Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Toch een paar dingen die je met gezond verstand kan weten he. Ik veronderstel dat Pardal ook zijn clienten gaat helpen daarmee en niet gewoon een set aan hun deur afschaft.

Leg 1 zekering af en test de stopcontacten met een haardrogen ofzo. Dan weet je snel als je 2 aparte kringen gevonden hebt.
Dimensioneren moet je niet veel van kennen. Dat zijn 2 zonnepaneeltjes met een omvormer van 800W. Veel meer moet je daar niet van kennen. En hou het bij 1 of 2 setjes.
P1 meter connecteren in kinderspel en enkel nodig voor die thuisbatterij. In een appartement gaat het moeilijk zoals eerder aangegeven. Ik hoop dat je als huurder ook een Mijn Fluvius account hebt? Lijkt me anders lastig om uw eigen verbruik enzo te controleren.
Sure, gezond verstand voor sommige mensen. Ik ken echter een aantal mensen waar dat niet zo logisch voor is; inclusief mensen met hoger diploma. Veel mensen hebben gewoon 0.0 kennis daarvan. Mensen die hun zekeringskast wel weten staan maar schrik hebben om een zekering op of af te zetten bv...
Dimensioneren & positioneren ging mij vooral over kostprijs. Als het gaat over mensen met een beperkt inkomen waar de terugverdiening belangrijk is, is dit eigenlijk wel het belangrijkste.

En ik ging vooral af op deze post:
begrijp ik het verkeerd dat het niet mogelijk is om dit toestel te gebruiken met zonnepanelen met een stekker?

Dus als huurder zonnepanelen met stekker op het terras leggen en de thuisbatterij insteken om op te laden is niet mogelijk? Ik ben niet zo technisch onderlegt.
Daar is niks mis mee om niet technisch onderlegd te zijn; maar als ik dat lees, dan is die technische kennis toch ondermaats om als raadgever op te treden.

Daar is niks mis mee om niet technisch onderlegd te zijn; maar als ik dat lees, dan is die technische kennis toch ondermaats om als raadgever op te treden.
gelukkig moet ik enkel met ideeën afkomen de verdere uitwerking mag ik gelukkig overlaten aan ander mensen.

Ook het feit dat je nog altijd 14-16 cent per kWh aan distributietarieven betaalt helpt niet.
No such thing as free energy. Zelfs zelfverbruik zonnestroom kost je geld.
Hoezo?
Hier net een offerte getekend voor 5.5k voor een victron + pylontech setup 10kwh met alles er op en er aan. ben eens benieuwd. Ook met flexio intergratie en heel de reutemeteut.

Kon die 5k ook op de beurs zwieren voor meer winst, maar ik ben ook een fan van snufjes en technologie.

Terugverdientijd geschat op een jaar of 6. Ben wat sceptisch maar bon :p
Ik ben heel blij dat je er duidelijk zelf bij zet dat de aanschaf vooral toch kadert in het feit dat je nogal gadget fan bent, en daar is niks mis mee. Ik ben ook blij dat zelf niet echt veel waarde hecht aan 6 jaar terugverdientijd voor die 5.5k zodat andere mensen ook niet getriggered worden van "well, misschien is dit toch ook iets voor mij!?!"... want dat is het dus niet.

Ik heb het hier al gezegd: die mannen moesten ze gewoon in den bak steken. Ze zijn ongeveer even eerlijk als die gasten die deur tot deur met energiecontracten leuren en die u plots een contract aansmeren zonder dat ge iets getekend hebt. 5.5k op 6 jaar, 2x en we komen misschien in de buurt...

Zoals @cege hierboven ook nog eens geschetst heeft... 22€c/kWh is gewoon niet voldoende en de delta afname/injectie wijkt al jaren nauwelijks af van ~25€c/kWh. Zolang dat verschil niet aanzienlijk groter wordt en/of thuisbatterijen veel goedkoper worden is het gewoon niet de moeite (tenzij je dus een gadget fan bent). En al die goedkoop aankopen/duur verkopen bullshit is allemaal gerommel in de marge zeker als je weet dat je daar ook nog eens voor minstens €120/jaar aan abonnementsgeld moet insteken (niet specifiek bij u maar bij anderen hier)... je marge is al flinterdun en je gaat ze dan ook nog eens weggeven aan een stel oplichters die u nadat ze u eerst iets onrendabel verkopen u ook nog eens gaan vastketenen aan een subscription service.

