Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Waarom zouden wij als individu het net moeten balanceren? Is dat wel efficiënt? Of kan je dat beter per woonwijk regelen?

Efficient niet, jij zorgt met je zonnepanelen mee voor onbelans, waarom zou jij dat niet mee moeten oplossen? Waar gaan we overschotten opslaan? We hebben in Vlaanderen geen plaats om grote oplossingen neer te zetten, ga jij je tuin afstaan om efficiënt energie op te slaan voor je wijk? Want dan zijn we reeds uitgepraat.

Met bvb een terugleververgoeding te koppelen aan een batterij geef je mensen ook gewoon de keuze en een incentive. Het hoeft niet, wil je meer rendement van de investering in zonnepanelen, dan kan het.
Ze kunnen ook gewoon een extra vergoeding vragen per MWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Met een digitale meter is veel mogelijk.
Genoeg manieren om de veel te grote installaties in te perken of terug te schroeven, hang er genoeg financiële nadelen aan en er komen vanzelf (slimme) oplossingen.

Als door onbalans het net om de haverklap eruit klapt, ben je ook vet met je belegging en enkele tientallen euro’s extra winst. Die tijd dreigt er toch stilaan aan te komen op sommige plaatsen. Waar is je comfort dan?

Nu, ik snap je redenering en ben in hetzelfde bedje ziek, ik tracht zoveel mogelijk in de EV te steken maar ik rij niet genoeg om alles kwijt te kunnen.
Met de huidige regels en vergoedingen is er geen reden om iets te ondernemen, maar geef mij een incentive en ik investeer ook in een batterij ipv elke maand 2000€ IWDA te kopen.

We hebben in Vlaanderen geen plaats om grote oplossingen neer te zetten, ga jij je tuin afstaan om efficiënt energie op te slaan voor je wijk? Want dan zijn we reeds uitgepraat.
[citation-needed]
In other news:
"Grootste batterijpark van Europa krijgt vergunning in Dilsen-Stokkem"
"Stormloop op batterijparken in België houdt aan: vijf nieuwe projecten op til"

Dat moet helemaal niet op wijkniveau he. Hoe lokaler hoe beter, maar het net kan heus wel om met wat onbalans.
Thuisbatterijen zijn het tegenovergestelde van schaalbare efficiëntie. Het enige dat ze goed doen is (eventueel) direct photovoltaische DC in de batterij steken, maar de meeste mensen gaan een AC geschakelde batterij hebben momenteel (correct me if I'm wrong on this one).
Met bvb een terugleververgoeding te koppelen aan een batterij geef je mensen ook gewoon de keuze en een incentive. Het hoeft niet, wil je meer rendement van de investering in zonnepanelen, dan kan het.
Ze kunnen ook gewoon een extra vergoeding vragen per MWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Met een digitale meter is veel mogelijk.
Genoeg manieren om de veel te grote installaties in te perken of terug te schroeven, hang er genoeg financiële nadelen aan en er komen vanzelf (slimme) oplossingen.
Ik merk eigenlijk dat ze het tegenovergestelde doen door de netstudiekosten voor installaties tot 25 kW af te schaffen.
De leveranciers perken dat nog wat in door hiervoor soms geen injectievergoeding te geven, en je moet dan ook BTW betalen e.d., maar het laatste dat hier gebeurde was een versoepeling voor grotere vermogens...
Als door onbalans het net om de haverklap eruit klapt, ben je ook vet met je belegging en enkele tientallen euro’s extra winst. Die tijd dreigt er toch stilaan aan te komen op sommige plaatsen. Waar is je comfort dan?
Als het net er uitvalt heb je ook niets aan je batterij installatie, of je moet de dure "eiland" configuratie hebben die effectief onafhankelijk kan opereren (en "naadloos" overpakt zoals een generator). Da's gewoon geen systeem voor de doorsnee particulier om te kopen en onderhouden (want ja, die dingen gaan ook eens kapot, en dan moet je weeral diezelfde dure kosten maken om je eilandomvormer te vervangen/repareren).

