Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Dat is toch geen compromis? Je mag het zelf niet meer doen en net dat is het plezante eraan...
Stel u voor dat ze tegen u zeggen: je mag geen seks meer hebben, maar je mag er wel nog naar kijken dat anderen het doen. Goed compromis hé! :wink:
Maar het leuke aan autoracen is ook het zelf rondrijden. Maar toch vindt niemand het normaal dat een amateur op straat gaat racen?

Maar het leuke aan autoracen is ook het zelf rondrijden. Maar toch vindt niemand het normaal dat een amateur op straat gaat racen?
Op eigen terrein of ergens op een veld mag je autoracen zoveel je wil.
Op straat is dat idd niet normaal, net als het ook niet normaal is om op straat vuurwerk af te steken.

Over beesten en vuurwerk, wij wonen in het centrum van een dorp en tijdens de jaarlijkse kermis organiseert de gemeente hier zelf een groot vuurwerk. Die dingen worden afgeschoten in het veld achter ons huis en dat zijn echt gigantische knallen. Je kan beesten wel laten wennen (hoewel katten nu niet meteen de beste leerlingen zijn) maar als ik mezelf al oncomfortabel voel bij het geluid kan je dat van de beesten al zeker niet verwachten. Afhankelijk van de wind kan ik nadien ook in mijn tuin wat resten gaan opruimen. Ik zou het liever zien verdwijnen maar het vuurwerk was er al voor wij er woonden, dus ik zeg er niets van.

Tijdens de kermis durft de lokale jeugd ook wel met bommekes bezig zijn. Zolang ze het niet te laat op de avond doen zeg ik er ook niets op. Twee weken geleden was er op een random zaterdagmiddag echter een twintiger en zijn zoon/neefje/whatever bezig met er af te steken. Toen ben ik toch wel eventjes gaan zeggen dat het noch het tijdstip, noch de locatie daarvoor was.

Misschien moeten ze gewoon de beelden van dat hand en oog tonen op de voorpagina's. Het is elk jaar hetzelfde verhaal en dat allemaal voor iets wat geen enkel nut heeft.
De eerste reacties onder de originele post van de arts:
"Ruim 7.000 doden pj door alcoholgebruik. Ruim 19.000 doden pj door tabak gebruik. Ruim 200 doden door drugsgebruik. Vuurwerkdoden, en natuurlijk is elke er één teveel, maar waarom iets verbieden waar heel veel mensen het hele jaar naar uitkijken en alcohol en drugs kun je 24/7 op elke hoek van de stad kopen en doet niemand iets aan. Elk weekend zit de SEH vol met dronken mensen en gebruikers. Er is zelfs discussie of drugs gelegaliseerd moet worden! Zoals u zegt: kan iemand me uitleggen waar me mee bezig zijn in ons land?"

"Wellicht wordt het langzaamaan tijd om een andere weg in te slaan. Niet langer alles waaraan risico’s zijn verbonden vermijden of zelfs verbieden, maar mensen van jongs af aan leren risico’s te identificeren, te beoordelen en er op een verantwoorde manier mee om te gaan!?! 🤔"

Dat is voor mij ook de essentie: ofwel verbied je alles zoveel mogelijk ofwel leer je uw bevolking er zo verantwoord mogelijk mee om gaan.

Op eigen terrein of ergens op een veld mag je autoracen zoveel je wil.
Op straat is dat idd niet normaal, net als het ook niet normaal is om op straat vuurwerk af te steken.
Ik weet nochtans heel zeker dat als je op een Priveparking gaat driften of dragracen, dat de politie langs komt.

Ik snap je redenering maar vind moord wel een kromme om mee te vergelijken - moord is per definitie iemand kwaad willen doen en niet als ‘collateral’. Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld wél zou invoeren en die meteen naar boven komend

