Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ja, zoals dat systeem van Sonnen/Opteco. En dat kost je 12000 euro voor een 10kwh batterij.

Mijn SMA setup zou ook zo moeten kunnen werken, in theorie.
Met Victron inverters in combinatie met Pylontech US5000 modules ben je er heel goedkoop vanaf.
Slechts €1150 per 4,7 kWh opslag, geen apparte laad/ontlaad module nodig en met ondersteuning voor op & ontladen op basis van energieprijs.

Daar zit mogelijk verandering in te komen.
Zie de nieuwe tarieven voor 2025 en verder...

Past dat nog wel in de plannen van de vlaamse regering? Ze gaan de gasprijs moeten verdubbelen als ze gas duurder dan stroom willen maken om elektriciteit te promoten voor verwarmen en mobiliteit.

Nee nog niet. Maar binnen 2 maand mag ik wss eentje verwachten. En wat me nog het meeste stoort is dat ik dan van september tot januari/februari de donkerste maanden ga hebben en dan niet meer het effect van de terugdraaiende teller voor de komende zomer. Je zou feitelijk moeten kunnen uitstellen tot bij een contractwissel.
Je kan de brieven die je krijgt gewoon negeren tot je de eerste aangetekend sturen krijgt van de juridische dienst.
Als je die AS krijgt dan gewoon even bellen en inplannen en zo kan je gemakkelijk de installatie van de digitale meter nog eens 6 maand uitstellen.

Past dat nog wel in de plannen van de vlaamse regering? Ze gaan de gasprijs moeten verdubbelen als ze gas duurder dan stroom willen maken om elektriciteit te promoten voor verwarmen en mobiliteit.
Het is een absolute noodzaak dat Elia zwaar gaat investeren in het distributienetwerk of anders komen we in de problemen zoals ze in NL hebben.
Daar moet Tennet simpelweg "nee" zeggen wanneer er een nieuwe fabriek gebouwd zou worden en ze een aansluiting op het hoogspanningsnetwerk willen.

Daar zit mogelijk verandering in te komen.
Zie de nieuwe tarieven voor 2025 en verder...

Da's pure diefstal eigenlijk he, 40% erbij op de nettarieven.

Die hogere nettarieven zijn dan eigenlijk ook nefast voor het slim laden van je batterij 's nachts met dynamische tarieven. Stroom moet al zwaar negatief gaan als je de afnamekost wil doen verminderen.

Laatst bewerkt:
Da's pure diefstal eigenlijk he, 40% erbij op de nettarieven.

Die hogere nettarieven zijn dan eigenlijk ook nefast voor het slim laden van je batterij 's nachts met dynamische tarieven. Stroom moet al zwaar negatief gaan als je de afnamekost wil doen verminderen.
Er komt 80€ bij op jaarbasis.

80 euro. Daar lig ik nu eens op geen enkele wijze wakker van. Noch gaat mij dat aanzetten om geld te pompen in een batterij. Als er 500€ of zo zou bijkomen zou ik erover nadenken. Maar 80€ om ten alle tijden stroom te kunnen trekken wanneer ik wil en nodig heb zonder mij iets te moeten aantrekken van dat ik potentieel te veel trek?

Met daarnaast het feit dat dit het geval is voor een gemiddeld gezin, wat ik niet ben :p. Waardoor dit potentieel 40e of zo wordt dat er effectief gaat bijkomen?

De miserie die het mij kost om een batterij te zetten, sturing te voorzien (commerciële versie of DIY versie), op te volgen, extra brandrisico ( is een verplichte melding aan verzekeraar), extra kost voor brandverzekering... is het mij allemaal niet waard. Op dit moment. Net zoals ik ook geen domotica heb. Ik heb geen zin in geïntegreerde toepassingen. Abonnementsformule, licentiekosten, etc...

Als ik de omvormer moet vervangen en dat is dan een omvormer + batterij van 3kwh of zo en dat kost 500€ meer (of zelfde prijs omdat het alternatief niet meer voorzien is) zal ik het er wel bijnemen.

