Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Vuurwerk zou verboden moeten worden voor iedereen die geen vergunning heeft.
Nu is het een beetje willekeur, in de ene gemeente mag het voor particulieren wel en in de andere niet. Beter op nationaal niveau dezelfde regels hanteren.
De dieren worden er onrustig van, het is slecht voor het milieu, en het geeft extra gevallen op spoed als particulieren daarmee beginnen (wat ze daar denk ik zeker niet kunnen gebruiken op Nieuwjaar).

Waarom moet er altijd "een serieuze beknotting van vrijheid" bij? Altijd die overdreven lading eraan geven. Niet dat ik per se tegen vuurwerk ben, maar dat zinnetje moet precies altijd erbij wanneer er regels (met reden) veranderen en mensen dit niet kunnen plaatsen.
Het is wel jammer natuurlijk dat mensen gestraft worden omwille van een bende idioten die niet verantwoord met bepaalde zaken kunnen omgaan. Je mag zeggen wat je wil maar met een dosis gezond verstand kan je gerust vuurwerk afsteken zonder dat daar gevaarlijke situaties ontstaan. (En dat begint ook bij het kopen van vuurwerk, imo is er teveel in de handel beschikbaar dat eigenlijk niet zou mogen verkocht worden)

Het is wel jammer natuurlijk dat mensen gestraft worden omwille van een bende idioten die niet verantwoord met bepaalde zaken kunnen omgaan. Je mag zeggen wat je wil maar met een dosis gezond verstand kan je gerust vuurwerk afsteken zonder dat daar gevaarlijke situaties ontstaan. (En dat begint ook bij het kopen van vuurwerk, imo is er teveel in de handel beschikbaar dat eigenlijk niet zou mogen verkocht worden)
Helemaal mee eens.

Het doet me op den duur denken aan de zwarte pieten discussie, die komt ook ieder jaar opnieuw terug. Ook hier is er altijd veel geklaag bij mensen dat we niets meer mogen en dat er vanalles wordt afgeschaft.
Met een beetje gezond verstand kunt ge u hopelijk wel de vraag stellen of de het als maatschappij moeten mogelijk maken of houden dat we zomaar lichte explosieven kunnen kopen om die vaak ongecontroleerd en in niet nuchtere toestand af te steken.
Want net zoals het wederkerend nieuws of het zou mogen of niet, komt ieder jaar ook wel het nieuws terug van accidenten.

Waarom moet er altijd "een serieuze beknotting van vrijheid" bij? Altijd die overdreven lading eraan geven. Niet dat ik per se tegen vuurwerk ben, maar dat zinnetje moet precies altijd erbij wanneer er regels (met reden) veranderen en mensen dit niet kunnen plaatsen.
Maar da's natuurlijk wel de crux van de discussie: veiligheid tegen vrijheid, en het gaat inderdaad maar om een klein beetje vrijheid maar het gaat ook maar om een klein beetje veiligheid. We hebben in onze maatschappij nog wel zaken waarmee je anderen in gevaar brengt en die op veel grote schaal slachtoffers maken zoals honden of skiën, als een kleine beetje vrijheid opgeven voor een klein beetje veiligheid nooit een issue was dan zouden we die zaken ook beter verbieden.

Maar da's natuurlijk wel de crux van de discussie: veiligheid tegen vrijheid, en het gaat inderdaad maar om een klein beetje vrijheid maar het gaat ook maar om een klein beetje veiligheid. We hebben in onze maatschappij nog wel zaken waarmee je anderen in gevaar brengt en die op veel grote schaal slachtoffers maken zoals honden of skiën, als een kleine beetje vrijheid opgeven voor een klein beetje veiligheid nooit een issue was dan zouden we die zaken ook beter verbieden.
Akkoord, het moeilijke is natuurlijk dat dit nooit heel beredeneert bepaald wordt, maar vaak ook gewoon historisch groeit (bv. alcohol).
Maar daarbuitenom is het inderdaad niet onlogisch dat er buiten veiligheid en vrijheid ook gekeken wordt naar de "kosten baten" voor de maatschappij, niet helemaal op een correcte manier altijd natuurlijk, maar er wordt wel rekening mee gehouden.

Skiën is ook sport bv. (Al valt er voor skiën wel heel wat te zeggen voor het milieu ed. al vind ik dat zelf ook jammer.)
En honden dragen wellicht voor een stuk ook bij aan het mentaal wenzijn. (Er is een bewezen effect van huisdieren op mentaal welzijn.)

