Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

M.a.w. als je bv. kookt kun je uit die batterij niet voldoende stroom halen (max. 800W) en moet je alsnog +1000W van het net halen? Of mis ik iets?
Daarvoor is het ook niet gemaakt. Bij 90% van een normaal huishouden is het verbruik onder de 800W. Dusja, je gaat even uit het net gebruiken als je gaat koken, maar dit is een kortstondige piek. TV, verlichting, computer, standby verbruik, ... wordt dan allemaal door de batterij gedekt. In de zomer koken wij trouwens meestal op zonne energie om 18h30, dus dan wordt die batterij zelfs niet gebruikt.

Ben daar ook benieuwd naar, of je een rule set kan opstellen zonder naar home assistant te grijpen.

Wil de batterij opladen en dan tot bvb 22h in standby laten gaan zodat het nachtverbruik gecoverd wordt. Zou nog mooi zijn moest die het laden van de auto detecteren en dan de output limiteren. Of alsnog laten bijspringen boven een piek van 4,5kW, 50% reserveren voor backup etc...

Wss is dat met home assitant wel alemaal mogelijk, maar moest dat zonder kunnen...

Ik denk dat ik die batterij ga combineren met een programmeerbare stekker van homewizard.

bv uitschakelen als de zon weg is, en dan terug laten aangaan om 22u.

Hobbyproject zelfbouw.
De resultaten na 1 jaar.

4 Pylontech US5000 18kWh totaal (€4,4k) + Victron Easysolar 2 5kVA (€2,2k) +28 zonnepanelen in tuin (€3,6k) vertikaal zuidgericht gemonteerd tegen schutting + Serverkast om alles in te installeren en random elek materiaal (€600)

€10,8 k.
Terugverdientijd? Geen idee. Jammer dat het af is. Tijd voor nieuw project.
Je ziet mooi de beperkingen van je opstelling. Op jaarbasis ca. 2/3 uit solar (of batterij). LAatste maand amper 8%.

Ik denk dat ik die batterij ga combineren met een programmeerbare stekker van homewizard.

Dat kan, maar als ik de auto begin te laden is die in 2-3h alsnog volledig ontladen en in de winter zou ik die liefst opladen en dan in stand-by houden. Dus rulesets op basis van P1 data is the way forward denk ik.

Deze bvb heeft een off-grid outlet. Ik zou daar de CV-ketel kunnen ophangen in geval er geen elektriciteit is (gezien de afwezigheid van kernreactoren in België en deels Frankrijk in de winter van 2025-2026).

Dat kan, maar als ik de auto begin te laden is die in 2-3h alsnog volledig ontladen en in de winter zou ik die liefst opladen en dan in stand-by houden. Dus rulesets op basis van P1 data is the way forward denk ik.

Deze bvb heeft een off-grid outlet. Ik zou daar de CV-ketel kunnen ophangen in geval er geen elektriciteit is (gezien de afwezigheid van kernreactoren in België en deels Frankrijk in de winter van 2025-2026).

Als de auto aan het laden is zou ik de batterij in standby houden.

Als de auto aan het laden is zou ik de batterij in standby houden.

3kW trekken om 17h is koken, na 22h is dat auto laden bvb.
Voor de batterij is dat gewoon 3kW, die kan het verschil alleen maken op basis van rules. Ik wil geen home assistant, maar volgens mij kan je daar bijna niet meer zonder in de toekomst als je je niet blauw wil betalen.

3kW trekken om 17h is koken, na 22h is dat auto laden bvb.
Voor de batterij is dat gewoon 3kW, die kan het verschil alleen maken op basis van rules. Ik wil geen home assistant, maar volgens mij kan je daar bijna niet meer zonder in de toekomst als je je niet blauw wil betalen.

Ik laad bv niet elke nacht. Vaak staat ie overdag in overschotsolar modus bij home office.

M.a.w. als je bv. kookt kun je uit die batterij niet voldoende stroom halen (max. 800W) en moet je alsnog +1000W van het net halen? Of mis ik iets?
Das een heel negatieve manier om het te bekijken. Uiteindelijk maakt het niet echt veel uit hoe of wanneer die batterij exact zijn stroom terug opvraagt. Je slaat goedkope energie op en geeft die terug af op een moment dat je anders duurdere moet inkopen, hoeveel je daarnaast alsnog van het net moet halen maakt in die vergelijking eigenlijk op zich weinig uit.

