Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hoe moet je die kwartiergegevens downloaden? Ik ben ingelogd op Fluvius en heb de historiek (zowel dagtotalen als kwartiertotalen) gedownload voor de periode van 1-1-2023 tot 31-12-23, maar dan krijg ik een foutmelding op de V-test dat het een foutieve electriciteits csv is.
Als ik het volledige bestand download, krijg ik een melding dat het te groot is (>20mb)
Je moet "Via Mijn Fluvius" werken op mijn thuisbatterij en niet "Via je eigen CSV bestand". Als je CSV kiest geeft hij een error op de Fluvius CSV.

20mb lijkt mij groot, mijn bestand is maar ~8,4mb, nochtans evenveel lijnen. Ik weet niet hoe dat bij anderen hier zit? :unsure:

Hoe moet je die kwartiergegevens downloaden? Ik ben ingelogd op Fluvius en heb de historiek (zowel dagtotalen als kwartiertotalen) gedownload voor de periode van 1-1-2023 tot 31-12-23, maar dan krijg ik een foutmelding op de V-test dat het een foutieve electriciteits csv is.
Als ik het volledige bestand download, krijg ik een melding dat het te groot is (>20mb)
Fluvius heeft de header van de CSV files veranderd zonder de VREG te verwittigen. Open de file in Notepad, en vervang de bovenste lijn door:
Van Datum;Van Tijdstip;Tot Datum;Tot Tijdstip;EAN;Meter;Metertype;Register;Volume;Eenheid;Validatiestatus

Je moet "Via Mijn Fluvius" werken op mijn thuisbatterij en niet "Via je eigen CSV bestand". Als je CSV kiest geeft hij een error op de Fluvius CSV.

20mb lijkt mij groot, mijn bestand is maar ~8,4mb, nochtans evenveel lijnen. Ik weet niet hoe dat bij anderen hier zit? :unsure:
Ik bedoelde de volledige periode (dus van een aantal jaren).
Ondertussen is het wel opgelost door een profiel aan te maken op Fluvius, dan halen ze de gegevens zelf op.

Is een simulatie van mijn-thuisbatterij, niet van de leverancier.

Dat helpt. Al blijf ik die elektriciteitsprijs van €0,35 te hoog vinden, als ik gewoon eens op VREG kijk wat 2800 kWh naar 2000 kWh scheelt bij een relatief OK tarief, scheelt dat eerder €0,25/kWh. Maar goed, bij zo'n terugverdientijden kan je gemakkelijk kijken hoe gevoelig je terugverdientijd is aan zo'n aannames.

Das niet moeilijk toch? Hier gaat er elke nacht wel minstens 2.7kWh door, ook 's nachts.
Die simulator is trouwens een onafhankelijke, maar de default pricing kun je best wel aanpassen. Die gaat uit van de kwartierwaardes van Fluvius en rekent met 0% degradatie en 100% efficientie enzo. Dus dat is wel het theoretisch maximum.

Ik heb hier een realtime simulatie lopen waarbij ik 90% DOD en 80% effciency heb ingesteld. Daarmee zou ik tussen 2 juli en nu 315kWh bespaart hebben met zo 1 HomeWizzard batterij en 493kWh met 2 van die blokjes.

Idd niet moeilijk, heb ook eens snel gekeken uit nieuwsgierigheid.
Bij mij is dat gemiddeld maar 1.8 kWh per nacht (als ik aftop op 3 kWh max. door de batterijcapaciteit, nog gerekend met 100% DOD en efficiëntie) dus voor mijn specifiek geval is mijn nachtverbruik meer een beperkende factor dan de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Dat helpt. Al blijf ik die elektriciteitsprijs van €0,35 te hoog vinden, als ik gewoon eens op VREG kijk wat 2800 kWh naar 2000 kWh scheelt bij een relatief OK tarief, scheelt dat eerder €0,25/kWh. Maar goed, bij zo'n terugverdientijden kan je gemakkelijk kijken hoe gevoelig je terugverdientijd is aan zo'n aannames.
Ik neem aan dat dat de eindprijs is, lijkt me toch realistisch dan.

