Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Vriend van mij liet onlangs zonnepanelen plaatsen en een batterij.
Lijkt me toch niet de beste beslissing: 10 panelen van 430 en batterij van 10kwh
Ik ken de prijs niet die hij betaald heeft, maar hij stookt met gas, rijdt niet met een EV en is niet van plan om een warmtepomp te installeren.
Eventueel wel airco's in de toekomst.
Hij is bij de verkeerde persoon gegaan voor advies...

Een gemiddeld gezin met gas zit aan 3500-4000kwh per jaar? De batterij is misschien wat ruim gerekend op de huidige situatie maar ik zie daar niks mis mee. Als die airco's er gaan zijn gaat ie er wel wat aan hebben.

Vriend van mij liet onlangs zonnepanelen plaatsen en een batterij.
Lijkt me toch niet de beste beslissing: 10 panelen van 430 en batterij van 10kwh
Ik ken de prijs niet die hij betaald heeft, maar hij stookt met gas, rijdt niet met een EV en is niet van plan om een warmtepomp te installeren.
Eventueel wel airco's in de toekomst.
Hij is bij de verkeerde persoon gegaan voor advies...
Die batterij is nutteloos in mijn ogen. Die panelen hangt af van het energieverbruik. Er zijn mensen die 5-6k kwh elektriciteit verstoken zonder warmtepomp en EV.

Uiteindelijk heeft hij maar 4300kwp geïnstalleerd. Dat valt allemaal binnen de marge van een gewoon huishouden. En voor de warmtepomp is er geen significante meerwaarde aan een thuisbatterij wegens het uit fase karakter van het verbruik tov de productie.

Laatst bewerkt:
Enkel om dynamisch te laden, maar dat kan ENKEL als je dat ook kan instellen. Afhankelijk van seizoen wil je dat instellen, of de laadsnelheid beperken. Of andersom, net sneller laden omdat hij vol moet. Standaard staat zonneladen uit, dus je moet aan de instellingen kunnen.
Ik laat de auto op MAX staan en regel alles op de paal om te knijpen, zonneladen whatever. Niet alle installateurs weten dat.

Ik heb ook een paal van het werk en heb die zelf opengegooid om de P1 aansluiting om te bouwen naar een UTP aansluiting. Je zou die 1 UTP kabel ook kunnen splitsen in een 100MB UTP en 2 aders nemen voor P1 data. Dat wordt ook veel gedaan.

Ik snap het nog altijd niet :rofl:

Ze komen de paal volgende week aan de montagepaal hangen. En er MOEST een UTP kabel zijn die ze via een convertor in de P1 gaan knallen (waar ik dus al een splitter voor heb mogen kopen). Ik wil gewoon kunnen instellen dat if (verbruik <4kW), then (laad op tot 4kW) - of dat dan uit de panelen allemaal komt of niet, maakt niet uit. Dat al 95% efficientie geven om de panelen leeg te trekken als er zon is.

Je zit wel met verliezen die groter worden naargelang je trager laadt. Aangezien er afgerekend wordt aan de paal is dat voor de leaserijder mss niet belangrijk, maar is toch vrij zinloos. Je moet minstens 2,5kW capaciteitspiek betalen, gebruik hem dan ook en beperk de verliezen.
1.4kW is ook wat tricky om alrijd boven de 6A grens te blijven dat de auto verwacht.

Zet er dan een home assistent tussen, dan kan dat evengoed... Ik ken geen mensen met een dynamisch tarief zonder home assistant. Als je je verbruik niet kan sturen heeft dat weinig zin.

Als ik op 4kW zet, zal alles wel goedkomen. Kun je instellen dat hij standaard niet laad tussen vb 17 en 19h ? KWestie van te vermijden dat die op en neer pingelt als we aan het koken zijn ?

Die batterij is nutteloos in mijn ogen. Die panelen hangt af van het energieverbruik. Er zijn mensen die 5-6k kwh elektriciteit verstoken zonder warmtepomp en EV.

