Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ander voorbeeldje om te besparen: onze Siemens inbouwovens verwarmen op hetelucht voor naar de doeltemperatuur tegen 8A. Er is echter een knop "snel voorverwarmen", waardoor dit stijgt naar 16A. Mogelijk beschikken heel wat huishoudens over een oven die standaard altijd 16A trekt om op te warmen. Het verschil zit soms in de details, want voor de tijdswinst vind ik het gevoelsmatig niet de moeite om die knop te gebruiken. Dat scheelt misschien enkele minuten.

Ik vind het toch een serieus tijdsverschil. De 'snel opwarmer' is in 7 graden op 200 graden. Normaal duurt het meer dan een kwartier. Het verschil tussen 'alles is samen klaar' en 'de patatten komen 10 min na de rest op tafel en de kinders zagen 10 min dat het te warm is'.

Het verschil tussen 'alles is samen klaar' en 'de patatten komen 10 min na de rest op tafel en de kinders zagen 10 min dat het te warm is'.
Wij gebruiken de stoomoven om geschilde patatten perfect beetgaar te koken. Dat is een run van 22 minuten (voorverwarmen zit vervat in dat programma) waarbij je geen keuze hebt om het sneller te laten gaan, en zo kan je perfect alles timen om vlees en patatten gelijktijdig op tafel te zetten. Heb de indruk dat dit minder verbruikt dan hetelucht (stoom heeft maar 100 - 120 graden nodig), maar zou het eens moeten meten.

Ik vraag me altijd af of zo'n HomeWizard display daarbij zou helpen. Of m'n vrouw het wel gespreid wil doen als ze de pieken visueel ziet. Of de zonnestroom in't groen ziet binnendruppen :D

Ik kreeg net toevallig deze printscreen doorgestuurd vandaag via whatsapp, met citaat: “Haha just op het randje”

f871ad43-bd26-43e4-8092-8bd727b85949.jpg

Hier heeft het dus wel invloed. :p

Laatst bewerkt:
Een batterij ook, net daarom zou ik zo een ding steken, en zeker ééntje van minstens 10kWh en daarbij nog es 13000wp aan zonnepanelen, zodat er zeker altijd stroom is voor wasmachines en droogkasten à la carte :laugh:

Gemoedsrust: onbetaalbaar!
Ik wens u veel succes met die oplossing tussen november en maart.

Ik wens u veel succes met die oplossing tussen november en maart.

In die periode maak ik er ook geen punt van. Er is geen zon dus valt er niks op te winnen. In die periode vraag ik gewoon om wasmachines en vaatwassen buiten de piekuren te doen van koken en autoladen.

Maar ik word gek van die groene injectiecijfers overdag in de zonnige maanden waar we niks voor krijgen en dan 's avonds de paarse 5, 6, en 7k pieken op die homewizard te zien staan.

In die periode maak ik er ook geen punt van. Er is geen zon dus valt er niks op te winnen. In die periode vraag ik gewoon om wasmachines en vaatwassen buiten de piekuren te doen van koken en autoladen.

Maar ik word gek van die groene injectiecijfers overdag in de zonnige maanden waar we niks voor krijgen en dan 's avonds de paarse 5, 6, en 7k pieken op die homewizard te zien staan.
1 goedkope oplossing : kijk er niet naar

1 goedkope oplossing : kijk er niet naar

Dat lukt niet. Ik ken mezelf. Nu voor dit jaar gaat het wel anders zijn. Ik ga hopen op héél veel groen en superveel injectie zodat de kwartierwaarden voor volgend jaar op mijnthuisbatterij.be een heel ander beeld geven qua terugverdientijd voor een batterij :lol:

Dat lukt niet. Ik ken mezelf. Nu voor dit jaar gaat het wel anders zijn. Ik ga hopen op héél veel groen en superveel injectie zodat de kwartierwaarden voor volgend jaar op mijnthuisbatterij.be een heel ander beeld geven qua terugverdientijd voor een batterij :laugh:
Heb je Home Assistant? Daar zit een batterij simulator in die realtime verschillende batterijen kan simuleren aan de hand van uw P1 meter gegevens.

Ik heb er zelf 1x HomeWizard, 2x HomeWizard, 5kWh, 7kWh en 10kWh inzitten.
Kies voor 90% depth of discharge en 70% RTE voor retro fit batterij en 80% voor batterijen aan een hybride omvormer.

