Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Met Victron inverters in combinatie met Pylontech US5000 modules ben je er heel goedkoop vanaf.
Slechts €1150 per 4,7 kWh opslag, geen apparte laad/ontlaad module nodig en met ondersteuning voor op & ontladen op basis van energieprijs.

zelf geplaatst?

die dingen zijn idd spotgoedkoop. tot je een offerte vraagt bij een plaatser en ze het dubbele aanrekenen...

Veel vermogen trekken wordt afgestraft met het capaciteits tarief he.
Er komt dus €80 bovenop de huidige huidige distributietarieven die je betaalt he.
Met een voldoende grote thuisbatterij kan je die kost met 70-80% verminderen (afhankelijk van je verbruiksprofiel he)

In ideale omstandigheden. En het moet ook maar 1 keer gebeuren in de maand om toch die piek aan uwe rekker te hebben.
Al doelde ik op het trekken gewoon dat ik het van het net haal, niet dat ik grote pieken ga maken.
Net zoals je zonder batterij uw piek ook kan beperken.

Daar heb ik geen werk aan hoor. Als er een probleem is krijg ik een notificatie via de app en voor de rest hoef je daar niet naar om te kijken.

Probleem -> notificatie van de app -> oplossen van het probleem -> eventueel iets vervangen of laten vervangen -> voorrijkosten en uurprijs.
Als je het zelf doet -> oa. uw tijd die je erin steekt.

Is dit zo? er kan natuurlijk iets mislopen als je zelf de cellen gaat samenstellen maar een moderne thuisbatterij met BMS die door de keuring gaat is minstens even veilig als een gasfornuis en gascondensatieketel.
Brandweer meldde dat als we een batterij zouden hangen we een melder zouden moeten zetten gekoppeld aan de brandcentrale (want blok medeeigenaren) en een oplossing die ervoor zorgde dat de batterij afgekoppeld werd en in een opvangbak water terecht kwam.

Daarnaast meldde de syndicus dat er vanuit de verzekeraar een meldingsplicht was, en op termijn dat er een differentiatie in de prijsafspraken zou kunnen geïntroduceerd worden. Of dat we bij andere verzekeraars het moesten bij opnemen in onze aparte inboedelverzekering en dit kortsluiten met de verzekeraar om ervoor te zorgen dat we gedekt waren.

??? Dat hoeft allemaal niet?
Op dit moment is dat allemaal niet het geval voor de particulier. Maar ik geloof er niet in, dat dit niet komt.

Op termijn gaan we over naar ToU (Time of Use) en zero injectie. zie https://over.fluvius.be/sites/fluvi...oek-naar-time-of-use-tarieven-en-injectie.pdf
Je krijgt nu al luttele eurocenten per kWh die je injecteert en in de toekomst ga je mogen betalen om te injecteren (omgekeerd capaciteitstarief).
Je gaat nog smeken om een batterij te kunnen installeren.

We zullen zien hoe dat evolueert. Als het mij te hard irriteert dan koppel ik gewoon die zonnepaneelinstalaltie af en verwijder die van mijn dak. En betaal ik gewoon mijn elektriciteit voor hetgeen ik ervan gebruik.
Ik begrijp dat dit anders is voor iemand die 10 k kwh verbruikt. Maar ik verbruik iets van een 2 - 3k kwh per jaar. Voor 400€ op jaarbasis voordeel schrap ik liever iets in mijn uitgaven. Of hoest ik gewoon dat bedrag op.

Mijn investering van 4 batterijen (19.2 kWh opslag voor €4600) + serverkast €300 heb ik na 4 jaar al terug in mijn geval.
Daarna is het pure winst.
Iedereen moet dat voor zijn eigen uitmaken. Voor de gemiddelde gebruiker is zoiets echter zinloos. Zeker omdat die 4600 + 300€ eerder 10k wordt. En dan duurt het al 8 - 9 jaar. Waarbij als je er effectief niets van kent het allemaal wel duur kan worden.

Vaste kost? You wish... op alle vlakken (energie, mobiliteit, vervuiling) gaat men richting meer betalen naar mate men meer verbruikt, kilometers rijdt en vervuilt.
Binnen de 10 jaar hebben we rekeningrijden....

Ik had duidelijker moeten zijn, ik doelde op het feit dat de verhoging die je zag was tengevolge van een vaste kost component. Net zoals dat die piek van 2.5kwp die standaard als minimum gezien wordt ook gewoon een vaste heffing is om ervoor te zorgen dat ook mensen met lage pieken meebetalen aan het net. Het was dan ook eerder hierop dat ik doelde, dan dat er geen enkele heffing zou zijn in functie van het effectieve verbruik.

