Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Hier net een offerte getekend voor 5.5k voor een victron + pylontech setup 10kwh met alles er op en er aan. ben eens benieuwd. Ook met flexio intergratie en heel de reutemeteut.

Kon die 5k ook op de beurs zwieren voor meer winst, maar ik ben ook een fan van snufjes en technologie.

Terugverdientijd geschat op een jaar of 6. Ben wat sceptisch maar bon :p
Welke inverter gaan ze precies installeren?
Een enkelfasige Easysolar 2?

6 jaar is inderdaad zeer optimistich maar 8 jaar kan wel lukken (afhankelijk van uw verbruiksprofiel)

Ze hebben op de simulatie van mijnthuisbatterij een berekening voor piekbesparing bijgezet.

Besparing met thuisbatterij: 0,0 :unsure:
Ligt wss aan het feit dat ik vorig jaar amper injectie had, dit jaar met de extra 6000kwp aan panelen zou het al een ander beeld moeten geven.

Is het mogelijk om een thuisbatterij te plaatsen bij zonnepanelen met micro-omvormers zonder dat er een grotere omvormer aanwezig is? En hoeveel zou het ongeveer kosten om 20 kWh te plaatsen?

Homewizard heeft de eerste batterijen geleverd. Gebruikersreviews incoming! :cheer:
Schoot mij vandaag ook nog eens te binnen en heb al wat proberen lezen op tweakers.
Ziet er wel interessant uit, je ziet er vaak wel dat de terugverdientijd niet echt het doel is, maar als ik het goed begrijp hebben ze in NL nog ‘salderen’ wat principe van terugdraaiend is dat pas vanaf 2027 verdwijnt en waarna ze daarna minimaal nog zeker 50% van kostprijs als injectie krijgen. Bij ons zal terugverdientijd wel wat beter zijn ifv de belachelijk lage tarieven op injectie die we nu al hebben.

Is het mogelijk om een thuisbatterij te plaatsen bij zonnepanelen met micro-omvormers zonder dat er een grotere omvormer aanwezig is? En hoeveel zou het ongeveer kosten om 20 kWh te plaatsen?

Volgens mij heb je dan wel sowieso nog een omvormer nodig voor uw thuisbatterij aangezien dat (zoals zonnepanelen) DC stroom als uitgang geeft. Maar je zou die dan naast uw thuisbatterij kunnen plaatsen hè. Daarnaast nog enkele aanpassingen in uw kast (inclusief meetklemmen) en een keuring en dan ben je er zo ongeveer denk ik. Wel even voor uzelf bepalen wat u terugverdientijd is. Wij hebben 15kwh en kan na 2 jaar nu zeggen dat ze terugverdiend zal zijn op 12 jaar. Hopen dat ze tegen dan nog enkel jaren mee gaat :p

Een batterij heeft altijd een omvormer nodig. Ofwel is dat een hybride omvormer die zowel de PV als de batterij kan verbinden (niet dezelfde spanningsniveaus) ofwel is er een aparte omvormer voor de batterij.

@aXl_ Was jij dat die zelf een Victron systeem geïnstalleerd heeft? Tevreden van nu het een tijdje staat?
Ik heb alles een bekeken en dat ziet er nog vrij eenvoudig uit kwa aansluiten. Moet enkel eens onderzoeken of de software ook alles kan wat ik wil. Bv laden en ontladen volgens dynamische tarieven etc

begrijp ik het verkeerd dat het niet mogelijk is om dit toestel te gebruiken met zonnepanelen met een stekker?

Dus als huurder zonnepanelen met stekker op het terras leggen en de thuisbatterij insteken om op te laden is niet mogelijk? Ik ben niet zo technisch onderlegt.

begrijp ik het verkeerd dat het niet mogelijk is om dit toestel te gebruiken met zonnepanelen met een stekker?

