Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Net eens gesimuleerd via de website (3Kwh batterij, 0.07 injectie, 0.29 afname). Mijn back-of-the-enveloppe was verrassend accuraat.

190 Euro besparing zegt hij en 863kwh extra zelfconsumptie. Dus basically bijna dagelijks volledig cyclus.

Voor 1400-1500 lijkt me zo'n batterij een goeie deal.

Meer dan 1 batterij incrementeel geen added value. Euro's besparing/y:
3 kwh: 190
4 kwh: 223
5 kwh: 246
6 kwh: 263
7 kwh: 274
8 kwh: 282

De 2e batterij brengt dus maar 1/4 op van de 1e batterij
Ik kom ongeveer hetzelfde uit. Hier mijn resultaten als ik dezelfde prijzen hanteer. 981kWh extra zelf consumptie.
Heb er ook 10, 15 en 20kWh aan toegevoegd. Waardeloos naar TVT toe 😅

3kWh: 215euro
4kWh: 248
5kWh: 269
6kWh: 284
8kWh: 301
10kWh: 311
15kWh: 326
20kWh: 334

Hier heel gelijkaardige situatie.
€195 per jaar besparing.
Lijkt dus wel interessant.

Levering november is al niet meer mogelijk.
Momenteel is het maart 2025...
Laat een ander maar beta testen zou ik zeggen. Maar in België zijn zo'n producten met stekker (nog) niet toegelaten.
Al vraag ik mij af wat er zou gebeuren als je toch eentje in Nederland laat leveren en dan in België in de stekker steekt. Komen ze dan binnenvallen en u beboeten?

idem hier. Interessant ding eigenlijk.

met 3kWh besparing van 172 euro. Niet slecht.

Vraag mij af: bestaat zoiets nog niet? En gaan die dingen nu niet als paddestoelen uit de grond schieten aangezien het ding best vrij populair is. Kan alleen maar rendabeler worden.

Laat een ander maar beta testen zou ik zeggen. Maar in België zijn zo'n producten met stekker (nog) niet toegelaten.
Al vraag ik mij af wat er zou gebeuren als je toch eentje in Nederland laat leveren en dan in België in de stekker steekt. Komen ze dan binnenvallen en u beboeten?
Ik was al aan het overwegen om een Nederlandse collega te vragen dit te bestellen voor mij 😁
Zal nog maar even wachten. Zoals je zegt, laat anderen maar testen.
En misschien komen er op een bepaald moment toch weer meer batterijen beschikbaar (net zoals er bv vaak miraculeus plots weer tickets zijn bij een uitverkocht concert. Soit, andere materie)

Ik was al aan het overwegen om een Nederlandse collega te vragen dit te bestellen voor mij 😁
Zal nog maar even wachten. Zoals je zegt, laat anderen maar testen.
En misschien komen er op een bepaald moment toch weer meer batterijen beschikbaar (net zoals er bv vaak miraculeus plots weer tickets zijn bij een uitverkocht concert. Soit, andere materie)
Ze zijn er wel mee bezig in België om dit opnieuw te evalueren. Wie weet krijgen we een go over een paar maand, maar tkan evengoed verboden blijven. Afwachten dus...

Een interessante toets voor dit soort investeringen.
Zet hetzelfde geld in een s&p500 en kijk wat dat opbrengt per jaar. Als deze 1500 euro kost ga je al snel 120 euro per jaar op de beurs halen met het verschil dat de beurs niet verslijt en de batterij wel 😶‍🌫️

Dat op de beurs zetten helpt het net niet balanceren natuurlijk.

Als ik het voor het zeggen had zou een injectievergoeding aan een verplichte batterij gekoppeld worden (ifv grote zonnepaneleninstallatie). Dat zou de berekening voor een batterij serieus positief maken en het net beter balanceren. Je creert hiermee een financieel rendement zonder meer rendement uit de batterij ansich te halen. Zonder incentive gaat niemand moven naar een thuisbatterij.

Zeker degene met een zeer grote installatie met veel overschot gaan snel overstag gaan om nog een injectievergoeding te kunnen krijgen.
Geen batterij mag, maar dan ben je je overschot volledig kwijt.

Zet hetzelfde geld in een s&p500 en kijk wat dat opbrengt per jaar. Als deze 1500 euro kost ga je al snel 120 euro per jaar op de beurs halen met het verschil dat de beurs niet verslijt en de batterij wel 😶‍🌫️

Waarom moet alles opbrengen?

We kopen op dit forum en masse dure auto's die ongelofelijk hard afschrijven voor onze eigen luxe en comfort. Maar een thuisbatterij waardoor je niet meer moet kijken of je al dan niet de vaatwas moet aansteken of je droogkast: how maar, ge gaat binnen 10 jaar 37 euro mislopen!!!

Ik stel voor dat je vanaf nu tevoet/fiets gaat en het budget van je volgende auto op de beurs zet?

