Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Bij de homewizard batterij hoort de P1 meter.
Met of zonder maandelijks abbonement??

Al is het maar 5 euro maar als het verplicht is met abbonement dan haak ik al af

Deze week toevallig een mail v mn zonnepaneleninstallateur voor offerte thuisbatterij.
Heb ze al 2,5 jaar en niets meer van gehoord.

Voelen ze het heet worden met de komst v d plugin batterijen?? Vond het raar nu zo ineens

Dan heb je enkel een batterij, maar geen inverter. En daarvoor heb je al installateur die ook zijn markup gaat rekenen op de onderdelen. Internet prijzen zijn niet wat je betaald aan een installateur.
Tenzij je zelf gaat installeren, maar niet iedereen kan dat. Een HomeWizard batterij kan wel iedereen installeren. Het zijn trouwens ook de eerste kWh's die het snelst terug verdiend zijn, dus zo'n klein batterij'tje is zeker rendabel.
Dan lijkt het mij nog altijd het slimst om een installateur te laten komen om 1 module te zetten en zelf uit te breiden met extra batterijen . Is ook maar 2 kabeltjes aansluiten en done. Heb hier zelf nu wel ook te laat aan gedacht. Heb er meteen 2 laten te plaatsen, maar kon dus makkelijk eentje gepakt hebben en nog een 300 euro bespaard hebben en zelf tot 20kw gaan.

en dan heb je nog zaken zoals een ups functie en een hele hoop andere extra’s die gewoon niet lukken met zo een plug-in batterij.

Laatst bewerkt:
Je hebt sowieso conversieverliezen tijdens zowel het laden als ontladen.
Die verliezen variëren ook afhankelijk van het vermogen waarmee je aan het laden en ontladen bent. Bij zeer lage en zeer hoge laad/ontlading heb je het meeste verlies.

2,68 kWh bruto capaciteit waarvan er 2,47 kWh echt bruikbaar is. (je wil zoals bij je EV niet rijden tot 0% charge en opladen tot 100%)
Mijn gok is dat je door de verliezen zo'n 2,75kWh nodig hebt om de batterij op te laden en daar zo'n 2,3 kWh terug uit kan halen.
Het verlies aan elektrische energie zal omgezet worden in warmte.

Voor zo ver ik weet heeft HW daaromtrent nog een exacte data geleverd maar dat zal uiteindelijk wel getest worden door een hobbyist youtuber met een testbank.
Ook de degradatie over tijd/cyclussen van de batterij zou mee kunnen nemen in je berekening maar dat is niet simpel.

Heb je al een P1 meter? Kijk dan ook eens naar je verbruik over de nacht heen en zie hoeveel kWh je er dan door jaagt. Als je iedere nacht je sluimerverbruik door die batterij kan laten coveren dan is het misschien wel een goede investering.

In de zomer is baseline sluimer rond de 100W, in de winter 150-200W. Geen idee van waar het verschil komt. Denk dat de gasketel wat meer aan en af schiet en dat ook wat consumeert ?

Dus dat zou al gemakkelijk 1-1.5kW consumeren overnacht.

Maar er draait altijd wel een vaatwas of wasmachine/droogmachine overnacht omdat er iets dringend proper moet zijn van die kinders. Er is 's avonds altijd wel een tv die aanstaat, s morgens een microgolf of oven die aanstaat, lichten, ...

Dus die 2.7 kWh is eigenlijk ideaal gedimensioneerd. Mogelijk dat er zelfs 2 cyclussen per dag inzitten als die smorgens vollaadt en ik smiddags de oven aanknal om te koken

In de zomer is baseline sluimer rond de 100W, in de winter 150-200W. Geen idee van waar het verschil komt. Denk dat de gasketel wat meer aan en af schiet en dat ook wat consumeert ?
Circulatiepompen van CV enzo, afhankelijk van configuratie en hoe oud ze zijn kunnen die best wel wat verbruiken.