Uiteindelijk heeft hij maar 4300kwp geïnstalleerd. Dat valt allemaal binnen de marge van een gewoon huishouden. En voor de warmtepomp is er geen significante meerwaarde aan een thuisbatterij wegens het uit fase karakter van het verbruik tov de productie.
Dit dus hé. Het al dan niet hebben van een warmtepomp is echt een zwaar overschat argument als het over een thuisbatterij gaat. Het leeuwendeel van het energieverbruik van de warmtepomp ligt van november tot en met februari. Wij hebben in December vorig jaar exact 16kWh geïnjecteerd... impact op rendement van u batterij: nihil.

Om diezelfde reden is het hebben van een EV ook maar enkel tijdens de zomermaanden écht leuk. In de winter heb je hetzelfde probleem als met je warmtepomp en heb je dus sowieso eigenlijk geen overschot. In het tussenseizoen gebruikt je huishouden zelf wrs ook wel voldoende.

Een gemiddeld gezin met gas zit aan 3500-4000kwh per jaar? De batterij is misschien wat ruim gerekend op de huidige situatie maar ik zie daar niks mis mee. Als die airco's er gaan zijn gaat ie er wel wat aan hebben.

Uiteindelijk heeft hij maar 4300kwp geïnstalleerd. Dat valt allemaal binnen de marge van een gewoon huishouden. En voor de warmtepomp is er geen significante meerwaarde aan een warmtepomp wegens het uit fase karakter van het verbruik tov de productie.
Het ging mij inderdaad om de batterij. Daarom dat ik hier post en niet in de thread over zonnepanelen ;)
In de zomer heb je de zonnepanelen die de airco's (en het gewone gebruik) gaan voorzien van stroom. Batterij zal dan zo goed als voltijds volgeladen zijn en enkel het sluimerverbruik 's nachts opvangen. Eventueel nog een airco 's avonds/'s nachts. Maar daar heb je geen batterij van 10 kWh voor nodig.
In de winter zal er weinig tot geen injectie zijn voor de batterij. Mocht er al iets zijn, dan zal dit ook snel opgebruikt zijn. Ook weer hier, 10 kWh batterij is nergens voor nodig.
Nee, ik vind het een heel rare beslissing. Die batterij dan.

Ik zette het hier voornamelijk voor mocht ik toch iets over het hoofd hebben gezien :unsure:

Dit dus hé. Het al dan niet hebben van een warmtepomp is echt een zwaar overschat argument als het over een thuisbatterij gaat. Het leeuwendeel van het energieverbruik van de warmtepomp ligt van november tot en met februari. Wij hebben in December vorig jaar exact 16kWh geïnjecteerd... impact op rendement van u batterij: nihil.

Om diezelfde reden is het hebben van een EV ook maar enkel tijdens de zomermaanden écht leuk. In de winter heb je hetzelfde probleem als met je warmtepomp en heb je dus sowieso eigenlijk geen overschot. In het tussenseizoen gebruikt je huishouden zelf wrs ook wel voldoende.
Inderdaad. In de maanden december/januari zitten we hier met bijna 1200kWh verbruik (waarvan bijna 1000kWh afname) per maand. Als mijn 11.4kWp aan panelen dan 200kWh opbrengt, mag ik content zijn. En dat is dan ook direct opgesoupeerd en heeft geen kans om in een batterij te vloeien.

Het tussen seizoen zijn de maanden waar een batterij het meest opbrengst bij ons. In de zomer zijn de nachten te kort om veel nut te hebben van de batterij. Ik zit aan 80% zelf voorziening in de zomer maanden zonder batterij. Koeling en auto laden doe ik dan enkel als er opbrengst is. Tenzij er een hittegolf is, maar als dat 10 dagen op een zomer is, is het veel. Dan is 100kWh extra afname per zomer ook niet de kost om 's nachts wat extra te koelen.