Eigenlijk is het zelfs net de allerbeste use-case: je gaat namelijk je piekbelasting met 0,8kWh verlagen + aangezien de meesten met tweevoudig tarief zitten ben je eigenlijk het best af als je de batterij leeg trekt terwijl het piektarief nog van toepassing is 's avonds, en niet 's nacht wanneer daltarief actief is.

Disclaimer: dit is geen pro-batterij post. Het is nog altijd een slechte investering.

Ik laad bv niet elke nacht. Vaak staat ie overdag in overschotsolar modus bij home office.

Ik ook, maar van half November tot mid Maart komt de energie zogoed als volledig van het net.

Das een heel negatieve manier om het te bekijken. Uiteindelijk maakt het niet echt veel uit hoe of wanneer die batterij exact zijn stroom terug opvraagt. Je slaat goedkope energie op en geeft die terug af op een moment dat je anders duurdere moet inkopen, hoeveel je daarnaast alsnog van het net moet halen maakt in die vergelijking eigenlijk op zich weinig uit.

Eigenlijk is het zelfs net de allerbeste use-case: je gaat namelijk je piekbelasting met 0,8kWh verlagen + aangezien de meesten met tweevoudig tarief zitten ben je eigenlijk het best af als je de batterij leeg trekt terwijl het piektarief nog van toepassing is 's avonds, en niet 's nacht wanneer daltarief actief is.

Disclaimer: dit is geen pro-batterij post. Het is nog altijd een slechte investering.

Maar dan ga je ervanuit dat je die enkel oplaadt met zonnestroom. Ik zou mijn batterij voor 50% willen gebruiken (dus alles boven de 2.5kWh in de batterij mag gebruikt worden) als batterij in het net, maar de overige 50% reserveren voor stroompannes.

Al bedenk ik me nu dat dat ook geen fluit uitmaakt natuurlijk :D

Maar dan ga je ervanuit dat je die enkel oplaadt met zonnestroom. Ik zou mijn batterij voor 50% willen gebruiken (dus alles boven de 2.5kWh in de batterij mag gebruikt worden) als batterij in het net, maar de overige 50% reserveren voor stroompannes.

Klopt.
Om iets van voordeel te doen met kopen/verkopen van het net moet je al een dynamisch tarief hebben en ik ben zeer sceptisch over de rendabiliteit daarvan. Je gaat heel het zaakje zéér complex maken OF het gaat zeer veel manuele acties vragen en ik ben er niet van overtuigd dat zelfs als een dynamisch tarief een voordeel zou kunnen geven, dat het uberhaupt het sop op de kolen waard is...

Ik sluit mij wel enigszins aan bij je vorige post... de kans is zeker niet onbestaande dat er in de toekomst zaken wijzigen waardoor het wél de moeite wordt. Maar een zekerheid is dat ook alles behalve... ingrepen op energievoorziening voelt een groot deel van de bevolking namens héél hard (zie gascrisis). Zomaar het systeem veranderen waardoor mensen plots veel meer gaan moeten betalen aan elektriciteit tenzij ze zwaar investeren dat gaat er zomaar niet zonder horten of stoten doorkomen.

Wat is het nut daarvan? Wat mis ik?

Je laadt de batterij op met zonnestroom, het maakt dan toch geen verschil of je die om 18:30 leegtrekt of om 22:30? Je zal evenveel energie van het net halen en je zal evenveel zonnestroom gebruikt hebben.

Als je het om 18:30 toelaat heb je nog de kans dat je capaciteitstarief wat lager is, niet?

Je laadt de batterij op met zonnestroom, het maakt dan toch geen verschil of je die om 18:30 leegtrekt of om 22:30? Je zal evenveel energie van het net halen en je zal evenveel zonnestroom gebruikt hebben.

Als je het om 18:30 toelaat heb je nog de kans dat je capaciteitstarief wat lager is, niet?