Ik heb hier eens een energiemeter tussen gestoken en de circulatiepompen van de vloerverwarming verbruiken in de wintermaanden vlot elke dag 1kWh. Zijn wel al oudere modellen (14 jaar oud), modernere zijn zuiniger.

Ik heb het hier al gezegd: die mannen moesten ze gewoon in den bak steken. Ze zijn ongeveer even eerlijk als die gasten die deur tot deur met energiecontracten leuren en die u plots een contract aansmeren zonder dat ge iets getekend hebt. 5.5k op 6 jaar, 2x en we komen misschien in de buurt...

Zoals @cege hierboven ook nog eens geschetst heeft... 22€c/kWh is gewoon niet voldoende en de delta afname/injectie wijkt al jaren nauwelijks af van ~25€c/kWh. Zolang dat verschil niet aanzienlijk groter wordt en/of thuisbatterijen veel goedkoper worden is het gewoon niet de moeite (tenzij je dus een gadget fan bent). En al die goedkoop aankopen/duur verkopen bullshit is allemaal gerommel in de marge zeker als je weet dat je daar ook nog eens voor minstens €120/jaar aan abonnementsgeld moet insteken (niet specifiek bij u maar bij anderen hier)... je marge is al flinterdun en je gaat ze dan ook nog eens weggeven aan een stel oplichters die u nadat ze u eerst iets onrendabel verkopen u ook nog eens gaan vastketenen aan een subscription service.
Een tijd geleden stond er effectief een verkoper van batterijen aan de deur van mijn ouders. Hij wou een installatie van €10k verkopen en rekende met een delta van 0,4€/kWh... Echt schandalig.
In 2020 hebben mijn ouders bijna een offerte getekend van €20k voor 10kWp zonnepanelen, ook door van die sluwe verkopers. Die hebben denk ik een database met adressen van oudere mensen.

Heb je al een P1 meter? Kijk dan ook eens naar je verbruik over de nacht heen en zie hoeveel kWh je er dan door jaagt. Als je iedere nacht je sluimerverbruik door die batterij kan laten coveren dan is het misschien wel een goede investering.
Eigenlijk is het idee van "sluimerverbruik dekken" compleet fout. Dat baseline verbruik is net geen probleem, liefst van al verbruik je op elke minuut van elke dag exact evenveel elektriciteit. Een thuisbatterij komt het best van al tot zijn recht op het moment dat je stroomvraag hoog is om mee te helpen de pieken in je verbruik af te vlakken. Voor de meeste mensen dus ergens tussen 17 & 19u.

Daarbij komt nog dat je je batterij beter net níet 's nachts ontlaad want de elektriciteit die je 's nachts afneemt is goedkoper dan die overdag, hoewel je aan het verschil geen schatten gaat verdienen ofc. Een dubbele reden om je batterij te laten ontladen tijdens piekuren (in de vooravond/avond) en zeker niet speciaal 's nachts.

Imo:
* Overdag: laden
* 's avonds: ontladen
* vanaf 22u (voor sommigen 21u): auto in het stopcontact (op netstroom dus)
Dan lijkt het mij nog altijd het slimst om een installateur te laten komen om 1 module te zetten en zelf uit te breiden met extra batterijen . Is ook maar 2 kabeltjes aansluiten en done. Heb hier zelf nu wel ook te laat aan gedacht. Heb er meteen 2 laten te plaatsen, maar kon dus makkelijk eentje gepakt hebben en nog een 300 euro bespaard hebben en zelf tot 20kw gaan.

en dan heb je nog zaken zoals een ups functie en een hele hoop andere extra’s die gewoon niet lukken met zo een plug-in batterij.
20kW is véél te veel. Zelfs 10kW is al veel te veel. Elke kWh opslag die je toevoegt is minder rendabel dan de vorige. In de meeste gevallen is 3-max4 kWh gewoon ruim voldoende, alles daarboven kost alleen maar geld en geeft het grootste deel van het jaar 0 meerwaarde: in de zomer krijg je 10kWh, of zelfs 5-6kWh, niet leeg en in de winter krijg je ze niet vol.

