Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

"Comfort" is misschien niet de juiste bewoording, "gemoedsrust" komt al wat dichter in de buurt. Als ik voor het slapengaan nog even de vaatwasser opzet, doe ik dat met meer gemoedsrust, omdat als ik géén batterij zou gehad hebben, het voordeliger had geweest om de vaatwasser overdag op te zetten.
Het feit dat ik daar niet over moet nadenken, is comfortabel.
Maar het feit dat je dat hele bedrag voor de batterij nu afdokt om hopelijk binnen 10 jaar break-even te zijn vind je wel een comfortabele gedachte?

Maar het feit dat je dat hele bedrag voor de batterij nu afdokt om hopelijk binnen 10 jaar break-even te zijn vind je wel een comfortabele gedachte?
"dat hele bedrag" was - na aftrek premie - €1500 voor een batterij van 5.1 kWh, dus ja, daar voel ik mij heel comfortabel bij ;)
Maar je hebt het punt helemaal gemist, het ging net over het feit dat niet alleen het financiële meetelt bij de beslissing om een batterij aan te schaffen...

Ik heb mijn zonnepanelen ook gezet toen ik nkg een terugdraaiende teller had. Uw terugverdientijd is 6 jaar meneer!!

2 jaar later: hier is uw digitale teller, en voor injectie krijg je een cent of 3. Zal blij zijn als we het op 10 jaar terugverdiend zullen hebben zeker.

Maar ik maak groene energie, en nu met de EV heb ik een heel hoog zelfverbruik.

"dat hele bedrag" was - na aftrek premie - €1500 voor een batterij van 5.1 kWh, dus ja, daar voel ik mij heel comfortabel bij ;)
Daar kan je al veel vaatwasjes van draaien direct van het net ;)
Maar je hebt het punt helemaal gemist, het ging net over het feit dat niet alleen het financiële meetelt bij de beslissing om een batterij aan te schaffen...
Maar je praat over gemoedsrust die gelinkt is aan het niet moeten betalen van de stroomkosten van uw wasje. Dus indirect gaat dit toch gewoon om het financiële?

Daar kan je al veel vaatwasjes van draaien direct van het net ;)

Maar je praat over gemoedsrust die gelinkt is aan het niet moeten betalen van de stroomkosten van uw wasje. Dus indirect gaat dit toch gewoon om het financiële?
Ik doe éénmalig de investering en het denkwerk, en daarna hoef ik er niet meer over na te denken. Dat is gemoedsrust.
Zonder batterij zou ik constant met de zonne-opbrengst van het moment rekening moeten houden, nu hoeft dat niet.

(voor de volledigheid, ik hou er wél rekening mee als ik mijn EV oplaadt, dat doe ik meestal als de zon schijnt).

Bij ons draait de vaatwas als ie vol is. Na het avondeten dus meestal.
Je kan die routine toch perfect behouden mits 1 extra handeling, zijnde uitgestelde start? Dan zet je die 's avonds gewoon klaar met alles op en aan, maar wacht het toestel zelf met starten tot de dag erna. Het is niet dat je je routine daarom naar de ochtend moet verplaatsen als je geen tijd hebt...

Waarom moet alles opbrengen?

We kopen op dit forum en masse dure auto's die ongelofelijk hard afschrijven voor onze eigen luxe en comfort. Maar een thuisbatterij waardoor je niet meer moet kijken of je al dan niet de vaatwas moet aansteken of je droogkast: how maar, ge gaat binnen 10 jaar 37 euro mislopen!!!

Ik stel voor dat je vanaf nu tevoet/fiets gaat en het budget van je volgende auto op de beurs zet?
Waarom moet je kijken wanneer je de vaatwas of droogkast moet aansteken? Om te besparen op het capaciteitstarief? Wat is het verschil met opbrengen?

Ik koop geen batterij en met die besparing betaal ik het capaciteitstarief :p

We kopen op dit forum en masse dure auto's die ongelofelijk hard afschrijven voor onze eigen luxe en comfort. Maar een thuisbatterij waardoor je niet meer moet kijken of je al dan niet de vaatwas moet aansteken of je droogkast: how maar, ge gaat binnen 10 jaar 37 euro mislopen!!!

Ik stel voor dat je vanaf nu tevoet/fiets gaat en het budget van je volgende auto op de beurs zet?
Ik vind dit toch een vreemd vergelijk.

