Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Het is letterlijk wat in vele gemeenten nu al gebeurt. En een op voorhand aangevraagde toestemming controleren neemt niet veel tijd in beslag. Een boete uitschrijven ook niet.

Lijken me geen dingen waardoor het hele politiekorps niets meer kan doen.
geloof mij, ik zit er dagdagelijks in. Hoe hard we ook allemaal zouden willen dat het zo eenvoudig was, de realiteit staat er heel ver van.

In de gemeenten waar ik nu over spreek hebben we hemel en aarde moeten bewegen om tot een handvol PV's te komen. Dit terwijl er hier massaal veel vuurwerk is afgeschoten.

Ik heb uiteraard ook geen eksters horen klagen over het vuurwerk. De aanname dat dieren, die hier niet over klagen, er ook geen last van hebben volg ik dan weer niet.

Dat staat dan uiteraard nog compleet los van alle overige goede redenen om vuurwerk te verbieden die legio zijn.
Ik ben ook pro een verbod, mocht je dat gemist hebben. Maar puur voor "de dieren" vind ik gewoon niet echt de reden daarvoor.

Ook hier hetzelfde. Als je strengere regels invoert zorg dan dat ze overal en bij iedereen worden nageleefd, en dat iedereen en overal gesanctioneerd wordt bij een overtreding. Een landelijk vuurwerkverbod zou er hier toe leiden dat iemand die op oudejaar een vuurpijl afschiet in zijn achtertuin in Berlare direct politie aan de deur heeft met een PV als gevolg, maar dat er tegelijkertijd straffeloos met explosieven mag gegooid worden in Brussel of Antwerpen.

Burgemeesters zijn het ook beu. Probleem dat we hier aan de kust hebben zijn vaak toeristen die diep doorgedrongen zijn in de woonzones. Een groot aantal woningen is al decennia in handen van toeristen en wordt verhuurd of gebruikt als tweede verblijf. Ik zou bijna durven zeggen dat de helft van de mensen in de vakantieperiodes toeristen zijn. Vaak komen er in de vakanties arrogante jongeren met niet altijd de beste bedoelingen die dan vuurwerk op het strand afsteken, of soms gewoon in de woonwijken. De dag nadien zie je dan overal vuurwerkafval, kapot glas. Heel die houding kadert in de "not in my backyard mentaliteit" net zo erg als het afval dat toeristen in de zomer achterlaten en de hondendrollen op straat. Het is soms zo erg dat er zakjes afval gedumpt worden in de grachten van hier tot aan de oprit van de e40, nog een klassieker is de vuile pamper onder de wagen leggen en dan wegrijden.

De politie kan weinig doen, want heeft de handen vol met vechtpartijen, dronkenschap, verkeersongevallen etc...bewijs ook maar eens wie dat vuurwerk heeft afgestoken.

Ook hier hetzelfde. Als je strengere regels invoert zorg dan dat ze overal en bij iedereen worden nageleefd, en dat iedereen en overal gesanctioneerd wordt bij een overtreding. Een landelijk vuurwerkverbod zou er hier toe leiden dat iemand die op oudejaar een vuurpijl afschiet in zijn achtertuin in Berlare direct politie aan de deur heeft met een PV als gevolg, maar dat er tegelijkertijd straffeloos met explosieven mag gegooid worden in Brussel of Antwerpen.
Maar komop. Moet nu in elke discussie het op de één of andere manier gaan over de straffeloosheid van andere misdrijven?

Als er effectief een vuurwerk verbod van kracht is en iemand in Berlare schiet in zijn achtertuin een vuurpijl af dan verdient die persoon de daartegenover staande straf omdat hij een wet heeft overtreden. Net zozeer dat iemand die geweld tegen de politie pleegt ook gestraft moet worden met de daartegenover staande straf.

Het kan best hoor, gewoon eens niet in dezelfde circle-jerk terechtkomen.

Ik zit ergens in het midden, ik snap de redenen om een verbod te willen, maar ik snap ook dat het wéér een verbod is, wéér betutteling, wéér de overheid die zegt hoe je nog plezier mag hebben in je leven.

