Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Enkele voorbeelden idd, maar da's echt wel niet waarover het gaat meestal, dat huizen van de buren afbranden door vuurwerk lijkt me echt wel een zeldzaamheid.

In de Winterstraat in Gansbeek bij Bilzen heeft het zaterdagavond gebrand onder afdak achter een huis. Het vuur werd veroorzaakt door een afgeweken vuurpijl die door de wind op een zetel onder het afdak terechtkwam. De brandweer had het vuur snel geblust.

Als ge dan toevallig zelf nie thuis zijt kan het al wel eens erger zijn voor iemand het opmerkt.
Het huis moet ook niet tot as afbranden op schade te hebben

Ik was vroeger de man die altijd het vuurwerk "regelde" bij het oudejaarsfeest. Op mijn 12 jaar had ik al een doos piratten en op mijn 20 liep ik zo over de koppen in de Zena om daar dan met een winkelkar vol vuurwerk buiten te rijden. 20€ bijgelegd "door de groep" en 100€ van men eigen geld. Je kreeg daar dan nog een hoop vuurwerk potten gratis bij. Gewoon zalig. En al die idioten uit hun achtertuintjes dat dan kwamen roepen naast de parking van de feestzaal met kerstmis "GE WEET TOCH DAT DAT NI MAG EH!!". Zuurpruimen wtf, laat de mensen is gewoon genieten van hun kerstperiode en laat iedereen eens mooi vuurwerk zien idioot.

Maar dat is op 10 jaar tijd volledig omgeslagen. Eerst ben ik gestopt omdat die neven en nichten op den duur ook kindjes hadden dat ook buiten kwamen kijken naar "mijn" vuurwerk, en ik durfde da risico gewoon niet meer nemen om daar een kind te raken. Je kan ook moeilijk zeggen "alleen de grote mensen mogen op eigen risico het vuurwerk komen bekijken", als ouder is dat ook niet fijn. Nooit een opmerking over gekregen maar wel zelf gestopt.

Dus ja, die zwaarste vuurpijlen uit de winkel werden dan vervangen door meer veilige knalpotjes dat eigenlijk al een pak minder spectaculair waren. Dan ff later helemaal mee gestopt omdat het gewoon al minder fun was en ook omdat dus de dieren dat ook niet leuk vinden daar zijn paarden en honden en vogels dat daar echt van getraumatiseerd worden. Nu dat houdt mij nog wel niet tegen om om middernacht buiten te gaan kijken of er ergens vuurwerk is maar zelf kopen dat is gedaan.

Los van de luchtvervuiling, het vuilnis van die pijlen zelf dat overal rondvliegt, het vandalisme dat dikwijls hand in hand gaat.

Ik zag in de discussie hier ook dat men het had over "2 doden en 21 gewonden" dat men daarvoor geen vuurwerk in heel het land moet verbieden, en dat die doden en gewonden waarschijnlijk niet eens "onschuldige" mensen waren die toevallig een vuurpijl hun raam binnen kregen. Ja, dat klopt helemaal, waarschijnlijk gaan al die gewonden volk zijn dat opzettelijk aant kijken waren naar dat vuurwerk of opzettelijk het aan het aansteken waren zelfs.

Maar da is niet de criteria gebaseerd waarop je dat zou moeten verbieden. Trouwens van die 2 doden en 21 gewonden hoeveel minderjarigen waren daar bij? En hoeveel volwassenen vinden het perfect OK om minderjarigen te betrekken bij het onprofessioneel afsteken van hun vuurwerk in hun tuintje? Aja want we doen het "voor de kids!" he dat vuurwerk, niet voor ons eigen! Yeahright. Die kinderen moeten ook beschermd kunnen worden tegen hun eigen omgeving.

En dan spreekt ge nog van geregistreerde gewonden, dat is een piepklein topje van een ijsberg. Hier een artikeltje uit Nederlands oproep van KNO artsen om vuurwerk te verbieden "Jaarlijks lopen 800 à 1600 mensen blijvende gehoorschade op door vuurwerk". Ik denk niet dat die bij die 21 gewonden zitten? En hoeveel daarvan zijn minderjarig of op een andere manier "onschuldige betrokkenen"? Niet 0 denk ik.