Elk zijn goesting hé.
Ik voel me beter bij het zelf verbruiken van mijn eigen stroom. En dus komt er hier een batterij bij als de tweede zonnepaneelinstallatie geplaatst wordt, kan ik meteen een hybride omvormer nemen ipv opnieuw een klassieke Sunnyboy.

Ik vind dit toch een vreemd vergelijk.

Ik vind dat niet. Waarom zou je een dure auto kopen? Een auto van 10000 euro brengt je even ver als een BMW van 70k. Die 60000 kan je dan toch beter laten opbrengen via de bank/beurs? Je doet die zotte kost omdat je het kan en je het wil. Imho gaat daar de investering van de batterij over. Als je die dingen koopt om puur en alleen rendement te halen dan zijn er idd betere investeringen.

Ik doe éénmalig de investering en het denkwerk, en daarna hoef ik er niet meer over na te denken. Dat is gemoedsrust.
Zonder batterij zou ik constant met de zonne-opbrengst van het moment rekening moeten houden, nu hoeft dat niet.

(voor de volledigheid, ik hou er wél rekening mee als ik mijn EV oplaadt, dat doe ik meestal als de zon schijnt).
En lig je dan niet wakker van het waterverbruik van die machine? Je zou bv een eigen put kunnen laten boren ;)

Allez mensen, dit is nu toch geen rocket science.
Bekijk het eens door de bril van Danny in zijne veranda die nog nooit van een P1 poort gehoord heeft of weet wat een S&P 500 is.
Die mens ziet elke maand geld naar Luminus, Engie, ... stromen wil daarop besparen.

Danny verbruikt zoals de meeste gezinnen met 4 personen waaronder 2 pubers zo'n 4500 kWh per jaar.
Koken doen ze altijd 's avonds want men werkt 5 dagen nine-to-five.

Danny heeft dus een verbruik van 4500 / 365 = 12,3 kWh per 24h.
Hiervoor voorzien we 10 panelen van 450Wp op een hybride omvormer met een batterij van 7,1 kWh brutocapaciteit. Aan een DOD van 85% komt dat op een 6kWh netto capaciteit. Dit ligt mooi in verhouding met de helft van zijn 24u's verbruik. Koken 's avonds gebeurt dus meestal al op de batterij. Danny gaat rond 10u30 gaan slapen als de TV uit gaat en heeft een sluimerverbruik van zo'n 300W zoals de meeste mensen. Die 6kWh wordt dus bijna altijd optimaal benut.

Spreekt voor zich dat in de winter de batterij niet altijd vol geraakt, echter op bewolkte dagen in het weekend als Maria de was doet draait die soms een aantal halve cycli waardoor je in totaal op méér dan één cyclus komt op die dagen.

Neem gemakshalve zo'n 280 volle cycli per jaar. (volle en halve tot volle gecombineerd).

Zijn PV installatie met omvormer kost 5500 euro.
Zijn batterij installatie kost hem 4500 euro.
Het totaal geïnvesteerd bedrag is dus 10.000 euro.

4500 kWh per jaar à rato 32ct/kWh (hij woont in Kortrijk onder Gaselwest) - 1440 euro. Daar komt een capaciteitstarief van 250 euro bovenop. (5 kW aan 50 euro)

Met zijn installatie gaat hij 70% zelfconsumptie hebben. (dat is waar we naar mikken trouwens)
3150 kWh waren dus "gratis"
1350 kWh worden geïnjecteerd (aan 2ct/kWh) en teruggevraagd.
Zijn capaciteitstarief zakt gemiddeld met 2kW. Scheel dus een 100 euro per jaar.

Besparing:
3150 * 0.32 = 1008 euro
1350 * 0.02 = 27 euro
100 euro capaciteitstarief
Totaal: 1135 euro besparing.

10.000 / 1135 = 8,8 jaar op zijn investering.
Het duurt minstens 15 jaar er er iets van kosten aan is, dus toch een 7 jaar zuivere "winst" zélfs als op de energiemarkt niets verandert.
Echter is Danny nu beschermd tegen stijgende energiekosten en moet hij hier inderdaad niet meer over piekeren.
Ik persoonlijk denk nu ook niet dat we binnen 10 jaar nog altijd dezelfde tarieven gaan hebben als nu en dat alles enkel maar duurder wordt. Dan wordt de terugverdientijd nog korter.

Het aandeel van de batterij hierin is dan 280 cycli * 6 kWh = 1680 kWh * 0,3 euro (delta tussen injectie en afname) of dus 504 euro + 100 van z'n capaciteitstarief.
De batterij heeft dus een terugverdientijd van 7,45 jaar in het geheel. Het is dus heet PV-gedeelte die hoger ligt waardoor je gemiddeld aan 8,8 jaar komt.

