Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Er is bij duravolt.nl nu een hele scherpe deal voor een 5kWh thuisbatterij van Marstek.
Kortingscode twe@kers5kwh gebruiken
Land je op minder dan 1500 euro voor een plug-in batterij van 5kWh.
Begint inderdaad al leuk speelgoed te worden tegen deze prijzen. Ben al tijdje aan het rondkijken om mogelijks iets te kopen maar zou liefst nog wat meer kWh hebben. Rekening houdende met dat het niet aan te raden zou zijn om te laag te ontladen en te hoog op te laden, en dat blijkbaar 0.2-0.25x het aantal kWh in Watt een veilige laad en ontlaadsnelheid zou zijn om versnelde degradatie tegen te gaan.

Is zo een thuisbatterij gelijk die van HomeWizard de investering waard?

De afname hier s'nachts fluctueert tussen 150W en 300W per uur. In het meest zuinige geval dus 150 Wh voor een nacht van pakweg 8 uren (lengte van nacht varieert natuurlijk ook met zomer/winter). Dat is dan 1,2 kWh dat er wordt afgenomen s'nachts op zijn zuinigst genomen. Stel dat je dat 365 dagen kunt coveren met de batterij, dan is dat 438 kWh in het totaal per jaar s'nachts. We betalen nu 0,33 euro/kWh voor afname van het net. Dat zou dus een besparing per jaar zijn van pakweg 438 kWh x 0,33 euro/kWh = 144,54 euro. :)

Zo een HomeWizard thuisbatterij kost 1395 euro... Dan ben je toch 1395 euro / 144,54 euro = 9,65 jaar bezig om op zijn minst break-even te komen met de gemaakte investering? De verwachtte levensduur van zo een batterij is 15 jaar... Dan ben je pas echt aan het verdienen eraan in die laatste levensjaren van de batterij.

Zie ik het allemaal te simplistisch of zie ik dingen over het hoofd?

Digitale meter hangt hier ondertussen net een jaar en ben eens door de historische energiedata in Home Assistant gegaan.

Rekening houdend dat ik mij baseer op afgelopen jaar dat niet bepaald het meest zonnige was ... valt het toch direct op dat het echt wel de lente en herfst zijn die het maken. Even injectie en afname naast elkaar gezet in combinatie met een batterij van 5kWh.

In de wintermaanden vrijwel nutteloos om een thuisbatterij in huis te halen want de warmtepomp alleen al zuipt meer dan dat de zonnepanelen (liggen O/W op plat dak dus in de winter gene vette) opwekken qua vermogen. November tot en met februari pakweg 0,2 - 0 - 0 - 0,2 rendement.
In de "zomer"maanden (daarmee bedoel ik de dagen met langste/hoogste zon) mei - juni - juli voor pakweg 0,75 - 0,5 - 0,75 rendement. In juni is het alweer dag tegen dat de batterij nog maar half leeg is. :laugh:
Lente en herfst geraakt de batterij overdag meestal wel vol en 's nachts (of overdag tijdens koken) geraakt die wel quasi volledig leeg.

Alles samen grof geschat pakweg 1000kWh op jaarbasis. Gerekend aan een besparing van 0,25€/kWh (afname kost meer dan dat maar injectie brengt ook nog een klein beetje op, anderzijds zijn er ook omzettingsverliezen die moeten gecompenseerd worden) maakt dat €250 op jaarbasis in ons geval. Reken daar nog wat peak shaving bij op het capaciteitstarief en een kleine €300 per jaar moet wel lukken.

Als dat kan met een batterij van (minder dan) €1500 wordt het qua terugverdientijd wel interessant. Maar veel daarvan gaat afhangen van het verbruiksprofiel. Doe de warmtepomp weg of zet er een EV bij en zou mij niet verbazen dat de resultaten direct anders liggen.

Laatst bewerkt:
In de wintermaanden vrijwel nutteloos om een thuisbatterij ...
dit is een serieuze misopvating.

met slimme sturing zijn er zelf momenten in de winter waarmee je je batterij aan negatief tarief kan opladen.

ook met dynamisch tarief laad je die batterij cheap op in de winter tijdens de daluren zodat je tijdens de piekuren die dure energie niet moet aankopen.

voor de geinteresseerden :

Ik heb hier trouwen al enkele dagen mijn thuisbatterij setup van 10kwh. perfect gedimensioneerd op mijn verbruik. eergisteren bvb 2 kwh afname en maar 2k.1 wh injectie.

gisteren was het wat bewolkter en heeft mijn batterij niet kunnen laden tot 100%. 0.2 kwh injectie en 3.7 kwh afname.