Delta van 25€c is vrij realistisch. Ik heb net nog even de V-test laten lopen en afname van ~30€c en injectie van net geen 5€c klopt wel ongeveer momenteel.
Er dient wel rekening gehouden te worden met vaste kosten die in die kWh prijs op de V-test verrekend zijn. Als u verbruik daalt verhoogt u kWh kost dus onvermijdelijk. Maar goed, op het einde van de rekening zitten we dan over bedragen achter de komma (van centen) te spreken.

De TVT van zo'n HomeWizard batterij zal voor de meeste mensen rond de 7 jaar schommelen en dan verwijs ik toch naar @BonIver hierboven...

Wat natuurlijk wel een zeer lange terugverdientijd is voor een investering van slechts 1.400 EUR. Ik bedoel maar: Heel fijn dat je ze effectief terugverdient, maar dat zijn toch zeer kleine bedragen en zeer lange looptijden om te kunnen spreken van een slimme investering... Ik zie me zoiets ook wel in huis halen, maar dat zal dan vooral zijn om mijn consumptie te verlagen. Dat ik er op termijn effectief aan terugverdien is leuk meegenomen, maar dergelijke kleine investeringen bekijk ik eerder vanuit ecologisch standpunt dan zuiver financieel.
Mja, waar zet je de limiet dan? En uiteindelijk is iedereen zijn situatie anders. Goed dat dit voor jou een kleine invesering is maar voor veel mensen in België is €1400 al een grote investering. En dit is een investering waar je onmiddelijk resultaat van ziet + die na x aantal jaar enkel maar opbrengt.

Mijn PV installatie was net iets meer dan €3000 en ik heb die enkel maar voor het financiële aspect gelegd. Geplande terugverdientijd was 8j maar zal in praktijk minder zijn. En er zijn elk jaar genoeg mensen die via groepsaankopen voor de goedkoopst mogelijke PV-installatie gaan, en dit enkel doen voor het financiële aspect...

Ze rekenen daar op een verschil van 851kWh, met een batterij van 3kWh is dat ongeveer elke dag volledig opladen en verbruiken.
In realiteit gaat dat in de winter nooit niet lukken. Al zeker niet wanneer je je huis verwarmt met een warmte pomp.
Misschien dat je na 10 jaar breakeven draait? Maar dat is alles behalve een zinnige investering.

Wat natuurlijk wel een zeer lange terugverdientijd is voor een investering van slechts 1.400 EUR. Ik bedoel maar: Heel fijn dat je ze effectief terugverdient, maar dat zijn toch zeer kleine bedragen en zeer lange looptijden om te kunnen spreken van een slimme investering... Ik zie me zoiets ook wel in huis halen, maar dat zal dan vooral zijn om mijn consumptie te verlagen. Dat ik er op termijn effectief aan terugverdien is leuk meegenomen, maar dergelijke kleine investeringen bekijk ik eerder vanuit ecologisch standpunt dan zuiver financieel.

10y terugverdientijd. Dat is 3.5% op 20y. Aan huidige tarieven. Als de distributie tarieven stijgen of injectieboetes komen, meer

Ondertussen elkaar omver duwen voor spaarboeken van 1 2 3%...

10y terugverdientijd. Dat is 3.5% op 20y. Aan huidige tarieven. Als de distributie tarieven stijgen of injectieboetes komen, meer

Ondertussen elkaar omver duwen voor spaarboeken van 1 2 3%...
Na 10 jaar zal die batterij ook wel zijn beste tijd hebben gehad.
Voor het geld moet je daar toch niet in investeren.