- onbeperkte snelheid op sommige stukken autosnelweg
- limiet van 70 naar 90 op veel wegen
[...]
De meeste mensen die 250 willen rijden op de autosnelweg doen dat niet om iemand anders schade te berokkenen.
Het is gewoon bewezen dat hoge snelheid leidt naar meer dodelijke ongevallen. Noem het moord of (onvrijwillige) doodslag, het blijven vermijdbare dodelijke ongevallen.
- roken: etablissement mag zelf kiezen of het roken toelaat
[...]
De meeste mensen die een sigaret roken doen dat niet om anderen schade te berokkenen.
En toch berokkenen ze anderen schade. Vind je dat zo'n raar iets?
"Als ik mijn WC afvoer afbuig naar de oprit van mijn buren doe ik dat niet om anderen schade te berokkenen."
De meeste mensen die in de VS 1 of meerdere vuurwapens bezitten doen dat niet om anderen schade te berokkenen.
Anderen schade berokkenen dekt ook de wettelijke zelfverdedigingsmantra...
De meeste mensen die een moord plegen doen dat wél om anderen schade te berokkenen.
Dat zou ik zelfs durven ontkennen. Indien er psychische stoornissen in het spel zijn, zijn die moorden misschien gewoon voor eigen genot te maximalieren en aan hun twisted noden te voldoen?
Je merkt wel waar ik heen wil. Als maatschappij evolueren we steeds meer naar een aversie voor risico’s (voorbeeld: men mag niet meer roken op café om de gezondheid van iemand anders niet potentieel te benadelen, er is voor ons bepaald dat we dat risico niet meer mogen/willen lopen) en daar past ook mijn stelling voor vuurwerk in: niémand steekt een pijl af met de intentie om een ander te kwetsen.
Die potentieel is een flagrante leugen. Je ontkent de realiteit, om dan te poneren dat iedereen maar zijn zin mag doen, daarna minimaliseer je de gevolgen.

Ik heb zo nog een paar boutades die in exact dezelfde lijnen liggen als jouw voorbeelden:
- Niemand rijdt zat met de auto om onschuldige tieners op de fiets om te maaien
- Niemand straatracet om zijn 80k kostende bolide in twee gevels te penetreren
- Niemand slaat zijn hond/kind om die schade te berokkenen, dat is gewoon een opvoedingsstijl
- Niemand onderdrukt zijn vrouw thuis om die schade te berokkenen, het is een traditie / cultureel gegeven / opvoeding.

I can go on, maar je denk nu misschien dat dit off-topic gaat, want het gaat niet over vuurwerk.

Anyhoo, ik kan gerust georganiseerd vuurwerk tolereren, desondanks ik jaarlijks de gevolgen moet zien van wat er gebeurd bij stal en huisdieren. En nee, dat kan je niet "gewoon" vermijden. Da's ieder jaar opnieuw een zorgpunt.

Ik ben trouwens enorm fan van de China-style drone shows. Als je de Chinese opvoeringen vergelijkt met de povere imitaties in het Westen weten die dat toch veel beter uit te voeren vind ik...

Weet je of het gevaarlijk is voor passanten en omwonenden? Want dat ik heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat er ergens een voetganger een straat verder in de problemen kwam door vuurwerk.
Een simpele Google search op “brand door vuurwerk” geeft je wel enkele voorbeelden.

Maar bon. Ik denk dat de nadelen ondertussen toch wel duidelijk zijn. En ik ben zeker en vast van plan om mijn huisdier maandenlange training te geven (en te onderhouden gedurende de komende jaren) omdat er gedurende 2-3 dagen op een jaar marginaal mee omgegaan moet worden.
En moest ik paarden hebben zou ik deze ook een doorgedreven politietraining geven zodat ze klaar zijn voor alles!
Of nee, toch niet.

Ik zie weinig argumenten waarom het nog wel particulier toegelaten moeten worden, buiten zaken die gericht zijn op de zogenaamde pampermaatschappij en andere modewoorden.

Ochja zolang er maar gezopen mag worden zal het wel goed zijn zeker om zaken te verbieden die amper mensen 2m diep steken.

Stel je ook voor dat je een huisdier koopt en het training moet gaan geven, maar ge moogt er prat op gaan als het eens misloopt met hun keffer zullen ze de eerste zijn om met de vinger te wijzen naar de andere want ohh nee hun baby hondje doet nooit iets verkeerd en kan er niks aan doen.

Ik weet nochtans heel zeker dat als je op een Priveparking gaat driften of dragracen, dat de politie langs komt.
Langs komen om ernaar te kijken dan? :wink:
https://www.touring.be/nl/artikels/reglementering-priveparking

Je bent nu trouwens wel heel specifiek, ik had het over een terrein of veld en jij begint over een parking. :tongue:

omdat er gedurende 2-3 dagen op een jaar marginaal mee omgegaan moet worden.
Haal die er dan uit en verbied het niet voor de rest.