De site bestaat, gebruik hem: https://mijn-thuisbatterij.be/
En als je die correct instelt ga je zien dat er quasi in geen enkel geval een case te maken is voor een thuisbatterij.

Laatst bewerkt:
Geen injectievergoeding, + sowieso een kleine kost in de afschrijving van je zonnepanelen.
Injectievergoeding mag je niet echt (als verlies) rekenen imo maar goed ja, tis hoe je het bekijkt. Het is wel een factor in de delta tussen afname/injectie. Het klopt alleszins wel dat het verbruik van je eigen zonnestroom niet "gratis" is en er is inderdaad de afschrijving van de investering zelf.

Hoezo?

Ik ben heel blij dat je er duidelijk zelf bij zet dat de aanschaf vooral toch kadert in het feit dat je nogal gadget fan bent, en daar is niks mis mee. Ik ben ook blij dat zelf niet echt veel waarde hecht aan 6 jaar terugverdientijd voor die 5.5k zodat andere mensen ook niet getriggered worden van "well, misschien is dit toch ook iets voor mij!?!"... want dat is het dus niet.

Ik heb het hier al gezegd: die mannen moesten ze gewoon in den bak steken. Ze zijn ongeveer even eerlijk als die gasten die deur tot deur met energiecontracten leuren en die u plots een contract aansmeren zonder dat ge iets getekend hebt. 5.5k op 6 jaar, 2x en we komen misschien in de buurt...

Zoals @cege hierboven ook nog eens geschetst heeft... 22€c/kWh is gewoon niet voldoende en de delta afname/injectie wijkt al jaren nauwelijks af van ~25€c/kWh. Zolang dat verschil niet aanzienlijk groter wordt en/of thuisbatterijen veel goedkoper worden is het gewoon niet de moeite (tenzij je dus een gadget fan bent). En al die goedkoop aankopen/duur verkopen bullshit is allemaal gerommel in de marge zeker als je weet dat je daar ook nog eens voor minstens €120/jaar aan abonnementsgeld moet insteken (niet specifiek bij u maar bij anderen hier)... je marge is al flinterdun en je gaat ze dan ook nog eens weggeven aan een stel oplichters die u nadat ze u eerst iets onrendabel verkopen u ook nog eens gaan vastketenen aan een subscription service.

En als je die correct instelt ga je zien dat er quasi in geen enkel geval een case te maken is voor een thuisbatterij.
Eén kleine nuance over dat actief handelen met de batterij.

Er is een wezenlijk verschil tussen anticiperen op day ahead (uur)prijzen en onbalansmarkt. Met verschuiven van energie op basis van day-ahead-prijzen ga je nauwelijks winst realiseren.

Handelen op de onbalansmarkt is iets totaal anders en kan je ook enkel maar via een 3rde partij (BRP). Ik heb informatie bij Flexio opgevraagd over de details ervan. Het komt er op neer dat zij meedingen op de FCR markt. Dat komt erop neer dat Elia een BRP (degene die de veiling voor dat blok gewonnen heeft) betaalt om een zekere hoeveelheid vermogen standby te houden en onmiddellijk in te zetten op vraag. Er wordt daar een vergoeding betaalt op ter beschikking houden van vermogen en mogelijks (de reserve wordt niet steeds geactiveerd) op het effectief leveren.
Betreft de potentiële opbrengst moet ik Lifepowr op dit moment uiteraard op z'n woord geloven (ik heb het systeem nog niet aangeschaft) maar zou dat neerkomen op +/- 60€/kwh/j.
In mijn geval zou dat ongeveer 750 à 800€ meeropbrengst per jaar zijn. (aangenomen dat 80% van mijn kwh-capaciteit kan ingezet worden en dat voor 80% van de keren). Op een eenmalige 400€ + 10€/m investering is die IRR niet verkeerd.