Ik heb er ook al aan gedacht. Ik vermoed dat de bedoeling is om de laadcyclussen te limiteren en 's nachts van de batterij te gebruiken in een standaard use case.

De auto staat hier ingesteld om te laden van 9 tot 9 aan max 9A (op 3f = dus ~6 kW). De paal zelf limiteert de piek tot 5.5kW (moet een ticketje sturen naar de helpdesk van de paal beheerder om dat te laten aanpassen, april-sep laat ik dat wel op 2 kW of zo zetten). Met die relatief simpele setup zou ik zonneconsumptie moeten kunnen maximaliseren, uit het net trekken minimaliseren - ook als er zon is en de auto opgeladen krijgen.

Als je daar nog zo'n batterij tussenpropt, wordt het wel wat lastig. Je wil die batterij niet 5x per dag volladen en leegtrekken terwijl die auto gewoon oplaadt als er eens een wolkje passeert. Dan zal de batterij rap versleten zijn. Heb eigenlijk geen idee hoe verstandig je die batterij kunt instellen. Die communiceert standaard met de homewizard app, misschien is zo'n stekker zelfs niet nodig en kun je die gewoon verstandig instellen as such.

Bij het solarladen van een auto wel. Je wil bv graag 100km bijladen en schijnt de zon langer, dan is dat mooi meegenomen.
Maar als er veel zon is, is het niet bedoeling dat de batterij ook eens leeggetrokken wordt en 200km in de wagen gaat en 's nachts moet afnemen van het net. Beter is om dan 150km te solarlladen in de wagen en de batterijen op te laden.

Als je zon te kort hebt, maakt het niks uit. Als er zon over is, maakt het wel uit.

Ik ook, maar van half November tot mid Maart komt de energie zogoed als volledig van het net.

Idd, ik las niet te gebruiken bij stroompanne, spijtig wel :D.

Zijn er mensen die al werken met een dynamisch contract in combinatie met een batterij?
Heb een paar mensen laten langs komen en die spreken daar beide positief over.
Natuurlijk ben ik ook sceptisch want het zijn verkopers.

Het gaat over SolarEdge Home en Robin van Energreen.

Zijn er mensen die al werken met een dynamisch contract in combinatie met een batterij?

Ik heb Opteco daarvoor over de vloer gehad. Thuisbatterij van 12k euro met alle toeters en bellen. Heb toch maar gepast.

Zoek de tarieven van de voorbije 2 maanden eens op (en pak ook eens een steekproef van enkele herfst-, zomer- en lentedagen) en bekijk wat je had kunnen besparen tov een vast (of variabel, maar vaste prijs doorheen de dag) contract.

Ik heb het hier al eens uitgetypt. Ik ben niet overtuigd. Imo zijn de prijzen in de daluren nog steeds te hoog (tov een klassiek variabel contract) om er duurzaam winst uit te halen.

Zoek de tarieven van de voorbije 2 maanden eens op (en pak ook eens een steekproef van enkele herfst-, zomer- en lentedagen) en bekijk wat je had kunnen besparen tov een vast (of variabel, maar vaste prijs doorheen de dag) contract.

Ik heb het hier al eens uitgetypt. Ik ben niet overtuigd. Imo zijn de prijzen in de daluren nog steeds te hoog (tov een klassiek variabel contract) om er duurzaam winst uit te halen.

Ook het feit dat je nog altijd 14-16 cent per kWh aan distributietarieven betaalt helpt niet.
No such thing as free energy. Zelfs zelfverbruik zonnestroom kost je geld.

Bij dat systeem van Energreen betaal je blijkbaar nog eens 10€ per maand abonnementskosten. Dat vergat hij wel te zeggen.

Ik heb Opteco daarvoor over de vloer gehad. Thuisbatterij van 12k euro met alle toeters en bellen. Heb toch maar gepast.
Hier net een offerte getekend voor 5.5k voor een victron + pylontech setup 10kwh met alles er op en er aan. ben eens benieuwd. Ook met flexio intergratie en heel de reutemeteut.

Kon die 5k ook op de beurs zwieren voor meer winst, maar ik ben ook een fan van snufjes en technologie.

Terugverdientijd geschat op een jaar of 6. Ben wat sceptisch maar bon :p

Terug
Bovenaan