Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Ook dierenliefhebbers klagen steen en been. Maar is dat nu teveel om 1 dag van de 365 bij uw hond/kat/whatever te blijven en ze te kalmeren zodat iemand anders ook plezier kan/mag hebben. Als je een grote dierenliefhebber bent dan heb je dat toch met alle plezier over voor uw troeteldier?
Omdat het niet bij 1 dag blijft? Hier is het al weken aan een stuk dat er wel 1 of andere marginaal iets zit af te steken, dag of nacht maakt ook niet uit.

Omdat het niet bij 1 dag blijft? Hier is het al weken aan een stuk dat er wel 1 of andere marginaal iets zit af te steken, dag of nacht maakt ook niet uit.
Dat is nu toch ook al verboden?
Dan moet de politie daartegen optreden, zoals bij alles wat illegaal is en overlast geeft.

Boeren kunnen hun beesten toch op stal zetten?
(En boven die stal moet je ook geen vuurwerk afsteken, maar dat lijkt me nu wel logisch... :smile:)

Geen idee wat paarden/koeien/... doen bij onweer, maar onze hond heeft bijv evenveel last van vuurwerk als van onweer.

Ik vind daar ook niets mis mee, maar in mijn stad/gemeente is het gewoon verboden.
Je kan én zeggen dat het tussen bepaalde uren dient te gebeuren én er voorwaarden aan stellen.
Nu is het in alle steden/gemeentes ofwel verboden ofwel toegelaten tussen uur X en uur Y.
Beetje sneu als je het graag doet en het bij jou altijd verboden is.

Wat klopt er dan niet aan?
Ik vind mijn voorbeeld van sportieve wagens heel veel gelijkenissen vertonen...

Dat is idd triest en sluikstorten.

Hier in de streek trouwens weinig last van sluikstorten in de bossen, maar wel véél last met niet-aangelijnde honden.
(Maar ik ga daar nu ook niet voor beginnen roepen dat honden niet meer als huisdier mogen gehouden worden... :tongue:)
Op stal horen die beesten dat nog he. Dat gaat niet de oplossing zijn.

In mijn vorige gemeente moest je een vergunning afhalen en mocht je tussen bepaalde uren afsteken. Als dat gecontroleerd kan worden, is dat zeker een oplossing.

Het klopt niet omdat voor vuurwerk meerdere factoren meespelen dan "alleen maar gevaarlijk". Er zijn genoeg dingen die als gevaarlijk beschouwd worden, die nog perfect kunnen. We leven in een behoorlijk vrij land waar zeer veel kan en mag.

Moet zeggen, ik heb bij mij in de buurt nergens vuurwerk gezien of gehoord. Ik woon nu wel vrij afgelegen maar toch, je hoort en ziet dat toch normaal van vrij ver af.

De wind zal er wel iets mee te maken hebben, maar ik heb toch ook de indruk dat de gedachte het niet te doen aan het doorsijpelen is bij de meeste mensen?

Ik geef grif toe, vroeger staken wij altijd vuurwerk af. We hadden daarvoor wel speciaal een lanceerplatform ineen geknutseld dat niet kon omvallen. Gewoon afsteken vanuit een lege fles die los staat is al compleet fout en gevaarlijk. Iedereen zal dat van zichzelf wel denken of zeggen, maar hoe wij het deden was dus wel zo veilig als mogelijk maar goed, ik begrijp dat je zoiets niet van iedereen kan verwachten en al zeker niet wanneer er drank in het spel is. Dus ik begrijp en kan best leven met een algemeen verbod om het door eender wie zomaar te laten afschieten.

Echter, wanneer dit in samenwerking met of onder goedkeuring van de gemeente, op een verantwoordelijke, veilige en gecontroleerde manier georganiseerd kan worden, zie ik niet in waarom het niet zou mogen.

"Voor de dieren" vind ik geen reden, als het uur en de plaats op voorhand vaststaan kan je daar als diereneigenaar perfect maatregelen voor nemen.