Investering van 5.5K en de voorbij week een netto rendement van een 3 euro per dag, puur van batterij. niet slecht tbh. Mijn flexio is nog aan het leren ( gratis bij gekregen + 1 jaar abbo, dus kan het maar gebruiken) dus momenteel doet die nog niet zo veel.

pak nu absoluut worst case scenario dat ik er in de winter niets aan heb en in de zomer enkel snachts, dan is dat 7,5 maand een 3 euro per dag winst. dat is toch al 675 euro uit die batterij per jaar, zonder netbalancering, en zonder slim te laden en te ontladen. ( geschat op 40 euro per maand vanaf het werkt)

Ook overschakeld naar dynamisch tarief en de delta tussen goedkoop en duur is wel enorm op een dag. bvb vandaag was het goedkoopste afname tarief 0.07 kwh en het duurste rond de 18. serieuze delta om mee te spelen met goedkoop die batterij te vullen en weer leeg te laden met goede timing.

Hou je rekening met een RTE van 60-70% bij dynamisch laden/ontladen en de afschrijvingskost per kWh?
Ik heb zelf al de simulatie gedaan en dat viel dik tegen…

Hou je rekening met een RTE van 60-70% bij dynamisch laden/ontladen en de afschrijvingskost per kWh?
Ik heb zelf al de simulatie gedaan en dat viel dik tegen…
dat rekenwerk in detail niet bekeken. dat is voor die flexio, in de praktijk lijkt me dat ook veel te ingewikkeld omdat manueel uit te rekenen.

gewoon nu ff snel gerekend aan 0,3 euro per kwh. één batterij cycle is 3 euro. dus 1 cycle/ day is 3 euro gespaard. en dat komt ook min of meer uit met wat ik in de engie app zie. die toont je dagverbruiken in euros.

Ik had pré batterij trouwens al een enorm hoge zelfconsumptie ( 40ish % ) , omdat ik heel veel kleine passieve verbruikers heb zoals een aquarium en server rack etc. denk dat dit ook wel in mijn voordeel speelt. met een volle batterij ik ik het nipt van zonsondegang tot een 10u sochtends. en tegen 17u is die batterij weer vol, en kan ik ze weer leeghalen. dus ik injecteer niet zo veel, maar haal ook praktisch niets meer van het net. grooste piek was hier 0,08kw sinds de batterij XD.

soit ik zie het volgend jaar wel. Voorlopig is het beter dan dat ik het verwacht had, maar ik zou het nu ook niet meteen aanraden als brainless investering. een ETF kopen op de beurs lijkt mij nog steeds zinvoller.

Laatst bewerkt:
Je verbruikt ongeveer 12kwh om een 10kWh batterij te laden. En na het ontladen schiet er nog 8kwh over door omzettings verliezen. Dit is een RTE van 66% wat vrij realistisch is bij AC laden en ontladen. Das 4kWh in de vuilbak.

Daarnaast kost een cycli ook geld. Stel uw batterij 6000euro gekocht heeft en ze gaat 6000 cycli mee, dan is dat 1euro per cycli of 0.10euro/kwh in het geval van een 10kWh batterij. En per kWh smijt je er 0.4 in de vuilbak.

Stel dat je stroomprijsbnegatief is, maar na netterieven en heel die zever er bij betaal je netto 0.10euro/kwh. Dan is de realistische kost om 1kwh in huis te gebruiken 0.14+0.12euro. Want 1.4kWh nodig om 1kwh te gebruiken. En 1.2kWh nodig om 1/10 cycli te doen.
Die dynamische stroom is opeens zo goedkoop niet meer als je 0.28kWh betaald als de energie component negatief staat.

Je verbruikt ongeveer 12kwh om een 10kWh batterij te laden. En na het ontladen schiet er nog 8kwh over door omzettings verliezen. Dit is een RTE van 66% wat vrij realistisch is bij AC laden en ontladen. Das 4kWh in de vuilbak.

