Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Als ik het lees en hoor is het in Nederland ook echt schrijnend. Daar heb je veel bedrijven die niet kunnen uitbreiden, wijken dat niet gebouwd kunnen worden,.... Omdat de aansluitingen geweigerd worden. Dat begint daar echt een serieus probleem te worden.

Ik denk ook wel in de toekomst dat dynamische tarieven het nieuwe normaal gaan worden.
Alleen hoor ik dan ook weer dat sommige zeggen mensen gaan batterijen moeten zetten. Terwijl andere zeggen dat de gemiddelde particulier hier niet zoveel mee te winnen hebben en dat eerder bedrijven hier op gaan springen met batterijparken om het net te stabiliseren.

Ben ook wel benieuwd hoe het gaan evolueren. Zoals het nu is zal het niet blijven.
Bidirectioneel laden van EV's en meer thuiswerk he :unsure:

Als ik het lees en hoor is het in Nederland ook echt schrijnend. Daar heb je veel bedrijven die niet kunnen uitbreiden, wijken dat niet gebouwd kunnen worden,.... Omdat de aansluitingen geweigerd worden. Dat begint daar echt een serieus probleem te worden.

Ik denk ook wel in de toekomst dat dynamische tarieven het nieuwe normaal gaan worden.
Alleen hoor ik dan ook weer dat sommige zeggen mensen gaan batterijen moeten zetten. Terwijl andere zeggen dat de gemiddelde particulier hier niet zoveel mee te winnen hebben en dat eerder bedrijven hier op gaan springen met batterijparken om het net te stabiliseren.

Ben ook wel benieuwd hoe het gaan evolueren. Zoals het nu is zal het niet blijven.

Mss gaat Europa samen met de netbeheerders northvolt redden en hun batterijen opkopen voor zulke parken?

Qua capaciteitstarief is het voor een gemiddeld gezin vaak verwaarloosbaar. Omdat je nog steeds zit met de minimum van 2,5kW.
Volgens de VREG zou een gemiddeld gezin een piek hebben van 4,26kW.
4,37kW - 2,5kW = 1,76kW waar je impact op hebt, want die 2,5kW betaal je sowieso.
Gemiddeld gezin zou dus maximaal 71 euro besparen op jaarbasis. (wij betalen incl btw €40,26/kW)

Je gaat ongetwijfeld mensen hebben die hoger zitten, maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Wij zitten hier thuis met een warmtepomp op 3,2kW facturatiepiek. Als ik dus de piek met 700W naar beneden haal, valt er nadien niets meer te winnen. In de praktijk ligt onze piek lager, maar helaas heb ik dus maanden dat die 2,5kW reken, terwijl het minder is.

Bron: https://www.vreg.be/nl/vergelijk-uw-maandpieken-met-andere-vlamingen

maandpiek_met_andere_vlamingen_-_nov_2023.jpg
Een gemiddeld gezin zonder EV dan :).

Minimaal 3F laden is al 4,2kw. Vanmorgen werkte de WP, nog eens 1,8kW er bij. In de wintermaanden is mijn piek daarom gemakkelijk 6 à 6,5kw. Als ik onvoorzichtig ben en ik laad eens een keer 's avonds terwijl er nog gekookt wordt dan is al 9kW geregistreerd geweest. Tussen 17 en 19u EV laden is daarom een big no-no.

Minimaal 3F laden is al 4,2kw. Vanmorgen werkte de WP, nog eens 1,8kW er bij. In de wintermaanden is mijn piek daarom gemakkelijk 6 à 6,5kw. Als ik onvoorzichtig ben en ik laad eens een keer 's avonds terwijl er nog gekookt wordt dan is al 9kW geregistreerd geweest. Tussen 17 en 19u EV laden is daarom een big no-no.
Ik ben toevallig eergisteren bij een kameraad laadpaal gaan “instellen”.
Deze kan laden tussen 1,38kw en 11kw.

Hij laad maximaal aan 4kw op, tenzij er injectie is dan wordt dat verhoogd.

Heeft ook een warmtepomp en digitale teller. Als de woning dus boven de 4kw komt wordt de laadpaal begrenst.