Laatst bewerkt:
Als je niet weet hoe die dieren reageren hoe kan je dan zeggen "zet ze gewoon op stal en kalmeer ze"?
'Kalmeer ze' sloeg niet op paarden, die zet je op stal en laat je daarna gerust.
Wat denk je trouwens dat paarden doen bij een onweer? Gaan we onweer ook verbieden? :tongue:

Moet je dan van half 7 (het uur dat het hier begon) bij je dier gaan zetten? En de komende dagen want gisteren was het ook nog prijs. Met kerstavond ook btw en enkele avonden tussenin (om eens te oefenen zeker) En wat zeg je tegen paard zodat het zou kalmeren?
Op andere avonden moet er opgetreden worden door politie, dan was het sowieso verboden.
En één avond op 365 bij uw huisdieren blijven, is dat zo erg?

En dan spreekt ge nog van geregistreerde gewonden, dat is een piepklein topje van een ijsberg. Hier een artikeltje uit Nederlands oproep van KNO artsen om vuurwerk te verbieden "Jaarlijks lopen 800 à 1600 mensen blijvende gehoorschade op door vuurwerk". Ik denk niet dat die bij die 21 gewonden zitten?
Hoeveel gehoorschade is er door festivals/optredens? Ik vermoed een veelvoud daarvan.
Die verbied je dan ook best. :wink:

'Kalmeer ze' sloeg niet op paarden, die zet je op stal en laat je daarna gerust.
Wat denk je trouwens dat paarden doen bij een onweer? Gaan we onweer ook verbieden? :tongue:
Een onweer is niet hetzelfde als vuurwerk. Ook niet voor dieren. Donder is bijna nooit een knal die uit het niets komt.

Op andere avonden moet er opgetreden worden door politie, dan was het sowieso verboden.
En één avond op 365 bij uw huisdieren blijven, is dat zo erg?
Again, bij uw huisdieren blijven lost niks op. Daar kalmeren die dieren niet van ofzo he.
En voor je afkomt met "zet luide muziek op". Weet je hoe je ervoor zorgt dat je geen pijn hebt als ze uw rechtse hand afkappen met een botte bijl? Eerste de linkse hand laten afkappen. Dat is toch geen oplossing?

Hoeveel gehoorschade is er door festivals/optredens? Ik vermoed een veelvoud daarvan.
Bestonden daar nu maar strengere regels voor: oh wait: https://ikorganiseer.be/organiseren/geluidsnormen/

Over complete non-argumenten gesproken zeg
:sarcastic:

"Het heeft geen zin om te stoppen met roken want er is luchtverontreiniging door auto's"

"Het heeft geen zin om sociale fraude aan te pakken want er bestaat eveneens fiscale fraude"

Daar zijn allang strenge regels voor in België. 100db, en geen uitzondering bij nieuwjaar. Trouwens, op een festival beslis je zelf om naartoe te gaan en of geen oordoppen te dragen, niet weg te gaan als het te luid wordt enz. Daar staan ook geen kleuters en kindjes. Vuurwerk dat fout loopt en naast iemands bystander of onbetrokkenes oor ontploft kiest het slachtoffer niet zelf.

geen enkel amateurke dat vuurwerk afschiet kan garanderen dat al zijn pijlen gaan ontploffen op meer dan 20m hoogte, als ge er 100 afschiet kunt ge al zeker zijn dat er minstens 1 totaal fout loopt. En dan kan er weer keihard gelachen worden HOWJOH WTF HOHoHOhO !!!!! HEBT GE DAT GEFILMD!!!!???

Volgende pijl!