Daarnaast kost een cycli ook geld. Stel uw batterij 6000euro gekocht heeft en ze gaat 6000 cycli mee, dan is dat 1euro per cycli of 0.10euro/kwh in het geval van een 10kWh batterij. En per kWh smijt je er 0.4 in de vuilbak.

Stel dat je stroomprijsbnegatief is, maar na netterieven en heel die zever er bij betaal je netto 0.10euro/kwh. Dan is de realistische kost om 1kwh in huis te gebruiken 0.14+0.12euro. Want 1.4kWh nodig om 1kwh te gebruiken. En 1.2kWh nodig om 1/10 cycli te doen.
Die dynamische stroom is opeens zo goedkoop niet meer als je 0.28kWh betaald als de energie component negatief staat.
die 6000 is wel het minimum gegarendeerde cycles. de meeste doen makkelijk tussen de 8 en 10k cycles.

je rekent natuurlijk wel heel negatief met alles... van mijn 26,4 opbrengst vandaag is er 6,9 geïnjecteerd en 15,3 verbruikt waarvan 4,9 kwh uit de batterij die tot 100% geladen werd. dus netto 22,2 overgehouden van 26,4 kwh opbrengst.

ongeveer 16% verlies dus. geen 20, dat is al 1/4 meer dan je dacht.

en het kost echt geen 30 cent om negatief uw batterij te vullen hé. er is iets grondig mis in uw logica. Heb een collega met een gelijkaardige setup en verbruikspatroon als ik en die zijn electriciteitsfactuur is negatief op jaarbasis... heeft 250 Euro betaald, 100 euro teruggekregen en 400 Euro aan netbalancering verdient met flexio. gaat natuurlijk nog zijn 12x10 euro abbonement af. Maar dan nog.

@zaj

Blij dat je tevreden bent :-).
Benieuwd naar het resultaat op 1 jaar.

De cijfers liegen niet, dat zien we ook in onze portalen.
Zo lang je niet elektrisch verwarmt of met een EV rijdt omdat je dan gigantische vermogens in de winter en 's nachts vraagt, is een negatieve factuur op jaarbasis zeker mogelijk.

en het kost echt geen 30 cent om negatief uw batterij te vullen hé. er is iets grondig mis in uw logica. Heb een collega met een gelijkaardige setup en verbruikspatroon als ik en die zijn electriciteitsfactuur is negatief op jaarbasis... heeft 250 Euro betaald, 100 euro teruggekregen en 400 Euro aan netbalancering verdient met flexio. gaat natuurlijk nog zijn 12x10 euro abbonement af. Maar dan nog.

Schrijf het voordeel even correct uit, want voorlopig interpreteer ik dit als een netto voordeel van 130€ per jaar wat mij nu niet direct interessant lijkt.

zijnde 400€ - 250 + 100 - 120

die 6000 is wel het minimum gegarendeerde cycles. de meeste doen makkelijk tussen de 8 en 10k cycles.

je rekent natuurlijk wel heel negatief met alles... van mijn 26,4 opbrengst vandaag is er 6,9 geïnjecteerd en 15,3 verbruikt waarvan 4,9 kwh uit de batterij die tot 100% geladen werd. dus netto 22,2 overgehouden van 26,4 kwh opbrengst.

ongeveer 16% verlies dus. geen 20, dat is al 1/4 meer dan je dacht.

Doe gerust de berekening met jouw cijfers he. Ik pak 6000 cycli omdat dat inderdaad uw garantie is. Als uw batterij op 6001 cycles kapot gaat, mag je een nieuwe kopen.
Uw aankoopprijs is misschien lager dan die 6000euro die ik zou betalen voor een Huawei 10kWh, dus doe gerust de berekening opnieuw met uw parameters.

Die 16% verlies kan zeker kloppen. Dat geeft dan 70% RTE i.p.v. 66% RTE zoals in mijn berekening. Maar weet dat aan de ontlaad kan het verlies hoger kan zijn omdat de omvormer het grootste deel van de tijd op lage vermogens werkt (standby verbruik 's nachts) en dan zijn de verliezen hoger.