Delta van 25€c is vrij realistisch. Ik heb net nog even de V-test laten lopen en afname van ~30€c en injectie van net geen 5€c klopt wel ongeveer momenteel.
Er dient wel rekening gehouden te worden met vaste kosten die in die kWh prijs op de V-test verrekend zijn. Als u verbruik daalt verhoogt u kWh kost dus onvermijdelijk. Maar goed, op het einde van de rekening zitten we dan over bedragen achter de komma (van centen) te spreken.

De TVT van zo'n HomeWizard batterij zal voor de meeste mensen rond de 7 jaar schommelen en dan verwijs ik toch naar @BonIver hierboven...
Ter info, de kwartaalprijs van mijn variabel contract was dit jaar tussen 22.5 en 25.8c€/kwh (met +/- 4c€/kwh injectie). Dat geeft dus maar een delta van +/- 18 tot 21c€/kwh.
30c€/kwh is 20% duurder. Toch eens de moeite om naar een ander contract te kijken.

Ik heb nu 12 maanden gebruiksdata van mijn systeem (11,6kwp pv) met batterij (19.2kwh).

Alvast een spoiler: De case is vandaag minder rooskleuring dan berekend. De energieprijzen zijn momenteel namelijk veel te laag (en daar komt bovenop dat ik de componenten, toen ik bouwde in 2023) heb moeten kopen tegen vrij hoge prijzen, vandaag kan je hetzelfde systeem voor bijna 15 à 20% minder bouwen).
Mijn originele business case ging er namelijk vanuit dat de elektriciteitsprijzen wel wat gingen dalen (in 2021/2022 waren ze bijna 0,5€/kwh) maar niet terug naar 0,25€/kwh, wat gewoon de pre-oekraïne-oorlog tarieven waren).

Desalniettemin misschien wel nuttig om de cijfers eens op een rij te zetten om wat feiten in de discussie te injecteren:

System overview - verbruik, solar en batterij doorheen het jaar

Consumption - Totaal - Bron (solar, grid, batterij)

Opwekking (direct use - naar batterij - naar grid)

Met afname 25c€/kwh, injectie 4c€/kwh (ongeveer gemiddelde van kwartalen van afgelopen jaar) is de investering, op dit moment, quasi break even. In comsumptie zit ook 1080kwh laden van de EV wat vergoed wordt door werkgever.

Injectie: 2256kwh -> -90.24€
Consumptie uit batterij: 2732kwh -> -710.32€
Consumptie solar direct: 3908kwh -> -1172.4€
Afname: 4824kwh

Opbrengst solar/batterij: 1550.72€. (irr -0.5%, aangenomen 15j levensduur)

Dat was uiteraard evenwel niet de bedoeling. De bedoeling was iets te verdienen, dus hier wat simulaties ifv toekomstige energieprijzen:
bij 0.3€/kwh afname, 0.04€/kwh injectie: 1882.72€ (irr 1%)
bij 0.35€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2214€ (irr 3.23%)
bij 0.4€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2546€ (irr 5.24%)

Ik heb maw mijn fingers crossed voor enerzijds nog eens een goede energiecrisis, of meer algemeen de doorgedreven elektrificatie van België wat met uitblijvende investeringen in het net ongeveer hetzelfde is als een goede crisis.
Afnameprijs > 0.35€/kwh (en vervolgens jaarlijkse indexatie daarvan over de levensduur van de installatie) is waar ik op hoop :).

Er is ook nog wat winst te rapen door meer consequent mijn wagen 's avonds vol te laden in de maanden met overschot, ipv op het werk te laden, voor meer rendement van de batterij (dit jaar was mijn laadinstallatie maar operationeel vanaf Juli).
In het aankomende voorjaar plan ik ook een tuinhuis te zetten. Daar gaan nog eens 10 zonnepanelen op wat de afname in de winter (ietsje) zou moeten milderen.

Laatst bewerkt:
Je kan een batterij ook zien als een soort verzekering tegen oplopende spreads op de elektriciteitsmarkt. Hoe meer intermittent energy er online komt, hoe groter het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen op een dag.
Net zoals je zonnepanelen ook kan zien als een verzekering tegen stijgende energieprijzen.