Achterlijk gewoon

Laatst bewerkt:
Een onweer is niet hetzelfde als vuurwerk. Ook niet voor dieren. Donder is bijna nooit een knal die uit het niets komt.
Ok, goed punt. Dus soms wel. :wink:

Onze hond zit 's avonds bij ons in de living met gordijnen dicht, die knallen komen altijd uit het niets voor haar en als we niets van geluid opzetten + haar kalmeren dan is ze doodsbenauwd. Zetten we wél iets op + kalmeren we haar dan is het echt niet het equivalent van haar linkerhand afhakken/doodsbenauwd te laten...
Bestonden daar nu maar strengere regels voor: oh wait: https://ikorganiseer.be/organiseren/geluidsnormen/
En bij vuurwerk is er maar één oplossing: ofwel afschaffen ofwel toelaten.

Over complete non-argumenten gesproken zeg
:sarcastic:
Je haalt 2 korte replies uit mijn betoog van meerdere, uitgebreide, posts omdat je die specifieke dingen makkelijk in het belachelijke en uit zijn context kan trekken...
Maar je hebt gelijk, het zijn geen argumenten. Het enige goeie argument is dat je de vrijheid van mensen niet onnodig moet beknotten.
Dat wou ik ook aantonen met die opmerkingen, als je 100% veiligheid/rust wenst dan moet je VEEL verbieden. En dan nog...

Reguleer vuurwerk zodat het veiliger wordt en wel toegelaten kan zijn voor wie er zijn plezier uit haalt.
Geluidsarm vuurwerk wél toestaan is bijvoorbeeld al een compromis.

Mijn mening over alles wat hier contra aangegeven wordt, is dat dit ook non-argumenten zijn.
'dat kost veel geld'
'professioneel is schoner'
'mijn huisdier heeft er last van, maar ik wil er niet bij blijven op 31/12'
'in Brussel/Gent/Antwerpen zijn er die dit onverantwoordelijk gebruiken, verbied het dus maar voor iedereen'
...

Daar staan ook geen kleuters en kindjes.
Niet meer naar een festival of optreden geweest de laatste jaren zeker...
Ik ben voorbije zomer naar Pukkelpop en Rock Zottegem geweest, op beide festivals véél kinderen gezien. Sommige met en sommige zonder gehoorbescherming. Op podium waren de artiesten er zelfs mee aan het lachen of er politie aanwezig was, want het volume was een pak hoger dan toegelaten.
Vuurwerk dat fout loopt en naast iemands bystander of onbetrokkenes oor ontploft kiest het slachtoffer niet zelf.
Als je iets of wat moeite doet, ontploft dat NOOIT naast iemand zijn oor.
als ge er 100 afschiet kunt ge al zeker zijn dat er minstens 1 totaal fout loopt.
Ik ben dat nog nooit tegengekomen en heb er al honderden afgeschoten. Jij had dat dus wel dat er om de 2 à 3 jaar iets totaal fout afliep... :wtf:

Achterlijk gewoon
Inderdaad. :smile:

En dan kan er weer keihard gelachen worden HOWJOH WTF HOHoHOhO !!!!! HEBT GE DAT GEFILMD!!!!???

Deze thread vind ik opnieuw het bewijs dat discussies op online fora niet werken:
Iedereen blijft bij zijn originele standpunt en ofwel wordt er blijvend teruggekomen op iets dat zwart op wit aangeleverd wordt, wordt er heel selectief gequoot en de volledige voorafgaande argumentatie genegeerd ofwel wordt er op de man gespeeld met 'marginalen'/'achterlijk'/...

Naja, het is wat het is en ik laat het hierbij. Alles is hier wat mij betreft gezegd en het heeft geen zin om in cirkels te blijven redeneren. :tongue:
Hopelijk wordt er geen pleziertje van jullie als volgende afgeschaft.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog steeds weinig argumenten gezien buiten zaken die eigenlijk iets met het effectieve vuurwerk te maken heeft. Alleen dat er schrik is van beknotting van vrijheden.
Ik vind dat een bizarre vereiste, Wat voor soort argumenten verwacht je dan van tegenstanders van een verbod? Dat het een positieve invloed op het mentaal welzijn? Dat onze economie ermee gebaat is? Ik denk niet dat iemand beweert dat er iets goed is aan vuurwerk behalve dat ze het leuk vinden. Ik snap niet waarom je vindt dat iets leuk vinden op zich geen goed argument kan zijn? Uiteraard gaat het over beknotting vrijheid, da's net de kern van heel de discussie, of die beknotting van de vrijheid hier al dan niet aanvaardbaar en gewenst is.

