Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik heb in mijn offerte voor de tweede zonnepaneelinstallatie toch een hybride omvormer gevraagd.

Ga een jaar na installatie die fluvius cijfers nog es door de mijnthuisbatterij-simulatie halen en kijken of het al wat rendabeler wordt.

Ik denk eerlijk gezegd van wel. Het was een heel slecht zonnejaar qua opbrengst, da's hopelijk niet elk jaar het geval.

Voor de afgelopen 12 maand kom ik aan

4176kWh productie
3070kWh eigenverbruik (73%)
1106kWh injectie
8642kWh afname

Totale stroomnood: 11712kWh per jaar.

Ik heb in mijn offerte voor de tweede zonnepaneelinstallatie toch een hybride omvormer gevraagd.

Ga een jaar na installatie die fluvius cijfers nog es door de mijnthuisbatterij-simulatie halen en kijken of het al wat rendabeler wordt.

Ik denk eerlijk gezegd van wel. Het was een heel slecht zonnejaar qua opbrengst, da's hopelijk niet elk jaar het geval.

Voor de afgelopen 12 maand kom ik aan

4176kWh productie
3070kWh eigenverbruik (73%)
1106kWh injectie
8642kWh afname

Totale stroomnood: 11712kWh per jaar.
Meet je toevallig apart hoeveel uw warmtepomp van uw zwembad verbruikt? Dat lijkt me de grootste use case voor uw batterij.

Meet je toevallig apart hoeveel uw warmtepomp van uw zwembad verbruikt? Dat lijkt me de grootste use case voor uw batterij.

Nog niet nee, als de elektriciteitswerken van de poolhouse gebeuren gaat er een aparte meetmodule van Homewizard tussenkomen.

Ik heb voor mijn nieuwe zonneinstallatie een hybride omvormer gevraagd om later mogelijks een batterij op aan te sluiten, als zou blijken uit mijn nieuwe fluvius cijfers dat de terugverdientijd acceptabel zou zijn.

Nu zit ik met een 3x230 3 fase aansluiting, dus quasi alles van omvormers wordt monofasig aangesloten en de digitale meter maakt de som van de fases voor het eindtotaal.

Stel nu dat de warmtepompen van het huis en het zwembad op L1 zitten + nieuwe zonnepanelen (6000wp met 5kW omvormer) op poolhouse, de laadpaal van auto op L2 en de rest van de woninginstallatie op L3 (+bestaande zonneinstallatie op het dak van de woonst 5000wp met 3.6kW omvormer).

In het geval er zonneschijn is gaat L1 en L3 injecteren (of live verbruiken voor een draaiende warmtepomp, en als we aan het koken zijn) maar de auto kan ondertussen laden op L2 en stroom afnemen daar. Digitale meter maakt de som en we kunnen perfect 100% eigenvoorzienend en zelfverbruikend zijn, met miss nog overschot op injectie.

Maar hoe gaat het verhaal gaan als er een batterij wordt aangesloten? Die batterij gaat slechts 1 fase kunnen bedienen hé? Wel interessant om de laadpaal niet elke nacht de batterij te laten leegtrekken maar die stroom te gebruiken voor de warmtepompen maar dan wel niet zo interessant om de batterijstroom te kunnen gebruiken voor de woning (koken). Zou ik de SMA sunny home manager niet kunnen wijsmaken om de batterij te laten injecteren op moment dat fase L3 begint te verbruiken?

Of beter toch naar 3fase +N gaan en héél de boel laten ombouwen (met als gevolg dat de laadpaal de batterij mee gaat leegtrekken, (als de batterij er ooit al gaat komen))

Laatst bewerkt:
Een degelijk batterijsysteem gaat ook kijken naar de totale stroom over alle fases om te beslissen of die gaat ontladen of niet. Er zit een kleine delay op die "tracking" voor zover ik versta van anderen, maar dat is misschien een paar kWh op een heel jaar.

Er zijn allerlei manieren om die afname te meten: meestal stroomklemmen of P1 meter.