Ik bereken de IRR op de investering in de Flexio-box zelf omdat mijn batterijsysteem er nu eenmaal reeds staat, met of zonder de box.
Neem je die mee in de totale rendementanalyse van een volledig systeem dan (ik heb het uitgerekend voor mijn eigen systeem) verdubbelt de IRR ongeveer van 2% naar 4% over een levensduur van 15j.
Het extra rendement voegt relatief minder toe naarmate energieprijzen stijgen (tenzij onbalanstarieven mee zouden stijgen, wat niet ondenkbaar is maar "prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst").

Laatst bewerkt:
Heb na het zien van de video en de huidige marktprijzen nog eens zitten hoofdrekenen.

Met batterij:
- 1kwh in de batterij
- 0.7kwh uit de batterij (70% RTE)
- 0.3kwh uit het net
9 cent per afgenomen kwh
Hoe kom je aan die 0.3kWh uit het net? Het is toch 0.3kWh extra injectieverlies per kWh geladen in de batterij?

En ik weet niet waar je 8 cent injectie krijgt als de zon gaat schijnen. Voorlopig krijg ik dat ook met Flow, maar de afname prijs staat wel op 16cent/kWh zonder korting. Mijn overige kosten waren vorig jaar iets van een 15cent/kWh, maar met de gestegen netkosten moet ik het eens opnieuw bekijken.
Een delta van 22cent/kWh lijkt me wel zeer gunstig. Vorig jaar zat ik bij Ecopower aan een delta van 20cent/kWh en dat was een zeer gunstig contract. Ik denk dat de meesten op 25-30cent/kWh gaan uitkomen.

Ik heb wat realtime simulaties lopen sinds 2 juli (90% DOD, 80% RTE) met verschillende batterijen en met 10kWh zou ik nu 741kWh bespaard hebben. Dat zal de komende maanden nog redelijk wat oplopen tot een 1400-1500kWh naar verwachting. Dat zou me dus een 350euro tot max 400euro per jaar uitsparen. Dus die installatie mag niet meer dan 3500euro kosten om het rendabel krijgen.

Een HomeWizard batterij zit ook in mijn simulatie en die zou me tot nu toe 374kWh bespaard hebben. Ik verwacht zo'n 700-800kWh op jaarbasis te besparen daarmee. Zo'n 175 tot 200euro/jaar dus. Terugverdientijd is dan 7 jaar voor zo'n batterij.
Met 2 HW batterijen ga ik al over de 10 jaar.

Ik blijf het goed opvolgen, want volgens mij zal het binnenkort wel eens interessant kunnen worden als de prijzen van de batterijen nog wat dalen en de elektriciteitsprijs stijgt.

Injectievergoeding mag je niet echt (als verlies) rekenen imo maar goed ja, tis hoe je het bekijkt. Het is wel een factor in de delta tussen afname/injectie. Het klopt alleszins wel dat het verbruik van je eigen zonnestroom niet "gratis" is en er is inderdaad de afschrijving van de investering zelf.

Als het geld kost is het niet gratis hé :D
De dag dat we moeten betalen om te injecteren, vanaf dan wil ik mijn mening herzien.

Plugin zonnepanelen zijn zeer duur voor het weinige vermogen dat ze opbrengen.
Ik zou er ver van weg blijven.
Bedoel je dan bij laten plaatsen? Of dat de meeste samengestelde kits die verkocht worden veel te duur zijn?

Als DIY lijkt mij dat net wel interessant als je nog geen panelen hebt en het zelf op een plat dak kan plaatsen. Twee zonnepanelen van 440Wp heb je al voor 130EUR en zo'n 800W omvormer voor op stekker aan te sluiten kan je al vinden voor nog geen 200EUR. Dan nog solar kabel, montagemateriaal, plus verzendkosten. En nog wat betonblokken etc van bij de bouwhandel.