Bij vuurwerk zijn de baten voor de maatschappij wel heel beperkt lijkt me.

Als buren samenkomen om gezellig te klinken op oudjaar en vuurwerk afsteken heeft dat ook een positieve invloed op mentaal welzijn. Er zijn vast wel studies die aantonen dat goede relaties onderhouden ook goed is voor mentaal welzijn.

Als een gemeente beslist een professioneel bedrijf onder de arm te nemen die vuurwerk komt afschieten dan is dat vaak om de lokale horeca te steunen omdat daar veel volk naartoe komt en een groot deel ervan blijft plakken.

Ik ben zelf voorstander van een ietsje strenger vuurwerkbeleid dan het huidige, maar er zijn wel degelijk baten voor de maaatschappij.

Akkoord, het moeilijke is natuurlijk dat dit nooit heel beredeneert bepaald wordt, maar vaak ook gewoon historisch groeit (bv. alcohol).
Maar daarbuitenom is het inderdaad niet onlogisch dat er buiten veiligheid en vrijheid ook gekeken wordt naar de "kosten baten" voor de maatschappij, niet helemaal op een correcte manier altijd natuurlijk, maar er wordt wel rekening mee gehouden.

Skiën is ook sport bv. (Al valt er voor skiën wel heel wat te zeggen voor het milieu ed. al vind ik dat zelf ook jammer.)
En honden dragen wellicht voor een stuk ook bij aan het mentaal wenzijn. (Er is een bewezen effect van huisdieren op mentaal welzijn.)

De baten zijn het geluk dat het de mensen bijbrengt die vuurwerk afsteken, in mijn familie is dat geen traditie maar ik ken families waar dat voor de kinderen één van de grote evenementen van het jaar is. We zijn nogal rap in het verbieden van zaken waar we we zelf niets bij voelen of het nut niet van inzien, maar da's niet hoe zo'n analyses zouden mogen lopen. Er gaat altijd een stuk subjectiviteit in zitten maar het inschatten van de positieve zaken zou niet mogen vertrekken wat je persoonlijk vindt hoe nuttig of leuk iets is.

De baten zijn het geluk dat het de mensen bijbrengt die vuurwerk afsteken, in mijn familie is dat geen traditie maar ik ken families waar dat voor de kinderen één van de grote evenementen van het jaar is. We zijn nogal rap in het verbieden van zaken waar we we zelf niets bij voelen of het nut niet van inzien, maar da's niet hoe zo'n analyses zouden mogen lopen. Er gaat altijd een stuk subjectiviteit in zitten maar het inschatten van de positieve zaken zou niet mogen vertrekken wat je persoonlijk vindt hoe nuttig of leuk iets is.

Het persoonlijk geluk(moment) van vuurwerk afschieten is toch moeilijk te balanceren met de maatschappelijke kostprijs (incidenten en dierenwelzijn) vind ik.

Het persoonlijk geluk(moment) van vuurwerk afschieten is toch moeilijk te balanceren met de maatschappelijke kostprijs (incidenten en dierenwelzijn) vind ik.
Maar vind je dat dan van honden wel? da's ook persoonlijk geluk tegen een maatschappij die mee de gevolgen draagt.

Dat werkt 2 kanten op he. We zijn ook rap in het bekritiseren van "verstrengingen" wanneer het over iets gaat waar we zelf veel plezier in hebben.

Ik ben trouwens niet tegen vuurwerk. Ikzelf zou eerder opteren voor een professioneel vuurwerk vanuit elke gemeente/dorp/stad/whatever. Ook alleen maar omdat het onmogelijk is om een fatsoenlijk toezicht te houden of de gewone mensen zich aan de regels kunnen houden. Indien dat wel ging, zou ik de mensen ook zelf laten kiezen.

Dat werkt 2 kanten op he. We zijn ook rap in het bekritiseren van "verstrengingen" wanneer het over iets gaat waar we zelf veel plezier in hebben.