Een degelijk batterijsysteem gaat ook kijken naar de totale stroom over alle fases om te beslissen of die gaat ontladen of niet. Er zit een kleine delay op die "tracking" voor zover ik versta van anderen, maar dat is misschien een paar kWh op een heel jaar.

Er zijn allerlei manieren om die afname te meten: meestal stroomklemmen of P1 meter.

Dus gesteld dat L2 stroom levert kan het batterijsysteem beslissen om L1 te injecteren om te compenseren?

Normaal wordt tbv het batterij systeem een 3F power meter aan het begin van de installatie gezet en regelt het batterij systeem de som van de 3F naar 0. In het geval hij monofasig is aangesloten heel veel te injecteren op zijn eigen fase dus

Dus gesteld dat L2 stroom levert kan het batterijsysteem beslissen om L1 te injecteren om te compenseren?

ja dus

Laatst bewerkt:
Maar de noodstroomfunctie van mijn SB smart Energy 5.0 gaat dan wel enkel werken op de fase waar de batterij fysiek is op aangesloten vermoed ik?

Maar de noodstroomfunctie van mijn SB smart Energy 5.0 gaat dan wel enkel werken op de fase waar de batterij fysiek is op aangesloten vermoed ik?
nenene, zo werkt dat niet.

Uw omvormer is aangesloten op het net, en die ingang koppelt zich altijd fysiek los als het net zich niet binnen de vooropgestelde parameters bevindt. Bij stroompanne koppelt uw omvormer zich los.

Een omvormer met UPS functie heeft een aparte uitgang die wel altijd onder spanning wordt gehouden door uw batterij, en als jij daar gebruik van wilt maken moet je alle zaken (lichten, stopcontacten, ...) die je onder spanning wil houden aansluiten op die UPS uitgang van die omvormer. Dat vereist dat ge uw stroomkringen, en hoe ze aangesloten worden, op voorhand uit denkt. En in een bestaande installatie kan het wel wat rework van uw elektrische kast betekenen. En je moet uiteraard zien dat het vermogen van de omvormer voldoende is voor het voeden van alles wat je er op hebt aangesloten.

Ik heb zo'n opstelling. Mijn domoticakast (lichten, stopcontacten, rolluiken, ...) wordt onder spanning gehouden door de UPS-uitgang van mijn omvormers (3 fasen), een aantal grotere/algemene verbruikers (laadpaal, warmtepomp, ...) niet.
Ik heb voor de voeding van die domoticakast ook een keuzeschakelaar geïnstalleerd zodat ik bij storing aan mijn pv/batterij systeem (of als ik er aan zou moeten werken) de voeding kan omschakelen naar gewone netspanning ipv de ups-uitgang van de omvormer.

Laatst bewerkt:
Het is van dat. :frown:
Door het slechte weer moet ik eindelijk weer elektriciteit van het net gebruiken.
Mijn zelf geinstalleerde thuisbatterijen doen het toch best goed aangezien er een jacuzzi (+1m³ op 38°C), 2 pc's & ventilatie op aangesloten zijn.

De laatste 7 maanden heb ik in totaal 65kWh verbruikt.

Eens op de markt aan het rondkijken voor een batterij. Momenteel nog het net als batterij maar daar komt binnenkort verandering in. :(

Huidige situatie is 3kw omvormer (geschikt voor solaredge batterij) 4.2WP panelen en een jaarlijks verbruik van -800/-1000kwh (nu met elektrische wagen is dit naar +200kwh gegaan maar de zon was dit jaar een spelbreker) Ik schommel tussen de 3.2 en 4.2mwh productie op een jaar.
Het verbruik vroeger zonder panelen en wagen was ±3000kwh op een jaar (gemiddeld 8.2kwh per dag)

Nu met de digitale teller is het belangrijk om het zelfverbruik te verhogen en ik vrees dat dit bij ons enkel door een batterij gaat lukken.
Maar hoeveel kwh heb ik nu nodig? Vuistregel is1 a 1.5kwh per kw zonnepaneel wat zou landen op 4.5kW maar dat lijkt dan te weinig om mijn dagverbruik op te souperen. 10kwh lijkt me teveel maar is in prijs per kwh wel goedkoper en dekt de 8.2kwh per dag wel.
Ook die solaredge omgeving maakt dat ik mijn omvormer niet moet veranderen of eentje bijplaatsen wat de kostprijs ook wel gaat drukken.