Laatst bewerkt:
Ook dierenliefhebbers klagen steen en been. Maar is dat nu teveel om 1 dag van de 365 bij uw hond/kat/whatever te blijven en ze te kalmeren zodat iemand anders ook plezier kan/mag hebben. Als je een grote dierenliefhebber bent dan heb je dat toch met alle plezier over voor uw troeteldier?
Maar thuis zitten met uw dier lost dat probleem helemaal niet op. Dieren worden nog steeds histerisch ook al zit je thuis hoor.

Vroeger als klein ventje trok ik met mijn nonkel naar de velden om vuurwerk af te steken, ver weg van huizen/hangars/... .
Fles werd ingegraven zodat pijl niet van richting kon veranderen en we hadden zeker 2 flessen bij om onontplofte te kunnen laten zitten, wat nooit is voorgevallen.
Mijn vader heeft nu een grote tuin met weide erachter + weides rondomrond en daar staken we de laatste jaren vuurwerk af.
Mijn oudste is er nu 7 en had dit fantastisch gevonden om met zijn botjes aan mee te helpen/kijken, maar het mag niet meer.
Wie doen we daar eigenlijk kwaad mee en waarom moet dit verboden worden voor mensen die er verantwoord mee om gaan?
Omdat iedereen van zichzelf denkt dat ze er verantwoord mee om gaan. Om uw vergelijking van hier onder te gebruiken: straatracers vinden ook dat ze niks verkeerd doen, omdat ze toch racen als er weinig verkeer is.

Wat mij vooral stoort bij de tegenstanders is dat er geen compromis gezocht wordt.
'Vuurwerk is gevaarlijk!' Natuurlijk is dat gevaarlijk, laat er telkens een volwassene bij zijn en verkoop geen vuurwerk aan minderjarigen.
Als je schrik hebt dat volwassenen er ook niet verantwoord mee om gaan: richt een cursus in zodat ze de gevaren kennen en kunnen inschatten. Wie de verplichte cursus niet volgde, mag geen vuurwerk kopen.
Waarom moet het ofwel verboden zijn ofwel toegelaten tussen uur X en uur Y?
Er is daar nog een gigantische marge tussenin om maatregelen te nemen.
Maar dat compromis is er net wel: stedelijk georganiseerd vuurwerk en geluidsarm vuurwerk.
En waarom moet Bengaals vuur dan uit voetbalstadia verboden worden, dat is toch ook maar om iets te vieren?

Bijv: Voor veel mensen is een auto die snel optrekt geen meerwaarde, professionele autocoureurs die snel optrekken zijn ook veel leuker om naar te kijken, + in België mag je toch nergens meer dan 120km/u + sportieve wagens kosten veel geld + snel optrekken geeft geluidsoverlast + onschuldige omstanders kunnen verwond/gedood worden bij een accident.
Sportieve wagens dus verbieden en begrenzers op alle auto's?
Je mag sportieve wagens kopen in België, je mag er echter niet mee doen waarvoor ze bedoeld zijn (namelijk racen), behalve in een juiste omkadering met professionele begeleiding. De juiste vergelijking is dus: je mag vuurwerk kopen, je mag het alleen niet afsteken. Ook goed hoor :).

Misschien moeten ze gewoon de beelden van dat hand en oog tonen op de voorpagina's. Het is elk jaar hetzelfde verhaal en dat allemaal voor iets wat geen enkel nut heeft.

Misschien moeten ze gewoon de beelden van dat hand en oog tonen op de voorpagina's. Het is elk jaar hetzelfde verhaal en dat allemaal voor iets wat geen enkel nut heeft.
Lijkt me 100% de verantwoordelijkheid en schuld van de ouders. Hun kind mag nu de gevolgen dragen van hun onvermogen om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Maar enfin, aan de weinig voorstanders van vuurwerk in dit topic, leg mij dit eens even uit?