Daarna wordt alles real time getracked en gesimuleerd.

Hier een screenshotje van mij simuaties die lopen sinds 2 juli 2024. De laatste maanden hebben die niet veel meer gemoved, maar zal vanaf deze maand terug wat verandering in komen denk ik.
Je ziet ook dat 2x HW batterij niet veel moet onderdoen voor een echte 5kWh die 2.5kW kan ontladen.

yQclLlb.png

0% charge? En dat voor meerdere maanden in de winter.
Dat is toch ook niet ideaal?
Ik zet mijn max DoD op 40% in de winter, dat is voor de levensduur van de batterij veel beter.

Laatst bewerkt:
Mijn systeem verhoogt gewoon de minimum SOC elke keer dat hij niet tot 100% is geraakt tijdens de dag. In de winter zit die dus meestal rond de 80 à 85%.
Hij werkt dan misschien geen full cycles, maar hij slijt ook nauwelijks.

0% charge? En dat voor meerdere maanden in de winter.
Dat is toch ook niet ideaal?
Ik zet mijn max DoD op 40% in de winter, dat is voor de levensduur van de batterij een veel beter.
Het is een simulator he. Je kunt een fixed DOD instellen en die heb ik op 90% gezet zoals vele merken aanraden. Er zit in deze simulatie dus nu nog 10% in.

Gezien het een realtime simulatie is, zijn de batterijen ‘s morgens in de winter leeg en er was nog niet genoeg opwek bij te laden.

Wel een goed punt om je batterijen in de winter op 40% DOD te zetten want ze geraken toch niet snel vol.

Het is een simulator he. Je kunt een fixed DOD instellen en die heb ik op 90% gezet zoals vele merken aanraden. Er zit in deze simulatie dus nu nog 10% in.

Gezien het een realtime simulatie is, zijn de batterijen ‘s morgens in de winter leeg en er was nog niet genoeg opwek bij te laden.

Wel een goed punt om je batterijen in de winter op 40% DOD te zetten want ze geraken toch niet snel vol.

Ik ga die HA es installeren, heb hier toch nog wat ongebruikte NUC's liggen.

Man in levensgevaar nadat batterij ontploft in Boutersem

Niemand van hier toch? Offgrid installatie met 40 batterijen. Wist niet meer of ik het hier had gelezen of op tweakers.

Ik heb er zelf 1x HomeWizard, 2x HomeWizard, 5kWh, 7kWh en 10kWh inzitten.
Kies voor 90% depth of discharge en 70% RTE voor retro fit batterij en 80% voor batterijen aan een hybride omvormer.

Daarna wordt alles real time getracked en gesimuleerd.

Hier een screenshotje van mij simuaties die lopen sinds 2 juli 2024. De laatste maanden hebben die niet veel meer gemoved, maar zal vanaf deze maand terug wat verandering in komen denk ik.
Je ziet ook dat 2x HW batterij niet veel moet onderdoen voor een echte 5kWh die 2.5kW kan ontladen.

yQclLlb.png

Hoe kom je aan dat dashboard? Heb vandaag tussen de soep en de patatten mijn Home Assistant geinstalleerd, homewizard P1 gekoppeld voor export en import meters en heb er een aantal thuisbatterijen aangehangen als simulatie. Ik zie de batterij wel als tussenstation in de energy dashboard (voorlopig enkel grid naar huis, want megaveel zon vandaag hé)

edit: gevonden, welke parameter gebruik jjij voor die Charge ? Is dat de current state of charge? Staan ook allemaal op 0 bij jou.

Laatst bewerkt:
Man in levensgevaar nadat batterij ontploft in Boutersem

Niemand van hier toch? Offgrid installatie met 40 batterijen. Wist niet meer of ik het hier had gelezen of op tweakers.
Er was hier in elk geval iemand die zo'n hele batterijmuur zelf had geïnstalleerd in zijn garage. Alleen vind ik niet meer direct terug wie.

Was ik idd.
Heb het al terug gedemonteerd en die loodaccu's afgevoerd.
Het was een leuk projectje maar zonder degelijke BMS vond ik het toch maar te risky.
Ben er toch in geslaagd om een 16kWh batterij bank te bouwen voor minder dan €300.

Nu heb ik een serverkast met tegen de 18kWh aan LFP batterijen met ingebouwde BMS.

Terug
Bovenaan