibernate of standby te laten gaan, is dat geen optie ? Start toch snel op zeg je zelf, en scherm en keyboard werken dan wel als je uit volledige off-modus komt, zei je.
is hetzelfde probleem hoor, als ik volledig shut down doe.

Dan nog start hij vaak niet bij de eerste beurt meteen op. moet ik dan ook 2 keer doen

eens een nieuwe CMOS batterij gestoken, op aanraden hier, maar helaas ook geen soelaas :baard:

nog steeds hetzelfde.

Voeding weinig waarschijnlijk. Als je éénmaal bent opgestart ondervind je eigenlijk geen problemen meer als ik het goed begrijp.

Is er een verband tussen de lichtjes op je toetsenbord en het wel of niet aangaan vh scherm? Lijkt me zeer random. Het ene is een usb peripheral en het andere een PCI-E card.

Stresstest je PC eens met OCCT oid.
Laat gelijktijdig een monitoringprogramma lopen zodanig dat je eventuele voltagedrops op je voltagelijnen kan monitoren. Zo sluit je alvast de voeding uit, in zekere mate toch.

Voor het overige zou ik de voor de hand liggende zaken checken:
- reseat uw GPU eens
- probeer eens andere voedingskabel naar GPU
- check of alle kabels van voeding naar MB-GPU-etc goedzitten.
-verander eens van poort op uw GPU > verander type connectie DVI/HDMI/DP > pak eens een ander scherm? (TV kan ook).
- wissel geheugen eens van slot, spiegelbeeld of kruislings.

Is ongetwijfeld de voeding. Ik had ook zo random issues op een oud systeem, nooit gevonden wat het was tot ik uiteindelijk een andere voeding stak. Werkte ook perfect zolang hij was opgestart. Heel af en toe random issues bij opstarten

Zou wel eens een MSI probleem kunnen zijn..mijn MSI Z690-A doet dit ook al ~1.5 jaar.
Bios update, geen effect
andere voeding of cpu, geen effect
Nvidia ; AMD kaart of die van de cpu gebruiken, geen efffect
Ander RAM, geen effect
ander scherm (HDMI=>DP), geen effect
enz enz
Pc compleet uit de case halen, alles individueel afstoffen en terugzetten, geen effect.

Gewoon op de powerknop duwen en 2 seconden later op reset, zal zo blijven tot het moederbord dienst weigert en vervangen wordt. :laugh:

LIEFSTE VRIENDEN HIER BEN IK WEER !

en ik heb een update:
ik heb nu een 27 inch scherm ipv een 24 inch (upgrade dus).

En ik merk dat ik nu zelfs nog meer opstart pogingen moet doen, nu is het vaak bij de 3e of 4e power on, dat het scherm en keyboard aangaan !

Dus ik denk nu toch meer en meer in de richting van een te lichte, of stilaan defecte power supply?
klopt deze redenering?

wat denken jullie?

Huidige voeding is CORSAIR CX 750. dus echt te licht, voor ocharme een geforce gtx 970 , en wifi lan, denk ik toch niet? zelfs de cd rom drive heb ik losgekoppeld, om "stroomzuiniger" te zijn, maar geen avance.

Maar nogmaals: ééns de PC is opgestart, valt die echt nooit zomaar uit.

Het is moeilijk te zeggen, ik zou eerder denken het moederbord, maar das natuurlijk niet zo gemakkelijk te wisselen, een voeding is gemakkelijker te wisselen. 750Watt is meer dan voldoende voor een GTX970 + CPU.

Het is moeilijk te zeggen, ik zou eerder denken het moederbord, maar das natuurlijk niet zo gemakkelijk te wisselen, een voeding is gemakkelijker te wisselen. 750Watt is meer dan voldoende voor een GTX970 + CPU.
bestaat er apparatuur om dat uit te meten/testen?

want een nieuwe voeding steken, tja ik kan dat zelf al niet, dus ik zou al iemand moeten laten komen, om ene te verkopen... en als het dan toch dat niet lijkt te zijn... :help:

In je BIOS is er een enigszins curieus gedeelte voor "Windows 8 features" dat gaat over het aan/uitzetten van USB, PS/2, SATA, en iGPU tijdens het booten. Eigenlijk 'fast boot' maar met meer controle, of zo. Dat zit dus in het vaarwater van je probleembeschrijving, al is het moeilijk om te zeggen hoe je het moet instellen als je een hogere versie van Windows gebruikt (neem ik aan). Ik zou zeggen: speel eens met die aan/uit settings of het een verschil maakt?

Ok ik denk dat het opgelost is, na maanden ellende :D

er werd hier al door iemand gezegd: batterij uithalen, en eventueel nieuwe plaatsen.
gedaan, maar dit helpte niet.

MAAR: op tomshardware dan toch de vermoedelijke solution gevonden ( !! )
PC loskoppelen van electriciteit, batterij uithalen, power on button 30 seconden induwen.

daarna: batterij terugplaatsen, terug instekker steken, en dan zegt bij bij opstart "use default settings". yes klikken.

dus basicly een Bios reset to defaults denk ik?

Dit lijkt nu toch te helpen hoor, is nu al 3 dagen dat ik dat probleem niet meer heb!

Terug
Bovenaan