Ik zeg ook niks van zonnestroom he. Dat is imo de beste manier om uw batterij te vullen.
Uw batterij gaat zeker uw energiefactuur goedkoper maken. Ik ben vooral benieuwd als ge op 10 jaar tijd uw investering er uit gaat halen.

Ik heb gisteren 47kWh opgewekt en maar 2.6kWh geinjecteerd zonder thuisbatterij. 38kWh van de zonne energie is in de auto verdwenen. De rest was voor het huishouden.

Onze thuisbatterij staat er nu net 2 jaar. (15kwh)
Volgens de batterij hebben wij 6005kwh opgeladen en 5924kwh ontladen.
Verschil tussen injectie en verbruik is ongeveer 0,3euro/kwh.
5924x0.3=1777 euro besparing op 2 jaar.
De geïnstalleerde kostprijs voor de batterij was 6591 euro inclusief btw.

6591/1777=3,709 x2 is een terugverdientijd van 7,41 jaar.

Daarnaast nog het gemak van niet te moeten kijken of de zon schijnt om de vaatwasser aan te zetten voor toch 8 van de 12 maanden ….

Heel misschien nog ergens wat capaciteitstarief die wegvalt (al zal het niet veel zijn want in de winter trekken we hoge pieken met de ev en warmtepomp)

Schrijf het voordeel even correct uit, want voorlopig interpreteer ik dit als een netto voordeel van 130€ per jaar wat mij nu niet direct interessant lijkt.

zijnde 400€ - 250 + 100 - 120

Dat is 130 per jaar voordeel + whatever hij aan betaalde aan zijn energieleverancier pre batterij hè.

In mijn geval betaalde ik een dikke 600 euro per jaar. Dus dat zou een besparing zijn van 730 euro per jaar.

In de wintermaanden vrijwel nutteloos om een thuisbatterij ...
dit is een serieuze misopvating.
Dat is enkel maar een serieuze misopvatting omdat je maar een deel van de zin quote :p
Dit was de volledige zin:
In de wintermaanden vrijwel nutteloos om een thuisbatterij in huis te halen want de warmtepomp alleen al zuipt meer dan dat de zonnepanelen opwekken qua vermogen.
En daar is het dus een correcte opvatting zoals @Caracalla ook aankaart:
Zo lang je niet elektrisch verwarmt of met een EV rijdt omdat je dan gigantische vermogens in de winter en 's nachts vraagt, is een negatieve factuur op jaarbasis zeker mogelijk.

Verder heb je nog maar enkele dagen een thuisbatterij, dus met welke glazen bol bekijk je de jaartotalen al? En dan heb ik het niet enkel op je eigen verbruik maar ook energieprijzen die een grote onbekende zijn.

Goed dat jij er tevreden over bent, maar je moet je aankoop niet verbloemen naar anderen toe om jezelf gelukkig te maken. En ook goed dat het in jouw situatie een mogelijkheid is, maar dat moet je dan niet extrapoleren en als absolute waarheid afdoen. Je zit in een vrij unieke situatie zoals je zelf zegt (met je groot sluimerverbruik en geen elektrische verwarming/wagen).

m7LPXv4.png

Soms zegt een foto meer dan woorden. In dit geval dus mijn energieverbruik via Home Assistant van april 2024 tot vandaag.
Legende: Oranje is zelfconsumptie, blauw is afname (week overdag / weekend & nacht), paars is injectie (week/weekend).

November december januari en merendeel van februari letterlijk 0,0 injectie en hoogste maandelijks verbruik door de warmtepomp. In totaliteit 7200kWh opgewekt. 3920 kWh afgenomen, met name voor warmtepomp in de winter en sluimerverbruik 's nachts (servermateriaal en dergelijke dat 24/7 draait...). 4300 kWh geïnjecteerd, obviously vooral in de zomer en deels tijdens de tussenseizoenen.

Merk op dat die maandgrafieken voor een stuk ook een vertekend beeld geven qua injectie/verbruik. Sommige dagen kunnen erg zonnig (en warm) zijn met veel opbrengst en weinig verbruik, andere dagen binnen diezelfde maand kunnen omgekeerd zijn. De duidelijkste conclusie die ik wel kan trekken uit die data is dat voor ons profiel een batterij nutteloos is in de wintermaanden voor opbrengst van de zonnepanelen in op te slaan.

