Een onweer is niet hetzelfde als vuurwerk. Ook niet voor dieren. Donder is bijna nooit een knal die uit het niets komt.
Ok, goed punt. Dus soms wel.
Onze hond zit 's avonds bij ons in de living met gordijnen dicht, die knallen komen altijd uit het niets voor haar en als we niets van geluid opzetten + haar kalmeren dan is ze doodsbenauwd. Zetten we wél iets op + kalmeren we haar dan is het echt niet het equivalent van haar linkerhand afhakken/doodsbenauwd te laten...
Bestonden daar nu maar strengere regels voor: oh wait:
https://ikorganiseer.be/organiseren/geluidsnormen/
En bij vuurwerk is er maar één oplossing: ofwel afschaffen ofwel toelaten.
Over complete non-argumenten gesproken zeg
Je haalt 2 korte replies uit mijn betoog van meerdere, uitgebreide, posts omdat je die specifieke dingen makkelijk in het belachelijke en uit zijn context kan trekken...
Maar je hebt gelijk, het zijn geen argumenten. Het enige goeie argument is dat je de vrijheid van mensen niet onnodig moet beknotten.
Dat wou ik ook aantonen met die opmerkingen, als je 100% veiligheid/rust wenst dan moet je VEEL verbieden. En dan nog...
Reguleer vuurwerk zodat het veiliger wordt en wel toegelaten kan zijn voor wie er zijn plezier uit haalt.
Geluidsarm vuurwerk wél toestaan is bijvoorbeeld al een compromis.
Mijn mening over alles wat hier contra aangegeven wordt, is dat dit ook non-argumenten zijn.
'dat kost veel geld'
'professioneel is schoner'
'mijn huisdier heeft er last van, maar ik wil er niet bij blijven op 31/12'
'in Brussel/Gent/Antwerpen zijn er die dit onverantwoordelijk gebruiken, verbied het dus maar voor iedereen'
...
Daar staan ook geen kleuters en kindjes.
Niet meer naar een festival of optreden geweest de laatste jaren zeker...
Ik ben voorbije zomer naar Pukkelpop en Rock Zottegem geweest, op beide festivals véél kinderen gezien. Sommige met en sommige zonder gehoorbescherming. Op podium waren de artiesten er zelfs mee aan het lachen of er politie aanwezig was, want het volume was een pak hoger dan toegelaten.
Vuurwerk dat fout loopt en naast iemands bystander of onbetrokkenes oor ontploft kiest het slachtoffer niet zelf.
Als je iets of wat moeite doet, ontploft dat NOOIT naast iemand zijn oor.
als ge er 100 afschiet kunt ge al zeker zijn dat er minstens 1 totaal fout loopt.
Ik ben dat nog nooit tegengekomen en heb er al honderden afgeschoten. Jij had dat dus wel dat er om de 2 à 3 jaar iets totaal fout afliep...
Inderdaad.
En dan kan er weer keihard gelachen worden HOWJOH WTF HOHoHOhO !!!!! HEBT GE DAT GEFILMD!!!!???
Deze thread vind ik opnieuw het bewijs dat discussies op online fora niet werken:
Iedereen blijft bij zijn originele standpunt en ofwel wordt er blijvend teruggekomen op iets dat zwart op wit aangeleverd wordt, wordt er heel selectief gequoot en de volledige voorafgaande argumentatie genegeerd ofwel wordt er op de man gespeeld met 'marginalen'/'achterlijk'/...
Naja, het is wat het is en ik laat het hierbij. Alles is hier wat mij betreft gezegd en het heeft geen zin om in cirkels te blijven redeneren.

Hopelijk wordt er geen pleziertje van jullie als volgende afgeschaft.