Ik verzeker mij tegen oplopende spreads via mijn vast energiecontract. Dat dekt voor mij de niet structurele verhogingen in de spreads.

Het moment dat de spreads zodanig structureel verhoogd zijn of ... dat het een TVT van 3-4 jaar heeft zal ik er eens naar kijken. Ik ga er ook een beetje vanuit dat deze opties nog verder zullen evolueren waardoor de kans groot is dat de oplossing 5j of 8j later beter is.
Al zal ik ook rekening houden met de wijzigingen in de toekomst.

Ter info, de kwartaalprijs van mijn variabel contract was dit jaar tussen 22.5 en 25.8c€/kwh (met +/- 4c€/kwh injectie). Dat geeft dus maar een delta van +/- 18 tot 21c€/kwh.
30c€/kwh is 20% duurder. Toch eens de moeite om naar een ander contract te kijken.

Ik heb nu 12 maanden gebruiksdata van mijn systeem (11,6kwp pv) met batterij (19.2kwh).

Alvast een spoiler: De case is vandaag minder rooskleuring dan berekend. De energieprijzen zijn momenteel namelijk veel te laag (en daar komt bovenop dat ik de componenten, toen ik bouwde in 2023) heb moeten kopen tegen vrij hoge prijzen, vandaag kan je hetzelfde systeem voor bijna 15 à 20% minder bouwen).
Mijn originele business case ging er namelijk vanuit dat de elektriciteitsprijzen wel wat gingen dalen (in 2021/2022 waren ze bijna 0,5€/kwh) maar niet terug naar 0,25€/kwh, wat gewoon de pre-oekraïne-oorlog tarieven waren).

Desalniettemin misschien wel nuttig om de cijfers eens op een rij te zetten om wat feiten in de discussie te injecteren:

System overview - verbruik, solar en batterij doorheen het jaar

Consumption - Totaal - Bron (solar, grid, batterij)

Opwekking (direct use - naar batterij - naar grid)

Met afname 25c€/kwh, injectie 4c€/kwh (ongeveer gemiddelde van kwartalen van afgelopen jaar) is de investering, op dit moment, quasi break even. In comsumptie zit ook 1080kwh laden van de EV wat vergoed wordt door werkgever.

Injectie: 2256kwh -> -90.24€
Consumptie uit batterij: 2732kwh -> -710.32€
Consumptie solar direct: 3908kwh -> -1172.4€
Afname: 4824kwh

Opbrengst solar/batterij: 1550.72€. (xirr -0.5%, aangenomen 15j levensduur)

Dat was uiteraard evenwel niet de bedoeling. De bedoeling was iets te verdienen, dus hier wat simulaties ifv toekomstige energieprijzen:
bij 0.3€/kwh afname, 0.04€/kwh injectie: 1882.72€ (xirr 1%)
bij 0.35€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2214€ (xirr 3.23%)
bij 0.4€/kwh afname, 0,04€/kwh injectie: 2546€ (xirr 5.24%)

Ik heb maw mijn fingers crossed voor enerzijds nog eens een goede energiecrisis, of meer algemeen de doorgedreven elektrificatie van België wat met uitblijvende investeringen in het net ongeveer hetzelfde is als een goede crisis.
Afnameprijs > 0.35€/kwh is waar ik op hoop :).

Er is ook nog wat winst te rapen door meer consequent mijn wagen 's avonds vol te laden in de maanden met overschot, ipv op het werk te laden, voor meer rendement van de batterij (dit jaar was mijn laadinstallatie maar operationeel vanaf Juli).
In het aankomende voorjaar plan ik ook een tuinhuis te zetten. Daar gaan nog eens 10 zonnepanelen op wat de afname in de winter (ietsje) zou moeten milderen.
Ik geef zelf al aan dat die resultaten uit de V-test komen op basis van data van MyFluvius. Het enige wat significant goedkoper is een contract waar EnergyVision u dak vol legt met hun PV installatie maar das geen optie ofc. Ik kan geen goedkoper contract toveren :tongue:

Wat je trouwens vergeet te vermelden in u "(in 2021/2022 waren ze bijna 0,5€/kwh)" statement is dat de injectietarieven toen ook through the roof gingen. De afnameprijs was toen misschien hoog, we kregen in Augustus 2022 wel gewoon iets in de buurt van 30-35€c/kWh. Eneco heeft mij dat jaar betaald om klant te zijn. Ook toen was de delta hooguit 25€c. Afnameprijs op zich zegt niks, al gaan we naar 35€c/kWh. Als de injectietarieven terug mee stijgen richting 10-12€c ben je weer bij af. En uiteindelijk is er een reële kans dat dat gaat gebeuren. Als de delta groot genoeg is, is er altijd wel een speler die een klein beetje marge wil afgeven om zijn marktaandeel te verhogen om zo zijn totale omzet/winst te proberen verhogen. Daarnaast heb je ook nog de politiek die toch zijn best zal blijven doen om energieprijzen te blijven drukken omdat het electoraal zeer onverstandig zou zijn om dat zomaar te lossen.

Het is sowieso wel grappig dat je zit te hopen om stijging van u energiefactuur om u investering te laten renderen. Wat je extra zou winnen op u investering geef je gewoon terug af in meerkost aan afname. Je bent dus eigenlijk gewoon aan het gokken terwijl je eigenlijk gewoon perfect zou kunnen afwachten en áls de delta significant begint te stijgen volgend jaar, of over 2-3-5 jaar who knows, alsnog de investering kan doen die dan direct rendabel is. Het is niet de beurs waar je aandelen moet kopen als ze goedkoop zijn, integendeel, er is nog van alles in ontwikkeling.

Voor mensen die zo'n HomeWizard batterij van 2,7kWh willen zetten als hobbyist minimaxer zou ik zeggen: go for it. Maar voor al de rest is gewoon rustig blijven zitten en afwachten nog steeds de boodschap imo. Als de delta naar de 35€c gaat en de TVT van zo'n batterij richting of onder de 5 jaar gaat, dan is zo'n HomeWizard héél snel gezet uiteindelijk...

Ik verzeker mij tegen oplopende spreads via mijn vast energiecontract. Dat dekt voor mij de niet structurele verhogingen in de spreads.

Is ook maar voor 1-2-3 jaar natuurlijk.

Enfin, ik sluit mij aan bij de gedachte dat je zo'n thuisbatterij niet moet zetten met het oog op een bepaalde terugverdientijd, maar gewoon uit principe of omdat je het leuk vindt om te optimaliseren. Ik heb geen zin om 8K voor een thuisbatterij te dokken maar voor 1.5K overweeg ik wel zo'n plug&play ding.

Afnameprijs op zich zegt niks, al gaan we naar 35€c/kWh. Als de injectietarieven terug mee stijgen richting 10-12€c ben je weer bij af. En uiteindelijk is er een reële kans dat dat gaat gebeuren. Als de delta groot genoeg is, is er altijd wel een speler die een klein beetje marge wil afgeven om zijn marktaandeel te verhogen om zo zijn totale omzet/winst te proberen verhogen.

Moet maar eens Solar/PV capture rates opzoeken: de verhouding in elektriciteitsprijs van de uren met zon versus de baseload prijs. Hoe meer solar aan een systeem wordt toegevoegd hoe lager de rate, en dus hoe groter de discrepantie tussen injectie- en afnameprijzen dient te worden om break-even te draaien als leverancier.

Is ook maar voor 1-2-3 jaar natuurlijk.
Natuurlijk. Daarom dat ik ook expliciet sprak over structureel. Met 1 - 3 jaar overbrug ik de niet structurele spread.