Ik merk ook op dat (voorlopig, ik verwacht wel dat het verandert) bvb Ecopower er wel in slaagt 7,5 eurocent te blijven geven voor injectie.
Ze zijn een unicum, maar als coöperatieve hebben ze die beslissing genomen. Lijkt me dus dat het ook mogelijk moet zijn voor de anderen, maar die maken dan andere (waarschijnlijk winstgedreven) keuzes...

Doet wel niets af aan het lokaal probleem. Hier is het voltage op zonnige dagen over de 3 fases 245+V en soms valt die uit (heb mijn omvormer naar dezelfde fase als de laadpaal geswitched and dat helpt wel).
Fluvius heeft plannen om 800 extra distributiecabines te zetten om het probleem te verhelpen/verlichten. Mijn 'wijk' krijgt er ook eentje.

even terzijde zijn daar plannen beschikbaar over die extra cabines?

Fluvius zal die wel hebben ja :D. Mijn schoonbroer (die hier een paar huizen verder woont) werkt daar en die vertelde dat.
Heb datzelfde nieuws van Fluvius gekregen als antwoord op mijn klacht van uitvallende omvormer (naast een vergoeding van 46 euro/jaar).

even terzijde zijn daar plannen beschikbaar over die extra cabines?
Heb even snel door hun investeringsplan gegaan maar staat er niet expliciet in.
Maar ze gaan vooral 230v ombouwen en dan staan er nog enkele bolletjes in van cabines die vol gaan komen te zitten in de toekomst.

Zo kan je wel zeggen waar de focus gaat liggen, maar een zekerheid is er niet. Er staat ook een beslissingsboom is die bepaald wat eerst moet gedaan worden.

Als het net er uitvalt heb je ook niets aan je batterij installatie, of je moet de dure "eiland" configuratie hebben die effectief onafhankelijk kan opereren (en "naadloos" overpakt zoals een generator). Da's gewoon geen systeem voor de doorsnee particulier om te kopen en onderhouden (want ja, die dingen gaan ook eens kapot, en dan moet je weeral diezelfde dure kosten maken om je eilandomvormer te vervangen/repareren).
Zo heel duur en speciaal is dat niet. Er zijn best wel wat batterij-omvormers die over een UPS-uitgang beschikken. In de praktijk hangt mijn hele huis, met uitzondering van de warmtepomp en laadpaal, achter die UPS-uitgang (de voeding naar de domoticakast, met alle verlichting en stopcontacten). Gewoon omdat het kan.

Zo heel duur en speciaal is dat niet. Er zijn best wel wat batterij-omvormers die over een UPS-uitgang beschikken. In de praktijk hangt mijn hele huis, met uitzondering van de warmtepomp en laadpaal, achter die UPS-uitgang (de voeding naar de domoticakast, met alle verlichting en stopcontacten). Gewoon omdat het kan.
Even de eerste die ik opzoek op de eerste website die ik tegenkom, het gaat toch over relatieve prijzen:
SMA 6 kW:
onafhankelijk van netstroom: Sunny Island: 2719 euro
hybride: Sunny Smart Energy: 1709 euro
standaard: Sunny Boy: 1225 euro
Lijkt me dat het prijsverschil toch wel niet verwaarloosbaar is om eentje te hebben die zonder netspanning kan werken?

Ook niet de (meer)prijs vergeten om uw thuis-installatie te voorzien op eiland-functie he. Dat is niet de supergrote kost natuurlijk, zeker niet als dat vanaf concept zo voorzien is maar retro-actief aanpassen kan al een duurdere grap worden.

Die home-wizzard thuisaccu verkoopt als een tierelier blijkbaar. Levertermijn is nu al maart 2025.

Heb nog es een nieuwe simulatie laten draaien met de cijfers van de afgelopen 12 maand, inclusief EV en Warmtepomp en een triestig zonnejaar.

