Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Elk half jaar kijk ik eens in dit topic en elke keer staat staat de discussie nog steeds vol met if, buts, en heel uitgebreide berekeningen vol aannames.

Ik vind het technisch bijzonder leuk speelgoed hoor. Maar de econische case is over het algemeen toch nog steeds troebel.

Elk half jaar kijk ik eens in dit topic en elke keer staat staat de discussie nog steeds vol met if, buts, en heel uitgebreide berekeningen vol aannames.

Ik vind het technisch bijzonder leuk speelgoed hoor. Maar de econische case is over het algemeen toch nog steeds troebel.

Is normaal ook, er is geen single solution voor elke situatie.

Dan mogen plugin panelen en batterijen in gebruik genomen worden (indien ze op de goedgekeurde lijst staan)
Mogelijks en misschien, voor sommige mensen :P Zie ook artikel van vorige week vrijdag die ik gepost heb i.v.m. aanmeldplicht voor mensen met analoge meter. Hier is nog altijd geen duidelijkheid over, VRT heeft het ook wel op zaterdag gemeld maar verder weinig info.

Ondertussen is de Fluvius site wel al aangepast, maar ook maar weinig concrete info:

Plug-en-play toestellen bij een analoge meter​

Wanneer je een analoge meter hebt, moet je jouw plug-en-play toestellen binnen de 30 dagen na het eerste gebruik aan melden, ongeacht het vermogen van je toestel. Daaropvolgend installeren we een digitale meter zodat je kan genieten van een injectievergoeding. In afwachting van de plaatsing van de digitale meter rekenen we het prosumententarief aan op basis van het vermogen van het plug-en-play apparaat.
Maar van wat ik zie in de aanmeldingsprocedure voor zonnepanelen, is dit nog niet voorzien.

Mogelijks en misschien, voor sommige mensen :p Zie ook artikel van vorige week vrijdag die ik gepost heb i.v.m. aanmeldplicht voor mensen met analoge meter. Hier is nog altijd geen duidelijkheid over, VRT heeft het ook wel op zaterdag gemeld maar verder weinig info.

Ondertussen is de Fluvius site wel al aangepast, maar ook maar weinig concrete info:

Maar van wat ik zie in de aanmeldingsprocedure voor zonnepanelen, is dit nog niet voorzien.
Aangezien je pas van 17 april moogt aanmelden is dit redelijk logisch.
Als de ticketverkoop voor Werchter start op 17 april kan ik 8 april ook nog geen tickets bestellen.

Ik snap ook niet goed achter welke concrete info je op zoek bent?
Je mag ze vanaf 17 april aanmelden. Je moet aanmelden als je een analoge meter hebt maar niet als je een digitale meter hebt.
Redelijk logisch: Een digitale meter kunnen ze gewoon zelf checken wanneer en hoeveel je injecteert. Bij de analoge meter draait je teller terug en zullen ze op basis van uw historiek ook wel wat kunnen inschatten of je niet schandalig veel meer dan het toegestane hebt hangen.
Die panelen (en hun regeling) zijn ook vooral bedoelt om u eigen afname van het net wat af te toppen , niet om te overproduceren.
Je hangt die ook aan een gewoon stopcontact. Tot ~3.2kw zullen er weinig problemen zijn maar als je zo is 9KW in het stopcontact steekt springen ze allemaal uit de muur.

Ik heb recentelijk nog is een offerte gevraagd "tailored to my needs".
Op de levensduur van een batterij (ik tel voor het gemak de garantie duurtijd) kom ik net break-even op voorwaarde dat ik nog 0 kwh vh net moet halen.
As we all know, ain't gonna happen.
Ik verwacht/hoop op nog een prijsdalingseffect van heel de tariffheisa.

Aangezien je pas van 17 april moogt aanmelden is dit redelijk logisch.
Als de ticketverkoop voor Werchter start op 17 april kan ik 8 april ook nog geen tickets bestellen.