Vuurwerk is verboden, omdat het te gevaarlijk is en omdat het onaangekondigd voor overlast kan zorgen. Niet enkel gevaarlijk voor diegene die het afsteekt, maar ook voor passanten en omwonende.
Maar op oudejaarsavond, wanneer procentueel kans het hoogst is dat onverantwoordelijk mee wordt omgegaan omwille van alcoholconsumptie, dan vinden we het gedurende één uurtje oké.

Diegene die dat hieronder gaat proberen logisch uit te leggen, wel die wil gewoon het licht zijn ogen ontkennen.

Een totaalverbod op verkoop van vuurwerk aan particulieren. En geef mij dan maar mooi (geluidsarm) vuurwerk door professionals in plaats van de zoveelste marginaal die denkt dat hij/zij cool is.

Lijkt me 100% de verantwoordelijkheid en schuld van de ouders. Hun kind mag nu de gevolgen dragen van hun onvermogen om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Je moet er ook rekening mee houden dat kinderen soms dingen doen die niet mogen. Er staat nergens dat die ouders dat kind vuurwerk in zijn handen hebben gestoken he...

Je moet er ook rekening mee houden dat kinderen soms dingen doen die niet mogen. Er staat nergens dat die ouders dat kind vuurwerk in zijn handen hebben gestoken he...
Mja ok, maar dat is als auto's proberen verbieden omdat een joyrider een accident gehad heeft. Spijtig maar heeft niks met de auto of het vuurwerk te maken.

Mja ok, maar dat is als auto's proberen verbieden omdat een joyrider een accident gehad heeft. Spijtig maar heeft niks met de auto of het vuurwerk te maken.
Er worden toch continu regels aangepast omdat de slechte chauffeurs gevaarlijk rijden? Snelheidsbeperkingen, verkeersdrempels, inhaalverbod, ...

Er worden toch continu regels aangepast omdat de slechte chauffeurs gevaarlijk rijden? Snelheidsbeperkingen, verkeersdrempels, inhaalverbod, ...
Tuurlijk maar als jij morgen iemand omver rijdt ben jij nog altijd verantwoordelijk en niet de verkeersdrempel die er al dan niet is. Net zoals in dat geval hierboven het nog altijd de ouders zijn die verantwoordelijk zijn.

Soit ik ben nog altijd een fan van vuurwerk al zou ik het zelf nooit geen kopen of afsteken. Ik zie wel geen probleem met een cursus ofzoiets voor je dat mag doen en registratie van mensen die het willen doen om de verantwoordelijkheid te kunnen leggen waar ze moet liggen

Maar enfin, aan de weinig voorstanders van vuurwerk in dit topic, leg mij dit eens even uit?

Vuurwerk is verboden, omdat het te gevaarlijk is en omdat het onaangekondigd voor overlast kan zorgen. Niet enkel gevaarlijk voor diegene die het afsteekt, maar ook voor passanten en omwonende.
Maar op oudejaarsavond, wanneer procentueel kans het hoogst is dat onverantwoordelijk mee wordt omgegaan omwille van alcoholconsumptie, dan vinden we het gedurende één uurtje oké.

Diegene die dat hieronder gaat proberen logisch uit te leggen, wel die wil gewoon het licht zijn ogen ontkennen.

Een totaalverbod op verkoop van vuurwerk aan particulieren. En geef mij dan maar mooi (geluidsarm) vuurwerk door professionals in plaats van de zoveelste marginaal die denkt dat hij/zij cool is.
Weet je of het gevaarlijk is voor passanten en omwonenden? Want dat ik heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat er ergens een voetganger een straat verder in de problemen kwam door vuurwerk.

Weet je of het gevaarlijk is voor passanten en omwonenden? Want dat ik heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat er ergens een voetganger een straat verder in de problemen kwam door vuurwerk.
Toch jaarlijks mensen genoeg met gehoorschade door vuurwerk/bommetjes?

Tuurlijk maar als jij morgen iemand omver rijdt ben jij nog altijd verantwoordelijk en niet de verkeersdrempel die er al dan niet is. Net zoals in dat geval hierboven het nog altijd de ouders zijn die verantwoordelijk zijn.