EV is iets dat makkelijk stuurbaar is. Warmtepomp al minder.

En gaat idd over gemiddeld gezin die een digitale meters hebben. Zitten dus verschillende scenario’s bij. Poste dit vooral voor de nuance, want valt me toch vaak op dat vele overschatten hoe een gemiddeld gezin verbruikt. (Is niet op u bedoelt)

Laatst bewerkt:

Mensen gaan niet letterlijk batterijen móeten zetten. De terugverdientijd gaat in die situaties gewoon zo kort worden dat het bijna gratis geld is dus verplichten gaan ze het niet doen maar ja, om je factuur in de hand te houden ga je wel "moeten".

Tegenwoordig kun je schakelen naar 1 fase op de meeste laadpalen zodat je vanaf 1.4kW kunt laden. Of je koppelt 2 fases los in de laadpaal of je koopt een 1 fasige laadkabel. Dan denk de laadpaal dat het een 1 fasige wagen is.

Voor november is mijn piek 4.1kW en ik kijk nergens naar. De load balancer van de laadpaal staat deze maand op 3.7kW, dus die stopt met laden als we daarover gaan. Die 4.1kW komt van het koken wellicht icm de warmtepomp die aan het draaien was.

Mijn facturatiepiek op mijn laatste afrekening van 3.6kW en dat was al met EV er bij.

Tegenwoordig kun je schakelen naar 1 fase op de meeste laadpalen zodat je vanaf 1.4kW kunt laden. Of je koppelt 2 fases los in de laadpaal of je koopt een 1 fasige laadkabel. Dan denk de laadpaal dat het een 1 fasige wagen is.

Maar hoe zinvol is laden aan 1.4Kw ? Dan ben je een halve week aan het laden om die auto vol te krijgen? Kun je dan niet beter gewoon aan 4kw laden als er injectie is en nog een uurtje snachts ?

Voor november is mijn piek 4.1kW en ik kijk nergens naar. De load balancer van de laadpaal staat deze maand op 3.7kW, dus die stopt met laden als we daarover gaan. Die 4.1kW komt van het koken wellicht icm de warmtepomp die aan het draaien was.

Mijn facturatiepiek op mijn laatste afrekening van 3.6kW en dat was al met EV er bij.

Maar hoe zinvol is laden aan 1.4Kw ? Dan ben je een halve week aan het laden om die auto vol te krijgen? Kun je dan niet beter gewoon aan 4kw laden als er injectie is en nog een uurtje snachts ?

Aan 1,4kW is het redelijk zinloos, aangezien de verliezen dan substantieel zijn. Maar je hoeft niet aan 4,2kW te laden op een 3-fasepaal.
Ik heb een 22kW 3-fase Alfen pro en die staat gewoon monofase 3,5kW tenzij er meer injectie is (maar 4,2kW is sowieso max hier). In de zomer zet ik die op 1.6kW tenzij er meer injectie is. Dat verhoogt de capaciteitspiek nauwelijks, die wordt bepaald door het koken hier.

In de zomer stel ik die lager in, zodat het aandeel zonne-energie maximaal is. 1.6kW is nodig om ten alle tijden boven de 6A te blijven, anders stopt de auto de laadsessie. Ik ziet met spanningen van 250+V in de zomer.

Laatst bewerkt:
Aan 1,4kW is het redelijk zinloos, aangezien de verliezen dan substantieel zijn. Maar je hoeft niet aan 4,2kW te laden op een 3-fasepaal.
Ik heb een 22kW 3-fase Alfen pro en die staat gewoon monofase 3,5kW tenzij er meer injectie is (maar 4,2kW is sowieso max hier). In de zomer zet ik die op 1.6kW tenzij er meer injectie is. Dat verhoogt de capaciteitspiek nauwelijks, die wordt bepaald door het koken hier.

In de zomer stel ik die lager in, zodat het aandeel zonne-energie maximaal is. 1.6kW is nodig om ten alle tijden boven de 6A te blijven, anders stopt de auto de laadsessie. Ik ziet met spanningen van 250+V in de zomer.