Ik vind dat een bizarre vereiste, Wat voor soort argumenten verwacht je dan van tegenstanders van een verbod? Dat het een positieve invloed op het mentaal welzijn? Dat onze economie ermee gebaat is? Ik denk niet dat iemand beweert dat er iets goed is aan vuurwerk behalve dat ze het leuk vinden. Ik snap niet waarom je vindt dat iets leuk vinden op zich geen goed argument kan zijn? Uiteraard gaat het over beknotting vrijheid, da's net de kern van heel de discussie, of die beknotting van de vrijheid hier al dan niet aanvaardbaar en gewenst is.
Fair enough. Maar de realiteit is dat de vrijheid eigenlijk al beknot is. Want er geldt een algemeen vuurwerkverbod sinds 2019. Enkel, in sommige gemeenten, wordt dit tijdelijk opgeheven tussen 23u en 1 uur op oudejaarsnacht. Dus eigenlijk is het een gans jaar een enorm risico, buiten die twee uren?
Vandaar dat ik zeg om gewoon de verkoop te verbieden aan particulieren. Je beknot de vrijheid niet, je handhaaft eigenlijk gewoon het verbod dat voor de overige 364 dagen geldt.

Fair enough. Maar de realiteit is dat de vrijheid eigenlijk al beknot is. Want er geldt een algemeen vuurwerkverbod sinds 2019. Enkel, in sommige gemeenten, wordt dit tijdelijk opgeheven tussen 23u en 1 uur op oudejaarsnacht. Dus eigenlijk is het een gans jaar een enorm risico, buiten die twee uren?
Vandaar dat ik zeg om gewoon de verkoop te verbieden aan particulieren. Je beknot de vrijheid niet, je handhaaft eigenlijk gewoon het verbod dat voor de overige 364 dagen geldt.
Door het te beperken tot en paar uur per jaar neem je al heel wat overlast weg door het voorspelbaar te maken. Je gaat niet willekeurig plots knallen horen als je ergens passeert, op nieuwjaar weet je dat het die korte periode zal gebeuren, je kan binnenblijven en je kan voorzorgen nemen voor dieren. Op het luik risico neemt heeft dat inderdaad geen impact, of toch niet die 2 uur, het feit dat je het in de tijd beperkt zorgt er natuurlijk ook voor dat het totaal jaarlijks risico wel degelijk zakt, mensen die tijdens hun trouw geen vuurwerk mogen afschieten gaan dat daarom niet compenseren op oudejaar.

Je beknot vrijheid wel degelijk meer als je die beperkte opening zou afschaffen. Da's hetzelfde als bijvoorbeeld onverdoofd slachten, da's ook maar tijdelijk toegestaan, dat afschaffen zou voor veel mensen wel degelijk aanvoelen als een beperking van hun vrijheid, dat het de rest van het jaar toch al verboden is verandert daar niks aan.

Laatst bewerkt:
Niet correct. De raad van state heeft dit algemeen verbod ongeldig verklaard gezien dit geen bevoedheid is van vlaanderen. Veel gemeentes hebben wel zelf zo'n verbod ingevoerd.

Niet correct. De raad van state heeft dit algemeen verbod ongeldig verklaard gezien dit geen bevoedheid is van vlaanderen. Veel gemeentes hebben wel zelf zo'n verbod ingevoerd.

(laatst ge-update 6 dagen geleden)

Over het al dan niet verbieden om vuurwerk af te steken is het laatste woord nog niet geschreven. In 2019 werd een zogenaamd Vuurwerkdecreet in het leven geroepen om dit verbod af te dwingen, maar dat decreet werd in 2020 door Het Grondwettelijk Hof vernietigd. Datzelfde jaar besliste gouverneur Carl Decaluwé toch om het afsteken van vuurwerk de hele eindejaarsperiode en overal in West-Vlaanderen te verbieden. Vorig jaar konden de gemeentes dan weer zelf beslissen of er mocht geknald worden op hun grondgebied. Ook nu in dat het geval

Sindsdien moet steeds nagevraagd worden of vuurwerk in een bepaalde gemeente of stad toegestaan is en onder welke voorwaarden.
(Via Wikipedia)

Man man, wat een soep. In ieder geval is het in menig Vlaamse gemeente verboden via het politiereglement.

