Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Je gaat uw zelf consumptie nooit verdubbelen met een batterij denk ik. En hoe groot is die batterij dan?
En dat afname tarief is ook aan de hoge kant. Met een goed contract zit je op 25-28cent/kWh

En wat bedoel met alles elektrisch? Warmtepomp voor verwarming? Want 4800kWh voor een groot huis te verwarmen en 4 personen lijkt me weinig. Maar geen idee als dat open bebouwing of een rijhuis is, dat scheelt al veel.
Rijhuis in centrum van de stad. Een oud herenhuis wel. Dus tamelijk groot. We denken inderdaad aan gelijkvloers en 1ste verdiep te verwarmen met vloerverwarming en de verdiepen daarboven met elektrische warmtepomp die ook als airco kunnen dienen.

Rijhuis in centrum van de stad. Een oud herenhuis wel. Dus tamelijk groot. We denken inderdaad aan gelijkvloers en 1ste verdiep te verwarmen met vloerverwarming en de verdiepen daarboven met elektrische warmtepomp die ook als airco kunnen dienen.
En die vloerverwarming is dan op gas of ook warmtepomp?

Een sungrow 6,4kWh aan 3.999€

In een best case scenario krijg je die 8 maanden op een jaar vol, met in de andere maanden misschien 2-3 kWh per dag die je niet zelf verbruikt zonder batterij. Dus grootte-orde 1800 kWh per jaar, en dan moet je dat nog allemaal elke dag verbruiken. Gerekend aan €0,25/kWh (ook weer vrij optimistisch, dat is de gemiddelde prijs in het Brussels gewest, dus met een slim contract betaal je minder) = €450/jaar = 9 jaar terugverdientijd voor de batterij in dit best case scenario.
Lijkt me niet erg interessant als de levensduur van thuisbatterijen 10-20 jaar is, puur financieel gezien. Als we nog eens erg optimistisch zijn dat de batterij 20 jaar meegaat, heb je een financieel rendement van ~1% per jaar na 20 jaar...

In Brussel heb je ook geen mogelijke winst door een lager capaciteitstarief denk ik?

Morgen alles eens herberekenen met jullie input en eens zien naar andere batterijen aan lagere prijzen . Merci iedereen.

Nu naar den heizel voor union Roma 🤣🍻

Vanaf april volgend jaar kan je de plug-in thuisbatterij ook in België kopen.
Daarnet ook mailtje over gekregen. Maakt het wel heel laagdrempelig. Interessant maar gaat nog wat goedkoper moeten worden.

Daarnet ook mailtje over gekregen. Maakt het wel heel laagdrempelig. Interessant maar gaat nog wat goedkoper moeten worden.
Goh, dit is de berekening die ik krijg met een 3kW thuisbatterij:

1732105283406.png

Bekijk bijlage 35562
Ze rekenen daar op een verschil van 851kWh, met een batterij van 3kWh is dat ongeveer elke dag volledig opladen en verbruiken.
In realiteit gaat dat in de winter nooit niet lukken. Al zeker niet wanneer je je huis verwarmt met een warmte pomp.
Misschien dat je na 10 jaar breakeven draait? Maar dat is alles behalve een zinnige investering.

Ze rekenen daar op een verschil van 851kWh, met een batterij van 3kWh is dat ongeveer elke dag volledig opladen en verbruiken.
In realiteit gaat dat in de winter nooit niet lukken. Al zeker niet wanneer je je huis verwarmt met een warmte pomp.
Misschien dat je na 10 jaar breakeven draait? Maar dat is alles behalve een zinnige investering.
Niet iedereen heeft een warmtepomp :P
Afgaand op de layout, is die simulatie van @exCite van mijn-thuisbatterij. Dus met de opgeladen werkelijke kwartiergegevens.
Hij heeft volgens https://www.beyondgaming.be/solar/ 4920Wp liggen zuidgericht. Als je naar zijn opbrengstcijfers kijkt, is die simulatie best wel mogelijk.

Ik denk ook dat het iets te optimistisch ingeschat is, maar ik geloof nog steeds dat zo'n plug-in batterij puur financieel winstgevend kan zijn voor veel mensen; en dit lijkt er mij een perfect voorbeeld van.

Je kan een batterij ook zien als een soort verzekering tegen oplopende spreads op de elektriciteitsmarkt. Hoe meer intermittent energy er online komt, hoe groter het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen op een dag.
Net zoals je zonnepanelen ook kan zien als een verzekering tegen stijgende energieprijzen.

Niet iedereen heeft een warmtepomp :p
Afgaand op de layout, is die simulatie van @exCite van mijn-thuisbatterij. Dus met de opgeladen werkelijke kwartiergegevens.
Hij heeft volgens https://www.beyondgaming.be/solar/ 4920Wp liggen zuidgericht. Als je naar zijn opbrengstcijfers kijkt, is die simulatie best wel mogelijk.

Ik denk ook dat het iets te optimistisch ingeschat is, maar ik geloof nog steeds dat zo'n plug-in batterij puur financieel winstgevend kan zijn voor veel mensen; en dit lijkt er mij een perfect voorbeeld van.
Correct, gegevens opgeladen met de kwartiergegevens van 2023, ik heb inderdaad 4920Wp liggen, er staat Z, het zal eerder ZZW zijn, maar dat verschil is denk ik minimaal.