Hier komt volgende week ook een Alfen Pro. Er zal een 3fasen kabel aangesloten worden. Kan die gewoon op <4.2 laden ? Op 2 of 3 ? Of moet je dan een single fase kabel aansluiten ?

Dat regelt de laadpaal zelf he. De laadpaal gaat gewoon niet over de 3.7kW afname piek. Als de zon schijnt ben ik soms aan 5-6kW aan het laden. Meestal ben ik gewoon rond de 3.5kW aan het laden als er geen zon is (200w standby vermogen van het huis), maar de load balancer zorgt er voor dat de auto tijdelijk trager laad of stopt met laden als we koken of de warmtepomp schiet aan. Warmtepomp is iets van een 500-600W na de initiele opstart piek van 5 à 10min, dus das nog steeds 3kW laden als de verwarming opspringt.

Dat regelt de laadpaal zelf he. De laadpaal gaat gewoon niet over de 3.7kW afname piek. Als de zon schijnt ben ik soms aan 5-6kW aan het laden. Meestal ben ik gewoon rond de 3.5kW aan het laden als er geen zon is (200w standby vermogen van het huis), maar de load balancer zorgt er voor dat de auto tijdelijk trager laad of stopt met laden als we koken of de warmtepomp schiet aan. Warmtepomp is iets van een 500-600W na de initiele opstart piek van 5 à 10min, dus das nog steeds 3kW laden als de verwarming opspringt.

Ah, de paal is snugger genoeg, OK dan !

Ik ben nog altijd niet mee wat ze hier gaan installeren. Er loopt een ethernet kabel van de montage paal naar de digitale meter. Toen ik vroeg of er dan dynamisch geladen ging worden ifv injectie zei die pee 'nee, dat kan nog niet'. Maar lijkt alsof iedereen al dynamisch laadt, zeker met die alfen pro....

Ik ben nog altijd niet mee wat ze hier gaan installeren. Er loopt een ethernet kabel van de montage paal naar de digitale meter. Toen ik vroeg of er dan dynamisch geladen ging worden ifv injectie zei die pee 'nee, dat kan nog niet'. Maar lijkt alsof iedereen al dynamisch laadt, zeker met die alfen pro....
Alfen ondersteunt ook al solarladen sinds ruim een jaar. @HUSKE maakt daar gebruik van denk ik.

Dynamisch laden gaat zeker met de Alfen pro, je hebt verschillende instellingen daarvoor. Ik heb de paal wel gelocked op 1 phase, omdat hij tijdens phase swithcing ook even stopt met laden. Mijn iX3 vind dat niet zo tof en ik heb niet meer dan 7,4kW nodig.

Als je de instellingen van de paal wil wijzigen dan heb je 2 mogelijkheden:
- Paal opendoen en een laptop eraan hangen met EveInstaller
- 2 de UTP leggen en deze verbinden met je thuisnetwork en de MyEve app gebruiken op de phone (of home assistant)

Ik raad je ten stelligste aan een 2de UTP te leggen of als je er maar 1 hebt, de UTP ook effectief als UTP aan het netwerk te hangen en een P1 meter van homewizard te kopen om de P1 data over te zenden (Dus P1 meter --> Wifi --> LAN --> Paal).
Verder moet je ook de load balancing licentie hebben, anders ga je zonneladen adhv P1 data op je buik kunnen schrijven.

Dynamisch laden gaat zeker met de Alfen pro, je hebt verschillende instellingen daarvoor. Ik heb de paal wel gelocked op 1 phase, omdat hij tijdens phase swithcing ook even stopt met laden. Mijn iX3 vind dat niet zo tof en ik heb niet meer dan 7,4kW nodig.

Als je de instellingen van de paal wil wijzigen dan heb je 2 mogelijkheden:
- Paal opendoen en een laptop eraan hangen met EveInstaller
- 2 de UTP leggen en deze verbinden met je thuisnetwork en de MyEve app gebruiken op de phone (of home assistant)

Ik raad je ten stelligste aan een 2de UTP te leggen of als je er maar 1 hebt, de UTP ook effectief als UTP aan het netwerk te hangen en een P1 meter van homewizard te kopen om de P1 data over te zenden (Dus P1 meter --> Wifi --> LAN --> Paal).
Verder moet je ook de load balancing licentie hebben, anders ga je zonneladen adhv P1 data op je buik kunnen schrijven.