Enfin, ik sluit mij aan bij de gedachte dat je zo'n thuisbatterij niet moet zetten met het oog op een bepaalde terugverdientijd, maar gewoon uit principe of omdat je het leuk vindt om te optimaliseren. Ik heb geen zin om 8K voor een thuisbatterij te dokken maar voor 1.5K overweeg ik wel zo'n plug&play ding.

Ik wacht gewoon totdat mijn omvormer de pijp aan maarten geeft. En dan zal ik wel zo'n omvormer met geïntegreerde batterij van 2.5-3kwh tot max 5kwh of zo zetten. Liefst met batterijen die makkelijk te vervangen zijn.
Puur om beperkte pieken of nachtverbruik te compenseren. Als ik de omvormer dan toch moet vervangen. En als die oplossingen geïntegreerd zijn. Is het waarschijnlijk niet meer dan gewoon aansluiten en door met de geit.
Binnen een paar jaar zal die prijs ook nog wel zakken tot een 2 - 3k (gecorrigeerd met een indexfactor).

Goh, dit is de berekening die ik krijg met een 3kW thuisbatterij:

Bekijk bijlage 35562
Ik kom aan min of meer dezelfde waarden, 817kWh te besparen per jaar door batterij van 3kWh.

Heb er mijn Ecopower factuur eens bijgehaald om te proberen uitvogelen hoeveel een kWh elektriciteit mij vorig maand gekost heeft. Als ik geen rekening hou met de vaste kosten en injectie kom ik aan 0.249 cent per verbruikte kWh. Injectie zakt volgend jaar naar een schamele 2 cent per kWh.

Met die tarieven kom ik aan 188EUR per jaar besparing. Maar in de praktijk dus minder door lagere efficiëntie, dan nog wat aftrekken omdat het 2.7kWh is ipv 3kWh, en vervolgens nog rekening te houden met het feit dat je max tot 800W kan ontladen dus als je daarboven zit omdat de oven bv aan staat ga je toch nog netverbruik hebben ook al zit je batterij vol. Bij gelijkblijvende situatie wss terugverdientijd tegen de 9-10 jaar met een verwachte levensduur van 15 jaar.

Op zich leuk speeltje, maar dan mag hem niet na 8 jaar al kapot zijn.

Ik geef zelf al aan dat die resultaten uit de V-test komen op basis van data van MyFluvius. Het enige wat significant goedkoper is een contract waar EnergyVision u dak vol legt met hun PV installatie maar das geen optie ofc. Ik kan geen goedkoper contract toveren :tongue:

Wat je trouwens vergeet te vermelden in u "(in 2021/2022 waren ze bijna 0,5€/kwh)" statement is dat de injectietarieven toen ook through the roof gingen. De afnameprijs was toen misschien hoog, we kregen in Augustus 2022 wel gewoon iets in de buurt van 30-35€c/kWh. Eneco heeft mij dat jaar betaald om klant te zijn. Ook toen was de delta hooguit 25€c. Afnameprijs op zich zegt niks, al gaan we naar 35€c/kWh. Als de injectietarieven terug mee stijgen richting 10-12€c ben je weer bij af. En uiteindelijk is er een reële kans dat dat gaat gebeuren. Als de delta groot genoeg is, is er altijd wel een speler die een klein beetje marge wil afgeven om zijn marktaandeel te verhogen om zo zijn totale omzet/winst te proberen verhogen. Daarnaast heb je ook nog de politiek die toch zijn best zal blijven doen om energieprijzen te blijven drukken omdat het electoraal zeer onverstandig zou zijn om dat zomaar te lossen.

Het is sowieso wel grappig dat je zit te hopen om stijging van u energiefactuur om u investering te laten renderen. Wat je extra zou winnen op u investering geef je gewoon terug af in meerkost aan afname. Je bent dus eigenlijk gewoon aan het gokken terwijl je eigenlijk gewoon perfect zou kunnen afwachten en áls de delta significant begint te stijgen volgend jaar, of over 2-3-5 jaar who knows, alsnog de investering kan doen die dan direct rendabel is. Het is niet de beurs waar je aandelen moet kopen als ze goedkoop zijn, integendeel, er is nog van alles in ontwikkeling.
De afnameprijs is voor iedereen (met en zonder zo'n installatie) dezelfde. De kost van de installatie is/was fixed in het installatiejaar.
In een jaar dat de afnameprijzen hoog zijn spaar ik, tov iemand zonder deze pv/batterij installatie, wel degelijk meer euro's uit. De installatie is dus wel waardevoller in dure jaren.