Dus ik ben Zwitserland in deze. :D

Ik zit ergens in het midden, ik snap de redenen om een verbod te willen, maar ik snap ook dat het wéér een verbod is, wéér betutteling, wéér de overheid die zegt hoe je nog plezier mag hebben in je leven.

Dus ik ben Zwitserland in deze. :D
Je leest dat hier vaak, maar ik vraag me dan altijd af wat er precies allemaal verboden is in de zin van plezier hebben? Het lijkt me niet meer dan normaal dat de overheid regels oplegt indien het gedrag van anderen een gevaar kan vormen voor andere mensen. Daarom hebben we verkeersregels, rookverbod op openbare plaatsen maar geen verbod op elke dag naar de McDonald's gaan.

Het is toch logisch dat de overheid beperkingen gaat opleggen op handelingen die anderen kunnen schaden? Voor persoon X is dat vuurwerk heel tof, voor persoon Y bij wie er een verdwaalde vuurpijl van persoon X op zijn dak belandt een pak minder.

Kan het zijn dat er nu veel meer vuurwerk wordt afgeschoten door gezinnen dan door iemand die werkelijk aangesteld is door een gemeente? Bedoel vroeger was er vuurwerk maar dat werd geregeld door de gemeente en na 10 minuten was het weer muisstil. Nu lijkt het me dat iedereen met vuurwerk rondloopt en maar wat afschiet.

En is het zo dat het vuurwerk dat ze vandaag kopen velen malen krachtiger is dan vroeger? Dan bedoel ik het vuurwerk wat je gewoon kan kopen zonder god weet wat.

Ik vraag me dat oprecht af want ik herinner mij als klein manneke dat de gemeente vroeger wat vuurwerk afvuurde bij nieuwjaar en na 10 minuten was het klaar. Wij hadden toen paarden en ja dat was 10 minuten zuchten en puffen om die beesten kalm te houden in de stal maar na 10 minuten was het vuurwerk gedaan, de paarden terug kalm en konden we het gewoon terug gezellig maken. Als ik nu door de wijk loop heeft iedereen genoeg vuurwerk gekocht om een kleine oorlog te beginnen 😅

Kan het zijn dat er nu veel meer vuurwerk wordt afgeschoten door gezinnen dan door iemand die werkelijk aangesteld is door een gemeente? Bedoel vroeger was er vuurwerk maar dat werd geregeld door de gemeente en na 10 minuten was het weer muisstil. Nu lijkt het me dat iedereen met vuurwerk rondloopt en maar wat afschiet.

En is het zo dat het vuurwerk dat ze vandaag kopen velen malen krachtiger is dan vroeger? Dan bedoel ik het vuurwerk wat je gewoon kan kopen zonder god weet wat.

Ik vraag me dat oprecht af want ik herinner mij als klein manneke dat de gemeente vroeger wat vuurwerk afvuurde bij nieuwjaar en na 10 minuten was het klaar. Wij hadden toen paarden en ja dat was 10 minuten zuchten en puffen om die beesten kalm te houden in de stal maar na 10 minuten was het vuurwerk gedaan, de paarden terug kalm en konden we het gewoon terug gezellig maken. Als ik nu door de wijk loop heeft iedereen genoeg vuurwerk gekocht om een kleine oorlog te beginnen 😅
Als je vroeger vuurwerk wou kopen moest je 18 jaar zijn en voor bepaalde moest je zelfs een vergunning hebben. Je had ook niet zoveel winkels waar je dat kon kopen (de gewone bommekes wel natuurlijk). Sinds het internet is dat maar enkele klikken veraf, en er is ook geen controle meer.

Eerst en vooral, dat laatste denigrerende gedoe is echt niet nodig hoor.

Daarnaast, nee, niet alle dieren hebben een eigenaar, gelukkig maar. Maar ik zie nu wel geen eekhoorntjes, vossen of eksters klagen over het vuurwerk, het zijn uiteraard de baasjes van dieren die dat doen, dus ik kan natuurlijk alleen daarnaar refereren me dunkt. En dan nog, ik denk dat de wilde diertjes, zonder baasjes, wel voldoende schuilmogelijkheden hebben, getuige ze ook niet overal zomaar constant in het zicht lopen, wel integendeel.
Realiteit toont dat die wilde beesten niet het minste appreciatie tonen voor dergelijke maatregelen!