Het is een paal van het werk van de madam, dus ga daar niet veel zelf aan kunnen veranderen.

Als het niet voor het dynamisch laden is, waarom gaat er dan een datadraad van de paal naar P1 ?

edit: kabel bijleggen is zo goed als onmogelijk. Er ligt maar 1 kabel in een wachtbuis klaar. Een 2e zal ofwel serieus prutsen zijn of de hele oprit openbreken of een kabel ingraven ergens.

Het is een paal van het werk van de madam, dus ga daar niet veel zelf aan kunnen veranderen.

Als het niet voor het dynamisch laden is, waarom gaat er dan een datadraad van de paal naar P1 ?

Enkel om dynamisch te laden, maar dat kan ENKEL als je dat ook kan instellen. Afhankelijk van seizoen wil je dat instellen, of de laadsnelheid beperken. Of andersom, net sneller laden omdat hij vol moet. Standaard staat zonneladen uit, dus je moet aan de instellingen kunnen.
Ik laat de auto op MAX staan en regel alles op de paal om te knijpen, zonneladen whatever. Niet alle installateurs weten dat.

Ik heb ook een paal van het werk en heb die zelf opengegooid om de P1 aansluiting om te bouwen naar een UTP aansluiting. Je zou die 1 UTP kabel ook kunnen splitsen in een 100MB UTP en 2 aders nemen voor P1 data. Dat wordt ook veel gedaan.

Dat is helemaal niet zinloos. Het verbruik is een 15-20kwh voor 100km te rijden.
Als je de gemiddelde afstand doet van 37km enkel dan is dat dus 74km die je moet bijladen. of 14.8kwh die je moet bijladen.

14.8 kwh / 1.4 kw -> >10h. 19h thuiskomen en om 6h vertrekken en uw wagen is vol of zo goed als vol.

Als je dan zoals sommigen ook nog eens thuiswerk hebt meerdere dagen achter elkaar dan moet je echt niet 4kw gaan trekken om in 4-5u opgeladen te zijn. Dat heeft noegabollen meerwaarde.

Dat sneller laden is als je op korte termijn echt weg moet.

“Dynamisch laden” is gewoon verwarrende terminlogie

Je hebt actieve load balaxning en solar laden, dat kan met de meeste slimme laadpalen

En dan heb je laden op het optimaal moment voor mensen met een dynamisch energiecontract, dat kan Alfen niet.

Dat sneller laden is als je op korte termijn echt weg moet.

Je zit wel met verliezen die groter worden naargelang je trager laadt. Aangezien er afgerekend wordt aan de paal is dat voor de leaserijder mss niet belangrijk, maar is toch vrij zinloos. Je moet minstens 2,5kW capaciteitspiek betalen, gebruik hem dan ook en beperk de verliezen.
1.4kW is ook wat tricky om alrijd boven de 6A grens te blijven dat de auto verwacht.

“Dynamisch laden” is gewoon verwarrende terminlogie

Je hebt actieve load balaxning en solar laden, dat kan met de meeste slimme laadpalen

En dan heb je laden op het optimaal moment voor mensen met een dynamisch energiecontract, dat kan Alfen niet.

Zet er dan een home assistent tussen, dan kan dat evengoed... Ik ken geen mensen met een dynamisch tarief zonder home assistant. Als je je verbruik niet kan sturen heeft dat weinig zin.

Laatst bewerkt:
Vriend van mij liet onlangs zonnepanelen plaatsen en een batterij.
Lijkt me toch niet de beste beslissing: 10 panelen van 430 en batterij van 10kwh
Ik ken de prijs niet die hij betaald heeft, maar hij stookt met gas, rijdt niet met een EV en is niet van plan om een warmtepomp te installeren.
Eventueel wel airco's in de toekomst.
Hij is bij de verkeerde persoon gegaan voor advies...

Terug
Bovenaan