Want alle dieren hebben natuurlijk een eigenaar die voor hen maatregelen kan nemen.

Je leest hier soms toch iets.
Eerst en vooral, dat laatste denigrerende gedoe is echt niet nodig hoor.

Daarnaast, nee, niet alle dieren hebben een eigenaar, gelukkig maar. Maar ik zie nu wel geen eekhoorntjes, vossen of eksters klagen over het vuurwerk, het zijn uiteraard de baasjes van dieren die dat doen, dus ik kan natuurlijk alleen daarnaar refereren me dunkt. En dan nog, ik denk dat de wilde diertjes, zonder baasjes, wel voldoende schuilmogelijkheden hebben, getuige ze ook niet overal zomaar constant in het zicht lopen, wel integendeel.

Toen ik klein was vierden we altijd oud-nieuw bij de buren. Jaarlijkse gewoonte dat mijn vader en de buurman vuurwerk afstoken in de achtertuin. Achteraf gezien vaak zeer onverantwoord (uiteraard beschonken, lont aansteken met sigaret, pijlen in lege flessen stoppen...) :unsure:

1 keer ook echt chance gehad, want aangestoken pijl viel om en kwam richting ons. Gelukkig ontploft zonder blessures of schade.

Ik vond dat als kind natuurlijk geweldig, maar eigenlijk was het niet OK. Andere tijden...

Je mag dat van mij nu gewoon verbieden, hoor. Laat vuurwerk gewoon afgestoken worden door pro's die weten waar ze mee bezig zijn. Veiliger voor iedereen, en zo'n echte vuurwerkshow is 10 keer indrukwekkender dan als je zelf wat pijltjes de lucht in schiet.

In vele gemeenten is het toch al verboden?

Voor mij moet het niet algemeen verboden worden, maar vanaf bepaalde ladingen mag het enkel maar door professionals worden afgestoken imo. Zitten we echt te wachten op een bende debiele zatlappen met explosieven te zien spelen? Ik vind dat mooi en gezellig maar letterlijk elk jaar zie ik wel bij ons of bij anderen in de buurt een pijl compleet verkeerd gaan. Hoe vaak ik al wel geen pijl onder een auto heb zien gaan... Ik denk effectief bijna elk jaar. Er is altijd wel ene te zat of een kind dat eens mag meedoen is wat te enthousiast of whatever.

En dat loopt meestal goed af. Maar het moet uw auto maar eens zijn waar de Buttvolcano 2000 onder explodeert. Tegenwoordig mag ge bijna 2 jaar wachten tot uw auto aankomt en dan wordt die opgeblazen door een 16-jarige wiens hand wat te veel trilde toen hij zijn laatste pijl in de buis stak.

- Commerciële verkoop goed overzien, geen te zware pijlen, klein ongevaarlijk vuurwerk is geen erg,
- Wie actief deelneemt moet onder een bepaalde promille zitten
- Op voorhand toestemming vragen om af te steken
- Enkel tussen 12u en 1u

En dan een paar jaar goed controle uitoefenen.

En gewoon monsterboetes voor elke overtreding.

In vele gemeenten is het toch al verboden?

Voor mij moet het niet algemeen verboden worden, maar vanaf bepaalde ladingen mag het enkel maar door professionals worden afgestoken imo. Zitten we echt te wachten op een bende debiele zatlappen met explosieven te zien spelen? Ik vind dat mooi en gezellig maar letterlijk elk jaar zie ik wel bij ons of bij anderen in de buurt een pijl compleet verkeerd gaan. Hoe vaak ik al wel geen pijl onder een auto heb zien gaan... Ik denk effectief bijna elk jaar. Er is altijd wel ene te zat of een kind dat eens mag meedoen is wat te enthousiast of whatever.