Het ging mij inderdaad om de batterij. Daarom dat ik hier post en niet in de thread over zonnepanelen ;)
In de zomer heb je de zonnepanelen die de airco's (en het gewone gebruik) gaan voorzien van stroom. Batterij zal dan zo goed als voltijds volgeladen zijn en enkel het sluimerverbruik 's nachts opvangen. Eventueel nog een airco 's avonds/'s nachts. Maar daar heb je geen batterij van 10 kWh voor nodig.
In de winter zal er weinig tot geen injectie zijn voor de batterij. Mocht er al iets zijn, dan zal dit ook snel opgebruikt zijn. Ook weer hier, 10 kWh batterij is nergens voor nodig.
Nee, ik vind het een heel rare beslissing. Die batterij dan.

Ik zette het hier voornamelijk voor mocht ik toch iets over het hoofd hebben gezien :unsure:

Inderdaad een dure beslissing, 10 kWh is serieus overgedimensioneerd voor zijn verbruik. Hij zal blij mogen zijn als hij (met een gemiddeld verbruikersprofiel zonder EV en zonder warmtepomp) 3 kWh per dag uit die batterij gebruikt. ~30 jaar terugverdientijd?

Ik snap het nog altijd niet :rofl:

Ze komen de paal volgende week aan de montagepaal hangen. En er MOEST een UTP kabel zijn die ze via een convertor in de P1 gaan knallen (waar ik dus al een splitter voor heb mogen kopen). Ik wil gewoon kunnen instellen dat if (verbruik <4kW), then (laad op tot 4kW) - of dat dan uit de panelen allemaal komt of niet, maakt niet uit. Dat al 95% efficientie geven om de panelen leeg te trekken als er zon is.

Als ik op 4kW zet, zal alles wel goedkomen. Kun je instellen dat hij standaard niet laad tussen vb 17 en 19h ? KWestie van te vermijden dat die op en neer pingelt als we aan het koken zijn ?

Zonder 2de UTP kan de installateur instellen wat je wil, maar je kan dat zonder de laadpaal fysiek te openen niet meer veranderen.
Je kan dan beter knijpen op de paal en dan laadtimers in de auto instellen imo.

Of je vraagt om de P1 meter niet bedraad te verbinden maar de paal aan je homenetwerk te hangen met die UTP en je koopt een P1 homewizard van 30€. Dan kan je de settings veranderen wanneer je wil. De P1 meter kan je verbinden met je home netwerk en instellen op de laadpaal (dat is eenmalig) zodat die de data op die manier sharen. Naar flexibiliteit is dit het beste en dat werkt perfect.
Ik heb 1x gehad dat het nietmeer werkte en dan valt de laadpaal op zijn safe mode (8A hier).

Niet iedereen denkt er zoveel over na zoals het hier aan toe gaat. (ifv terugverdientijd etc)
Enkel die homewizard batterij begint al interessant te worden omdat kostprijs meevalt en vooral omdat er geen installateur/keuring bij te pas komt. Als daar nog alternatieven voor op de markt komen en wat concurrentie zie ik daar wel toekomst in.
Zo gewoon uw nachtverbruik van 2-3kWh op 3/4 van het jaar kunnen dekken is al zeer mooi.
Zo'n 10kWh batterij lijkt mij enkel interessant met een elindus/smart-e-grid systeem om te gaan traden op de onbalansmarkt.
Maar daar is het probleem dat je ook vast hangt aan 1 of 2 leveranciers en het dus toch ook nog een bepaald risico is.
En dat er sprake is dat distributietarieven gaan stijgen wat het dan eigenlijk ook weer nadeliger gaat maken om daarmee te gaan spelen.

Ben wel benieuwd naar de eerste ervaringen met de homewizard batterij. Wanneer werden de eerste geleverd? Was dat niet deze maand in NL?