Je kan voor de winter inderdaad dynamisch tarief aanhalen en opladen op de goedkoopste uren. Alleen ga je met dat 5 kWh batterijtje waar ik het eerder over had niet ver lopen met een dagverbruik van +- 30 kWh op een winterse dag... Komt nog bij dat er met de die keren dunkelflaute afgelopen winter de energieprijzen dagenlang erg hoog waren, niet slechts enkele uren.
Bij zonnige periodes moet je met datzelfde dynamisch tarief dan ook nog uitkijken dat je batterij genoeg capaciteit beschikbaar heeft zodat de zonnepanelen 's middags niet injecteren wanneer de prijs voor enkele uren negatief gaat. Kan allemaal perfect gemanaged worden maar lijkt mij veel werk voor relatief weinig return als particulier.

Laatst bewerkt:
Dat is enkel maar een serieuze misopvatting omdat je maar een deel van de zin quote :p
Dit was de volledige zin:

En daar is het dus een correcte opvatting zoals @Caracalla ook aankaart:

Verder heb je nog maar enkele dagen een thuisbatterij, dus met welke glazen bol bekijk je de jaartotalen al? En dan heb ik het niet enkel op je eigen verbruik maar ook energieprijzen die een grote onbekende zijn.

Goed dat jij er tevreden over bent, maar je moet je aankoop niet verbloemen naar anderen toe om jezelf gelukkig te maken. En ook goed dat het in jouw situatie een mogelijkheid is, maar dat moet je dan niet extrapoleren en als absolute waarheid afdoen. Je zit in een vrij unieke situatie zoals je zelf zegt (met je groot sluimerverbruik en geen elektrische verwarming/wagen).

nee jij haalt 2 dingen door mekaar.

Ik zeg dat een batterij in de winter niet nutteloos is want je kan zelf in de winter je batterij aan negatief/ spotgoedkoop tarief vullen, dus je warmtepomp er x tijd gratis mee doen draaien en er zelf betaald voor worden.

je kan ook je batterij vullen op het goedkoopste moment van de dag en laten bijstoken op batterij op het duurste moment van de dag.

al minstens 2 manieren om die batterij in de winter te doen renderen zonder een spikkeltje zonne energie.

Carracela zegt dat geen negatieve factuur gaat hebben met een WP en EV. Wat klopt, maar dat heeft niets te maken met het al dan of niet nuttig zijn van ee batterij in de winter.

Het enige wat je kan zeggen is dat ze minder redabel is in de winter, maar nutteloos? verre van.

Ik heb hier een random dag in januari gepakt :

tussen 12 u snachts en 6 u sochtends was de energieprijs zo goed 0. Tussen de 0,25 cent per kwh en 2 cent per kwh. hoogste tarief van de dag is 14 cent.

dus wat doe je in dat geval met je warmtepomp? snachts goed stoken op dirt cheape energie van het net, + de batterij vullen. Op de duurdere momenten van de dag heb je dan je 10-15 kwh ( meest gezette batterij capaciteit) buffer om de duurdere uren op te vangen.

Ik heb hier geen WP maar wel vloerverwarming. en zelf in januari draait die maar een 12-13 uur per dag. dus de helft van uw stooktijd is al gecoverd door uw nachtverbruik die al een pak goedkoper is dan mensen die een variabel of vast contract hadden die dag.

Idem voor je wagen. laad die snachts op aan 1-2 cent per kwh....

Akkoord, dat heeft weinig met die batterij te maken, en de grootste winst zit hem daar in dat dynamisch tarief, maar je hebt wel die batterij nodig om de veel duurdere pieken op te vangen van een dynamisch contract.

Het zit hem allemaal in de slimme sturing....

Laatst bewerkt:
Ik zie niet goed waar het 14cent/kwh is al hoogste tarief van de dag? Dat lijkt me eerder 70cent/kwh te zijn rond 18h.

Hier ging er in januari gemiddeld 40kWh/dag door. Tegen 18h is mijn batterij plat.