Ik zie weinig argumenten waarom het nog wel particulier toegelaten moeten worden, buiten zaken die gericht zijn op de zogenaamde pampermaatschappij en andere modewoorden.
Dat jouw huisdier stress heeft en je daardoor verwacht dat de maatschappij het dan maar verbiedt, duidt toch net op een pampermaatschappij?
Een niet-pampermaatschappij zou alles zoveel mogelijk toelaten, ook al ondervinden sommigen er last van.

Langs komen om ernaar te kijken dan? :wink:
https://www.touring.be/nl/artikels/reglementering-priveparking

Je bent nu trouwens wel heel specifiek, ik had het over een terrein of veld en jij begint over een parking. :tongue:

Oh, maar op een veld ook hoor. Familie genoeg hier die naar specifieke terreinen moeten zoeken om te autocrossen. Terwijl ze zelf een wei hebben.

En uw 2e punt, die marginalen worden er uit gehaald door het enkel toe te laten door professionelen

Oh, maar op een veld ook hoor. Familie genoeg hier die naar specifieke terreinen moeten zoeken om te autocrossen. Terwijl ze zelf een wei hebben.
Maar je mag dat dus wel op privéterrein, zoals ik reeds zei.
Dat de politie (of wie dan ook) komt/kwam kijken doet niets ter zake.

Een simpele Google search op “brand door vuurwerk” geeft je wel enkele voorbeelden.

Maar bon. Ik denk dat de nadelen ondertussen toch wel duidelijk zijn. En ik ben zeker en vast van plan om mijn huisdier maandenlange training te geven (en te onderhouden gedurende de komende jaren) omdat er gedurende 2-3 dagen op een jaar marginaal mee omgegaan moet worden.
En moest ik paarden hebben zou ik deze ook een doorgedreven politietraining geven zodat ze klaar zijn voor alles!
Of nee, toch niet.

Enkele voorbeelden idd, maar da's echt wel niet waarover het gaat meestal, dat huizen van de buren afbranden door vuurwerk lijkt me echt wel een zeldzaamheid.

En uiteraard gaat het over die pampermaatschappij, ik denk dat er niet ontkent wordt dat er nadelen en gevaren aan zijn, de vraag gaat over hoe erg die nadelen zijn en of die nadelen zo erg zijn dat een algemeen verbod gerechtvaardigd is. Ik ben er zeker van dat jij ook een grens hebt waarop je vindt dat iets verbieden om een bepaald risico af te dekken te ver zal gaan, jouw grens ligt duidelijk hier niet maar ben je op het punt waar dat wel zou liggen ook gewoon een modegril aan het volgen? Of is de afweging risico tegenover beperking van persoonlijke vrijheid dan wel een serieus onderwerp?

Diegene die dat hieronder gaat proberen logisch uit te leggen, wel die wil gewoon het licht zijn ogen ontkennen.
Maar ja, nu ontken ik gewoon het licht in mijn ogen, geniale discussietechniek, petje af.

Nee, dat mag niet. Want dan moet je alles stil leggen wegens overlast.
Dan moeten ze specifiek overlast aantonen, want racen op privéterrein is niet verboden.
In tegenstelling tot vuurwerk dat op/boven privéterrein bij ons nooit is toegestaan.

Het is trouwens moeilijk om te discussiëren met jou.
Ook al staat er zwart op wit dat je ongelijk hebt (zie link 4 posts van me terug), blijven doorgaan. :laugh:

Dan moeten ze specifiek overlast aantonen, want racen op privéterrein is niet verboden.
In tegenstelling tot vuurwerk dat op/boven privéterrein bij ons nooit is toegestaan.

Het is trouwens moeilijk om te discussiëren met jou.
Ook al staat er zwart op wit dat je ongelijk hebt (zie link 4 posts van me terug), blijven doorgaan. :laugh:
Vuurwerk blijft natuurlijk niet op uw eigen terrein

Ik geef je het voorbeeld van de stad Lier:

Op 15 december post de burgemeester: Waarom geen vuurwerkverbod in Lier met nieuwjaar? Applaus gegarandeerd. Toch doen we het niet. Waarom?