Ik snap ook niet goed achter welke concrete info je op zoek bent?
Je mag ze vanaf 17 april aanmelden. Je moet aanmelden als je een analoge meter hebt maar niet als je een digitale meter hebt.
Redelijk logisch: Een digitale meter kunnen ze gewoon zelf checken wanneer en hoeveel je injecteert. Bij de analoge meter draait je teller terug en zullen ze op basis van uw historiek ook wel wat kunnen inschatten of je niet schandalig veel meer dan het toegestane hebt hangen.
Die panelen (en hun regeling) zijn ook vooral bedoelt om u eigen afname van het net wat af te toppen , niet om te overproduceren.
Je hangt die ook aan een gewoon stopcontact. Tot ~3.2kw zullen er weinig problemen zijn maar als je zo is 9KW in het stopcontact steekt springen ze allemaal uit de muur.
Het probleem dat ik ermee heb, is dat ze er vorige vrijdag mee afgekomen zijn. 2 weken voor het eigenlijk mag. Terwijl alle beslissingen errond al maanden geleden genomen zijn + de regering ondertussen al lang genoeg gevormd is dat dat geen excuus kan zijn.

Ze creëren enkel maar meer onzekerheid. Ze "kijkt" naar de federale overheid voor extra beperkingen, wat betekent dat sommige apparaten die ondertussen al een synergrid homologatie hebben, mogelijks niet meer geplaatsd gaan mogen worden (zie uitspraak van iemand van synergrid in het artikel in mijn post van vorige vrijdag).

Het is ook onduidelijk wat je allemaal nodig hebt van documentatie om ze te kunnen aanmelden. Bij vaste panelen is er een keuring en volledige workflow vastgelegd. De panelen mogen ondertussen al 2 weken verkocht worden, maar je weet dus niet of je alle nodige documenten hebt om ze te kunnen aanmelden. Wat nog maar net verplicht gemaakt is... Die concrete info zou wel handig zijn denk ik, zowel voor verkopers als kopers.

Om je Werchter analogie verder te zetten: de voorverkoop is al bezig, opeens wijzigen ze de regels en je weet niet wat je moet doen eens het festival begint. Ook al heb je je ticket al gekocht.

Ze creëren enkel maar meer onzekerheid. Ze "kijkt" naar de federale overheid voor extra beperkingen, wat betekent dat sommige apparaten die ondertussen al een synergrid homologatie hebben, mogelijks niet meer geplaatsd gaan mogen worden (zie uitspraak van iemand van synergrid in het artikel in mijn post van vorige vrijdag).
No mercy voor eender welke overheid, dat is de put die ze zelf gecreëerd hebben met al hun gezever rond bevoegdheden en hervormingen.
Maar als bevolking misschien een signaal om is na te denken wanneer ze beginnen over splitsen van bevoegdheden. De rest is voor pol & actua :) .

Het probleem dat ik ermee heb, is dat ze er vorige vrijdag mee afgekomen zijn. 2 weken voor het eigenlijk mag. Terwijl alle beslissingen errond al maanden geleden genomen zijn + de regering ondertussen al lang genoeg gevormd is dat dat geen excuus kan zijn.
Ik heb het niet helemaal gevolgd, wie is ze? De media?

Het is ook onduidelijk wat je allemaal nodig hebt van documentatie om ze te kunnen aanmelden. Bij vaste panelen is er een keuring en volledige workflow vastgelegd. De panelen mogen ondertussen al 2 weken verkocht worden, maar je weet dus niet of je alle nodige documenten hebt om ze te kunnen aanmelden. Wat nog maar net verplicht gemaakt is... Die concrete info zou wel handig zijn denk ik, zowel voor verkopers als kopers.
Een Tesla cybertruck was ook niet gehomologeerd voor de Belgische wegen, dat weerhield sommigen toch ook niet van een pre-order te doen?
Maar is het dan zo belangrijk om het day 1 te hebben ? Oefen dan een paar weken geduld tot alles rond is?