Ik ben trouwens niet tegen vuurwerk. Ikzelf zou eerder opteren voor een professioneel vuurwerk vanuit elke gemeente/dorp/stad/whatever. Ook alleen maar omdat het onmogelijk is om een fatsoenlijk toezicht te houden of de gewone mensen zich aan de regels kunnen houden. Indien dat wel ging, zou ik de mensen ook zelf laten kiezen.
Professioneel vuurwerk is iets heel anders dan zelf vuurwerk afsteken, eigen vuurwerk trekt esthetisch op weinig, da's niet de reden dat mensen dat doen. Je kan dat dus niet als vervanging van vuurwerk afsteken zien. Het gaat hier niet om louter een discussie om het strenger te maken maar om de meest radicale beslissing die je hierin kan nemen: Het volledig afschaffen.

Professioneel vuurwerk is iets heel anders dan zelf vuurwerk afsteken, eigen vuurwerk trekt esthetisch op weinig, da's niet de reden dat mensen dat doen. Je kan dat dus niet als vervanging van vuurwerk afsteken zien. Het gaat hier niet om louter een discussie om het strenger te maken maar om de meest radicale beslissing die je hierin kan nemen: Het volledig afschaffen.
Het gaat wel degelijk om strengere regels en niet per se om de volledige afschaffing.

Als buren samenkomen om gezellig te klinken op oudjaar en vuurwerk afsteken heeft dat ook een positieve invloed op mentaal welzijn. Er zijn vast wel studies die aantonen dat goede relaties onderhouden ook goed is voor mentaal welzijn.

Als een gemeente beslist een professioneel bedrijf onder de arm te nemen die vuurwerk komt afschieten dan is dat vaak om de lokale horeca te steunen omdat daar veel volk naartoe komt en een groot deel ervan blijft plakken.

Ik ben zelf voorstander van een ietsje strenger vuurwerkbeleid dan het huidige, maar er zijn wel degelijk baten voor de maaatschappij.

Natuurlijk zal het altijd subjectief zijn, dat is ook een gedeelte wat ik erken in mijn eerdere post. Maar een eenmalige gebeurtenis tov. een effect van een volledig jaar (honden) qua mentaal welzijn gelijkstellen lijkt me wat vreemd. Ik ben ook curieus naar de studies die aantonen dat vuurwerk een positieve invloed hebben op het mentaal welzijn?

Goede relaties onderhouden helpt voor het mentaal welzijn, daar kan ik inkomen, daar zijn studies voor gevoerd wellicht. Maar werp je nu de stelling op dat je geen goede relaties kunt onderhouden zonder vuurwerk?

Pas op, ik ben ook geen voorstander van het volledig afschaffen, maar wel voorstander van het enkel door professionelen te laten doen.

Daarnaast zijn er ook redelijk wat externaliteiten aan vuurwerk. Niet alleen qua rechtstreeks gevaar, maar ook bv. richting die eigenaars van honden (of andere dieren), die met een bang dier thuis zitten. Waarbij ik niet wil zeggen dat er geen externaliteiten zijn aan het hebben van dieren bv. blaffende honden kunnen ook overlast zijn, net zoals katten die teveel vogels vangen, ...

Ik wil er vooral op duiden dat het inderdaad voor een groot stuk een subjectief gegeven is, wat gevormd wordt door de waarden en normen van het heden als het verleden, maar dat daarbuitenom er zeker wel voor een stuk kan getracht worden objectief te kijken naar de "kosten en baten" voor de maatschappij. Deze afweging maken (en inderdaad zeker niet zomaar bepaalde vrijheden aan de kant schuiven), vind ik juist absoluut een taak over de overheid. De overheid staat in functie van de maatschappij. En dat wilt inderdaad niet zeggen handelen in de belangen van minderheidsgroepen die dingen willen afschaffen, maar ook niet per definitie zaken behouden in functie van minderheidsheidsgroep omdat het een vrijheidsbeperking zou kunnen zijn.

Ik erken juist vooral de enorme complexiteit die er achter schuil gaat. Ik ben over het algemeen zeker geen voorstander van zaken verbieden.

En tegelijk lanceert Acid een video waarop hij, met veiligheidsbril op en een hoop "veiligheidsmaatregelen" in of ander West Vlaams veld, met een groepje de stokken van vuurpijlen afhaalt en de pijlen los vanuit de hand lanceert waarbij die alle richtingen rondtolt en ze dan dekking gaan zoeken voor de ground strikes. Komaan Acid als dat ding naast uw oor of naast uw hand ontploft dan lig je toch ook in het ziekenhuis met mogelijks een vinger kwijt of levenslange tinnitus.

