Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Mijn zuinigste dag vorig jaar was 23/07. We zaten toen in zuid Frankrijk… 15,78kwh verbruikt die dag, ik zie enkel een warmwater run van de warmtepomp ‘s middags, de rest is aquarium en mss 1kwh voor de frigo en router enzo? Mogelijks draaide de vloerkoeling ook nog, denk niet dat ik die heb uitgezet toen, maar het is passieve vloerkoeling dus dat zou ook niet zo heel veel mogen zijn.
Crazy, als ik niet thuis ben zit ik rond de 2kWh per dag. In de zomer tussen 1,5 en 2 als sluipverbruik door zonnepanelen wordt gecovered.
@Vteclover je kan er makkelijk 2 plaatsen ook.

En ik zie dat er ook wel vaak over de piek gesproken wordt, maar inderdaad 1 misstap op de maand en je hebt het vlaggen.
Maar los daarvan, wat weegt het meest door? Die piek of u verbruik met bijhorende distributie,heffingen, etc..
Iemand daar een berekening of idee van?
Sowieso dat al die tarieven nog gaan duurder worden en dat we bijna niets meer gaan krijgen voor injectie.
Dus het is voorlopig een kantje boordje verhaal maar zal hoogstwaarschijnlijk wel gunstiger worden.

Dan snap ik nog steeds niet waarom jij uw batterij 's nachts niet zou willen inzetten? Met ZO is uw ochtendpiek toch afgedekt? Uw avondpiek kun afdekken met een batterij, maar die moet daarna toch niet stoppen met werken?

Een gewone zuid opstelling loopt ook al lang door hoor. Wij hebben oost-west en die geeft tot 21h op de langere dagen. Maar vanaf het zomeruur kunnen wij 's avonds gewoon koken op de PV. Een batterij is voor mij vooral het nacht verbruik af te dekken of eens een mindere moment op de dag.
Ik bedoelde niet dat ik absoluut niet wil dat ze 's nachts ingezet wordt, ik bedoelde vooral dat ik boven alles mijn avondpiek zou willen dekken. Met 2,7kWh ga je vaak gewoon u avondpiek kunnen dekken en gaat er nog weinig over blijven voor 's nachts. Maar als het over is, sure gebruik het 's nachts.

Leg je mij eens wat het voordeel hier precies van is?
Maandpiek voor capaciteitstarief drukken?

Ik bedoelde niet dat ik absoluut niet wil dat ze 's nachts ingezet wordt, ik bedoelde vooral dat ik boven alles mijn avondpiek zou willen dekken. Met 2,7kWh ga je vaak gewoon u avondpiek kunnen dekken en gaat er nog weinig over blijven voor 's nachts. Maar als het over is, sure gebruik het 's nachts.

Maandpiek voor capaciteitstarief drukken?
Dus jij gaat een thuisbatterij zetten om je piek met 0,8 kW te verminderen het hele jaar door?
Iets wat je sowieso niet gaat lukken want hij zal niet altijd opgeladen zijn dus vele maanden ben je eraan voor de moeite.

Ook stelt het vermogen of piek dat die kan verminderen niets voor.

60 euro (kost van 1kW capaciteitstarief) * 0,8 (vermogen van je batterij) = De volle €48 bespaard per jaar (maar niet echt want in de winter is de batterij leeg)

Je idee van pieken af te vlakken met een batterij is echt een heel slecht idee hoor.

@Monkytiger 2 op dezelfde kring was niet aangeraden d8 ik?

Daarbij bij 2 van die dingen aankopen dan kan ik evengoed bijleggen en een echtte thuisbatterij plaatsen aangezien in wel al een hybrideomvormer heb van BBC Goodwe

Dus jij gaat een thuisbatterij zetten om je piek met 0,8 kW te verminderen het hele jaar door?
Iets wat je sowieso niet gaat lukken want hij zal niet altijd opgeladen zijn dus vele maanden ben je eraan voor de moeite.

60 euro (kost van 1kW capaciteitstarief) * 0,8 (vermogen van je batterij) = De volle €48 bespaard per jaar (maar niet echt want in de winter is de batterij leeg)

Je idee van pieken af te vlakken met een batterij is echt een heel slecht idee hoor.
Met een HomeWizard gaat dat inderdaad niet lukken.
Met de uitgebreidere systemen kun je volgens mij wel peak shaving instellen en dan gaat die in de winter op het net gaan laden om te peak shaven. Natuurlijk zit je wel met een energie verlies van ongeveer 30% als je via het net de batterij gaat laden en daarna ontladen, dus of dat de moeite is...

Ik weet ook niet waarom iedereen zo gefixeerd is op die piek. Ik haal al 2 jaar rond de 3.8kW. Full electric huis met warmtepomp en EV die 99% van tijd thuis geladen wordt.

Het is wel ""€48"" meer dan wanneer je het niet doet en 's nacht gewoon je 100-200W sluimerverbruik afdekt om daar netto 0 te verbruiken.

En inderdaad, er zullen maanden zijn waar je de piek niet kan vermijden omdat je batterij leeg is op dat moment (november -> februari zijn grote kanshebbers), de meeste andere maanden zullen wel iets helpen. Je zal inderdaad geen €48 uitsparen maar misschien toch €25-30. Dat jij dat de moeite niet vind, das u goe recht. Voor iets waar je op jaarbasis pakweg €300-400 mee uitspaart blijft dat wel 6-10% extra marge.

Het idee van je batterij te gebruiken specifiek voor sluimerverbruik is nog een veel slechter idee. Voor iets waar je sowieso al zwaar over kan discussiëren kwa rendement lijkt het mij dat je best alles meepakt wat je kan meepakken. Alles wat je doet met een batterij is sowieso gerommel in de marge want de terugverdientermijn ligt in praktijk gewoon quasi overal boven de 10 jaar, voor iets wat 15 jaar mee zou moeten gaan.

Met de uitgebreidere systemen kun je volgens mij wel peak shaving instellen en dan gaat die in de winter op het net gaan laden om te peak shaven. Natuurlijk zit je wel met een energie verlies van ongeveer 30% als je via het net de batterij gaat laden en daarna ontladen, dus of dat de moeite is...

Ik weet ook niet waarom iedereen zo gefixeerd is op die piek. Ik haal al 2 jaar rond de 3.8kW. Full electric huis met warmtepomp en EV die 99% van tijd thuis geladen wordt.
Das top, tot de een vrouw hebt die 's avonds thuis komt, den auto insteekt en dan begint te koken :help:

Ik heb ook een full electric huis, maar ik geraak niet onder de 6kW piek. Piek is wel altijd, en dat al bijna 2 jaar lang tussen 18 en 19u. Ik denk dat ik mij een gasvuur ga moeten zetten en een houtgestookte oven als ik mijn piek omlaag wil krijgen. Voertuig wordt pas na 21u geladen.
Moest ik mij een batterij zetten die volgeladen is tegen etenstijd dan ben ik er 100% van overtuigd dat ik een enorme besparing op piek kan bekomen.

Ik heb ook een full electric huis, maar ik geraak niet onder de 6kW piek. Piek is wel altijd, en dat al bijna 2 jaar lang tussen 18 en 19u. Ik denk dat ik mij een gasvuur ga moeten zetten en een houtgestookte oven als ik mijn piek omlaag wil krijgen. Voertuig wordt pas na 21u geladen.
Tijdens het koken zie ik kortstondig 5-6kW afname piek, maar nooit voor een volledig kwartier. Meestal pieken we op gemiddeld 3kW bij het koken. Alle apparaten in de keuken zijn wel nieuw, dus misschien zuiniger?
Onze warmtepomp zit meestal ook maar ook op 500-600W te draaien als ze draait. Enkel tijdens opstart of als het vriest zit ze hoger.

Tijdens het koken zie ik kortstondig 5-6kW afname piek, maar nooit voor een volledig kwartier. Meestal pieken we op gemiddeld 3kW bij het koken. Alle apparaten in de keuken zijn wel nieuw, dus misschien zuiniger?
Onze warmtepomp zit meestal ook maar ook op 500-600W te draaien als ze draait. Enkel tijdens opstart of als het vriest zit ze hoger.

Kan idd bij ons zijn omdat we al een oudere oven/inductieplaat hebben, die zitten er ondertussen ook al 10 jaar in.

Kan idd bij ons zijn omdat we al een oudere oven/inductieplaat hebben, die zitten er ondertussen ook al 10 jaar in.
Je kan hier ook veel zelf aan doen door deze dingen goed achter elkaar te timen of gewoon niet samen te doen:
  • oven opwarmen
  • water koken
  • pan op hoog vuur zetten
  • microgolf
  • afwasmachine
  • wasmachine
Ik moet zeggen dat dat met minimale aanpassing voor een doordeweekse dag echt goed lukt.
Zelfs als we bezoek hebben en de iets uitgebreidere menu's gemaakt moeten worden lukt dat echt wel gewoon goed door er een beetje op te letten.
De piek hier komt 99% van de tijd van de plugin-hybride die per ongeluk nog aan het opladen was terwijl we aan 't koken zijn (en da's maar max 3 kW momenteel, vaak ook al gewoon 1.4 op de laagste stand, maar da's ook te veel als je wil koken).

Gemiddelde piek (zonder warmtepomp wel...) is hier nog steeds onder de 3.5kW.
Ik schat dat een warmtepomp daar 1kW gaat bijkletsen of dat ding moet heel slim gestuurd kunnen worden om even uit te gaan als je aan t koken bent...

Je zal inderdaad geen €48 uitsparen maar misschien toch €25-30. Dat jij dat de moeite niet vind, das u goe recht. Voor iets waar je op jaarbasis pakweg €300-400 mee uitspaart blijft dat wel 6-10% extra marge.
Je zit hier vol zelfvertrouwen te discussiëren over iets maar je hebt het helemaal verkeerd op.

Capaciteits tarief kost €64 per kW vermogen per jaar. Niet per maand.
Dus met uw geniaal plan ga je een homewizard batterij installeren om aan peakshaving te doen.
Aangezien dat ding maximum 0,8 kW vermogen kan leveren bespaar je 0,8 x 64 = €51,2 per jaar op voorwaarde dat de zon iedere dag schijnt en je genoeg lading hebt om alle pieken op te vangen 24/7.

Daar mag dus minimum nog 25% van je winst afgetrokken worden en kom je uit op een besparing op je capaciteitstarief van €38,4 per jaar of €3,2 per maand.

Die €300-400 uitsparing is een gewoonweg een sprookje.

Je zit hier vol zelfvertrouwen te discussiëren over iets maar je hebt het helemaal verkeerd op.

Capaciteits tarief kost €64 per kW vermogen per jaar. Niet per maand.
Dus met uw geniaal plan ga je een homewizard batterij installeren om aan peakshaving te doen.
Aangezien dat ding maximum 0,8 kW vermogen kan leveren bespaar je 0,8 x 64 = €51,2 per jaar op voorwaarde dat de zon iedere dag schijnt en je genoeg lading hebt om alle pieken op te vangen 24/7.

Daar mag dus minimum nog 25% van je winst afgetrokken worden en kom je uit op een besparing op je capaciteitstarief van €38,4 per jaar of €3,2 per maand.

Die €300-400 uitsparing is een gewoonweg een sprookje.
Lees eens wat er staat ipv van wat je denkt dat er staat :sop:

Die €300-400 is overall... >>>ALL-IN<<<. Inclusief besparing van opladen op zon en later verbruiken ipv van het net af te nemen.
Ik wéét dat die €64/kW per jáár is. U piek is echter een MAANDpiek. Voor elke maand waar je u piek met 800W kan afvlakken daalt je gemiddelde jaarpiek met 66,66W... als ge in den helft van de maanden u piek met 800W kunt afvlakken gaat u jaar average met 0,4kW zakken, aka €25,6. Peanuts... I know... nogmaals: het zijn allemáál peanuts met zo'n batterij ivm de investering.

Ik beweer ook nergens dat je die batterij moet gebruiken om actief aan peak shaving te doen... ik zeg alleen dat het absurd is van die batterij specifiek te gebruiken voor u nachtverbruik ipv van terug te steken in de vooravond waar de meeste mensen hun piek trekken en ze dan 's nachts te gaan gebruiken als u verbruik per definitie al laag is en kost voor afname ook enigszins lager is dan overdag.