80 euro. Daar lig ik nu eens op geen enkele wijze wakker van. Noch gaat mij dat aanzetten om geld te pompen in een batterij. Als er 500€ of zo zou bijkomen zou ik erover nadenken. Maar 80€ om ten alle tijden stroom te kunnen trekken wanneer ik wil en nodig heb zonder mij iets te moeten aantrekken van dat ik potentieel te veel trek?

Met daarnaast het feit dat dit het geval is voor een gemiddeld gezin, wat ik niet ben :p. Waardoor dit potentieel 40e of zo wordt dat er effectief gaat bijkomen?

De miserie die het mij kost om een batterij te zetten, sturing te voorzien (commerciële versie of DIY versie), op te volgen, extra brandrisico ( is een verplichte melding aan verzekeraar), extra kost voor brandverzekering... is het mij allemaal niet waard. Op dit moment. Net zoals ik ook geen domotica heb. Ik heb geen zin in geïntegreerde toepassingen. Abonnementsformule, licentiekosten, etc...

Als ik de omvormer moet vervangen en dat is dan een omvormer + batterij van 3kwh of zo en dat kost 500€ meer (of zelfde prijs omdat het alternatief niet meer voorzien is) zal ik het er wel bijnemen.

Die 80% Euro mag ik al x3 gaan doen aangezien ik 3x zoveel verstook als een gemiddeld gezin.

Als ik 40% bijtel op mijn huidige nettarieven dan kom ik aan 292 euro extra zelfs.

Die 80% Euro mag ik al x3 gaan doen aangezien ik 3x zoveel verstook als een gemiddeld gezin.

Als ik 40% bijtel op mijn huidige nettarieven dan kom ik aan 292 euro extra zelfs.
Tsss consuminder eens wat meer!!!!

Neen, afwachten wat de formule is. Voor hetzelfde geld is het een bepaalde vaste component waardoor stijging bij hogere consumptie zich niet doorzet. Uiteindelijk zijn hun investeringen in het uitbreiden van de capaciteit en verbeteren installaties voor een groot gedeelte vaste kosten. En ze gaan zelf ook niet de mogelijkheid hebben om ongelimiteerd op te schalen

Sowieso, als ik de prijszetting deed zou het met een vaste kost zijn. Anders stimuleer je een onsociale bijdrage. Schaal werkt hier nu ook eenmaal in het voordeel. 1 kabel leggen voor Renegade of voor volledig bg die dan gedeeld wordt, behalve op het x m laatste stuk. En goedkoper wordt het niet als hey later in de tijd is.

Met mijn nieuw Engie stroomtarief wordt een batterij NOG minder interessant :lol:

Je totale winst op 367 dagen is​

€166

Je moet het eens testen met de Ecopower tarieven 11.5cent afname en 7.5cent injectie. Wellicht wordt je winst nog kleiner dan.

Je moet het eens testen met de Ecopower tarieven 11.5cent afname en 7.5cent injectie. Wellicht wordt je winst nog kleiner dan.

11,5 inclusief nettarief?
Indien ja -> 33 euro besparing per jaar. Investering terugverdiend op 242 jaar. #haalbaarheid