Een batterij helpt niet om het net te balanceren op het moment dat de grootste problemen er zijn: zonnige zomerdagen
Dan zit de batterij bij iedereen vol tegen de middag, en op de middag zit iedereen dan met maximale productie, laag verbruik, en hoge injectie.

Een mooie auto of keuken of slaon geeft comfort en luxe; een thuisbatterij niet. Ik kan immers gewoon nu het geld in mijn zak houden, en niet kijken wanneer ik de vaatwas of droogkast aansteek: dan heb ik hetzelfde comfort zonder onrendabele investeringkost.

Die batterij van Homewizard is interessant omdat ze klein is, en je ze dus elke dag vol en leeg trekt, en nog 1 of 2 keer per dag ook.

Een batterij helpt niet om het net te balanceren op het moment dat de grootste problemen er zijn: zonnige zomerdagen
Dan zit de batterij bij iedereen vol tegen de middag, en op de middag zit iedereen dan met maximale productie, laag verbruik, en hoge injectie.

Eergisteren 24,16 kwh opgewekt en slechts 4 geinjecteerd. Ik had weer een perfect 0 operatie gehad met een kleine batterij.
Gisteren 27 opwekking en 8 injectie.

#BG-mode. 1500. Dat is 2 dagen dividend seizoen in mei.

Het is een spielerei, nieuwe tech, en het brengt iets op. Sign me up.

Het is een hedge voor assymetrisch risico.
- Nog 1x een Oekraine farce of politiek die geld wel trekken uit panelen en je ROI schiet de lucht in.
- Injectie die naar 0 gaat en je ROI schiet de lucht in
- distributietarieven die de lucht inschieten en je ROI schiet de lucht in
- niks verandert en je hebt 4-5-6-7% rendement

Dat op de beurs zetten helpt het net niet balanceren natuurlijk.

Als ik het voor het zeggen had zou een injectievergoeding aan een verplichte batterij gekoppeld worden (ifv grote zonnepaneleninstallatie). Dat zou de berekening voor een batterij serieus positief maken en het net beter balanceren. Je creert hiermee een financieel rendement zonder meer rendement uit de batterij ansich te halen. Zonder incentive gaat niemand moven naar een thuisbatterij.

Zeker degene met een zeer grote installatie met veel overschot gaan snel overstag gaan om nog een injectievergoeding te kunnen krijgen.
Geen batterij mag, maar dan ben je je overschot volledig kwijt.

IDD

We kopen op dit forum en masse dure auto's die ongelofelijk hard afschrijven voor onze eigen luxe en comfort. Maar een thuisbatterij waardoor je niet meer moet kijken of je al dan niet de vaatwas moet aansteken of je droogkast: how maar, ge gaat binnen 10 jaar 37 euro mislopen!!!

Ik stel voor dat je vanaf nu tevoet/fiets gaat en het budget van je volgende auto op de beurs zet?

IDD

Maar een thuisbatterij waardoor je niet meer moet kijken of je al dan niet de vaatwas moet aansteken of je droogkast: how maar, ge gaat binnen 10 jaar 37 euro mislopen!!!
Daar moet je nu ook niet naar kijken. Dat is een probleem dat bij veel mensen gewoon in hun hoofd zit en waar irrationeel veel tijd aan gespendeerd wordt.

Een mooie auto of keuken of slaon geeft comfort en luxe; een thuisbatterij niet. Ik kan immers gewoon nu het geld in mijn zak houden, en niet kijken wanneer ik de vaatwas of droogkast aansteek: dan heb ik hetzelfde comfort zonder onrendabele investeringkost.

Die batterij van Homewizard is interessant omdat ze klein is, en je ze dus elke dag vol en leeg trekt, en nog 1 of 2 keer per dag ook.

Het zal de piek altijd wel wat afvlakken, in beide richtingen. Zelfconsumptie is natuurlijk altijd beter en hopelijk stem je je installatie daar ookwat op af. Een batterij kan daarin helpen. Niet genoeg, daarom dat ik injectievergoeding zou afschaffen als er geen batterij is...

Met die gedachtengang heeft een condensator ook geen bestaansrecht en trek maar eens een random toestel open en kijk wat er in zit. Die dient ook om af te vlakken en verschillen op te vangen (die kan dat alleen zeer snel).

Maar dit is eigenlijk geen juist argument. Het doet niets aan uw comfort. Uw wasmachine draait even comfortabel uit netstroom als uit batterijstroom. Het enige argument is dus financiëel.
Het wordt comfort als je bv een panne van het net overbrugt met je batterij.

Vandaag mag het niet, maar ja, met dit vermogen en capaciteit: no one will ever know.

Laatst bewerkt:
Maar dit is eigenlijk geen juist argument. Het doet niets aan uw comfort. Uw wasmachine draait even comfortabel uit netstroom als uit batterijstroom. Het enige argument is dus financiëel.