Laatst bewerkt:
Mss stomme vraag "ben blijkbaar mn basis hiervan vergeten"🫤 geeft zo een plug in batterij geen kortsluiting als er spanning v h gewone net op staat?
Ga eens kijken wat er allemaal op de kring van mn zeeaquarium zit , kan zo een thuisbatterij van homewizard wel interresant worden.
Zonder bijkomende verwarming winter-voor en najaar (300 w) zit ik met stromingspomen en techniek al snel aan 250-300 watt

Hoezo?

De grootste winst zit hem in de onbalans markt . Aan een domme batterij heb je inderdaad niets. Met flexio alleen al zit je aan 30-40 euro per maand winst door netbalancering ( source : collega die het nu 2j heeft )

Die tool houd geen rekening met dynamische energie contracten en goedkoop/ gratis je batterij opladen en ontladen als de stroom duur staat. Daar zijn echter geen berekeningen voor. Die collega zijn energie factuur is wel negatief. Heeft een 10kw batterij en 3 kwp aan panelen met een vrij laag verbruik.

Dus ik denk wel dat je die slimme sturing enorm onderschat.

Voor mij is enkel de HomeWizard batterij een optie. Prijs per kwh is goed, max capacity en cycles/y zijn ideaal om batterij max te gebruiken. Alles staat en valt met de RTE bij laag verbruik (vb 300-400W in de avond en 100-200W s nachts) en de configureerbaarheid van die homeWizard.

Als ik die deftig kan configureren om vb enkel 21 tot 9 te ontladen en dan de auto enkel laadt 9h tot 17h (we produceren meer dan genoeg om de auto altijd vol te krijgen met de zon), dan gebruik ik maximaal zon en kan ik deftig laad/ontlaadt cycles hebben van 0 naar 100 en 0 %. Of dat je die kunt configureren dat hij eerst vol moet voor hij terug begint te ontladen.

Jullie comments (@MorGo7h @Reverz @Tomski) waren uiteraard vallabel dat mijn redenering flawed was. Dat gebeurt als je op post-its op wc begint te 'back of the enveloppen'. Heb nu deftig in een excelleke gedaan. Max 15 y of 6000 cycles, whatever is first. Efficientie in rekening gebracht aan de injectie kant (niet de afname kant - what was I thinking...), dus een extra opportuniteitskost voor extra injectie die je verliest te wijten aan roundtrip verlies. Maar goed, binnen paar jaar is injectie nog 0 waard, dus dan verdwijnt die parameter uit de vergelijking anyway :laugh:

Ik heb voor mezelf een threshold op 4% staan voor spielerei in en rond het huis. Dus lijkt wel realistisch dat ik die batterij toch in huis zal halen.

Laatst bewerkt:
Mss stomme vraag "ben blijkbaar mn basis hiervan vergeten"🫤 geeft zo een plug in batterij geen kortsluiting als er spanning v h gewone net op staat?
Ga eens kijken wat er allemaal op de kring van mn zeeaquarium zit , kan zo een thuisbatterij van homewizard wel interresant worden.
Zonder bijkomende verwarming winter-voor en najaar (300 w) zit ik met stromingspomen en techniek al snel aan 250-300 watt
Er zit heel wat meer hardware in die doos:
Een LFP batterij, een bidirectionele AC-DC omvormer, een BMS en wat communicatie apparatuur zodat het kan communiceren met de P1 meter zodat het weet wanneer te laden/ontladen.

In jouw geval met nachtelijk verbruik (je aquarium) is een batterij zeker aan te raden als je al zonnepanelen hebt!
De batterij hoeft niet noodzakelijk om dezelfde kring te zitten als je maar 800 Watt/h aan vermogen nodig hebt om je aquarium 's nachts te voeden.
Ik heb thuis ook een bak met warm water(jacuzzi) en dat ding warmt zeker 9 maanden per jaar op puur met zonne-energie die uit mijn batterijen komt.

Voor de kenners. De 2.7kwh capaciteit voor de homewizard batterij. Is dat de capaciteit dat je eruit kunt halen of de stockage. i.e., moet die 2.7 nog vermenigvuldigd worden met de efficientie om je effectieve capaciteit te hebben ?