Ik heb het niet helemaal gevolgd, wie is ze? De media?
Lees de thread dan ten minste als je wilt meedoen aan de discussie i.p.v. blind commentaar te geven op iemand terwijl je niet eens weet waarover het gaat... Het is hiet al 2x gepost. 1x vrijdag, 1x vandaag. En nee, ik ga niet de moeite doen om te linken naar de posts.
Een Tesla cybertruck was ook niet gehomologeerd voor de Belgische wegen, dat weerhield sommigen toch ook niet van een pre-order te doen?
Maar is het dan zo belangrijk om het day 1 te hebben ? Oefen dan een paar weken geduld tot alles rond is?
Maar dat is het probleem. Die dat momenteel verkocht worden, zijn wel al gehomologeerd...
Wederom, lees u in voor commentaar te geven. Het staat zelfs letterlijk in mijn post dat het een probleem kan zijn bij wat er voorgesteld wordt.

Lees de thread dan ten minste als je wilt meedoen aan de discussie i.p.v. blind commentaar te geven op iemand terwijl je niet eens weet waarover het gaat... Het is hiet al 2x gepost. 1x vrijdag, 1x vandaag. En nee, ik ga niet de moeite doen om te linken naar de posts.

Maar dat is het probleem. Die dat momenteel verkocht worden, zijn wel al gehomologeerd...
Wederom, lees u in voor commentaar te geven. Het staat zelfs letterlijk in mijn post dat het een probleem kan zijn bij wat er voorgesteld wordt.
Allee ik heb de moeite genomen en ik snap nog altijd niet waar jij zo'n gigantisch probleem ziet:
- Je kan nog niet aanmelden -> dat is voorzien voor 17 april, dus vanaf dan heb je alle recht en reden om te klagen
- Niet alle gehomologeerde toestellen hun maximum ligt onder de 800W die de minister als maximum vooropstelt. Overdimensionering is niks nieuw in de wereld van zonnepanelen. Zolang uw omvormer onder die 800W blijft is dat ok.
De kerel van de sector vertelt "er zijn installaties van 600 tot 1000W die goedgekeurd zijn". Tis niet omdat de installatie 1000W kan dat ze dat ook moet doen. Integendeel, een beetje onder de maximum blijven zal zoals bij alle elektronica zorgen voor een tragere slijtage.

Mijn punt van in het begin is:
Je bent problemen aan het zoeken waar er nog geen zijn. Dat ze pas 14 dagen voor de go-live melden dat er in bepaalde gevallen een registratieplicht is, dat is ongelukkig ja. I'll give you that.

die tool is redelijk goed.

Je totale winst op 366 dagen is​

€452
Op 10 jaar wordt dit maximaal €4510.

voor een "domme" batterij zal dit inderdaad kloppen want dat is wat ik ook ongeveer uitkwam ( bij mij iets minder zelf), met slimme sturing enzo kan je daar makkelijk 300-400 euro bijlappen. net balanceren alleen al geeft rond de 40 euro per maand aan inkomsten.

Mijn punt van in het begin is:
Je bent problemen aan het zoeken waar er nog geen zijn. Dat ze pas 14 dagen voor de go-live melden dat er in bepaalde gevallen een registratieplicht is, dat is ongelukkig ja. I'll give you that.
Ongelukkig? Het is gewoon absurd dat ze er nu pas mee afkomen en dat is net mijn ganse punt van in't begin :P

Bij deze de tijdslijn:
14/02/2024: Synergrid stelt voor om de richtlijnen aan te passen met tekstvoorstel en publieke consultatie.
19/06/2024: Wijzigingen gefinaliseerd en voorgelegd aan de 3 gewesten
17/10/2024: Alles goedgekeurd door VREG, fabrikanten kunnen homologatie indienen, geen sprake van aanmeldingsplicht
17/03/2025: Publicatie lijst gehomologeerde toestellen door synergrid en start verkoop. Nog steeds geen sprake van aanmeldingsplicht.
04/04/2025: Opeens toch aanmeldingsplicht en ff ballonnetje oplaten dat zelfs al reeds gehomologeerde toestellen (die dus al verkocht werden) mogelijks niet meer toegelaten zullen zijn in de toekomst. Terwijl je deze tot op vandaag gewoon kunt kopen, deze op de gehomologeerde lijst staan en je ze dus mogelijks in de toekomst niet meer moogt gebruiken omdat politiekers opeens het licht zien.
17/04/2025: Gehomologeerde toestellen mogen gebruikt worden.