Ik denk dat je het grootste deel van het doelpubliek niet snapt...
"Gewoon 2 kabeltjes" klopt al niet voor bepaalde setups (dunno of het meerderheid is, de extra dingen waar ik weet van heb lijken mij logisch voor elk systeem) en is ook niet "gewoon". Je moet wel weten hoe en het durven doen. Ik ken ook niet elk batterij-systeem, maar toen ik het ook eens bekeken heb voor een pylontech+victron setup was het buiten + en - ook nog aarding en link (die ook nog eens op de juiste manier aangesloten moest worden) voor BMS. Ook waar je + & - voor de batterij aansluit was een best practice voor (+ op de ene uiterste batterij, - op de andere; dacht voor betere balancing & levensduur). Als je naar meer dan 2 batterijen gaat, zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden. Het feit dat Victron een 70blz tellende "Wiring Unlimited" guide heeft, moet toch al een indicatie zijn dat het niet "gewoon" is ;)
En dan ga ik er al van uit dat men de basis weet en dat het parallel moet aangesloten worden...
En dan moest je de omvormer/BMS ook reconfiggen.

Plug-in batterij is gewoon inpluggen & registreren in de app (en voor homewizard ook de p1 meter). Dat is veel laagdrempeliger. De meeste mensen die dat zouden overwegen, hebben geen technische kennis en willen niet teveel opzoeken of de kans hebben om iets fout te doen.

Eigenlijk is het idee van "sluimerverbruik dekken" compleet fout. Dat baseline verbruik is net geen probleem, liefst van al verbruik je op elke minuut van elke dag exact evenveel elektriciteit. Een thuisbatterij komt het best van al tot zijn recht op het moment dat je stroomvraag hoog is om mee te helpen de pieken in je verbruik af te vlakken. Voor de meeste mensen dus ergens tussen 17 & 19u.

Daarbij komt nog dat je je batterij beter net níet 's nachts ontlaad want de elektriciteit die je 's nachts afneemt is goedkoper dan die overdag, hoewel je aan het verschil geen schatten gaat verdienen ofc. Een dubbele reden om je batterij te laten ontladen tijdens piekuren (in de vooravond/avond) en zeker niet speciaal 's nachts.

Imo:
* Overdag: laden
* 's avonds: ontladen
* vanaf 22u (voor sommigen 21u): auto in het stopcontact (op netstroom dus)

20kW is véél te veel. Zelfs 10kW is al veel te veel. Elke kWh opslag die je toevoegt is minder rendabel dan de vorige. In de meeste gevallen is 3-max4 kWh gewoon ruim voldoende, alles daarboven kost alleen maar geld en geeft het grootste deel van het jaar 0 meerwaarde: in de zomer krijg je 10kWh, of zelfs 5-6kWh, niet leeg en in de winter krijg je ze niet vol.
Das juist als geen zonnepanelen hebt en puur op dynaymische tarieven zou werken. Maar voor wie zonnepanelen heeft, zal overdag het verbruik als gedekt zijn daarvoor. En dan zet je 's avonds en 's nachts de batterij in om het overige verbruik af te dekken.

Vanaf maart tot oktober haal ik 70-80% van de energie uit de PV. Enige verbruik dat nog overschiet is onze baseload 's nachts (server, netwerk, balansventilatie, frigo, diepvriezer) en 's avonds wat TV kijken of PC gamen. Soms eens een vaatwasser of wasmachine als het dringend is.
De auto laad ik vooral overdag als de zon schijnt. Ik rij bijna 100% op de zon van maart tot oktober.

En vervolgens verdubbelt uw potentiële kortsluitstroom, voldoet het onderbrekingsvermogen van de gebruikte zekeringen misschien niet meer, etc.
Moduletje bij plaatsen lijkt simpel, maar je moet wel met een beetje technische kennis evalueren waarmee je bezig bent.