Dus als huurder zonnepanelen met stekker op het terras leggen en de thuisbatterij insteken om op te laden is niet mogelijk? Ik ben niet zo technisch onderlegt.
Technisch is dat geen probleem. Die batterij kijkt naar wat er gebeurd op de digtale meter, dus als dat nu stopcontact zonnepanelen zijn of een gewone installatie, dat weet die batterij niet.
Je mag wel maar 800W per kring gaan injecteren om veilig te zitten of het moet een aparte kring zijn als je meer wil doen.

Is wel mogelijk maar ze moeten op een aparte kring zitten.

Technisch is dat geen probleem. Die batterij kijkt naar wat er gebeurd op de digtale meter, dus als dat nu stopcontact zonnepanelen zijn of een gewone installatie, dat weet die batterij niet.
Je mag wel maar 800W per kring gaan injecteren om veilig te zitten of het moet een aparte kring zijn als je meer wil doen.

Is wel mogelijk maar ze moeten op een aparte kring zitten.
Dan maar eens beginnen na te denken hoe ik dat uitgelegd ga krijgen aan cliënten.

@aXl_ Was jij dat die zelf een Victron systeem geïnstalleerd heeft? Tevreden van nu het een tijdje staat?
Ik heb alles een bekeken en dat ziet er nog vrij eenvoudig uit kwa aansluiten. Moet enkel eens onderzoeken of de software ook alles kan wat ik wil. Bv laden en ontladen volgens dynamische tarieven etc
ik heb inderdaad zelf een Victron systeem geinstalleerd (3 x Multiplus-II 3KVA, MPPT RS 450/200, Cerbo GX en 4 x US5000 pylontech batterijen). Draait nu een dik jaar stabiel en ik heb er geen omkijken naar.
Ik plan nog dit voorjaar een string van 10 zonnepanelen op mijn (nog te bouwen :)) tuinhuis bij te plaatsen, maar voor de rest geen plannen.

Victron heeft op zijn website goede documentatie en manuals, artikels over opbouwen van een ESS systeem, en instructiefilmpjes op zijn professional portal (waar je ook als "gewone" gebruiker kan voor registreren). Als je die volgt kom je geen verassingen tegen.

VRM en de GX software van victron heeft sinds even een DESS functie waarmee ze het regelen op dynamische tarieven in principe voor u kunnen doen. Je kan ook volledig zelf sturen door instellingen en commando's via Modbus TCP/IP en een eigen sturing als je dat wil.

Laatst bewerkt:
ik heb inderdaad zelf een Victron systeem geinstalleerd (3 x Multiplus-II 3KVA, GX en 4 x US5000 pylontech batterijen). Draait nu een dik jaar stabiel en ik heb er geen omkijken naar.
Ik plan nog dit voorjaar een string van 10 zonnepanelen op mijn (nog te bouwen :)) tuinhuis bij te plaatsen, maar voor de rest geen plannen.

Victron heeft op zijn website goede documentatie en manuals, artikels over opbouwen van een ESS systeem, en instructiefilmpjes op zijn professional portal (waar je ook als "gewone" gebruiker kan voor registreren). Als je die volgt kom je geen verassingen tegen.

VRM van victron heeft sinds even een DESS functie waarmee ze het regelen op dynamische tarieven in principe voor u kunnen doen. Je kan ook volledig zelf sturen door instellingen en commando's via Modbus TCP/IP en een eigen sturing als je dat wil.
Merci! Ik zat te kijken naar een Multiplus II GX 5kW. Ondanks mijn 3 fase aansluiting, is mono fase voldoende voor mij. Zolang we maar kunnen salderen tussen de fases natuurlijk.

Heb jij toevallig zicht op jouw rendement? Kan je zien wat er binnen gekomen is en terug is buiten gegaan? Dat een beetje het enige wat me zorgen maakt. PV omvormer zet om naar AC, Victron AC naar DC en dan terug DC naar AC waardoor de verliezen misschien aan de hoge kant zijn?