Vandaag mag het niet, maar ja, met dit vermogen en capaciteit: no one will ever know.
"Comfort" is misschien niet de juiste bewoording, "gemoedsrust" komt al wat dichter in de buurt. Als ik voor het slapengaan nog even de vaatwasser opzet, doe ik dat met meer gemoedsrust, omdat als ik géén batterij zou gehad hebben, het voordeliger had geweest om de vaatwasser overdag op te zetten.
Het feit dat ik daar niet over moet nadenken, is comfortabel.

"Comfort" is misschien niet de juiste bewoording, "gemoedsrust" komt al wat dichter in de buurt. Als ik voor het slapengaan nog even de vaatwasser opzet, doe ik dat met meer gemoedsrust, omdat als ik géén batterij zou gehad hebben, het voordeliger had geweest om de vaatwasser overdag op te zetten.
Het feit dat ik daar niet over moet nadenken, is comfortabel.
ok, maar dan moet je nog bekijken (rekenen) of het niet actief afstemmen van verbruik op de opwekking financieel gecompenseerd wordt met de batterij.
(en ik denk dat dat in bepaalde gevallen zeker waar kan zijn, daar niet van)

Het wordt comfort als je bv een panne van het net overbrugt met je batterij.

Ik vind dat wel enorm comfortverhogend, weten dat je om het even welk moment stroom mag verbruiken zonder dat het meer kost, puur op zonnestroom die je net daarvoor bijna gratis gekregen hebt.

Op het risico af van hier off-topic te gaan, maar ik zou zelf nooit 's nachts een vaatwasser (of wasmachine / droogkast / ...) aanzetten om in het beste geval nog geen €0,50 te besparen per wasbeurt.
Al is het maar omdat dat toch toestellen zijn met een aanzienlijk brandrisico, dan laat ik die liever draaien wanneer ik thuis ben en wakker.

Op het risico af van hier off-topic te gaan, maar ik zou zelf nooit 's nachts een vaatwasser (of wasmachine / droogkast / ...) aanzetten om in het beste geval nog geen €0,50 te besparen per wasbeurt.
Al is het maar omdat dat toch toestellen zijn met een aanzienlijk brandrisico, dan laat ik die liever draaien wanneer ik thuis ben en wakker.

Bij ons draait de vaatwas als ie vol is. Na het avondeten dus meestal.

Ik vind dat wel enorm comfortverhogend, weten dat je om het even welk moment stroom mag verbruiken zonder dat het meer kost, puur op zonnestroom die je net daarvoor bijna gratis gekregen hebt.
Stel dat jij je vaatwasser altijd 's nachts opzet, dan heb je 50kwh per maand niet afgedekt. Als jij een batterij installeert die dat compenseert, maar zoveel kost dat de kost van de 50kwh netstroom per maand (15€) niet terugverdiend wordt, dan is dat toch geen slimme investering te noemen?

Uw comfort is het opzetten van de vaatwasser wanneer je wil, maar uw oplossing (de batterij) maakt dat je meer geld betaalt, dan wanneer je gewoon de vaatwasser op netstroom had laten draaien? Op welke manier win je dan?

Ik ben een voorstander (en eigenaar van) een batterij. Maar je moet rekenen dat het opbrengt voor uw situatie. Anders houdt het geen steek.

Stel dat jij je vaatwasser altijd 's nachts opzet, dan heb je 50kwh per maand niet afgedekt. Als jij een batterij installeert die dat compenseert, maar zoveel kost dat de kost van de 50kwh netstroom per maand (15€) niet terugverdiend wordt, dan is dat toch geen slimme investering te noemen?

Uw comfort is het opzetten van de vaatwasser wanneer je wil, maar uw oplossing (de batterij) maakt dat je meer geld betaalt, dan wanneer je gewoon de vaatwasser op netstroom had laten draaien? Op welke manier win je dan?

Ik ben een voorstander (en eigenaar van) een batterij. Maar je moet rekenen dat het opbrengt voor uw situatie. Anders houdt het geen steek.

Hier is er meer dan enkel die vaatwas die speelt he. En die dingen draaien nooit 's nachts. Enige dat draait is het zwembad en de EV die mss es moet bijladen. Ik heb nu bv tussen 17 en 19u de zwembadwarmtepomp laten uitschakelen omdat er moet gekookt en afgewassen worden. Wat een gedoe toch allemaal. Overdag wat wolken tijdens een geplande wasmachine, hoppa, alles van het net trekken. Idem met die zwembad-wp. Die houdt zich niet in voor een wolkje, doordoen aan 4kW!! En dan zijn de wolken opeens weg in de namiddag, volop zon en zegt de Wp: ha, maar uw water is al 29 graden, ik doe niks meer zenne. Injecteert die zonnestroom maar voor een habbekrats, ik verwarm straks nog wel wat bij als het donker is, lekker!

Terug
Bovenaan