Ik snap je redenering maar vind moord wel een kromme om mee te vergelijken - moord is per definitie iemand kwaad willen doen en niet als ‘collateral’. Een aantal dingen die ik bijvoorbeeld wél zou invoeren en die meteen naar boven komend
- onbeperkte snelheid op sommige stukken autosnelweg
- limiet van 70 naar 90 op veel wegen
[...]
De meeste mensen die 250 willen rijden op de autosnelweg doen dat niet om iemand anders schade te berokkenen.
Het is gewoon bewezen dat hoge snelheid leidt naar meer dodelijke ongevallen. Noem het moord of (onvrijwillige) doodslag, het blijven vermijdbare dodelijke ongevallen.
- roken: etablissement mag zelf kiezen of het roken toelaat
[...]
De meeste mensen die een sigaret roken doen dat niet om anderen schade te berokkenen.
En toch berokkenen ze anderen schade. Vind je dat zo'n raar iets?
"Als ik mijn WC afvoer afbuig naar de oprit van mijn buren doe ik dat niet om anderen schade te berokkenen."
De meeste mensen die in de VS 1 of meerdere vuurwapens bezitten doen dat niet om anderen schade te berokkenen.
Anderen schade berokkenen dekt ook de wettelijke zelfverdedigingsmantra...
De meeste mensen die een moord plegen doen dat wél om anderen schade te berokkenen.
Dat zou ik zelfs durven ontkennen. Indien er psychische stoornissen in het spel zijn, zijn die moorden misschien gewoon voor eigen genot te maximalieren en aan hun twisted noden te voldoen?
Je merkt wel waar ik heen wil. Als maatschappij evolueren we steeds meer naar een aversie voor risico’s (voorbeeld: men mag niet meer roken op café om de gezondheid van iemand anders niet potentieel te benadelen, er is voor ons bepaald dat we dat risico niet meer mogen/willen lopen) en daar past ook mijn stelling voor vuurwerk in: niémand steekt een pijl af met de intentie om een ander te kwetsen.
Die potentieel is een flagrante leugen. Je ontkent de realiteit, om dan te poneren dat iedereen maar zijn zin mag doen, daarna minimaliseer je de gevolgen.
Ik heb zo nog een paar boutades die in exact dezelfde lijnen liggen als jouw voorbeelden:
- Niemand rijdt zat met de auto om onschuldige tieners op de fiets om te maaien
- Niemand straatracet om zijn 80k kostende bolide in twee gevels te penetreren
- Niemand slaat zijn hond/kind om die schade te berokkenen, dat is gewoon een opvoedingsstijl
- Niemand onderdrukt zijn vrouw thuis om die schade te berokkenen, het is een traditie / cultureel gegeven / opvoeding.
I can go on, maar je denk nu misschien dat dit off-topic gaat, want het gaat niet over vuurwerk.
Anyhoo, ik kan gerust georganiseerd vuurwerk tolereren, desondanks ik jaarlijks de gevolgen moet zien van wat er gebeurd bij stal en huisdieren. En nee, dat kan je niet "gewoon" vermijden. Da's ieder jaar opnieuw een zorgpunt.
Ik ben trouwens enorm fan van de China-style drone shows. Als je de Chinese opvoeringen vergelijkt met de povere imitaties in het Westen weten die dat toch veel beter uit te voeren vind ik...