Een Tesla Model Y kost 40.000 euro en komt met 60.0 kWh LFP-batterij, ofte 666 euro per kWh. En je krijgt er nog een volledige auto bij. Dan blijf ik het heel bijzonder vinden dat een 5kWh thuisbatterij van Huawei al snel ook 2500-3000 euro kost.
Dit is dan nog zonder installatiekost. Ik vermoed dat thuisbatterijen momenteel nog een niche blijven.

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, commerciële thuisbatterijen zijn ten opzichte van de gezakte prijzen van EV's in verhouding echt schurftig duur.

Dacia Spring Electric nu te koop voor €10 590 met een batterij van 26,8 kWh. Omgerekend dus €395/kWh en je krijgt er voor die prijs dus een gans stadsautotje er gratis en voor niets bij.

Bij een Huawei thuisbatterij setup zit je boven de €500/kWh enkel en alleen voor de batterijen en "power unit", want de benodigde hybride omvormer maakt immers al deel uit van de PV setup.

T is dat die two-way charging auto's zo duur of onbestaande zijn, en de enige laadpaal met type 2 kabel die dat kan en in België mag geplaatst worden (volgens mij) is nog steeds de peperdure Wallbox Quasar 2.

is dat die two-way charging auto's zo duur of onbestaande zijn, en de enige laadpaal met type 2 kabel die dat kan en in België mag geplaatst worden (volgens mij) is nog steeds de peperdure Wallbox Quasar 2.
De auto's op zich zijn er al klaar voor. Het is eerder de laadpalen.

Deze update vandaag binnen gekregen voor de eerste versie van de id4.

T is dat die two-way charging auto's zo duur of onbestaande zijn, en de enige laadpaal met type 2 kabel die dat kan en in België mag geplaatst worden (volgens mij) is nog steeds de peperdure Wallbox Quasar 2.
Ik vraag mij af als dat echt een oplossing gaat zijn. Ik werk vrij veel thuis, heb veel panelen en krijg net genoeg energie in mijn wagen om zelf rond te bollen. Als ik die dan nog 's nachts ga gebruiken, ga ik wellicht netstroom nodig hebben om de auto bij te laden als ik moet rijden.
En ik heb meer dan genoeg overschot in de zomer, maar het is maar zelden dat mijn auto al op 100% staat als die thuis staat. Het zijn dus vooral de momenten dat de auto niet thuis staat, dat ik injecteer. Dus volgens mij zal ik meer baat hebben bij een thuisbatterij dan V2G.

Als de auto natuurlijk 5 dagen per week op de oprit staat, is het een ander verhaal.

Ik vraag mij af als dat echt een oplossing gaat zijn. Ik werk vrij veel thuis, heb veel panelen en krijg net genoeg energie in mijn wagen om zelf rond te bollen. Als ik die dan nog 's nachts ga gebruiken, ga ik wellicht netstroom nodig hebben om de auto bij te laden als ik moet rijden.
En ik heb meer dan genoeg overschot in de zomer, maar het is maar zelden dat mijn auto al op 100% staat als die thuis staat. Het zijn dus vooral de momenten dat de auto niet thuis staat, dat ik injecteer. Dus volgens mij zal ik meer baat hebben bij een thuisbatterij dan V2G.

Als de auto natuurlijk 5 dagen per week op de oprit staat, is het een ander verhaal.
Er is natuurlijk niet alleen thuiswerk he. Veel bedrijven investeren in zonnepaneelinstallaties op hun dak, zetten laadpalen en produceren veel eigen energie. Als je als werknemer daar uw batterij kan volladen en die batterij 's avonds gaat gaan gebruiken is dat uiteraard ook een enorme stap vooruit. De toenemende productie van zonne-energie gaat meer en meer voor negatieve prijzen zorgen in de toekomst dus we gaan hoe dan ook moeten evolueren naar een situatie waar we, zeker in de zomermaanden, het verbruik maximaliseren tussen 11h en 14h, dan zou dit sowieso een goeie stap in die richting zijn.

Natuurlijk voor het rendement van uw eigen panelen is een thuisbatterij beter, maar tegen de huidige prijzen is dat verre van lucratief.

Maakt niet veel uit dat je in de nacht netstroom gebruikt.

