Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Bedoelde prosumententarief :p

maar dat is dan nog altijd 120€ voordat je ook maar iets verbruikt. en geen 20-25€. Waar je ook niet onderuit kan komen.
ah vandaar de misvatting. Ik bedoelde wel 20-25 per maand :p Trouwens net even opgezocht bij luminus (vorig contract pre 2022) betaalde ik 18 euro per maand voorschot elek en heb ik nog teruggetrokken dat jaar, nu ja kan aan de gas liggen ook natuurlijk. Nu bij engie ist iets meer, 40 euro per maand en zal wss aan dat capaciteitstarief van 2.5kw piek liggen die iedereen nu dient te betalen.

Bon ben benieuwd wat het gaat geven als ik de 100% efficiente batterij kwijt ga zijn. Elk steakje ik ga bakken, elk uurtje gamen nadat de zon onder is ga ik dubbel en dik betalen.

Laatst bewerkt:
...

Bon ben benieuwd wat het gaat geven als ik de 100% efficiente batterij kwijt ga zijn. Elk steakje ik ga bakken, elk uurtje gamen nadat de zon onder is ga ik dubbel en dik betalen.

Vooral niet van wakker liggen denk ik dan, een steak bakken of een uur gamen kost misschien €0,15 aan elektriciteit. De slijtage aan je pc zal waarschijnlijk meer kosten dan dat ;)

Vooral niet van wakker liggen denk ik dan, een steak bakken of een uur gamen kost misschien €0,15 aan elektriciteit. De slijtage aan je pc zal waarschijnlijk meer kosten dan dat ;)
Jamaar vroeger was dat 0 euro :(
Soit we zullen het een jaartje uitzingen. ondertussen wel al eens prijs vragen en dan zien of het rendabel is en of de prijzen van de batterij nog verder zakken.

Jamaar vroeger was dat 0 euro :(
Soit we zullen het een jaartje uitzingen. ondertussen wel al eens prijs vragen en dan zien of het rendabel is en of de prijzen van de batterij nog verder zakken.

Chrck die batterij van homewizard. Want jouw omvormer is niet hybride, dus die moet er anders ook nog es bij.

Chrck die batterij van homewizard. Want jouw omvormer is niet hybride, dus die moet er anders ook nog es bij.
Die omvormer dat ik nu heb kan blijkbaar wel batterij aan. Echter naar wat ik er van lees enkel maar die 1 fasige 400v batterij van 10kwh. Die kleinere van 48v 5kwh werken enkel 3 fasig :(

Naar wat ik er van online lees is het enkel die batterij, een voedingskabel van omvormer naar batterij en een data kabel voor de installatie werkende te krijgen.

https://knowledge-center.solaredge.com/sites/kc/files/se-energy-bank-configuration-options-eu.pdf
zie eerste diagram.

Energiemeter heb je ook nog nodig.

Feit is wel dat die Bank nogal duur en groot is qua capaciteit.

Die batterij van Homewizard ben je op zich qua performantie wel niet veel mee natuurlijk...

@zwarten heb je een brief gehad van fluvius dat je digitale meter eraan komt?
Nee nog niet. Maar binnen 2 maand mag ik wss eentje verwachten. En wat me nog het meeste stoort is dat ik dan van september tot januari/februari de donkerste maanden ga hebben en dan niet meer het effect van de terugdraaiende teller voor de komende zomer. Je zou feitelijk moeten kunnen uitstellen tot bij een contractwissel.

Beter toch dan 5k te leggen voor een batterij die je mss nooit terugverdiend gaat krijgen?
Ondertussen bestaan er wel al systemen die kunnen injecteren en opladen afhankelijk van de prijs van de stroom. Als die goed geïmplementeerd zijn kan het wel sneller rendabel worden

Nee nog niet. Maar binnen 2 maand mag ik wss eentje verwachten. En wat me nog het meeste stoort is dat ik dan van september tot januari/februari de donkerste maanden ga hebben en dan niet meer het effect van de terugdraaiende teller voor de komende zomer. Je zou feitelijk moeten kunnen uitstellen tot bij een contractwissel.

Ze kunnen nu al ni tijdig leveren en ze vinden geen volk om ze te plaatsen. Veel kans dat je nog jaren met je terugdraaiende gaat zitten.

Ondertussen bestaan er wel al systemen die kunnen injecteren en opladen afhankelijk van de prijs van de stroom. Als die goed geïmplementeerd zijn kan het wel sneller rendabel worden

Ja, zoals dat systeem van Sonnen/Opteco. En dat kost je 12000 euro voor een 10kwh batterij.

Mijn SMA setup zou ook zo moeten kunnen werken, in theorie.

Wacht 1 jaar om te zien wat het geeft zonder uw batterij maar met digitale teller.
En maak dan de berekening. Dan heb je ook meer gegevens zoals dagverbruik, nachtverbruik, piekverbruik, dat je kan zien in welke mate een batterij iets zou doen.

Voor meeste mensen is een batterij weggegooid geld. Als je de investering bekijkt tov de potentiële opbrengst. Zeker met "goedkope" elektriciteit.

Dit.

Met mijn huidige cijfers levert een batterij me rond de 200 euro per jaar op. Da's een lange terugverdientijd. Met de nieuwe cijfers volgend jaar met de bijkomende installatie zal het mss een ander verhaal zijn.

Daar zit mogelijk verandering in te komen.
Zie de nieuwe tarieven voor 2025 en verder...

Terug
Bovenaan