Tegenstanders van vuurwerk: 'er is niks aan om zelf vuurwerk af te steken', 'professioneel vuurwerk is schoner' en 'het kost teveel geld, je geeft dat geld beter aan iets anders'.
Dat is een mening, geen vaststaand feit.
Mijn mening: 50€ à 60€ per jaar is nu ook het einde van de wereld niet + doordat je er er veel dichter bij staat en het vuurwerk ook zelf afschiet dat daarna hoog in de lucht ontploft, geeft dat een fantastisch gevoel.
Ook dierenliefhebbers klagen steen en been. Maar is dat nu teveel om 1 dag van de 365 bij uw hond/kat/whatever te blijven en ze te kalmeren zodat iemand anders ook plezier kan/mag hebben. Als je een grote dierenliefhebber bent dan heb je dat toch met alle plezier over voor uw troeteldier?
Vroeger als klein ventje trok ik met mijn nonkel naar de velden om vuurwerk af te steken, ver weg van huizen/hangars/... .
Fles werd ingegraven zodat pijl niet van richting kon veranderen en we hadden zeker 2 flessen bij om onontplofte te kunnen laten zitten, wat nooit is voorgevallen.
Mijn vader heeft nu een grote tuin met weide erachter + weides rondomrond en daar staken we de laatste jaren vuurwerk af.
Mijn oudste is er nu 7 en had dit fantastisch gevonden om met zijn botjes aan mee te helpen/kijken, maar het mag niet meer.
Wie doen we daar eigenlijk kwaad mee en waarom moet dit verboden worden voor mensen die er verantwoord mee om gaan?
Wat mij vooral stoort bij de tegenstanders is dat er geen compromis gezocht wordt.
'Vuurwerk is gevaarlijk!' Natuurlijk is dat gevaarlijk, laat er telkens een volwassene bij zijn en verkoop geen vuurwerk aan minderjarigen.
Als je schrik hebt dat volwassenen er ook niet verantwoord mee om gaan: richt een cursus in zodat ze de gevaren kennen en kunnen inschatten. Wie de verplichte cursus niet volgde, mag geen vuurwerk kopen.
Waarom moet het ofwel verboden zijn ofwel toegelaten tussen uur X en uur Y?
Er is daar nog een gigantische marge tussenin om maatregelen te nemen.
My two cents: Als je alles gaat verbieden wat mogelijks gevaarlijk kan zijn, dan kom je in een trieste samenleving terecht.
Bijv: Voor veel mensen is een auto die snel optrekt geen meerwaarde, professionele autocoureurs die snel optrekken zijn ook veel leuker om naar te kijken, + in België mag je toch nergens meer dan 120km/u + sportieve wagens kosten veel geld + snel optrekken geeft geluidsoverlast + onschuldige omstanders kunnen verwond/gedood worden bij een accident.
Sportieve wagens dus verbieden en begrenzers op alle auto's?