Je kan je auto ook gebruiken voor pieken te vermijden en zelfs te injecteren op het net als er anderen aan het pieken zijn. (typisch rond 19h)
Daarna kan jij van 22h tot 06h rustig opladen omdat er energie genoeg of teveel is.

Als je niet thuis bent maak je zelf niet veel pieken aan, dus dan is er in veel gevallen ook geen probleem.

De auto's op zich zijn er al klaar voor. Het is eerder de laadpalen.

Deze update vandaag binnen gekregen voor de eerste versie van de id4.
De autoverkoper wist me te waarsschuwen dat dit enkel werkt voor maximum 2000 laad/ontlaadbewegingen.
Eens je die 2000 haalt zal die bidirectionele functionaliteit softwarematig uitgeschakeld worden om te voorkomen dat je de batterij versleten hebt vooraleer de garantieperiode op die batterij verstreken is.

Maakt niet veel uit dat je in de nacht netstroom gebruikt.

Je kan je auto ook gebruiken voor pieken te vermijden en zelfs te injecteren op het net als er anderen aan het pieken zijn. (typisch rond 19h)
Daarna kan jij van 22h tot 06h rustig opladen omdat er energie genoeg of teveel is.

Als je niet thuis bent maak je zelf niet veel pieken aan, dus dan is er in veel gevallen ook geen probleem.
Ik ga geen laadpaal van 7-8k installeren om wat pieken af te vlakken.
Laden en op het werk en 's nachts mijn warmtepomp laten draaien is ideaal natuurlijk. Maar ik vrees dat dat niet goed komt met fiscus. Die doen nu al lastig voor een beetje zonnestroom en als iedereen een aparte meter gaat moeten installeren voor de laadpaal, dan zal een bidirectionele laadpaal 0,0 nut hebben.

Ik kijk voorlopig wel de kat uit de boom tot het interessant wordt.

Toch mijn twijfels bij die "dure" auto batterij en "goedkoop" losstaand exemplaar als je mijn vergelijking van eerder deze pagina bekijkt.
Per kWh is een Dacia Spring gewoon al goedkoper dan een Huawei thuisbatterij en je krijgt er daarvoor direct nog 4 wielen en een behuizing bij die op een auto lijkt. :wtf: Het kan dus wel.

Daarstraks even grof berekend dat ik op jaarbasis iets meer dan een +- 1100 kWh zou kunnen besparen met een 5 kWh thuisbatterij in huis te halen. Bespaart op jaarbasis pakweg een €250 tot €300 (stel dat die nog beetje peak shaving kan doen zodat capaciteitstarief mee verlaagt).
Allemaal goed en wel, alleen, webshop prijzen voor een Huawei 5 kWh batterij + power module zitten al boven €3000 en daar zit nog geen installatie, benodigde smart meter en keuring bij die een installateur ook moet doorrekenen.

Leuk hebbedingetje dus maar in huidige omstandigheden pas ROI op meer dan 10 jaar is gewoon amper interessant. Grotere batterij is in verhouding goedkoper in aankoop maar die gaat nog minder cyclussen maken waardoor die dus nog langer over doet alvorens voordeling te zijn.

Enige scenario waarbij ik een thuisbatterij momenteel als interessant zie is met dynamisch tarief waarbij de prijzen geregeld negatief gaan. Maar dan vraagt het vooral de nodige slimme sturing ervan.

Ik heb hier even geleden ook Pylontech batterijen zien passeren. Die zijn merkelijk een pak goedkoper maar jammer genoeg niet compatibel met de Huawei omvormer. Dus bijkomende omvormer en dan zitten daar weer extra kosten en extra omzettingsverliezen van PV (zijnde DC) -> AC -> DC batterij. Ook alles behalve ideaal dus.

Toch mijn twijfels bij die "dure" auto batterij en "goedkoop" losstaand exemplaar als je mijn vergelijking van eerder deze pagina bekijkt.
Per kWh is een Dacia Spring gewoon al goedkoper dan een Huawei thuisbatterij en je krijgt er daarvoor direct nog 4 wielen en een behuizing bij die op een auto lijkt. :wtf: Het kan dus wel.

Daarstraks even grof berekend dat ik op jaarbasis iets meer dan een +- 1100 kWh zou kunnen besparen met een 5 kWh thuisbatterij in huis te halen. Bespaart op jaarbasis pakweg een €250 tot €300 (stel dat die nog beetje peak shaving kan doen zodat capaciteitstarief mee verlaagt).
Allemaal goed en wel, alleen, webshop prijzen voor een Huawei 5 kWh batterij + power module zitten al boven €3000 en daar zit nog geen installatie, benodigde smart meter en keuring bij die een installateur ook moet doorrekenen.

Leuk hebbedingetje dus maar in huidige omstandigheden pas ROI op meer dan 10 jaar is gewoon amper interessant. Grotere batterij is in verhouding goedkoper in aankoop maar die gaat nog minder cyclussen maken waardoor die dus nog langer over doet alvorens voordeling te zijn.

Enige scenario waarbij ik een thuisbatterij momenteel als interessant zie is met dynamisch tarief waarbij de prijzen geregeld negatief gaan. Maar dan vraagt het vooral de nodige slimme sturing ervan.

Ik heb hier even geleden ook Pylontech batterijen zien passeren. Die zijn merkelijk een pak goedkoper maar jammer genoeg niet compatibel met de Huawei omvormer. Dus bijkomende omvormer en dan zitten daar weer extra kosten en extra omzettingsverliezen van PV (zijnde DC) -> AC -> DC batterij. Ook alles behalve ideaal dus.
Dat hangt er allemaal vanaf hoeveel die auto thuis staat. In de zomer kan ik net uitsluitend op zonnestroom rijden, maar ik moet zorgen dat de stekker altijd inzit en ik elk straaltje zon opvang. En toch injecteer ik nog steeds 800-1000kWh in de top maanden.
Mijn auto staat meestal 3 dagen per week thuis en dat is net genoeg om mijn kilometers bij te laden met zonne energie. Dus als ik mijn batterij 's nachts zou leegtrekken, dan kom ik wellicht niet meer toe om mijn kilometers op de zon te rijden.

En deze maand heb ik bijvoorbeeld toch al 270kWh terwijl ik netstroom nodig heb om mijn auto te laden. Gewoon omdat de auto niet thuis staat al de zon schijnt.

Staat de auto 6 dagen per week thuis, is dat weer een ander verhaal. In mijn geval is een batterij interessanter dan een duur V2G laadstation.
Allé, zelfs een thuisbatterij is nog te duur om rendabel te zijn, dus ik kijk voorlopig de kat uit de boom.

Mja, er zit natuurlijk wel nog een groot verschil tussen industriële prijzen en de prijs thuis geinstalleerd door een erkend technieker, plus aansluiting, plus marges. Ik kan hier op het werk ook zonnepanelen aankopen aan 70 EUR/stuk voor 585wp, maar dan liggen ze ook maar gewoon in de garage.

Vergeet dan uw laadpaal van 8k niet voor bidirectioneel laden. En kan een dacia spring heeft geen v2h maar enkel v2l dus ge kunt één frigo inpluggen maar niet uw huis poweren.

Als je u niet in het zak laat zetten door huawei, dan betaal je mss 350 eur/kw opslag
een dacia spring zelfmoordauto kost idd momenteel maar 11K wat neer kokmt op 440 euro/kw

reken daarbij dat die auto dat één niet ondersteund en eigenlijk ook geen auto is met zijn 45pk

hij haalt welgeteld 1 ster in de euro ncap, als je daar in wil kruipen kan je evengoed 4 pylontech batterijen kopen en er wielen onderbinden, ben je ongeveer even veilig.

Je begrijpt mij denk ik verkeerd. Ik ben helemaal niet van mening om een Dacia aan te kopen om daar V2G mee te doen met een véél te dure laadpaal. Ik geef het gewoon aan dat je voor de prijs van een ganse elektrische wagen (nu "wagen" is inderdaad relatief ...) amper tot niet diezelfde capaciteit aan thuisbatterijen kan steken wat gewoon absurd is.
De marge genomen op thuisbatterijen is gewoon belachelijk hoog. Zeker als je weet dat er op die Dacia in principe nog €5000 subsidie zit wat de totale kostprijs als consument nog een pak verder verlaagt (maar die premie is nog een andere discussie).

By the way, die euro ncap scores mag je met een groffe korrel zout nemen. Die Dacia koekendoos met 1 ster gaat veiliger zijn dan de gemiddelde 4 tot zelfs 5 sterren wagen van mid tot laat jaren 2000. Maar dat lijkt mij eerder iets voor in mobiliteit dan deze topic. ;)

Distributietarieven gaan volgend jaar 31% stijgen, denk dat de thuisbatterijtijdperk niet veraf meer gaat zijn. Een derde meer aan distributie gaat ook nadelig zijn voor de dynamische tarieven. Geld verdienen aan afname zal er niet meer inzitten.

Terug
Bovenaan