Langs de andere kant heb je voor 3.5k wel 10kW batterij opslag in huis en dat begint wel al rendabel te worden.

Merci! Ik zat te kijken naar een Multiplus II GX 5kW. Ondanks mijn 3 fase aansluiting, is mono fase voldoende voor mij. Zolang we maar kunnen salderen tussen de fases natuurlijk.

Heb jij toevallig zicht op jouw rendement? Kan je zien wat er binnen gekomen is en terug is buiten gegaan? Dat een beetje het enige wat me zorgen maakt. PV omvormer zet om naar AC, Victron AC naar DC en dan terug DC naar AC waardoor de verliezen misschien aan de hoge kant zijn?

Langs de andere kant heb je voor 3.5k wel 10kW batterij opslag in huis en dat begint wel al rendabel te worden.
Dit zijn volgens vrm mijn statistieken van de laatste 12 maanden. Vanaf pakweg november ben ik mijn EV veel meer thuis dan op het werk beginnen laden.

Opties voor extra rendement zijn sowieso meer inzetten op EV-laden in de maanden met veel pv-opbrengst en ik ben aan het kijken naar Flexio voor een verdienmodel op de onbalansmarkt (waar je enkel op kan handelen via een 3rd party).
Die box is op zich weer een investering, maar de meeropbrengst vs de investering in die box + het abonnement (de batterij-installatie is er nu eenmaal al, met of zonder die box) lijkt de (verwachte) return best in orde.

Thanks, zo'n 3823kWh is in de batterij omvormer gegaan en 2652kWh is er uit gekomen. Dat zo'n 69,4% RTE. Vrij normaal denk ik voor een AC systeem, maar volgens de spec sheet had ik het eerder rond de 75-80% verwacht.
Onder de 200W belasting zakt de efficiëntie wel serieus. Jij hebt 3 omvormers, hoe werkt dat tijdens de nacht bijvoorbeeld? Want als er 1 200W levert is dat efficiënt dan ze alle 3 66W leveren. Schakelt die slim tussen de tussen omvormers of worden ze alle 3 evenveel belast?

Thanks, zo'n 3823kWh is in de batterij omvormer gegaan en 2652kWh is er uit gekomen. Dat zo'n 69,4% RTE. Vrij normaal denk ik voor een AC systeem, maar volgens de spec sheet had ik het eerder rond de 75-80% verwacht.
Onder de 200W belasting zakt de efficiëntie wel serieus. Jij hebt 3 omvormers, hoe werkt dat tijdens de nacht bijvoorbeeld? Want als er 1 200W levert is dat efficiënt dan ze alle 3 66W leveren. Schakelt die slim tussen de tussen omvormers of worden ze alle 3 evenveel belast?
Je kan kiezen tussen 2 modi: "phase compensation" en "sum of all phases", afhankelijk van in welk land je woont en hoe de afrekening gebeurt.

Met phase compensation gaat die proberen iedere fase op 0 te regelen en kunnen ze dus verschillend belast worden. Met als nadeel dat als op één fase meer dan 3kW verbruikt wordt, die andere 2 omvormers niet zouden bijspringen om de som van de belasting op alle fases op 0 te krijgen.

Sum of all phases (logischer voor BE) pakt gewoon het totale verbruik op alle 3 fases en verdeelt die gelijk over de 3 omvormers.

Maar 1 omvormer alles laten doen wanneer de belasting laag is en die andere 2 in slaap laten is geen mogelijkheid?

Wel goed dat je sowieso al die 2 mogelijkheden hebt. Je weet nooit wat er nog in toekomst gebeurd…

Ik injecteer nu zo’n 5000-6000kWh per jaar, dus op die 10% extra efficiency zal het ook niet komen. Maar zou wel mooi meegenomen zijn.

Ik ga het systeem nog verder in detail bekijken want het lijkt me toch wel een van de betere waar je zelf controle hebt over wat er gebeurd.

Terug
Bovenaan