UK Town Cancels New Year Fireworks For Walrus Only For It To Masturbate And Leave

Als je vroeger vuurwerk wou kopen moest je 18 jaar zijn en voor bepaalde moest je zelfs een vergunning hebben. Je had ook niet zoveel winkels waar je dat kon kopen (de gewone bommekes wel natuurlijk). Sinds het internet is dat maar enkele klikken veraf, en er is ook geen controle meer.
Zo simpel is dat nog altijd niet hoor. Vroeger (15-20 jaar geleden) waren de zwaarste pijlen die je in een vuurwerkwinkel kon gaan kopen ongeveer 75 gram. Voor zover ik nu zie is dat nog altijd 75 gram en ik heb nog geen enkele webshop gezien waar je pijlen van 75 gram of zwaarder kan kopen en laten leveren door bpost. Dat zou ook totaal onverantwoord en gevaarlijk zijn. En een pijl van 75 gram is meer dan zwaar genoeg (en kost ook al heel wat).

memories 😍 :sarcastic:

Laatst bewerkt:
Zo simpel is dat nog altijd niet hoor. Vroeger (15-20 jaar geleden) waren de zwaarste pijlen die je in een vuurwerkwinkel kon gaan kopen ongeveer 75 gram. Voor zover ik nu zie is dat nog altijd 75 gram en ik heb nog geen enkele webshop gezien waar je pijlen van 75 gram of zwaarder kan kopen en laten leveren door bpost. Dat zou ook totaal onverantwoord en gevaarlijk zijn. En een pijl van 75 gram is meer dan zwaar genoeg (en kost ook al heel wat).

memories 😍 :sarcastic:
Dat is idd een lichtgewicht in vergelijking met deze:

Dat is idd een lichtgewicht in vergelijking met deze:

Dat is zelfs al een pijl die je nergens kan kopen maar die je zelf in elkaar moet knutselen door losse onderdelen kruid enzovoort te kopen. Daar houdt bijna niemand zich mee bezig hier toch, dat valt al bijna onder categorie terroristen. In Nederland misschien. Maar in Nederland steken ze ook een koelkast gevuld met een illegale pijl uit Polen en 10 jerrycans benzine aan onder een brug en noemen dat “vuurwerk”.

Laatst bewerkt:
Gezien de verwachte wind en nu ook uit respect voor die overleden Nederlander had ik verwacht dat er een algemeen vuurwerkverbod ging komen.

Ik denk dat we sowieso evolueren naar een maatschappij waarbij vuurwerk alleen nog door professionelen mag afgeschoten worden. Tegenwoordig is de trend om auto’s in brand te steken ipv vuurpijlen…

Ik vind het wel jammer. Wij gingen vroeger kijken naar vuurwerk afgeschoten door professionelen en ik kan er wel van genieten. Maar ik snap dat er ook een hele hoop nadelen aan verbonden zijn: risico op brandwonden, lawaai, doodsbange dieren, brandgevaar,….

Tegenwoordig kan men drones heel mooi synchroon laten vliegen wat lijkt op een vuurwerkshow. In Disneyland Paris zag ik dat ooit en het was nog mooier dan echt vuurwerk. Maar ook veel duurder.

Ik heb ook zeker niets tegen vuurwerk dat georganiseerd wordt door professionelen. Moet zeker eens een keertje kunnen met nieuwjaar enzo. Als het op dat moment veilig kan uiteraard (dit weekend met wind is't een ander verhaal en vandaar wordt het ook al op veel plaatsen afgelast. Safety first!).

Maar ik heb wel iets tegen die amateurs die plots de held willen uithangen met springstof in hun handen.
Er gaan er gegarandeerd morgen nog in de krant staan.