Soit ik ben nog altijd een fan van vuurwerk al zou ik het zelf nooit geen kopen of afsteken. Ik zie wel geen probleem met een cursus ofzoiets voor je dat mag doen en registratie van mensen die het willen doen om de verantwoordelijkheid te kunnen leggen waar ze moet liggen
In die 2 vette woorden zit het verschil. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen acties. Als je uw kind vuurwerk geeft om af te steken, dan ben jij als ouder verantwoordelijk omdat jij het vuurwerk gegeven heeft.
Als uw kind echter vuurwerk in een winkel gaat kopen, en dat afsteekt zonder uw medeweten, dan ben je als ouder niet verantwoordelijk.

Sorry, maar da’s simpel hoor.

Hoeveel doden elk jaar in BE door vuurwerk? En hoeveel zwaar gekwetsten die niet meer herstellen (dus een hand of oog definitief weg)?
Ik weet het niet en ben te leeg om m’n Google te openen, maar als het boven de 100 is op jaarbasis excuseer ik me met veel plezier voor mijn statement.

Komaan mannekes, we zijn met 11.000.000.

In een samenleving mogen toch best enige risico’s aanwezig zijn?

En dan verwijt men mij egoïst te zijn. Een vuurwerkverbod raakt me 0,0. Het enige dat me razend maakt zijn mensen die alle futiliteiten willen verbieden because ‘gevaar’. Fucking hell. Verbied barbecue, verbied fondue.

Ik heb die redenering eigenlijk nooit gesnapt om slachtoffers van een bepaald iets te gaan vergelijken met het totaal aantal inwoners en het daardoor te willen minimaliseren of te stellen dat het niet nodig is er maatregelen rond te nemen (iets dat in de discussie over coronamaatregelen bijvoorbeeld ook vaak terugkwam). Volgens die redenering kunnen we het merendeel van de wetten en regels in ons land best gewoon afschaffen, want de slachtoffers die zouden vallen zonder die wetten, zouden uiteindelijk nog altijd maar een miniem percentage zijn tov het totale aantal inwoners.
Ik ben er zelfs vrij zeker van dat als moord legaal zou zijn, het aantal moorden niet gigantisch zou stijgen tov het aantal moorden nu (gemiddeld 185 per jaar in België, een peulschil dus tov de 11 miljoen inwoners), toch zullen er niet vlug mensen pleiten dat moord gelegaliseerd moet worden.

In die 2 vette woorden zit het verschil. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen acties. Als je uw kind vuurwerk geeft om af te steken, dan ben jij als ouder verantwoordelijk omdat jij het vuurwerk gegeven heeft.
Als uw kind echter vuurwerk in een winkel gaat kopen, en dat afsteekt zonder uw medeweten, dan ben je als ouder niet verantwoordelijk.
Ik weet niet hoe dat in belgie zit, maar als je dochter morgen (illegaal) in de bmw stapt en iemand omver kegelt mag jij gaan betalen hoor.

Je gaat me niet horen verdedigen dat kinderen vuurwerk zouden mogen kopen.

Ik heb die redenering eigenlijk nooit gesnapt om slachtoffers van een bepaald iets te gaan vergelijken met het totaal aantal inwoners en het daardoor te willen minimaliseren of te stellen dat het niet nodig is er maatregelen rond te nemen (iets dat in de discussie over coronamaatregelen bijvoorbeeld ook vaak terugkwam). Volgens die redenering kunnen we het merendeel van de wetten en regels in ons land best gewoon afschaffen, want de slachtoffers die zouden vallen zonder die wetten, zouden uiteindelijk nog altijd maar een miniem percentage zijn tov het totale aantal inwoners.
Ik ben er zelfs vrij zeker van dat als moord legaal zou zijn, het aantal moorden niet gigantisch zou stijgen tov het aantal moorden nu (gemiddeld 185 per jaar in België, een peulschil dus tov de 11 miljoen inwoners), toch zullen er niet vlug mensen pleiten dat moord gelegaliseerd moet worden.
Ik snap je redenering maar vind moord wel een kromme om mee te vergelijken - moord is per definitie iemand kwaad willen doen en niet als ‘collateral’. Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld wél zou invoeren en die meteen naar boven komend