Let wel, deze redenering gaat niet direct op voor retrofit installaties, gezien je daar met aparte keuring, koppeling, elektrisch werk, eventuele AC omvormer, ... zit.
En dan heb je het ook nog niet over de voordelen van dynamisch te sturen op uurtarieven waardoor de batterij wél 365+ cycli gaat maken per jaar om winst te genereren, plus specifieke peak shaving.

In tegenstelling tot wat hier altijd beweerd wordt, is dit weldegelijk het standaardpatroon die we tegenkomen.
Dat standaardpatroon is niet het patroon van de gemiddelde BG'er.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat niet. Waarom zou je een dure auto kopen? Een auto van 10000 euro brengt je even ver als een BMW van 70k. Die 60000 kan je dan toch beter laten opbrengen via de bank/beurs?

Ik heb hier auto A en auto B op de oprit staan. Auto A is is een stuk goedkoper, dan auto B.
Het rijgedrag,vermogen,… van de auto B is compleet anders. Dit zorgt ervoor dat ik er meer plezier aan beleef. Daar betaal ik voor.

Een batterij geeft mij niks meer dan wat het net mij reeds aanbied. Ik heb hetzelfde comfort.
Zoals iedereen (inclusief jezelf) hier aanhaalt is het financiële. Om meer goedkope energie te kunnen gebruiken, maar daarvoor moet je wel eerst geld investeren.
Het is dan bekijken of de investering het waard is.

Laatst bewerkt:
Heb ook eens mijn teller door de simulatie gegooid. Verbruik van het voorbije jaar.

Batterij --> besparing € --> besparing kWh:
2kWh->€133 ->605 kWh
3kWh->€174 ->789 kWh
4kWh->€197 ->898 kWh
5kWh->€212 ->967 kWh
10kWh->€244 ->1110 Kwh

Naar capaciteitstarief is het geen besparing.
De maanden waar het piekvermogen daalt, zijn de maanden waar ik al reeds onder 2,5kW zit.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier auto A en auto B op de oprit staan. Auto A is is een stuk goedkoper, dan auto B.
Het rijgedrag,vermogen,… van de auto B is compleet anders. Dit zorgt ervoor dat ik er meer plezier aan beleef. Daar betaal ik voor.

Een batterij geeft mij niks meer dan wat het net mij reeds aanbied. Ik heb hetzelfde comfort.
Zoals iedereen (inclusief jezelf) hier aanhaalt is het financiële. Om meer goedkope energie te kunnen gebruiken, maar daarvoor moet je wel eerst geld investeren.
Het is dan bekijken of de investering het waard is.

En dat is in de huidige markt zelden het geld waard, maar je ziet dat bij 2kWh zelfs het vet al van de soep is qua return.
Ik heb 1 collega die een batterij heeft geplaatst omdat hij vindt dat het bijdraagt aan het milieu (10kWh batterij heeft ook wel zijn impact, net zoals dat pakket in zijn Tesla model Y). Een andere collega heeft uit voorzorg een generator gekocht die op een aanhangwagen staat met een tank van 300l mazout. Omdat die ten alle tijden elektriciteit wilt en ze (zijn vrouw werkt bij Elia) de winter van 25-26 heel somber in zien. Beide investeringen kunnen niet verantwoord worden in mijn ogen, maar zij voelen zich daar goed bij.

Laatst bewerkt:

Dat noemen ze investeren.

Zo'n klein batterijtje is toch 90% zeker profit garanti. Of dat dan uiteindelijk 4 of 5 of 6% rendement geeft, is irrelevant.

En zoals eerder gezegd, het geeft een hedge tegen farcen van de overheid en de energiemarkt.

Er zijn weinig zekerheden, maar dat de distributietarieven de hoogte ingaan is daar 1 van. In elk scenario van de energiemarkt die je kunt bedenken is minder van het net halen een zekere winst.

En 1400 betalen. Dat is nu ook geen giga investering. Worst case draai je break-even. Best case draai je 10-15 % rendement. In the grander scheme of things zijn beide scenarios a blip in the ocean.

Je mag ook de geek-factor niet vergeten.
Zonnepanelen, omvormers, batterijen, ... het is allemaal techie heaven, toch?
Dat is een feit!
Ik vind dat ook allemaal speelgoed, leuk om dat op te volgen en lessen uit te trekken.