Zolang je er in slaagt die kwh te gebruiken is elke kwh die je toevoegt net rendabeler, want de vaste kost van de inverter, beveiliging en bekabeling blijft, en elke extra kwh doet de totale prijs/kwh van het systeem dalen.

Ik kijk naar mijn eigen situatie: ik heb weinig mogelijkheid tot thuiswerk en kom doorgaans 's avonds met mijn EV thuis. Ik heb meer dan genoeg gereden kilometers om ongeveer 100% van mijn batterijcapaciteit die overdag is volgeladen te gebruiken in mijn EV. Dat zijn (bijna dagelijks) full cycles vanaf half maart tot halfweg oktober.

Laatst bewerkt:
Das juist als geen zonnepanelen hebt en puur op dynaymische tarieven zou werken. Maar voor wie zonnepanelen heeft, zal overdag het verbruik als gedekt zijn daarvoor. En dan zet je 's avonds en 's nachts de batterij in om het overige verbruik af te dekken.
Het gaat er wss om dat de energie in de ochtend stukken duurder is dan in de nacht en dat je vaak dan wel wat verbruik hebt (alhoewel me dat nu ook niet zoveel lijkt te zijn, tenzij je 's ochtends een ei bakt, de oven aansteekt of héél veel koffie/thee maakt.

Vanaf maart tot oktober haal ik 70-80% van de energie uit de PV. Enige verbruik dat nog overschiet is onze baseload 's nachts (server, netwerk, balansventilatie, frigo, diepvriezer) en 's avonds wat TV kijken of PC gamen. Soms eens een vaatwasser of wasmachine als het dringend is.
De auto laad ik vooral overdag als de zon schijnt. Ik rij bijna 100% op de zon van maart tot oktober.
Heeft toch niks met dynamische tarieven maar zuiver met dag/nacht te maken?
Ge moet eigenlijk een plat dak hebben waar ge doet wat ge wilt OF ge moet chance hebben dat u dak mooi Oost/West ligt om een hele dag opbrengst te hebben. Bij ons ligt het dak ZO/NW dus ons panelen stoppen gewoon met geven 4u.
In de zomer zal je inderdaad meer nacht verbruik afdekken, in de winter zal je misschien net je avondverbruik kunnen dekken en in december/januari waarschijnlijk zelfs vaak dat niet.
Zolang je er in slaagt die kwh te gebruiken is elke kwh die je toevoegt net rendabeler, want de vaste kost van de inverter, beveiliging en bekabeling blijft, en elke extra kwh doet de totale prijs/kwh van het systeem dalen.

Ik kijk naar mijn eigen situatie: ik heb weinig mogelijkheid tot thuiswerk en kom doorgaans 's avonds met mijn EV thuis. Ik heb meer dan genoeg gereden kilometers om ongeveer 100% van mijn batterijcapaciteit die overdag is volgeladen te gebruiken in mijn EV. Dat zijn (bijna dagelijks) full cycles vanaf half maart tot halfweg oktober.
En met die eerste zin heb je alles eigenlijk gezegd. Je hebt 100% gelijk dat de investeringskost per kWh in principe moet zakken en als je de volle capaciteit steeds benut dan is je batterij inderdaad rendabeler. Maar de realiteit voor de meeste huishoudens is gewoon anders.
Blijkbaar geeft mijnthuisbatterij momenteel een server error dus ik kan het niet laten zien maar de realiteit is dat je, zelfs al trek in de zomer alle dagen die batterij laag naar je auto (ook dat is puur theoretisch) dan nog krijg je ze de andere helft van het jaar niet gevuld.