Jarenlang als kind gedaan onder begeleiding van mijn oom.
Had zalig geweest om het nu samen met mijn kinderen te kunnen doen, maar zal waarschijnlijk niet meer mogen.

Kijken naar vuurwerk is compleet anders dan zelf vuurwerk afsteken.

Laat particulieren desnoods verplicht een kleine cursus volgen om het veiliger te maken en verkoop niet aan minderjarigen. Verbieden en geen alternatief bieden, vind ik persoonlijk een serieuze beknotting van vrijheid.

Nu met deze windsnelheden zou ik het trouwens ook niet doen. Maar zelfs windstil was het in onze streek nergens toegelaten.

In verband met de hoge kostprijs: laatste keer dat ik vuurwerk kocht, was het een pijlenpakket dat +-30€ kostte voor een 20tal pijlen.
Als je een hoofdgerecht bestelt op restaurant dan ben je eveneveel kwijt.

Jarenlang als kind gedaan onder begeleiding van mijn oom.
Had zalig geweest om het nu samen met mijn kinderen te kunnen doen, maar zal waarschijnlijk niet meer mogen.

Kijken naar vuurwerk is compleet anders dan zelf vuurwerk afsteken.

Laat particulieren desnoods verplicht een kleine cursus volgen om het veiliger te maken en verkoop niet aan minderjarigen. Verbieden en geen alternatief bieden, vind ik persoonlijk een serieuze beknotting van vrijheid.

Nu met deze windsnelheden zou ik het trouwens ook niet doen. Maar zelfs windstil was het in onze streek nergens toegelaten.

In verband met de hoge kostprijs: laatste keer dat ik vuurwerk kocht, was het een pijlenpakket dat +-30€ kostte voor een 20tal pijlen.
Als je een hoofdgerecht bestelt op restaurant dan ben je eveneveel kwijt.
Waarom moet er altijd "een serieuze beknotting van vrijheid" bij? Altijd die overdreven lading eraan geven. Niet dat ik per se tegen vuurwerk ben, maar dat zinnetje moet precies altijd erbij wanneer er regels (met reden) veranderen en mensen dit niet kunnen plaatsen.

Wij staken vroeger ook zelf vuurwerk af toen het nog mocht hier in het dorp. Gelukkig is er nooit iets mis gegaan maar wij hanteerden wel enkele simpele spelregels
- Enkel volwassenen die 100% nuchter zijn staken vuurwerk af. 1 pint = 2 teveel om vuurwerk af te steken.
- Ons vuurwerk werd afgestoken boven een braakliggende wei waardoor direct brandgevaar zeer miniem was
- Vuurwerk aansteken doe je met een sigaret (ja ook als je niet rookt zoals ik). Een open vlam zoals bij een aansteker kan ineens de springstof raken door wind terwijl dat bij een sigaret niet kan
- Onze "lanceerbasis" waren een stel grote magnum Champagneflessen die wij in de grond staken zodat die stabiel stonden en de pijlen konden "richten"
- Mini EHBO kit hadden wij bij: emmer water vol ijsblokjes om direct te kunnen blussen + EHBO doosje
- Omdat er nogal wat mensen kwamen kijken spanden wij een lint tot waar bezoekers mochten komen
- Voor ons als afstekers van het vuurwerk was er een soort schuine plank voorzien. Mocht 1 van die flessen omvallen in onze richting en nog zou die vuurpijl weg geketst worden door die plank zodat die niet op ons kwam.

De belangrijkste les is: als een vuurpijl niet vertrekt ga dan NOOIT er naar kijken. Of de gemeente dat nu nog doet weet ik niet, maar 20 jaar geleden konden wij naar de lokale brandweer waar ze ons enkele tips gaven. Natuurlijk zien die mensen liever geen vuurwerk dan wel vuurwerk, maar als je het dan toch doet, liever met nuttig advies van hen.

Zoals ik zei is er bij ons nooit iets mis gegaan, en maar goed ook. Vuurwerk kost 1x per jaar niet zoveel. Dat werd gekocht met het geld wat op de rekening stond van het buurtcommité (die ook buurtfeest, winterbarbecue enz organiseerden)

Terug
Bovenaan