En dat loopt meestal goed af. Maar het moet uw auto maar eens zijn waar de Buttvolcano 2000 onder explodeert. Tegenwoordig mag ge bijna 2 jaar wachten tot uw auto aankomt en dan wordt die opgeblazen door een 16-jarige wiens hand wat te veel trilde toen hij zijn laatste pijl in de buis stak.

- Commerciële verkoop goed overzien, geen te zware pijlen, klein ongevaarlijk vuurwerk is geen erg,
- Wie actief deelneemt moet onder een bepaalde promille zitten
- Op voorhand toestemming vragen om af te steken
- Enkel tussen 12u en 1u

En dan een paar jaar goed controle uitoefenen.

En gewoon monsterboetes voor elke overtreding.
Alles buiten een totaalverbod (en zelfs dat) is uiteraard niet te handhaven.

Of hoeveel politiemensen denk je te mobiliseren in iedere stad of dorp om toch een representatief % van de mensen te controleren of zij 1) geen te zwaar (illegaal?) vuurwerk afschieten, 2) of die personen in kwestie niet te veel gedronken hebben, 3) die personen in kwestie ook een voorafgaande toestemming hebben aangevraagd om op dat tijdstip en locatie het aangegeven vuurwerk af te schieten.

Ik denk dat je met een grote inspanning 2 of 3 PV's kan opmaken in een lokale politiezone. Uiteraard op voorwaarde dat er zich geen calamiteiten voordoen die alle aandacht vragen op dat moment.

Regels die niet te handhaven zijn kan je maar beter niet in het leven roepen.

Een federaal totaalverbod zou de beste oplossing zijn om op middellange termijn (+- 10 jaar) tot een marginalisering van vuurwerk te komen.

Eerst en vooral, dat laatste denigrerende gedoe is echt niet nodig hoor.

Daarnaast, nee, niet alle dieren hebben een eigenaar, gelukkig maar. Maar ik zie nu wel geen eekhoorntjes, vossen of eksters klagen over het vuurwerk, het zijn uiteraard de baasjes van dieren die dat doen, dus ik kan natuurlijk alleen daarnaar refereren me dunkt. En dan nog, ik denk dat de wilde diertjes, zonder baasjes, wel voldoende schuilmogelijkheden hebben, getuige ze ook niet overal zomaar constant in het zicht lopen, wel integendeel.
Ik heb uiteraard ook geen eksters horen klagen over het vuurwerk. De aanname dat dieren, die hier niet over klagen, er ook geen last van hebben volg ik dan weer niet.

Dat staat dan uiteraard nog compleet los van alle overige goede redenen om vuurwerk te verbieden die legio zijn.

Alles buiten een totaalverbod (en zelfs dat) is uiteraard niet te handhaven.

Of hoeveel politiemensen denk je te mobiliseren in iedere stad of dorp om toch een representatief % van de mensen te controleren of zij 1) geen te zwaar (illegaal?) vuurwerk afschieten, 2) of die personen in kwestie niet te veel gedronken hebben, 3) die personen in kwestie ook een voorafgaande toestemming hebben aangevraagd om op dat tijdstip en locatie het aangegeven vuurwerk af te schieten.

Ik denk dat je met een grote inspanning 2 of 3 PV's kan opmaken in een lokale politiezone. Uiteraard op voorwaarde dat er zich geen calamiteiten voordoen die alle aandacht vragen op dat moment.

Regels die niet te handhaven zijn kan je maar beter niet in het leven roepen.

Een federaal totaalverbod zou de beste oplossing zijn om op middellange termijn (+- 10 jaar) tot een marginalisering van vuurwerk te komen.
Het is letterlijk wat in vele gemeenten nu al gebeurt. En een op voorhand aangevraagde toestemming controleren neemt niet veel tijd in beslag. Een boete uitschrijven ook niet.

Lijken me geen dingen waardoor het hele politiekorps niets meer kan doen.

Terug
Bovenaan