Daar bovenop blijven gehomologeerde toestellen verkocht worden vandaag, en men weet niet welke documenten men moet voorleggen om ze aan te melden. Voor iets dat al meer dan een jaar gaande is en al meer dan 2 weken in orde zou moeten zijn. Ik vind dat meer dan ongelukkig en noem het eerder een flater, ja.

Volgens Flexicap kom ik uit op een terugverdientijd van 7 a 8 jaar.

Niet zo heel erg slecht maar ik verwacht dat dit nog beter kan in de toekomst.

Berekeningen die dan vaak ook nog gebaseerd zijn op dynamische contracten waar men echt 100% naar de positieve kant van het verhaal gaat kijken met "gratis energie" (hallo nettarieven) en zacht uitgedrukt optimistische delta's maar met de andere kant totaal geen rekening gehouden wordt.

Stel je voor: je hebt een batterij hangen van 10kWh. Het is een koude winterdag, je warmtepomp slurpt 30-40kWh. Kort samengevat: je 10kWh batterij is niet voldoende om je piektarief uren af te dekken en je hebt dus afname in piektarief aan véél hogere bedragen dan je ooit zou betalen met een gewoon variabel tarief. Die meerkost wordt in de berekeningen nooit of slechts zeer zelden mee in rekening gebracht.

Als je veel tijd en goesting hebt kan je elke component in je huis optimaliseren zodat de stroomvraag zoveel mogelijk in de daltarieven ligt maar laat ons eerlijk zijn: dat is hobby & spelen voor al bij al weinig winst. Voor de mensen die dit zuiver willen als plug, play & forget systeem om te besparen op hun energiekost is er eigenlijk geen case.

Een maat van mij is een webtool in elkaar aan 't steken om de winst van een thuisbatterij te berekenen.
Het staat nog in betafase, maar de berekeningen zouden wel correct moeten zijn. De bedoeling is om een snelle en betrouwbare berekening te kunnen maken, waar andere sites vaak nogal veel lag vertonen.
Moesten er hier een paar mensen zo vriendelijk willen zijn het eens te testen en feedback te geven: https://thuisbatterij-simulator.be/

Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen, ook het geüploade bestand niet.

Een maat van mij is een webtool in elkaar aan 't steken om de winst van een thuisbatterij te berekenen.
Het staat nog in betafase, maar de berekeningen zouden wel correct moeten zijn. De bedoeling is om een snelle en betrouwbare berekening te kunnen maken, waar andere sites vaak nogal veel lag vertonen.
Moesten er hier een paar mensen zo vriendelijk willen zijn het eens te testen en feedback te geven: https://thuisbatterij-simulator.be/

Er worden geen persoonlijke gegevens opgeslagen, ook het geüploade bestand niet.
Het werkt alleszins vlot, de winst lijkt wel ongeveer overeen te komen met mijn eigen snelle berekening.

Wat er niet wordt meegerekend in het financiële plaatje is de daling van je capaciteitstarief. Ik heb als test eens overdreven met een batterij van 25kWh, de besparing is enkel de energie die ik niet van het net zou moeten kopen. Dat terwijl hij wel een grafiek maakt met piek per maand zonder batterij vs met batterij. Als die berekening er al is lijkt het me beperkte moeite om die besparing ook in euro's om te zetten.
.

Het werkt alleszins vlot, de winst lijkt wel ongeveer overeen te komen met mijn eigen snelle berekening.

Wat er niet wordt meegerekend in het financiële plaatje is de daling van je capaciteitstarief. Ik heb als test eens overdreven met een batterij van 25kWh, de besparing is enkel de energie die ik niet van het net zou moeten kopen. Dat terwijl hij wel een grafiek maakt met piek per maand zonder batterij vs met batterij. Als die berekening er al is lijkt het me beperkte moeite om die besparing ook in euro's om te zetten.
.
Ik geef het door. Ik dacht begrepen te hebben dat hij bezig was met een oplossing voor dat capaciteitstarief, maar dat de moeite zit in de verschillende tarieven per netbeheerder.

Terug
Bovenaan