Ter info, de kwartaalprijs van mijn variabel contract was dit jaar tussen 22.5 en 25.8c€/kwh (met +/- 4c€/kwh injectie). Dat geeft dus maar een delta van +/- 18 tot 21c€/kwh.
30c€/kwh is 20% duurder. Toch eens de moeite om naar een ander contract te kijken.
Ik heb nu 12 maanden gebruiksdata van mijn systeem (11,6kwp pv) met batterij (19.2kwh).
Alvast een spoiler: De case is vandaag minder rooskleuring dan berekend. De energieprijzen zijn momenteel namelijk veel te laag (en daar komt bovenop dat ik de componenten, toen ik bouwde in 2023) heb moeten kopen tegen vrij hoge prijzen, vandaag kan je hetzelfde systeem voor bijna 15 à 20% minder bouwen).
Mijn originele business case ging er namelijk vanuit dat de elektriciteitsprijzen wel wat gingen dalen (in 2021/2022 waren ze bijna 0,5€/kwh) maar niet terug naar 0,25€/kwh, wat gewoon de pre-oekraïne-oorlog tarieven waren).
Desalniettemin misschien wel nuttig om de cijfers eens op een rij te zetten om wat feiten in de discussie te injecteren:
System overview - verbruik, solar en batterij doorheen het jaar
Consumption - Totaal - Bron (solar, grid, batterij)
Opwekking (direct use - naar batterij - naar grid)
Met afname 25c€/kwh, injectie 4c€/kwh (ongeveer gemiddelde van kwartalen van afgelopen jaar) is de investering, op dit moment, quasi break even. In comsumptie zit ook 1080kwh laden van de EV wat vergoed wordt door werkgever.
Injectie: 2256kwh -> -90.24€
Consumptie uit batterij: 2732kwh -> -710.32€
Consumptie solar direct: 3908kwh -> -1172.4€
Afname: 4824kwh
Opbrengst solar/batterij: 1550.72€. (xirr -0.5%, aangenomen 15j levensduur)
Dat was uiteraard evenwel niet de bedoeling. De bedoeling was iets te verdienen, dus hier wat simulaties ifv toekomstige energieprijzen:
bij 0.3€/kwh afname, 0.04€/kwh injectie: 1882.72€ (xirr 1%)
bij 0.35€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2214€ (xirr 3.23%)
bij 0.4€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2546€ (xirr 5.24%)
Ik heb maw mijn fingers crossed voor enerzijds nog eens een goede energiecrisis, of meer algemeen de doorgedreven elektrificatie van België wat met uitblijvende investeringen in het net ongeveer hetzelfde is als een goede crisis.
Afnameprijs > 0.35€/kwh is waar ik op hoop

.
Er is ook nog wat winst te rapen door meer consequent mijn wagen 's avonds vol te laden in de maanden met overschot, ipv op het werk te laden, voor meer rendement van de batterij (dit jaar was mijn laadinstallatie maar operationeel vanaf Juli).
In het aankomende voorjaar plan ik ook een tuinhuis te zetten. Daar gaan nog eens 10 zonnepanelen op wat de afname in de winter (ietsje) zou moeten milderen.