Waarom zouden wij als individu het net moeten balanceren? Is dat wel efficiënt? Of kan je dat beter per woonwijk regelen?
Efficient niet, jij zorgt met je zonnepanelen mee voor onbelans, waarom zou jij dat niet mee moeten oplossen? Waar gaan we overschotten opslaan? We hebben in Vlaanderen geen plaats om grote oplossingen neer te zetten, ga jij je tuin afstaan om efficiënt energie op te slaan voor je wijk? Want dan zijn we reeds uitgepraat.
Met bvb een terugleververgoeding te koppelen aan een batterij geef je mensen ook gewoon de keuze en een incentive. Het hoeft niet, wil je meer rendement van de investering in zonnepanelen, dan kan het.
Ze kunnen ook gewoon een extra vergoeding vragen per MWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Met een digitale meter is veel mogelijk.
Genoeg manieren om de veel te grote installaties in te perken of terug te schroeven, hang er genoeg financiële nadelen aan en er komen vanzelf (slimme) oplossingen.
Als door onbalans het net om de haverklap eruit klapt, ben je ook vet met je belegging en enkele tientallen euro’s extra winst. Die tijd dreigt er toch stilaan aan te komen op sommige plaatsen. Waar is je comfort dan?
Nu, ik snap je redenering en ben in hetzelfde bedje ziek, ik tracht zoveel mogelijk in de EV te steken maar ik rij niet genoeg om alles kwijt te kunnen.
Met de huidige regels en vergoedingen is er geen reden om iets te ondernemen, maar geef mij een incentive en ik investeer ook in een batterij ipv elke maand 2000€ IWDA te kopen.
. Mijn schoonbroer (die hier een paar huizen verder woont) werkt daar en die vertelde dat.