Je totale winst op 366 dagen is​

€197

Terugverdiendtijd richting 40 jaar? :lol:

Heb nog es een nieuwe simulatie laten draaien met de cijfers van de afgelopen 12 maand, inclusief EV en Warmtepomp en een triestig zonnejaar.

Terugverdiendtijd richting 40 jaar? :laugh:
Voor hoeveel kWh?
Enige wat hier rendabel is, is zo'n HomeWizard batterij van 2.7kWh. Dat zou me 200euro voordeel per jaar doen (7 jaar terugverdientijd)

Voor hoeveel kWh?
Enige wat hier rendabel is, is zo'n HomeWizard batterij van 2.7kWh. Dat zou me 200euro voordeel per jaar doen (7 jaar terugverdientijd)
Ik kom ook op zoiets, maar dan in best case scenario. Dus realistisch gezien zal het al eerder 10 jaar worden, waarbij ik me dan al afvraag of het sop de kolen wel waard is...

Ik kom ook op zoiets, maar dan in best case scenario. Dus realistisch gezien zal het al eerder 10 jaar worden, waarbij ik me dan al afvraag of het sop de kolen wel waard is...
Klopt. Met stijgende energieprijzen zal de terugverdientijd wel korter worden. Dus dat gaat elkaar misschien cancelen.
Ik heb in ieder geval ook real time simulatie opgezet in Home Assistant voor verschillende batterijen. Incl. verliezen, degradatie, ... Ik heb natuurlijk wel een jaar nodig om dat te verzamelen. Begin juli volgend jaar kan ik dan zien als een batterij zijn nut zal hebben.

Tussen 2 juli en 4 september zou ik 181kWh bespaard hebben met 1 HW batterij. In de winter gaat dit lager worden, dus ben benieuwd als ik 1000kWh op jaarbasis zou kunnen besparen met zo 1 blokje. Als ik dat niet haal, is het de moeite niet denk ik.

Klopt. Met stijgende energieprijzen zal de terugverdientijd wel korter worden. Dus dat gaat elkaar misschien cancelen.
Ik heb in ieder geval ook real time simulatie opgezet in Home Assistant voor verschillende batterijen. Incl. verliezen, degradatie, ... Ik heb natuurlijk wel een jaar nodig om dat te verzamelen. Begin juli volgend jaar kan ik dan zien als een batterij zijn nut zal hebben.

Tussen 2 juli en 4 september zou ik 181kWh bespaard hebben met 1 HW batterij. In de winter gaat dit lager worden, dus ben benieuwd als ik 1000kWh op jaarbasis zou kunnen besparen met zo 1 blokje. Als ik dat niet haal, is het de moeite niet denk ik.
Goed idee! Heb je daar iets bestaande voor gebruikt? Dan activeer ik het ook op mijn HA server

Goed idee! Heb je daar iets bestaande voor gebruikt? Dan activeer ik het ook op mijn HA server
Deze addon heb ik daarvoor gebruikt: https://github.com/hif2k1/battery_sim
Je moet wel even alle batterij parameters opzoeken van de modellen die je in gedachten hebt. En dan kun je ze correct configureren.
Ik heb 1x en 2x HomeWizzard er in gezet. En dan 5kWh, 7kWh en 10kWh met Huawei specs. Maar een BYD of ander merk heeft ongeveer wel dezelfde specs als de Huawei batterijen. Zo heb een simulatie voor verschillende types en dan ik over een jaar zien wat interessant voor me zou kunnen zijn.

Ik heb dat ook gedaan. Heb jij een idee waar je kan zien wnr die integratie is gestart? Want ik heb geen idee meer wanneer ik mijn simulatie ben gestart.

Ik heb dat ook gedaan. Heb jij een idee waar je kan zien wnr die integratie is gestart? Want ik heb geen idee meer wanneer ik mijn simulatie ben gestart.
Naar een grafiekje gaan van de data en op this year klikken. Dan zie je wanneer je gestart bent als long term history aanstaat.

Terug
Bovenaan