Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Nu goed, dat zijn meestal niet de sukkelaars die er een boterham voor moeten laten maar qua gebrek aan deftig energiebeleid kan het wel tellen.K heb ondertussen getekende coor trinasolar panelen, 18 stuks.
K sta enkel nog te twijfeleb of we al dan niet zouden gaan voor een batterij:
De prijs voor een 5kWh bij uw installatie is: €3850 inclusief 6% BTW
De prijs voor een 7kWh bij uw installatie is: €4850 inclusief 6% BTW
We hebben geen electrische wagen, in de week zijn we meestal kort thuis omdat we beiden werken. Enkel partner werkt 4/5.
Dus al de stroom die de zonnepanelen opwekt, gaat op het net.
We plaatsen wel 3 airco's op in de 3 slaapkamers.
Nog wachten?
Die vertegenwoordigers vertelden dat en batterij x aantal keer kon opgeladen worden. (Bij het ene merk wad dit ongeveer 3500 en bij de andere was dir ongeveer 6500). Op m'n vraag of het opladen van bijv 30% aanzien werd als een laadbeurt, kan die vertegenwoordiger me geen antwoord op geven.
K las in een vorige berichtje iets van een power module: wat is dif?
De levensduur van batterijen wordt inderdaad in cycli uitgedrukt. 1 cycli is 1x volledig opladen. Dus 30% bijladen is ongeveer 1/3e van een cycli.K heb ondertussen getekende coor trinasolar panelen, 18 stuks.
K sta enkel nog te twijfeleb of we al dan niet zouden gaan voor een batterij:
De prijs voor een 5kWh bij uw installatie is: €3850 inclusief 6% BTW
De prijs voor een 7kWh bij uw installatie is: €4850 inclusief 6% BTW
We hebben geen electrische wagen, in de week zijn we meestal kort thuis omdat we beiden werken. Enkel partner werkt 4/5.
Dus al de stroom die de zonnepanelen opwekt, gaat op het net.
We plaatsen wel 3 airco's op in de 3 slaapkamers.
Nog wachten?
Die vertegenwoordigers vertelden dat en batterij x aantal keer kon opgeladen worden. (Bij het ene merk wad dit ongeveer 3500 en bij de andere was dir ongeveer 6500). Op m'n vraag of het opladen van bijv 30% aanzien werd als een laadbeurt, kan die vertegenwoordiger me geen antwoord op geven.
K las in een vorige berichtje iets van een power module: wat is dif?

Totaal verbruik van de woning en EV bedoel je wss? Je redenering klopt wel denk ik.Ik heb lang gedacht dat EV's ideaal zijn als thuisbatterij, maar ik begin er toch meer over te twijfelen. Het voordeel is dat de batterij "gratis" is, en heel groot.
MAAR
De meeste mensen hebben een zonnepaneleninstallatie die op jaarbasis véél minder oplevert dan het totale verbruik van de woning en huis. Overdag laad je dan op naar de EV, 's avonds & 's nachts neem je van de EV, maar dan kom je die kWh's de dag nadien te kort en moet je ze toch bijkopen om bij te laden. Dan heb je er niets bij gewonnen om de EV als batterij te gebruiken.
Slim opladen van de EV op basis van zonne-energie lijkt me al 90% van het effect te bereiken zonder verdere investeringen.
Je kan dan al gaan werken met dynamische tarieven eventueel, maar dat is weer een hobby op zich om je mee bezig te houden.
Ik heb lang gedacht dat EV's ideaal zijn als thuisbatterij, maar ik begin er toch meer over te twijfelen. Het voordeel is dat de batterij "gratis" is, en heel groot.
MAAR
De meeste mensen hebben een zonnepaneleninstallatie die op jaarbasis véél minder oplevert dan het totale verbruik van de woning en huis. Overdag laad je dan op naar de EV, 's avonds & 's nachts neem je van de EV, maar dan kom je die kWh's de dag nadien te kort en moet je ze toch bijkopen om bij te laden. Dan heb je er niets bij gewonnen om de EV als batterij te gebruiken.
Slim opladen van de EV op basis van zonne-energie lijkt me al 90% van het effect te bereiken zonder verdere investeringen.
Je kan dan al gaan werken met dynamische tarieven eventueel, maar dat is weer een hobby op zich om je mee bezig te houden.