Op moment dat een batterij hier rond de break-even draait, zie ik mij dat installeren. Terwijl je dan ook kunt zeggen van, jama je kunt het geld beter elders in investeren. Maar dan zal het hier ook zijn onder de norm: Beetje een tech freak.

Maar als die batterij nu plat is na wat frieten bakken 's avonds of ze is pas plat tegen 7h 's morgens, dan heb je toch evenveel voordeel gedaan? Je hebt 2.7kWh afname uitgespaard.
Die 800W limiet is gewoon een wettelijke eis voor zo'n stekker producten in Nederland en nog Europese landen.
Door die batterijen op een eigen groep te zetten (of je zet eentje op zolder en eentje in de berging, dan hebben ze ook een eigen groep), kun je unlocken in de app dat ze elk 800W gaan injecteren. Ook al zitten ze op 1 groep, kan het ook. Maar dan ben je niet meer in orde volgens de opgelegde regelgeving.

Wat wordt er bedoeld met in een eigen groep zetten ? Al had ik duidelijk verstaan uit de online documentatie dat als je ze op een apart stopcontact zet dat je ze niet kan ontkoppelen om meer vermogen te leveren, dat het beperkt is en blijft tot 800W.

Een airco verbruikt trouwens niet zoveel. Die 800W limiet is geen issue voor uw sluimerverbruik + een airco. Ze zal misschien wel al om 4h leeg zijn omdat ze vrij klein is, maar zet er 2 en je hebt dubbele output en je airco kan heel de nacht op batterij stroom draaien.
Als ik er 2 zet kost het mij 3k en blijf ik zitten met een oplossing die in mijn ogen gewoon meh is. Vanuit een technisch oogpunt. En zit ik ook nog eens in een vendorlock. Ik haat vendorlocks... gewoon een deftige omvormer met batterijen die je kan hot swappen (en waar je eender welke deftige batterij er gewoon kan inschuiven). Meer is niet nodig. Zolang dat er niet is en we spreken over een voordeel op jaarbasis van 100 - 200€ kan het mij geen bal schelen om die investering niet te maken.

Ik verkies dan nog even te wachten totdat die structurele oplossing op de markt komen, en laat iemand anders de first mover costs slikken.

Voor 3 fases moet je u ook geen zorgen. De digitale meter saldeert intern. Dat wil zeggen dat als die batterij aan fase 1 hangt en uw wasmachine aan fase 3, dan gaat die batterij op fase 1 800W injecteren. En uw wasmachine gaat 2000W op fase 3 trekken, maar netto op de meter ben je maar 1200W aan het importeren.
Zo werkt het ook als ik mijn wagen op fase 3 aan het laden ben aan 7kW en mijn 3 fase omvormer levert op alle 3 de fases 2.33kW. Op mijn meter in de afname dan 0.
Klopt. Even uit het oog verloren. Al is dat natuurlijk hoe het nu werkt. Tot men het in zijn sjokkedijzen krijgt om het niet meer zo te doen. Maar bon, zal mogelijks niet op korte termijn zijn.

Maar als je u beter voelt bij een omvormer met grote batterij, dan snap ik dat ook. Daarmee kan je wat meer doen, maar 80% van de winst zal uit die eerste 3kWh komen met 800W limiet. Kijk gerust eens op uw Fluvius kwartierdata hoe hoog het verbruik daar is. Buiten een paar pieken rond etenstijd ga je wellicht geen zotte dingen hebben.
De grootte van de batterij maakt mij eigenlijk niet zo zeer veel uit. Voor mij was de modulariteit van de oplossing belangrijker.
Al wil ik daar nog vanaf zien als er ook een oplossing voor zonnepanelen gaat zijn waar je wat zonnepanelen er gewoon kan inpluggen waardoor ik op geen enkele wijze nog een installateur nodig heb. Democratisch geprijsd. En waarbij de oplossing gewoon zelf aanduidt vervang x of y. En al deze componenten eenvoudig en goedkoop te swappen zijn. Zoals een soort mecano - bij wijze van spreken.

Ik wil hiermee geen reclame maken voor HomeWizard, maar er zit wel een grote waarheid achter hun stellingen. Ook al denk je van niet omdat je er nog niet eens een wasmachine mee kunt draaien. Hun product heeft echt wel een waarde als je het rationeel bekijkt en berekend.
Ik lig gewoon niet wakker van een oplossing voor 100 - 200€.

Dan ga ik liever 4 keer niet naar een restaurant dan mij bezig te houden met investeringen met dit als impact. Kan niets stuk gaan, moet ik niets in het oog houden en gewoon liever dat budget op de spaarrekening zetten en via daar dan 40+€ zonder er een bal voor te moeten doen opstrijken.