Het kan iets te optimistisch zijn, maar ik denk wel dat ik die batterij zeker op 8 jaar heb terugverdiend.

Bekijk bijlage 35562

Klinkt optimistisch maar natuurlijk ook een "wij van WC eend verhaal" als de leverancier zelf de simulator ter beschikking stelt: €0,35/kWh is wel heel hoog gerekend, €0,25 lijkt me als tarief op je verbruik realistischer.

Die 851 kWh lijkt me ook hoog als je maar 2825 kWh injectie hebt nu (zelf zou ik 870 kWh in die batterij kunnen laden maar ik zit wel op ~3700 kWh injectie dus meer overschot)

Vraagteken bij mij in zo'n berekeningen is ook of je bijna elke dag 3 kWh uit je batterij kan verbruiken bovenop je eigen verbruik uit je zonnepanelen.

Vraagteken bij mij in zo'n berekeningen is ook of je bijna elke dag 3 kWh uit je batterij kan verbruiken bovenop je eigen verbruik uit je zonnepanelen.
Das niet moeilijk toch? Hier gaat er elke nacht wel minstens 2.7kWh door, ook 's nachts.
Die simulator is trouwens een onafhankelijke, maar de default pricing kun je best wel aanpassen. Die gaat uit van de kwartierwaardes van Fluvius en rekent met 0% degradatie en 100% efficientie enzo. Dus dat is wel het theoretisch maximum.

Ik heb hier een realtime simulatie lopen waarbij ik 90% DOD en 80% effciency heb ingesteld. Daarmee zou ik tussen 2 juli en nu 315kWh bespaart hebben met zo 1 HomeWizzard batterij en 493kWh met 2 van die blokjes.

De verkoper maakte allerlei assumpties, ik zou hier willen checken of deze correct zijn.

- Zonder batterij zouden we zelf +/- 40% van onze opgewekte electriciteit gebruiken. Met batterij ongeveer 80%.
- De prijs die we krijgen om electriciteit op het net te zetten: 0.04/KwH
- De prijs om electriciteit af te nemen is 0.36€/KwH.

Ik ben een leek qua cijfers in deze markt, ik wil gewoon weten of wat hij me zegt correct is.
Hoe ik het nu zie, is het een no brainer voor mij om een batterij te installeren
Pure oplichting... een betere omschrijving voor dit soort praktijken is er gewoon niet. Die gasten zitten dus eigenlijk gewoon te liegen dat ze zwart zien gewoon om op een project nog een paar honderden euro's extra marge te pakken voor een uurke extra werk: da spel ophangen en aansluiten aan den omvormer.

Met cijfertjes en statistieken kan je alles bewijzen maar je moet wel zorgen dat de input correct en realistisch is. De delta van €0,32 waarmee gerekend is is bv al best hoog om te beginnen en mensen wijs maken dat ze met batterij van 40 naar 80% eigen verbruik kunnen gaan is mensen een rad voor de ogen draaien.

Natuurlijk is het met zo'n cijfers kind of a no-brainer om een batterij te hangen. Het spijtige is: de praktijk volgt de theorie niet in dit soort voorbeelden, zelfs niet bekan.

Dat systeem van HomeWizard dat gewoon plug & play is... dat begint stilaan interessant te worden. €1400 voor 2,7kWh... das alleszins onder de 10 jaar terugverdientijd. Voor 1 batterij that is, voor elke extra batterij wordt de terugverdientijd langer bij zoiets aangezien de investeringskost per kWh een strikt lineair gegeven is.

Laatst bewerkt:
Klinkt optimistisch maar natuurlijk ook een "wij van WC eend verhaal" als de leverancier zelf de simulator ter beschikking stelt: €0,35/kWh is wel heel hoog gerekend, €0,25 lijkt me als tarief op je verbruik realistischer.

Die 851 kWh lijkt me ook hoog als je maar 2825 kWh injectie hebt nu (zelf zou ik 870 kWh in die batterij kunnen laden maar ik zit wel op ~3700 kWh injectie dus meer overschot)

Is een simulatie van mijn-thuisbatterij, niet van de leverancier.

Niet iedereen heeft een warmtepomp :p

Hoe moet je die kwartiergegevens downloaden? Ik ben ingelogd op Fluvius en heb de historiek (zowel dagtotalen als kwartiertotalen) gedownload voor de periode van 1-1-2023 tot 31-12-23, maar dan krijg ik een foutmelding op de V-test dat het een foutieve electriciteits csv is.
Als ik het volledige bestand download, krijg ik een melding dat het te groot is (>20mb)

Het kan iets te optimistisch zijn, maar ik denk wel dat ik die batterij zeker op 8 jaar heb terugverdiend.
Wat natuurlijk wel een zeer lange terugverdientijd is voor een investering van slechts 1.400 EUR. Ik bedoel maar: Heel fijn dat je ze effectief terugverdient, maar dat zijn toch zeer kleine bedragen en zeer lange looptijden om te kunnen spreken van een slimme investering... Ik zie me zoiets ook wel in huis halen, maar dat zal dan vooral zijn om mijn consumptie te verlagen. Dat ik er op termijn effectief aan terugverdien is leuk meegenomen, maar dergelijke kleine investeringen bekijk ik eerder vanuit ecologisch standpunt dan zuiver financieel.

Terug
Bovenaan