Toch mijn twijfels bij die "dure" auto batterij en "goedkoop" losstaand exemplaar als je mijn vergelijking van eerder deze pagina bekijkt.
Per kWh is een Dacia Spring gewoon al goedkoper dan een Huawei thuisbatterij en je krijgt er daarvoor direct nog 4 wielen en een behuizing bij die op een auto lijkt.

Het
kan dus wel.
Daarstraks even grof berekend dat ik op jaarbasis iets meer dan een +- 1100 kWh zou kunnen besparen met een 5 kWh thuisbatterij in huis te halen. Bespaart op jaarbasis pakweg een €250 tot €300 (stel dat die nog beetje peak shaving kan doen zodat capaciteitstarief mee verlaagt).
Allemaal goed en wel, alleen, webshop prijzen voor een Huawei 5 kWh batterij + power module zitten al boven €3000 en daar zit nog geen installatie, benodigde smart meter en keuring bij die een installateur ook moet doorrekenen.
Leuk hebbedingetje dus maar in huidige omstandigheden pas ROI op meer dan 10 jaar is gewoon amper interessant. Grotere batterij is in verhouding goedkoper in aankoop maar die gaat nog minder cyclussen maken waardoor die dus nog langer over doet alvorens voordeling te zijn.
Enige scenario waarbij ik een thuisbatterij momenteel als interessant zie is met dynamisch tarief waarbij de prijzen geregeld negatief gaan. Maar dan vraagt het vooral de nodige slimme sturing ervan.
Ik heb hier even geleden ook Pylontech batterijen zien passeren. Die zijn merkelijk een pak goedkoper maar jammer genoeg niet compatibel met de Huawei omvormer. Dus bijkomende omvormer en dan zitten daar weer extra kosten en extra omzettingsverliezen van PV (zijnde DC) -> AC -> DC batterij. Ook alles behalve ideaal dus.