Je kan hier ook veel zelf aan doen door deze dingen goed achter elkaar te timen of gewoon niet samen te doen:
  • oven opwarmen
  • water koken
  • pan op hoog vuur zetten
  • microgolf
  • afwasmachine
  • wasmachine
Ik hou hiermee wel rekening. Probeer alles zowat na elkaar te laten opvolgen en dan liefst op een moment dat er injectie is. Wasmachine, droogkast, afwasmachine,... En dan zorgen dat ik niet overlap met de opwarming van het water (binnenunit warmtepomp) die elke dag ingesteld staat vanaf 13u30 (meeste kans op zon). Bij thuiswerk strijk ik wel eens op de middag (meeste kans op injectie) en dan stop ik sowieso ten laatste om 13u30 vanwege opwarming water.
Maar dan komt de madam in het spel... En die trekt zich daar niet zo veel van aan. Inductie-kookplaat (en dan liefst nog in boost-modus, want dat gaat sneller), oven erbij, eventueel micro-golf om nog iets te ontdooien, warmhoudlade soms ook eens, waterkoker want een thee'tje zou wel aangenaam zijn tijdens het koken... 🙈
Geen verrassing dat onze maandelijkse piek (altijd rond de 6, soms net erboven) altijd rond dat uur is.

Ze heeft recent haar huis verhuurd, vanaf december. Blijkbaar was het niet meer mogelijk om het energiecontract van de huurder te laten starten op 1 december (ook al waren we eind november... :oink:) en werd er afgesproken om die maand nadien te verrekenen. Ze heeft nu berekend hoeveel de huurder voor die maand moet betalen, viel een beetje achterover van de kost (€423 trouwens, gas + elektriciteit, niet het beste contract blijkbaar. Was natuurlijk ook maar tijdens de renovatie, dus amper verbruik) en nu begrijpt ze waarom ik ons verbruik en de kosten hiervoor wat nauwkeuriger opvolg dan zij. Misschien dat dit ook gaat meespelen in ons verbruik en onze maandelijkse piek. Ach, wie maak ik wat wijs, natuurlijk niet.

Uit heel de discussie hier zie ik 1 constante: de meesten vrouwen hebben lak aan grootverbruikers te spreiden 😂.
Ge kunt die lijn hier bij ons thuis ook gewoon doortrekken hoor.

Uit heel de discussie hier zie ik 1 constante: de meesten vrouwen hebben lak aan grootverbruikers te spreiden 😂.

Haha, idd.

Ik krijg altijd onder mijn voeten als ik de oven laat voorverwarmen voor de inductieplaten aangaan. Voor wa is da nu nodig? Zo energieverspilling! :lol:

Ander voorbeeldje om te besparen: onze Siemens inbouwovens verwarmen op hetelucht voor naar de doeltemperatuur tegen 8A. Er is echter een knop "snel voorverwarmen", waardoor dit stijgt naar 16A. Mogelijk beschikken heel wat huishoudens over een oven die standaard altijd 16A trekt om op te warmen. Het verschil zit soms in de details, want voor de tijdswinst vind ik het gevoelsmatig niet de moeite om die knop te gebruiken. Dat scheelt misschien enkele minuten.

Ik vraag me altijd af of zo'n HomeWizard display daarbij zou helpen. Of m'n vrouw het wel gespreid wil doen als ze de pieken visueel ziet. Of de zonnestroom in't groen ziet binnendruppen :D

Ik vraag me altijd af of zo'n HomeWizard display daarbij zou helpen. Of m'n vrouw het wel gespreid wil doen als ze de pieken visueel ziet. Of de zonnestroom in't groen ziet binnendruppen :D
Neen, dat help niet. Wij hebben dat naast TV staan, en als ik dan vraag of er een machine draait bij hoge afname, of dat ze een machine kan doen draaien omdat de zon schijnt, rolt ze met haar ogen en volgt meestal de commentaar "zijt ge weer met die onnozelheid bezig". Om de huisvrede te bewaren zou ik dus afraden om zo'n ding te plaatsen.

Een hoger capaciteitstarief betalen is meestal pakken goedkoper dan een scheiding. :oi22:

Een hoger capaciteitstarief betalen is meestal pakken goedkoper dan een scheiding. :oi22:

Een batterij ook, net daarom zou ik zo een ding steken, en zeker ééntje van minstens 10kWh en daarbij nog es 13000wp aan zonnepanelen, zodat er zeker altijd stroom is voor wasmachines en droogkasten à la carte :laugh:

Gemoedsrust: onbetaalbaar!

Terug
Bovenaan