Daarbij is het niet zo dat prijzen alleen maar zullen dalen. Bij stijgende vraag (bij hogere tarieven dus) stijgen de prijzen gewoon mee. Dat was in 2022/2023 ook zo (en dat was geen kleine piek, zonnepanelen gingen maal 2, voor omvormers betaalde je ongeveer 30% meer, bevestigingsmateriaal voor PV panelen was nauwelijks te krijgen en kon je 6 maanden op wachten). Iedereen moest ineens PV panelen hebben want ze brachten plots een pak op. Plan je daarop in te spelen op het moment riskeer je achter de feiten aan te lopen en betaal je meer dan vandaag. De analogie met een verzekering tegen hogere tarieven is dus niet zo fout. (zelfs de analogie met aandelen is te maken, met als risico de evolutie van de energieprijs).

De enige reden dat ik toen m'n materiaal gekocht heb was omdat ik op dat moment m'n huis aan het bouwen was. Dat was jammer.

In nederland denken ze na over dynamische nettarieven. 24 cent bovenop je stroomprijs als je om 18u wil koken of verwarmen. Denk dat een thuisbatterij daar wel rap terugverdiend gaat worden.

Qua capaciteitstarief zou het ook de piek met maximaal 0.8kW kunnen verlagen, dus dat is maximaal 40 euro per jaar waard qua besparing.
Qua capaciteitstarief is het voor een gemiddeld gezin vaak verwaarloosbaar. Omdat je nog steeds zit met de minimum van 2,5kW.
Volgens de VREG zou een gemiddeld gezin een piek hebben van 4,26kW.
4,37kW - 2,5kW = 1,76kW waar je impact op hebt, want die 2,5kW betaal je sowieso.
Gemiddeld gezin zou dus maximaal 71 euro besparen op jaarbasis. (wij betalen incl btw €40,26/kW)

Je gaat ongetwijfeld mensen hebben die hoger zitten, maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Wij zitten hier thuis met een warmtepomp op 3,2kW facturatiepiek. Als ik dus de piek met 700W naar beneden haal, valt er nadien niets meer te winnen. In de praktijk ligt onze piek lager, maar helaas heb ik dus maanden dat die 2,5kW reken, terwijl het minder is.

Bron: https://www.vreg.be/nl/vergelijk-uw-maandpieken-met-andere-vlamingen

maandpiek_met_andere_vlamingen_-_nov_2023.jpg

Laatst bewerkt:
In nederland denken ze na over dynamische nettarieven. 24 cent bovenop je stroomprijs als je om 18u wil koken of verwarmen. Denk dat een thuisbatterij daar wel rap terugverdiend gaat worden.
Als ik het lees en hoor is het in Nederland ook echt schrijnend. Daar heb je veel bedrijven die niet kunnen uitbreiden, wijken dat niet gebouwd kunnen worden,.... Omdat de aansluitingen geweigerd worden. Dat begint daar echt een serieus probleem te worden.

Ik denk ook wel in de toekomst dat dynamische tarieven het nieuwe normaal gaan worden.
Alleen hoor ik dan ook weer dat sommige zeggen mensen gaan batterijen moeten zetten. Terwijl andere zeggen dat de gemiddelde particulier hier niet zoveel mee te winnen hebben en dat eerder bedrijven hier op gaan springen met batterijparken om het net te stabiliseren.

Ben ook wel benieuwd hoe het gaan evolueren. Zoals het nu is zal het niet blijven.

Terug
Bovenaan