100% dit, op zich is jaarlijkse PV productie VS jaarlijks verbruik ook niet heel relevant. Het overgrote deel van u productie zit in de maanden april -> september, wat je daarvan rechtstreeks in u EV kan pompen ipv op het net aan ~€0,04 injectievergoeding is mooi meegenomen.Slim opladen van de EV op basis van zonne-energie lijkt me al 90% van het effect te bereiken zonder verdere investeringen.
Ik zit hier voor de afgelopen 12 maand met:Ik denk dat de flaw in je redenering is 'die veel minder opbrengt dan je totale verbruik'.
Als ik naar ons hier kijk. 3000 Kwh verbruik voor huis. Een EV zou 2000-3000-4000kwh verbruiken afhankelijk van welke auto (binnenkort hebben we 1, ik zal het rap weten). Onze panelen produceren 8000-9000kwh per jaar. Ik denk dat veel recente installaties gemakkelijk richting 5000 6000 7000W gaan. Heb even de getallen van https://www.ilumen.solar/hoeveel-vlamingen-plaatsten-in-2023-zonnepanelen/#:~:text=909.728 installaties,en het daarmee gemoeide vermogen genomen. en dan kom je op ~5000 W vermogen voor particuliere. Als je wat verder Googlet kom je op gelijkaardige getallen uit.
Ik heb de gemiddeldes eens gecheckt:
- verbruik thuis: 3500kwh/y
- km met auto: afhankelijk van de bron 13-15-17k km/y. Aan 17kwh per 100km is dat ~2500
-------
6000kwh/y
Ja, het ene gemiddelde (verbruik) is meer dan het andere gemiddelde (productie). Maar er lijken me toch veel scenarios/huishoudens te zijn waar het niet meer zal zijn. En zelfs als het meer is, dan is er nog balancering mogelijk door je batterij te gebruiken.
Argenta verhoogt ook de premie als je zonnepanelen laat plaatsen, dus bij batterij ook veronderstel ik.Als uw brandverzekering afgesloten werd met een vragenlijst waarin dat geen parameter was, dan heeft dat daar geen invloed op.
Een snelle google leert me dat bv de brandverzekering van kbc en ing niet vragen om PV, thuisbatterij of laadpaal te melden en dat die automatisch mee verzekerd zijn (tegen nieuwwaarde).
De voornaamste reden van wijzigen van de premie is verandering van de waarde van het gebouw en dus of die zaken in de waardebepaling door de verzekeraar worden meegenomen of niet.
Axa blijkt de enige verzekeraar te zijn die de premie op basis van pv en batterij aanpast.
Ik geloof dat de eerste leveringen uitgesteld zijn naar januari.Ben benieuwd naar de eerste leveringen van de HomeWizard batterij in november. Voorlopig enkel in NL, hopelijk komt het binnenkort ook voor Belgen beschikbaarPlaatsing en installatie van de Plug-In Battery | HomeWizard Helpdesk
De Plug-In Battery installeren? Lees dit artikel voor de beste plaatsing en een snelle installatie van je nieuwe thuisbatterij.helpdesk.homewizard.com
edit: blijkbaar is de eerste batch leveringen uitgesteld tot jan. 2025
En hoe groot is die batterij en tegen welke prijs? De tendens hier is nogal vaak dat je een batterij (op dit moment) uit ecologisch standpunt moet bekijken, maar zeker (nog) niet uit financieel standpunt.Hey, ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen. Ik moet wel mijn dak nog eerst vervangen maar kom, zo heb ik de info toch al.
De verkoper maakte allerlei assumpties, ik zou hier willen checken of deze correct zijn.
Eenmaal gerenoveerd zullen we een groot huis hebben, met vloerverwarming en alles elektrisch. Geen parking/oprit voor een EV weliswaar.
Met 4 personen, ongeveer 4800KwH/j.
We wonen in Brussel, hier zijn nog altijd groenestroomcertificaten. Met ongeveer 12 panelen wekken we 5000KwH op per jaar: 750€ aan GSC's.
- Zonder batterij zouden we zelf +/- 40% van onze opgewekte electriciteit gebruiken. Met batterij ongeveer 80%.
- De prijs die we krijgen om electriciteit op het net te zetten: 0.04/KwH
- De prijs om electriciteit af te nemen is 0.36€/KwH.
Ik ben een leek qua cijfers in deze markt, ik wil gewoon weten of wat hij me zegt correct is.
Hoe ik het nu zie, is het een no brainer voor mij om een batterij te installeren