Ja, in de loop van januari. Ik volg het op Tweakers, maar daar heeft nog niemand iets ontvangen. Kerstverlof is ook maar nog net voorbij natuurlijk.

Ik vind het wel interessant dat je dat ding éénmaal vol gewoon kan uittrekken :D

Maw, ik kan die stroom gewoon gebruiken voor mijn avond en nacht sluimerverbruik, en ze niet laten leegtrekken als ik overdag mijn auto aan het volladen ben (waarvoor ik vergoed word)

Gewoon overdag de auto volladen met zonnestroom en netstroom, tegelijk batterij volladen (meer dan voldoende opwekking beschikbaar vanaf dit jaar om beide te laden, maar 1x ze vol is, hoppa, effe standby voor vanavond.)

Begrijp nog altijd niet hélemaal hoe de homewizzard batterij werkt via random stopcontact :').
Zit je dan ook niet met een limiet dat je kan geven, omdat je vasthangt aan je stopcontact voltage & amperage?

Begrijp nog altijd niet hélemaal hoe de homewizzard batterij werkt via random stopcontact :').
Zit je dan ook niet met een limiet dat je kan geven, omdat je vasthangt aan je stopcontact voltage & amperage?

Die communiceert met je p1 meter. Limiet is 800W output, maar dat is meer dan genoeg om je nachtsluimerverbruik te coveren.

Die communiceert met je p1 meter. Limiet is 800W output, maar dat is meer dan genoeg om je nachtsluimerverbruik te coveren.
M.a.w. als je bv. kookt kun je uit die batterij niet voldoende stroom halen (max. 800W) en moet je alsnog +1000W van het net halen? Of mis ik iets?

Hobbyproject zelfbouw.
De resultaten na 1 jaar.

4 Pylontech US5000 18kWh totaal (€4,4k) + Victron Easysolar 2 5kVA (€2,2k) +28 zonnepanelen in tuin (€3,6k) vertikaal zuidgericht gemonteerd tegen schutting + Serverkast om alles in te installeren en random elek materiaal (€600)

€10,8 k.
Terugverdientijd? Geen idee. Jammer dat het af is. Tijd voor nieuw project.

Bijlagen

• thuisbatterij.png
    thuisbatterij.png
    17,5 KB · Weergaven: 15
M.a.w. als je bv. kookt kun je uit die batterij niet voldoende stroom halen (max. 800W) en moet je alsnog +1000W van het net halen? Of mis ik iets?
Ja dat klopt.

Heb wel al gelezen dat als je er meerdere hebt dat je ze in Nederland kan ontgrendelen zodat het 800W per stuk is. Met de nodige disclaimers van HomeWizard dat je dan moet rekening houden dat ze op verschillende groepen zitten. Of dat in België gaat mogen is niet duidelijk.

Ik vind het wel interessant dat je dat ding éénmaal vol gewoon kan uittrekken :D

Maw, ik kan die stroom gewoon gebruiken voor mijn avond en nacht sluimerverbruik, en ze niet laten leegtrekken als ik overdag mijn auto aan het volladen ben (waarvoor ik vergoed word)

Gewoon overdag de auto volladen met zonnestroom en netstroom, tegelijk batterij volladen (meer dan voldoende opwekking beschikbaar vanaf dit jaar om beide te laden, maar 1x ze vol is, hoppa, effe standby voor vanavond.)

Ben daar ook benieuwd naar, of je een rule set kan opstellen zonder naar home assistant te grijpen.

Wil de batterij opladen en dan tot bvb 22h in standby laten gaan zodat het nachtverbruik gecoverd wordt. Zou nog mooi zijn moest die het laden van de auto detecteren en dan de output limiteren. Of alsnog laten bijspringen boven een piek van 4,5kW, 50% reserveren voor backup etc...

Wss is dat met home assitant wel alemaal mogelijk, maar moest dat zonder kunnen...

Terug
Bovenaan