Daaronder een betoog over hoe dergelijk verbod onmogelijk te handhaven valt door de politiediensten op sowieso al een zeer drukke nacht. En dat er liever tijd wordt gestoken in andere zaken dan deze kansloze opdracht.

Vuurwerk wordt afgestoken over een gans gebied. Wat is de kans dat je, rekening houdende met de reactiemogelijkheid van de politie op dergelijke nacht, effectief die marginalen kan aanpakken?
Juist ja, 0.

Een verbod moet starten bij de verkoop. Weet je wat? Laat ons eens on-Belgisch doen en een bindend referendum houden. Mijn buikgevoel zegt dat er maar een kleine minderheid effectief voor behoud gaat kiezen. Een deel omdat graag particulier vuurwerk afsteken/zien, een deel omdat ‘OH NEE REGELS DOOR DE OVERHEID’.

Het zijn explosieven, ik snap echt niet waarom mensen dat in de handen van particulieren zouden wensen zelfs.
Maar ja, nu ontken ik gewoon het licht in mijn ogen, geniale discussietechniek, petje af.
Ik heb nog steeds weinig argumenten gezien buiten zaken die eigenlijk iets met het effectieve vuurwerk te maken heeft. Alleen dat er schrik is van beknotting van vrijheden.

Ik denk dat je in deze discussie wel eens het onderscheid moet maken tussen knalvuurwerk en vuurpijlen en ander visueel vuurwerk. Dat eerste is in mijn ogen compleet nutteloos en mag gerust verboden worden. Het tweede vind ik wat moeilijker. Streng gereglementeerd moet dat toch kunnen vind ik.

Vuurwerk wordt afgestoken over een gans gebied. Wat is de kans dat je, rekening houdende met de reactiemogelijkheid van de politie op dergelijke nacht, effectief die marginalen kan aanpakken?
Juist ja, 0.
Staat 'marginalen' ook in de communicatie van de burgemeester?

Boeren kunnen hun beesten toch op stal zetten?
(En boven die stal moet je ook geen vuurwerk afsteken, maar dat lijkt me nu wel logisch... :smile:)

Geen idee wat paarden/koeien/... doen bij onweer, maar onze hond heeft bijv evenveel last van vuurwerk als van onweer.
Als je niet weet hoe die dieren reageren hoe kan je dan zeggen "zet ze gewoon op stal en kalmeer ze"?

Een paard slaat op hol bij vuurwerk.
Hier 2 straten verder konden de eigenaars 3 paarden gaan zoeken iets na 12. Plezant kan ik me voorstellen om uw jaar zo in te zetten.
Probeer zo'n beest trouwens maar te vangen zonder uzelf of het paard te blesseren.

Ook door iemand die het dan van zijn eigen inrit afschoot, maar de dom of egoïstisch was om te beseffen dat hij op het platteland woont met velden en dorpen rondom. Zo'n geluid draagt ook wel n stukske verder dan enkel uw eigen straat natuurlijk.

Moet je dan van half 7 (het uur dat het hier begon) bij je dier gaan zetten? En de komende dagen want gisteren was het ook nog prijs. Met kerstavond ook btw en enkele avonden tussenin (om eens te oefenen zeker) En wat zeg je tegen paard zodat het zou kalmeren?

Een paard slaat op hol bij vuurwerk.
Hier 2 straten verder konden de eigenaars 3 paarden gaan zoeken iets na 12. Plezant kan ik me voorstellen om uw jaar zo in te zetten.
Probeer zo'n beest trouwens maar te vangen zonder uzelf of het paard te blesseren.
Sorry hoor maar dat is een teken dat die geen deftige afgemaakte weide hadden, vooral bij paarden is het belangrijk om ze de mogelijkheid tot vluchten te geven bij vuurwerk, bij donder en bliksem is dit ook hard nodig, de groep paarden die op stal perfect kunnen staan in die omstandigheden is eerder beperkt, de vlucht nemen is een natuurlijke reactie van een paard als jij als eigenaar je paard geen veilige vlucht mogelijk kunt geven aka deftig afgemaakte weide dan zijt ge niet bekwaam voor zo een dier te houden.

Terug
Bovenaan