- onbeperkte snelheid op sommige stukken autosnelweg
- limiet van 70 naar 90 op veel wegen
- roken: etablissement mag zelf kiezen of het roken toelaat

De meeste mensen die 250 willen rijden op de autosnelweg doen dat niet om iemand anders schade te berokkenen.
De meeste mensen die een sigaret roken doen dat niet om anderen schade te berokkenen.
De meeste mensen die in de VS 1 of meerdere vuurwapens bezitten doen dat niet om anderen schade te berokkenen.

De meeste mensen die een moord plegen doen dat wél om anderen schade te berokkenen.

Je merkt wel waar ik heen wil. Als maatschappij evolueren we steeds meer naar een aversie voor risico’s (voorbeeld: men mag niet meer roken op café om de gezondheid van iemand anders niet potentieel te benadelen, er is voor ons bepaald dat we dat risico niet meer mogen/willen lopen) en daar past ook mijn stelling voor vuurwerk in: niémand steekt een pijl af met de intentie om een ander te kwetsen.

Maar thuis zitten met uw dier lost dat probleem helemaal niet op. Dieren worden nog steeds histerisch ook al zit je thuis hoor.
Zet volle bak muziek op en hou rolluiken/gordijnen dicht, uw dier zal er weinig tot geen last van hebben.

Omdat iedereen van zichzelf denkt dat ze er verantwoord mee om gaan. Om uw vergelijking van hier onder te gebruiken: straatracers vinden ook dat ze niks verkeerd doen, omdat ze toch racen als er weinig verkeer is.
Een activiteit met 0,0 risico bestaat niet, als ik 's morgens opsta dan kan ik bijv ook van de trap vallen en morsdood zijn.
Je kan wel streven naar zo min mogelijk risico én mensen hun plezier gunnen.

Maar dat compromis is er net wel: stedelijk georganiseerd vuurwerk en geluidsarm vuurwerk.
Dat is toch geen compromis? Je mag het zelf niet meer doen en net dat is het plezante eraan...
Stel u voor dat ze tegen u zeggen: je mag geen seks meer hebben, maar je mag er wel nog naar kijken dat anderen het doen. Goed compromis hé! :wink:

En waarom moet Bengaals vuur dan uit voetbalstadia verboden worden, dat is toch ook maar om iets te vieren?
Net opgezocht wat het is...
Iets dat tot 1.000 graden wordt in een vol stadion lijkt me niet te stroken met 'zo weinig mogelijk risico'.
Dat iemand dat in open lucht doet ergens in een veld: waarom niet.

Je mag sportieve wagens kopen in België, je mag er echter niet mee doen waarvoor ze bedoeld zijn (namelijk racen), behalve in een juiste omkadering met professionele begeleiding. De juiste vergelijking is dus: je mag vuurwerk kopen, je mag het alleen niet afsteken. Ook goed hoor :).
Vuurwerk afsteken kan dus wel voor jou mits de juiste omkadering én met professionele begeleiding.
-> Ik volg er desnoods wel een uurtje cursus voor, zoals reeds voorgesteld.

Blij dat je hetzelfde erover denkt! :wink:

Gewoon afsteken vanuit een lege fles die los staat is al compleet fout en gevaarlijk.
Vind ik ook, wij groeven onze flessen in of gebruikten lanceerbuiskes die diep in de grond staken.

Batterijen werden deels ingegraven of aan de zijkanten vastgezet met betonblokken zodat ze zeker niet zouden omvallen.

Dat vind ik ook maar raar, maak er dan beter 31/01 van zodra het donker is.
Wij staken vuurwerk af rond 18u, niemand dronken of enorm moe of ...

Terug
Bovenaan