Heeft toch niks met dynamische tarieven maar zuiver met dag/nacht te maken?
Ge moet eigenlijk een plat dak hebben waar ge doet wat ge wilt OF ge moet chance hebben dat u dak mooi Oost/West ligt om een hele dag opbrengst te hebben. Bij ons ligt het dak ZO/NW dus ons panelen stoppen gewoon met geven 4u.
In de zomer zal je inderdaad meer nacht verbruik afdekken, in de winter zal je misschien net je avondverbruik kunnen dekken en in december/januari waarschijnlijk zelfs vaak dat niet.
Dan snap ik nog steeds niet waarom jij uw batterij 's nachts niet zou willen inzetten? Met ZO is uw ochtendpiek toch afgedekt? Uw avondpiek kun afdekken met een batterij, maar die moet daarna toch niet stoppen met werken?

Een gewone zuid opstelling loopt ook al lang door hoor. Wij hebben oost-west en die geeft tot 21h op de langere dagen. Maar vanaf het zomeruur kunnen wij 's avonds gewoon koken op de PV. Een batterij is voor mij vooral het nacht verbruik af te dekken of eens een mindere moment op de dag.

Die plugin van HomeWizard kan er volgens mij dus wel in slagen om je maandpiek met 0.8kW te verlagen.
De piek is (bij mij) altijd in de vooravond (koken, wassen). Op dat moment heeft de batterij een hele dag gehad om de overschot zon op te slaan, dus ook al is ze niet vol, een kwartier 800W leveren op de drukste momenten gaat die wel kunnen (0.2 kWh)

Die plugin van HomeWizard kan er volgens mij dus wel in slagen om je maandpiek met 0.8kW te verlagen.
De piek is (bij mij) altijd in de vooravond (koken, wassen). Op dat moment heeft de batterij een hele dag gehad om de overschot zon op te slaan, dus ook al is ze niet vol, een kwartier 800W leveren op de drukste momenten gaat die wel kunnen (0.2 kWh)

Tot er 1 regenachtige dag is/week is en je geen volle batterij hebt.

1 dag in de maand en je piek is om zeep.

Ik heb hier 11kwp liggen en ik heb ook dagen dat ik maar 0.5, 1, 1.5, 2kwh produceer en zonder veel sturing al 0 injectie heb. In de zomer weinig waarschijnlijk, maar in herfst en winter, veel zulke dagen.

Ik heb hier 11kwp liggen en ik heb ook dagen dat ik maar 0.5, 1, 1.5, 2kwh produceer en zonder veel sturing al 0 injectie heb. In de zomer weinig waarschijnlijk, maar in herfst en winter, veel zulke dagen.
FYI, 2024 hier met volledig Z gerichte opstelling op een zadeldak, 3.6kWp aan panelen:
CftkEnv.png

Vlug ff dit ook opgemaakt:
hvV1AGW.png

Er zijn idd een hoop dagen dat er amper opbrengst is.

Eens opgezocht :Op een zomerdag dat we op reis waren had ik al 4 kWh sluimerverbruik in de daluren.
Die dag 10 kWh injectie.

Frigo en diepvries zitten daarbij.
Dus aquarium alleen al in de zomer (zonder waterverwarmer 300 w dat in de zomer niet inzit) zou de 2,7 homewizard al leegtrekken

Mijn zuinigste dag vorig jaar was 23/07. We zaten toen in zuid Frankrijk… 15,78kwh verbruikt die dag, ik zie enkel een warmwater run van de warmtepomp ‘s middags, de rest is aquarium en mss 1kwh voor de frigo en router enzo? Mogelijks draaide de vloerkoeling ook nog, denk niet dat ik die heb uitgezet toen, maar het is passieve vloerkoeling dus dat zou ook niet zo heel veel mogen zijn.

Een thuisbatterij komt het best van al tot zijn recht op het moment dat je stroomvraag hoog is om mee te helpen de pieken in je verbruik af te vlakken. Voor de meeste mensen dus ergens tussen 17 & 19u.
Leg je mij eens uit wat het voordeel hier precies van is?

Terug
Bovenaan