Laatst bewerkt:
Wacht 1 jaar om te zien wat het geeft zonder uw batterij maar met digitale teller.
En maak dan de berekening. Dan heb je ook meer gegevens zoals dagverbruik, nachtverbruik, piekverbruik, dat je kan zien in welke mate een batterij iets zou doen.

Voor meeste mensen is een batterij weggegooid geld. Als je de investering bekijkt tov de potentiële opbrengst. Zeker met "goedkope" elektriciteit.

Wacht 1 jaar om te zien wat het geeft zonder uw batterij maar met digitale teller.
En maak dan de berekening. Dan heb je ook meer gegevens zoals dagverbruik, nachtverbruik, piekverbruik, dat je kan zien in welke mate een batterij iets zou doen.

Voor meeste mensen is een batterij weggegooid geld. Als je de investering bekijkt tov de potentiële opbrengst. Zeker met "goedkope" elektriciteit.

Dit.

Met mijn huidige cijfers levert een batterij me rond de 200 euro per jaar op. Da's een lange terugverdientijd. Met de nieuwe cijfers volgend jaar met de bijkomende installatie zal het mss een ander verhaal zijn.

Dit.

Met mijn huidige cijfers levert een batterij me rond de 200 euro per jaar op. Da's een lange terugverdientijd. Met de nieuwe cijfers volgend jaar met de bijkomende installatie zal het mss een ander verhaal zijn.
Dat is natuurlijk wel een jaar dat ik toch wel aanzienlijk meer voor elektriciteit ga betalen. Nu is het een peulschil van 20-25 euro.
Ik ga de kerel van de zonnepanelen nog eens laten komen voor een indicatieve prijs te laten maken.

Dat is natuurlijk wel een jaar dat ik toch wel aanzienlijk meer voor elektriciteit ga betalen. Nu is het een peulschil van 20-25 euro.
Ik ga de kerel van de zonnepanelen nog eens laten komen voor een indicatieve prijs te laten maken.
Het kan niet dat je maar 20 - 25€ betaalde.

Je betaalt nog altijd een forfaitaire heffing op uw omvormer. Hetgeen niet onaanzienlijk is.
Bij mij is er tussen de terugdraaiende teller en nu met geld krijgen voor mijn massale injectie en beperkt verbruik niet echt een enorm verschil in kost. Ik betaal nu misschien 100 - 200€ meer op jaarbasis dan toen.

Om te zwijgen over het feit dat het principe achter de terugdraaiende teller altijd al BS geweest is. Pijnlijk daar ben ik het perfect mee eens. Maar puur technisch valt dat niet te rechtvaardigen.

Het kan niet dat je maar 20 - 25€ betaalde.

Je betaalt nog altijd een forfaitaire heffing op uw omvormer. Hetgeen niet onaanzienlijk is.
Bij mij is er tussen de terugdraaiende teller en nu met geld krijgen voor mijn massale injectie en beperkt verbruik niet echt een enorm verschil in kost. Ik betaal nu misschien 100 - 200€ meer op jaarbasis dan toen.

Om te zwijgen over het feit dat het principe achter de terugdraaiende teller altijd al BS geweest is. Pijnlijk daar ben ik het perfect mee eens. Maar puur technisch valt dat niet te rechtvaardigen.
Tzal toch niet veel schillen. Prosumenten voor 3kW omvormer is hoeveel regio aalst. 43euro per kw? Daarbij 0kwh dag verbruik en een peulschil snachts.

Terug
Bovenaan