En een warmtepomp werkt niet zoals een gasketel. Die probeert zo laag mogelijk te moduleren en zo lang mogelijk te draaien voor maximaal rendement. En als de massa af koelt, dus het veel langer om die terug warm te krijgen. Ik kan perfect 22C 24/7 aanhouden, maar toen het vorig jaar vroor en we even een storing hadden, heeft het een dag geduurd om terug 22C te halen. De warmtepomp stond te stampen en te defrosten tegelijkertijd. En het was 20C geworden in huis, dus niet dramatisch koud ofzo.
Als het 7C is en wat zon, is dat allemaal geen probleem. Maar op een donkere dag dat het vriest wel.

Ik zie niet goed waar het 14cent/kwh is al hoogste tarief van de dag? Dat lijkt me eerder 70cent/kwh te zijn rond 18h.

Hier ging er in januari gemiddeld 40kWh/dag door. Tegen 18h is mijn batterij plat.

En een warmtepomp werkt niet zoals een gasketel. Die probeert zo laag mogelijk te moduleren en zo lang mogelijk te draaien voor maximaal rendement. En als de massa af koelt, dus het veel langer om die terug warm te krijgen. Ik kan perfect 22C 24/7 aanhouden, maar toen het vorig jaar vroor en we even een storing hadden, heeft het een dag geduurd om terug 22C te halen. De warmtepomp stond te stampen en te defrosten tegelijkertijd. En het was 20C geworden in huis, dus niet dramatisch koud ofzo.
Als het 7C is en wat zon, is dat allemaal geen probleem. Maar op een donkere dag dat het vriest wel.
getallen aan de rechterkant zijn niet veel waard, ik begrijp ook niet hoe ze hun grafieken maken.

maar 11 cent dus tussen 18 en 19u

Ik heb hier ook een modulerende ketel die het zo laag mogelijk houd ze, maar je pomp stookt toch geen 24/24? hier stookte die voornamelijk snachts als het vroor en als je dan naar 4-5 graden gaat overdag stond de thermostaat hier vaak op 23 ipv 21,5 door de ramen enzo die wat warmte op pikken en de vloer die trager afkoelt dan dat het buiten warmer werd.

die dag had ik 60kwh aan gas. dat is inclusief koken en sww. mijn hoogste verbruik is atijd tussen 24u en 7u sochtends.

Laatst bewerkt:
Zaj is correct hoor.

Wij hebben reeds meer dan 1000 mensen die draaien onder sturing met dynamisch contract.

Met een negatieve factuur bedoel ik dat er toch elektriciteit afgenomen is, en je alsnog géén elektriciteit op jaarbasis betaalt (en liefst dus nog wat te goed hebt) = negatieve factuur.

Met een plugin batterij'tje die ocharme met 600W vermogen kan spelen, lukt dat weliswaar niet neen.
En een opslag van 5kWh... dat is inderdaad te weinig.

Waar zijn ze toch mee bezig om dat nu opeens te beslissen, 2 weken voor het ingevoerd wordt...

Dus toch verplicht aanmelden van stekker zonnepanelen en batterijen voor mensen met analoge meter. Niet dat ik het onlogisch vind, maar beslis dat dan toch van in't begin...

Verder wilt ze ook (en kijkt ze naar de federale overheid ervoor) dat het vermogen beperkt wordt tot 800W:
Tot slot wil Depraetere ook dat het maximale vermogen wordt beperkt tot 800W. Dit om overbelasting van de elektrische binneninstallatie en mogelijk brandgevaar te vermijden. Depraetere kijkt daarvoor naar de federale regering. “De toestellen die vandaag gebruikt mogen worden zijn veilig. Maar om een extra veiligheidsbuffer in te bouwen, is het belangrijk dat we het maximale vermogen beperken tot 800W.”
Wat mij eerst raar leek, maar als ik dan een artikel van VRT NWS erbij nam, was de beperking van 800W iets principieel:
Het zal afhangen van de capaciteit hoeveel panelen je best aankoopt, vertelt Marc Malbrancke van Synergrid, de koepelorganisatie voor Belgische elektriciteits- en gasnetbeheerders, aan VRT NWS. "Op de officiële lijst van gehomologeerde installaties zullen er immers ook staan met een capaciteit van pakweg 600 of 1.000 watt", waarschuwt hij.

Terug
Bovenaan