Voor de kenners. De 2.7kwh capaciteit voor de homewizard batterij. Is dat de capaciteit dat je eruit kunt halen of de stockage. i.e., moet die 2.7 nog vermenigvuldigd worden met de efficientie om je effectieve capaciteit te hebben ?
Je hebt sowieso conversieverliezen tijdens zowel het laden als ontladen.
Die verliezen variëren ook afhankelijk van het vermogen waarmee je aan het laden en ontladen bent. Bij zeer lage en zeer hoge laad/ontlading heb je het meeste verlies.

2,68 kWh bruto capaciteit waarvan er 2,47 kWh echt bruikbaar is. (je wil zoals bij je EV niet rijden tot 0% charge en opladen tot 100%)
Mijn gok is dat je door de verliezen zo'n 2,75kWh nodig hebt om de batterij op te laden en daar zo'n 2,3 kWh terug uit kan halen.
Het verlies aan elektrische energie zal omgezet worden in warmte.

Voor zo ver ik weet heeft HW daaromtrent nog een exacte data geleverd maar dat zal uiteindelijk wel getest worden door een hobbyist youtuber met een testbank.
Ook de degradatie over tijd/cyclussen van de batterij zou mee kunnen nemen in je berekening maar dat is niet simpel.

Heb je al een P1 meter? Kijk dan ook eens naar je verbruik over de nacht heen en zie hoeveel kWh je er dan door jaagt. Als je iedere nacht je sluimerverbruik door die batterij kan laten coveren dan is het misschien wel een goede investering.

Laatst bewerkt:
Er is 8% buffer ingebouwd om de levensduur te verlengen. Dus 2,484kWh is bruikbaar.
RTE is ook aan getest door een Tweaker. Er is ongeveer 15% verlies met opladen en 15% verlies met ontladen in een normaal huishouden. Dus als de batterij vol is en je trekt ze leeg, kun je ongeveer 2,1114kWh leveren aan uw woning.

Dit is niet persee slecht voor HW ofzo. Bijna alle DC AC omvormers gaat zo'n efficiëntie hebben wij lage stromen. Een batterij levert meestal lage vermogens voor 90% van de tijd.

Plugin zonnepanelen zijn zeer duur voor het weinige vermogen dat ze opbrengen.
Ik zou er ver van weg blijven.
Mensen blijven dat zeggen maar voor minder dan 300 euro heb je 2x550 watt incl micro omvormer in je stopcontact zitten. Sneller terug verdiend dan een installatie via installateur.

Waarom zou je voor die homewiz gaan ? 1300 euro voor 2.5 kw is toch heel duur ? Bij pylontech heb je het dubbele aan opslag voor dezelfde prijs en is het geen rommel die gelimiteerd is aan 800w.

Heb die piste ook bekijken en dan was ik nog 1000 euro meer kwijt aan een inferieur systeem dat niet kan net balanceren?

Waarom zou je voor die homewiz gaan ? 1300 euro voor 2.5 kw is toch heel duur ? Bij pylontech heb je het dubbele aan opslag voor dezelfde prijs en is het geen rommel die gelimiteerd is aan 800w.

Heb die piste ook bekijken en dan was ik nog 1000 euro meer kwijt aan een inferieur systeem dat niet kan net balanceren?
  • Geen electricien nodig
  • Geen keuring nodig
  • Amper kennis nodig om dat te installeren, als je een app kan installeren ga je ook wel in slagen dat ding aan de praat te krijgen.
  • Product is niet gericht aan mensen die geld willen verdienen met het net te balanceren
  • Bruikbaar in combinatie met alle solar inverters al zijn ze 30 jaar oud.

Dan heb je enkel een batterij, maar geen inverter. En daarvoor heb je al installateur die ook zijn markup gaat rekenen op de onderdelen. Internet prijzen zijn niet wat je betaald aan een installateur.
Tenzij je zelf gaat installeren, maar niet iedereen kan dat. Een HomeWizard batterij kan wel iedereen installeren. Het zijn trouwens ook de eerste kWh's die het snelst terug verdiend zijn, dus zo'n klein batterij'tje is zeker rendabel.

Terug
Bovenaan