Veel vermogen trekken wordt afgestraft met het capaciteits tarief he.
Er komt dus €80 bovenop de huidige huidige distributietarieven die je betaalt he.
Met een voldoende grote thuisbatterij kan je die kost met 70-80% verminderen (afhankelijk van je verbruiksprofiel he)
Je hoeft daarvoor niet met een gezin zijn, het hangt gewoon af wat er allemaal stroom slurpt bij je thuis.
De miserie die het mij kost om een batterij te zetten, sturing te voorzien (commerciële versie of DIY versie),
Als je dat niet zelf kan dien je inderdaad iemand anders in te schakelen hiervoor.
op te volgen,
Daar heb ik geen werk aan hoor. Als er een probleem is krijg ik een notificatie via de app en voor de rest hoef je daar niet naar om te kijken.
extra brandrisico ( is een verplichte melding aan verzekeraar),
Is dit zo? er kan natuurlijk iets mislopen als je zelf de cellen gaat samenstellen maar een moderne thuisbatterij met BMS die door de keuring gaat is minstens even veilig als een gasfornuis en gascondensatieketel.
extra kost voor brandverzekering...
Euh nee? Ik heb enkel het positieve keuringsverslag moeten doorsturen en alles was ok.
Op dit moment. Net zoals ik ook geen domotica heb. Ik heb geen zin in geïntegreerde toepassingen. Abonnementsformule, licentiekosten, etc...
??? Dat hoeft allemaal niet?
Op termijn gaan we over naar ToU (Time of Use) en zero injectie. zie https://over.fluvius.be/sites/fluvi...oek-naar-time-of-use-tarieven-en-injectie.pdf
Je krijgt nu al luttele eurocenten per kWh die je injecteert en in de toekomst ga je mogen betalen om te injecteren (omgekeerd capaciteitstarief).
Je gaat nog smeken om een batterij te kunnen installeren.

Mijn investering van 4 batterijen (19.2 kWh opslag voor €4600) + serverkast €300 heb ik na 4 jaar al terug in mijn geval.
Daarna is het pure winst.

Zoek een maat die dat kan installeren voor u misschien? ;)

Tsss consuminder eens wat meer!!!!

Neen, afwachten wat de formule is. Voor hetzelfde geld is het een bepaalde vaste component waardoor stijging bij hogere consumptie zich niet doorzet. Uiteindelijk zijn hun investeringen in het uitbreiden van de capaciteit en verbeteren installaties voor een groot gedeelte vaste kosten. En ze gaan zelf ook niet de mogelijkheid hebben om ongelimiteerd op te schalen

Sowieso, als ik de prijszetting deed zou het met een vaste kost zijn. Anders stimuleer je een onsociale bijdrage. Schaal werkt hier nu ook eenmaal in het voordeel. 1 kabel leggen voor Renegade of voor volledig bg die dan gedeeld wordt, behalve op het x m laatste stuk. En goedkoper wordt het niet als hey later in de tijd is.
Vaste kost? You wish... op alle vlakken (energie, mobiliteit, vervuiling) gaat men richting meer betalen naar mate men meer verbruikt, kilometers rijdt en vervuilt.
Binnen de 10 jaar hebben we rekeningrijden....

Op termijn gaan we over naar ToU (Time of Use) en zero injectie. zie https://over.fluvius.be/sites/fluvi...oek-naar-time-of-use-tarieven-en-injectie.pdf
Je krijgt nu al luttele eurocenten per kWh die je injecteert en in de toekomst ga je mogen betalen om te injecteren (omgekeerd capaciteitstarief).
Je gaat nog smeken om een batterij te kunnen installeren.

Ja, ik denk ook wel dat de grootste besparing daar gaat liggen in de toekomst.
Verlagen van mijn capaciteit + minder nettarief voor injectie

De miserie die het mij kost om een batterij te zetten, sturing te voorzien (commerciële versie of DIY versie), op te volgen, extra brandrisico ( is een verplichte melding aan verzekeraar), extra kost voor brandverzekering... is het mij allemaal niet waard.
Als uw brandverzekering afgesloten werd met een vragenlijst waarin dat geen parameter was, dan heeft dat daar geen invloed op.
Een snelle google leert me dat bv de brandverzekering van kbc en ing niet vragen om PV, thuisbatterij of laadpaal te melden en dat die automatisch mee verzekerd zijn (tegen nieuwwaarde).

De voornaamste reden van wijzigen van de premie is verandering van de waarde van het gebouw en dus of die zaken in de waardebepaling door de verzekeraar worden meegenomen of niet.

Axa blijkt de enige verzekeraar te zijn die de premie op basis van pv en batterij aanpast.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan