Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

En -2% op de gas. En dan zich afvragen waarom niet investeert in groene technieken. Begrijpen wie begrijpen kan.

Ze spreken ook al van dynamische net tarieven. Al zal dat ten vroegste vanaf 2028 zijn.
Dan wordt een batterij misschien interessant.

Onderinvesteringen en kas leegroven door de intercommunales (om de gemeentelijke putten te dempen) voorbije 15-20y gewoon afwimpelen op de consument. Prachtig.

Super sociaal aangezien de onderkant van de distributie wederom disproportioneel gepoept is want die verbruiken meer. Voor mij zal het wel meevallen, ik verbruik 1500kwh en krijg aan CREG tarief terugbetaald, maar de bomma met oude peertjes en gas stovekes en geen PV, die kan weer leggen...

Waar is de politiek in deze ? Gaan ze eens beleid voeren tgo elektrificatie of gewoon Elia en consoorten laten sukkelen en kosten halen bij de consument ?

De echt arme sukkelaars op sociaal tarief zullen hier wel weinig van ondervinden. Het is de groep die hier net buiten valt die het zoals altijd weer het hardst zal voelen.

Voor diegenen die geïnvesteerd hebben in een dure warmtepomp in plaats van een goedkope gas doorstromer wegens milieu, klimaat, energietransitie en minder afhankelijkheid van Rusland/Midden Oosten is het ook weer de zoveelste slag in het gezicht. Distributietarieven op gas dan nog (beperkt) omlaag als kers op de taart. :oi22: Nu goed, dat zijn meestal niet de sukkelaars die er een boterham voor moeten laten maar qua gebrek aan deftig energiebeleid kan het wel tellen.

K heb ondertussen getekende coor trinasolar panelen, 18 stuks.

K sta enkel nog te twijfeleb of we al dan niet zouden gaan voor een batterij:
De prijs voor een 5kWh bij uw installatie is: €3850 inclusief 6% BTW
De prijs voor een 7kWh bij uw installatie is: €4850 inclusief 6% BTW

We hebben geen electrische wagen, in de week zijn we meestal kort thuis omdat we beiden werken. Enkel partner werkt 4/5.
Dus al de stroom die de zonnepanelen opwekt, gaat op het net.
We plaatsen wel 3 airco's op in de 3 slaapkamers.

Nog wachten?

Die vertegenwoordigers vertelden dat en batterij x aantal keer kon opgeladen worden. (Bij het ene merk wad dit ongeveer 3500 en bij de andere was dir ongeveer 6500). Op m'n vraag of het opladen van bijv 30% aanzien werd als een laadbeurt, kan die vertegenwoordiger me geen antwoord op geven.

K las in een vorige berichtje iets van een power module: wat is dif?

We hebben geen electrische wagen, in de week zijn we meestal kort thuis omdat we beiden werken. Enkel partner werkt 4/5.

Nog wachten?

Die vertegenwoordigers vertelden dat en batterij x aantal keer kon opgeladen worden. (Bij het ene merk wad dit ongeveer 3500 en bij de andere was dir ongeveer 6500). Op m'n vraag of het opladen van bijv 30% aanzien werd als een laadbeurt, kan die vertegenwoordiger me geen antwoord op geven.

Ik zou eens snel rekenen hoe vaak je die batterij vol moet krijgen om de kost terug te verdienen en hoe vaak je die realistisch gezien vol kan krijgen met je injectieoverschot.

Bv. die 5 kWh kost €3850. Als je uit gaat van een gemiddelde elektriciteitsprijs van €0,30/kWh tegenover €0,03 à 0,05 injectietarief moet je daar ongeveer 15000 kWh in krijgen en terug verbruiken om je aankoopkost terug te verdienen = 3000 volledige cycli.
Uit de simulatie van je zonnepanelen kan je waarschijnlijk zien hoeveel kWh overschot (injectie) je elke maand zou hebben als je ongeveer 30% van je zonne-energie zelf verbruikt. Beste geval kan je schat ik een 8-tal maanden per jaar alle dagen 5 kWh in je batterij laden = 1200 kWh per jaar. Dus dan zal je na 12,5 jaar net je batterij terugverdiend hebben - lijkt me absoluut niet interessant qua terugverdientijd?

Met die airco's kan je ook wel wat zonne-energie nuttig gebruiken: koelen in de zomer tijdens de zonnige uren en als jullie de slaapkamers in de herfst/winter verwarmen zou je dat op zonnige dagen zelfs met de airco kunnen doen.

Nog wachten?

De levensduur van batterijen wordt inderdaad in cycli uitgedrukt. 1 cycli is 1x volledig opladen. Dus 30% bijladen is ongeveer 1/3e van een cycli.

Ik heb lang gedacht dat EV's ideaal zijn als thuisbatterij, maar ik begin er toch meer over te twijfelen. Het voordeel is dat de batterij "gratis" is, en heel groot.
MAAR
De meeste mensen hebben een zonnepaneleninstallatie die op jaarbasis véél minder oplevert dan het totale verbruik van de woning en huis. Overdag laad je dan op naar de EV, 's avonds & 's nachts neem je van de EV, maar dan kom je die kWh's de dag nadien te kort en moet je ze toch bijkopen om bij te laden. Dan heb je er niets bij gewonnen om de EV als batterij te gebruiken.
Slim opladen van de EV op basis van zonne-energie lijkt me al 90% van het effect te bereiken zonder verdere investeringen.

Je kan dan al gaan werken met dynamische tarieven eventueel, maar dat is weer een hobby op zich om je mee bezig te houden.

Ik heb lang gedacht dat EV's ideaal zijn als thuisbatterij, maar ik begin er toch meer over te twijfelen. Het voordeel is dat de batterij "gratis" is, en heel groot.
MAAR
De meeste mensen hebben een zonnepaneleninstallatie die op jaarbasis véél minder oplevert dan het totale verbruik van de woning en huis. Overdag laad je dan op naar de EV, 's avonds & 's nachts neem je van de EV, maar dan kom je die kWh's de dag nadien te kort en moet je ze toch bijkopen om bij te laden. Dan heb je er niets bij gewonnen om de EV als batterij te gebruiken.
Slim opladen van de EV op basis van zonne-energie lijkt me al 90% van het effect te bereiken zonder verdere investeringen.

Je kan dan al gaan werken met dynamische tarieven eventueel, maar dat is weer een hobby op zich om je mee bezig te houden.
Totaal verbruik van de woning en EV bedoel je wss? Je redenering klopt wel denk ik.

MAAR

Ik denk dat de flaw in je redenering is 'die veel minder opbrengt dan je totale verbruik'.

Als ik naar ons hier kijk. 3000 Kwh verbruik voor huis. Een EV zou 2000-3000-4000kwh verbruiken afhankelijk van welke auto (binnenkort hebben we 1, ik zal het rap weten). Onze panelen produceren 8000-9000kwh per jaar. Ik denk dat veel recente installaties gemakkelijk richting 5000 6000 7000W gaan. Heb even de getallen van https://www.ilumen.solar/hoeveel-vlamingen-plaatsten-in-2023-zonnepanelen/#:~:text=909.728 installaties,en het daarmee gemoeide vermogen genomen. en dan kom je op ~5000 W vermogen voor particuliere. Als je wat verder Googlet kom je op gelijkaardige getallen uit.

Ik heb de gemiddeldes eens gecheckt:
- verbruik thuis: 3500kwh/y
- km met auto: afhankelijk van de bron 13-15-17k km/y. Aan 17kwh per 100km is dat ~2500
-------
6000kwh/y

Ja, het ene gemiddelde (verbruik) is meer dan het andere gemiddelde (productie). Maar er lijken me toch veel scenarios/huishoudens te zijn waar het niet meer zal zijn. En zelfs als het meer is, dan is er nog balancering mogelijk door je batterij te gebruiken.

100% dit, op zich is jaarlijkse PV productie VS jaarlijks verbruik ook niet heel relevant. Het overgrote deel van u productie zit in de maanden april -> september, wat je daarvan rechtstreeks in u EV kan pompen ipv op het net aan ~€0,04 injectievergoeding is mooi meegenomen.

Al de rest is en blijft met de huidige tarieven/regelgeving gewoonweg quatsch (zie discussie juni dit jaar, pg10-12 in dit topic).

Ik denk dat de flaw in je redenering is 'die veel minder opbrengt dan je totale verbruik'.

Als ik naar ons hier kijk. 3000 Kwh verbruik voor huis. Een EV zou 2000-3000-4000kwh verbruiken afhankelijk van welke auto (binnenkort hebben we 1, ik zal het rap weten). Onze panelen produceren 8000-9000kwh per jaar. Ik denk dat veel recente installaties gemakkelijk richting 5000 6000 7000W gaan. Heb even de getallen van https://www.ilumen.solar/hoeveel-vlamingen-plaatsten-in-2023-zonnepanelen/#:~:text=909.728 installaties,en het daarmee gemoeide vermogen genomen. en dan kom je op ~5000 W vermogen voor particuliere. Als je wat verder Googlet kom je op gelijkaardige getallen uit.

Ik heb de gemiddeldes eens gecheckt:
- verbruik thuis: 3500kwh/y
- km met auto: afhankelijk van de bron 13-15-17k km/y. Aan 17kwh per 100km is dat ~2500
-------
6000kwh/y

Ja, het ene gemiddelde (verbruik) is meer dan het andere gemiddelde (productie). Maar er lijken me toch veel scenarios/huishoudens te zijn waar het niet meer zal zijn. En zelfs als het meer is, dan is er nog balancering mogelijk door je batterij te gebruiken.
Ik zit hier voor de afgelopen 12 maand met:
Warmtepomp: 2155kWh (waarvan 1300kWh verwarming, 435kWh koeling en 420kWh SSW)
EV: 3233kWh (17000km waarvan 95% thuisladen)
Huishouden: 3878kWh (2 volwassenen en 1 peuter)
Injectie: 4992kWh

47% zelf verbruik / 49% zelf voorziening (9494kWh opgewekt, maar de afgelopen 12 maand waren slecht. In 2023 was het 900kWh meer)

Als uw brandverzekering afgesloten werd met een vragenlijst waarin dat geen parameter was, dan heeft dat daar geen invloed op.
Een snelle google leert me dat bv de brandverzekering van kbc en ing niet vragen om PV, thuisbatterij of laadpaal te melden en dat die automatisch mee verzekerd zijn (tegen nieuwwaarde).

De voornaamste reden van wijzigen van de premie is verandering van de waarde van het gebouw en dus of die zaken in de waardebepaling door de verzekeraar worden meegenomen of niet.

Axa blijkt de enige verzekeraar te zijn die de premie op basis van pv en batterij aanpast.
Argenta verhoogt ook de premie als je zonnepanelen laat plaatsen, dus bij batterij ook veronderstel ik.

Ik heb gemailed gehad naar onze verzekeringen en die zeiden "zonnepanelen, batterij, laadpaal, ev,... Maakt ni uit."

Bij onze verzekering zijn er 2 "concepten"
Of ge zegt een bedrag waarvoor ge verzekerd wilt zijn (bv 500k).
Of ge vult een lijst in van hoeveel kamers je hebt en op basis daarvan berekenen ze u premie, als er iets gebeurd zou alles naar nieuwstaat vergoed worden

Ben benieuwd naar de eerste leveringen van de HomeWizard batterij in november. Voorlopig enkel in NL, hopelijk komt het binnenkort ook voor Belgen beschikbaar
edit: blijkbaar is de eerste batch leveringen uitgesteld tot jan. 2025

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar de eerste leveringen van de HomeWizard batterij in november. Voorlopig enkel in NL, hopelijk komt het binnenkort ook voor Belgen beschikbaar
edit: blijkbaar is de eerste batch leveringen uitgesteld tot jan. 2025
Ik geloof dat de eerste leveringen uitgesteld zijn naar januari.

Ik heb sinds begin juli een real time simulatie lopen en zo 1 batterij'tje had me over 4 maand tijd 300kWh bespaard. Mijn thuisbatterij.be voorspelde een winst van 1000kWh op jaarbasis, maar ik denk niet dat ik dat ga halen.