Langs de andere kant ik denk dat dat voor velen deel uitmaakt van hun jeugd, van de "vrijheid" ontdekken en nee dat is niet vergelijkbaar met naar het vuurwerk van de gemeente te gaan kijken, de kick zit hem er juist in dat je dit zelf afsteekt. Anders kan je bijna net zogoed naar vuurwerk op TV zien.

Maar vind je dat dan van honden wel? da's ook persoonlijk geluk tegen een maatschappij die mee de gevolgen draagt.

Daarmee dat ik de nadruk op dat moment leg. Ik denk niet dat je de dagelijkse positieve invloed van een gezelschapsdier kan vergelijken met een éénmalige gebeurtenis op jaarbasis.

Natuurlijk zal het altijd subjectief zijn, dat is ook een gedeelte wat ik erken in mijn eerdere post. Maar een eenmalige gebeurtenis tov. een effect van een volledig jaar (honden) qua mentaal welzijn gelijkstellen lijkt me wat vreemd. Ik ben ook curieus naar de studies die aantonen dat vuurwerk een positieve invloed hebben op het mentaal welzijn?

Goede relaties onderhouden helpt voor het mentaal welzijn, daar kan ik inkomen, daar zijn studies voor gevoerd wellicht. Maar werp je nu de stelling op dat je geen goede relaties kunt onderhouden zonder vuurwerk?

1) nergens heb ik gezegd dat vuurwerk een positieve invloed heeft op mentaal welzijn. Maar het samenhorigheidsgevoel van buren/vrienden die samenkomen om vuurwerk af te steken heeft volgens mij wel een positieve invloed. Let ook op de "volgens mij". Ik ben ITer, geen psycholoog.

2) nergens heb ik gezegd dat je geen goede relaties kunt onderhouden zonder vuurwerk.

Laten we voor de rest van de discussie het houden op wat er staat, en niet verzinnen wat er niet staat. Dank u.

Wat mij betreft moet vuurwerk eenmalig afgestoken kunnen worden met oudjaar, al dan niet door professionelen. We gaan nu toch geen 11 miljoen Belgen straffen voor een paar beunhazen die overmoedig en half zat vuurwerk afsteken naar elkaar? Een beetje meer reglementering vind ik wel een goeie zaak. Dit jaar vind ik wel een uitzondering owv de verwachte wind. Dit is gewoon te risicovol, ook voor de mensen die de gevaren ervan erkennen en de nodige voorzorgsmaatregelen nemen. Maar iemand die het boerenverstand heeft om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen zal ook het logische verstand hebben kom middernacht geen vuurwerk af te stelen als het hard waait.

Laatst bewerkt:
Het gaat wel degelijk om strengere regels en niet per se om de volledige afschaffing.
Nee maar ook in de andere richting is dat zo, de maatschappelijke kost van honden is ook een pak groter dan die van één vuurwerknacht per jaar. Net eens opgezocht en ik vind geen cijfers voor België maar in Nederland schatten ze het aantal bijtincidenten met honden op 150.000 per jaar en dan is er nog de andere overlast, buren die niet kunnen slapen, CO2, hondendrollen. Uiteraard moet je ook de positieve zaken meenemen, het gaat altijd om die balans, ik vind helemaal niet dat we honden moeten afschaffen maar we moeten nu ook niet doen alsof vuurwerk in onze maatschappij een extreme outlier is op dat vlak.

Daarmee dat ik de nadruk op dat moment leg. Ik denk niet dat je de dagelijkse positieve invloed van een gezelschapsdier kan vergelijken met een éénmalige gebeurtenis op jaarbasis.
Ook enkel als men verantwoordelijk met die dieren omgaat.

Ik ben ook een dierenvriend, maar als ik soms zie/hoor hoe mensen met honden omgaan... De analogie zou dan ook deels moeten zijn: moet het houden van honden afgeschaft worden omdat sommige mensen er onverantwoord mee omgaan? Staat hun persoonlijk geluk (ongeacht of het kortstondig of langdurig is) boven de maatschappelijke overlast van mensen die er niet verantwoord mee omgaan zoals: hondendrollen niet opruimen, honden soms een ganse dag op een terras buiten laten zodat die de ganse tijd zit te blaffen, hond niet opgevoed/onder controle waardoor die mensen bijt, ...

Terug
Bovenaan