Doet eens de test hier met 3kWh, 5kWh en 10kWh en bereken de TVT: https://mijn-thuisbatterij.be/

3kwh :
Je totale winst op 365 dagen is €71

5kwh : 88€
10kwh : 96€

Als het geen andere meerwaarde heeft dan moet het opbrengen. Heeft het voor mij geen andere meerwaarde en brengt het niet op, dan steek ik er zeer zeker geen geld in.

En dat is juist het punt. Ik kijk nu ook niet wanneer ik mijn vaatwas moet aansteken of mijn droogkast. Dat ik dan 37€ misloop door daar niet mee bezig te zijn kan mij worst wezen.
Waarom zou ik dan geld gaan steken in iets dat mij 100 - 200€ op jaarbasis oplevert?
Mij kan het gewoon niets schelen dat ik energie pak uit mijn zonnepanelen of uit het net. Ik betaal toch sowieso voor het net. En ik kan toch niet zonder het net.
Terwijl een dure auto enerzijds een grotere component betreft, en anderzijds er toch ook wel waarde gehecht wordt aan bepaalde andere karakteristieken die die dure wagen heeft. Stroom van het net of stroom van mijn zonnepanelen... ik persoonlijk hecht er geen waarde aan van waar die komt. En dat is dan ook de differentiërende factor tussen U en mij (jij doet dat of lijkt dat wel te doen).

Het is een spielerei, nieuwe tech, en het brengt iets op. Sign me up.
Ik kan het geld toch niet meenemen in mijn graf. Ik zet veelvouden van 100 -200€ aan de kant op jaarbasis. En ik ben een pin. Dus meh.

Het is een hedge voor assymetrisch risico.
- Nog 1x een Oekraine farce of politiek die geld wel trekken uit panelen en je ROI schiet de lucht in.
- Injectie die naar 0 gaat en je ROI schiet de lucht in
- distributietarieven die de lucht inschieten en je ROI schiet de lucht in
- niks verandert en je hebt 4-5-6-7% rendement

Dan zal ik dan wel kijken of ik het niet zet als het mag in België. Wat nu niet het geval is.
Maar doe gerust, wees de testcases zodanig dat een v2, v3 en waarschijnlijk ook andere oplossingen tractie krijgen.

Hier is er meer dan enkel die vaatwas die speelt he. En die dingen draaien nooit 's nachts. Enige dat draait is het zwembad en de EV die mss es moet bijladen. Ik heb nu bv tussen 17 en 19u de zwembadwarmtepomp laten uitschakelen omdat er moet gekookt en afgewassen worden. Wat een gedoe toch allemaal. Overdag wat wolken tijdens een geplande wasmachine, hoppa, alles van het net trekken. Idem met die zwembad-wp. Die houdt zich niet in voor een wolkje, doordoen aan 4kW!! En dan zijn de wolken opeens weg in de namiddag, volop zon en zegt de Wp: ha, maar uw water is al 29 graden, ik doe niks meer zenne. Injecteert die zonnestroom maar voor een habbekrats, ik verwarm straks nog wel wat bij als het donker is, lekker!
In uw scenario zou ik eerder een deftige thuisbatterij zetten als mij dat zodanig zou enerveren. Maar gewoon niet dit.

Ik doe de investering niet, noch het denkwerk ;). En ik trek mij niets aan van waar ik mijn stroom krijg met een vast contract dat nog 1.6jaar geldig is. Ik gebruik gewoon wat ik nodig heb. Evengoed gemoedsrust.
De kostprijs van energie is niet van die aard voor mij dat het mij enige kopbrekens waard is.

Dat noemen ze investeren.
Jij doet maar :p. Ik blijf er met mijn pollen vanaf en zal wel wachten tot men mijn modulair betaalbare oplossing, die liefst ondertussen door anderen al deftig uitgetest zijn, op de markt brengt wanneer mijn omvormer de pijp aan maarten geeft.

Zolang mijn omvormer echter nog perfect marcheert zet ik niets van dieje brol voor 150€ op jaarbasis.

Laatst bewerkt:
@Renegadexxripxx Op Tweakers heeft HomeWizard toegelicht hoe je 800W per batterij kan unlocken. Ze verdelen over aparte groepen (zolder en berging bv) is goed en dan kan je ze in de app unlocken.

Soit, een batterij is sowieso niet aan de orde voor u adv de simulaties.

Terug
Bovenaan