Laatst bewerkt:
Hey, ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen. Ik moet wel mijn dak nog eerst vervangen maar kom, zo heb ik de info toch al.
De verkoper maakte allerlei assumpties, ik zou hier willen checken of deze correct zijn.

Eenmaal gerenoveerd zullen we een groot huis hebben, met vloerverwarming en alles elektrisch. Geen parking/oprit voor een EV weliswaar.
Met 4 personen, ongeveer 4800KwH/j.

We wonen in Brussel, hier zijn nog altijd groenestroomcertificaten. Met ongeveer 12 panelen wekken we 5000KwH op per jaar: 750€ aan GSC's.

- Zonder batterij zouden we zelf +/- 40% van onze opgewekte electriciteit gebruiken. Met batterij ongeveer 80%.
- De prijs die we krijgen om electriciteit op het net te zetten: 0.04/KwH
- De prijs om electriciteit af te nemen is 0.36€/KwH.

Ik ben een leek qua cijfers in deze markt, ik wil gewoon weten of wat hij me zegt correct is.
Hoe ik het nu zie, is het een no brainer voor mij om een batterij te installeren

Je gaat uw zelf consumptie nooit verdubbelen met een batterij denk ik. En hoe groot is die batterij dan?
En dat afname tarief is ook aan de hoge kant. Met een goed contract zit je op 25-28cent/kWh

En wat bedoel met alles elektrisch? Warmtepomp voor verwarming? Want 4800kWh voor een groot huis te verwarmen en 4 personen lijkt me weinig. Maar geen idee als dat open bebouwing of een rijhuis is, dat scheelt al veel.

Hey, ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen. Ik moet wel mijn dak nog eerst vervangen maar kom, zo heb ik de info toch al.
De verkoper maakte allerlei assumpties, ik zou hier willen checken of deze correct zijn.

Eenmaal gerenoveerd zullen we een groot huis hebben, met vloerverwarming en alles elektrisch. Geen parking/oprit voor een EV weliswaar.
Met 4 personen, ongeveer 4800KwH/j.

We wonen in Brussel, hier zijn nog altijd groenestroomcertificaten. Met ongeveer 12 panelen wekken we 5000KwH op per jaar: 750€ aan GSC's.

- Zonder batterij zouden we zelf +/- 40% van onze opgewekte electriciteit gebruiken. Met batterij ongeveer 80%.
- De prijs die we krijgen om electriciteit op het net te zetten: 0.04/KwH
- De prijs om electriciteit af te nemen is 0.36€/KwH.

Ik ben een leek qua cijfers in deze markt, ik wil gewoon weten of wat hij me zegt correct is.
Hoe ik het nu zie, is het een no brainer voor mij om een batterij te installeren
En hoe groot is die batterij en tegen welke prijs? De tendens hier is nogal vaak dat je een batterij (op dit moment) uit ecologisch standpunt moet bekijken, maar zeker (nog) niet uit financieel standpunt.

80% zelfverbruik lijkt mij ook veel te optimistisch: om daaraan te geraken zou je in de 7 minder zonnige maanden 100% zelfverbruik moeten hebben en tijdens de 5 zonnigste maanden nog altijd 70% = 500 kWh zelfverbruik tijdens die maanden, wat een stuk hoger ligt dan jullie gemiddeld werkelijk maandelijks verbruik (en in de zonnigste maanden zal het werkelijk verbruik nog lager uitvallen wegens minder verwarming en minder licht nodig)

Daarnaast zou je al vlug een batterij van 15 kWh nodig hebben om zoveel opbrengst van je zonnepanelen die niet meteen verbruikt wordt dagelijks op te vangen = dure zaak die enkel tijdens de zonnigste maanden nut heeft. Als je een thuisbatterij financieel rendabel krijgt, zal het eerder een kleinere zijn die vaker op een jaar vol geraakt. Maar dan haal je die 80% zelfverbruik duidelijk niet.

Ik zou zeggen, bereken eens hoe gevoelig de terugverdientijd van die batterij is als je geen 80% maar bv. 60% of 70% zelfverbruik hebt.
En hetzelfde met je zonnepanelen zonder batterij, zijn die nog altijd interessant als je bv. 30% zelfverbruik hebt in plaats van 40%?

Terug
Bovenaan