Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of je zet ze op dezelfde kring, maar dan heb je maar 800W output in totaal.Iemand een mening over de HomeWizard batterij die binnenkort uitkomt?
We zetten dagelijks +-2-3kwh op het net (januari 2025 tot nu). In de zomer spreken we over 5-7kwh/dag
We zouden het vooral doen om pieken op te vangen van de warmtepomp. Zonder batterij hebben wij vaak 3000-3500w als de warmtepomp aanstaat.
Zonder warmtepomp zitten we op een constante van 180-220w zonder wasmachine/vaatwasser.(Zonder zon)
Vaatwasser/wasmachine draait enkel overdag bij zon (ik heb mevrouw zo ver gekregen om mee te doen).
Wat me niet duidelijk is als er verschillende batterijen gekoppeld worden van HW. Wordt batterij 2 in batterij 1 geplugd? Of is het vb batterij 1 in de garage in een stopcontact en batterij 2 in een ander stopcontact? Want een stekkerdoos wordt blijkbaar afgeraden..wat me bizar lijkt als die maximaal 800 watt kan (ont)laden.
Voor de pieken zou ik het in u geval dan niet doen. Je haalt nu ook "maar" pieken van 3-3,5kW.Iemand een mening over de HomeWizard batterij die binnenkort uitkomt?
We zetten dagelijks +-2-3kwh op het net (januari 2025 tot nu). In de zomer spreken we over 5-7kwh/dag
We zouden het vooral doen om pieken op te vangen van de warmtepomp. Zonder batterij hebben wij vaak 3000-3500w als de warmtepomp aanstaat.
Zonder warmtepomp zitten we op een constante van 180-220w zonder wasmachine/vaatwasser.(Zonder zon)
Vaatwasser/wasmachine draait enkel overdag bij zon (ik heb mevrouw zo ver gekregen om mee te doen).
Wat me niet duidelijk is als er verschillende batterijen gekoppeld worden van HW. Wordt batterij 2 in batterij 1 geplugd? Of is het vb batterij 1 in de garage in een stopcontact en batterij 2 in een ander stopcontact? Want een stekkerdoos wordt blijkbaar afgeraden..wat me bizar lijkt als die maximaal 800 watt kan (ont)laden.
Uw efficientië ligt heel hoog voor alle batterijen. Je zult maximaal 80% RTE halen met alle configuraties.
En normaal zou die 10kW minstens even hoog moeten scoren dan de rest. Of zijn ze niet op dezelfde dag toegevoegd?
Zoals Bimmer zegt zou ik het niet doen voor peak shaving. Als uw batterij 1x leeg is in de maand, ben je al sjareld. Tegen middernacht gaat die sowieso plat zijn in de winter. Als het zelfs niet tegen 20h is. Uw warmtepomp draait ook later op de nacht dus het zal niks veranderen aan uw piek.Iemand een mening over de HomeWizard batterij die binnenkort uitkomt?
Laatste dat ik gehoord heb, is dat ze verwachten dat de homologatie in orde zal zijn tegen 18 april.Iemand een update ivm de homewizard batterij ?
Laatste dat ik gehoord heb, is dat ze verwachten dat de homologatie in orde zal zijn tegen 18 april.
Volgens artikel in De Tijd vandaag:Laatste dat ik gehoord heb, is dat ze verwachten dat de homologatie in orde zal zijn tegen 18 april.
Vanaf maandag is de verkoop van dergelijke toestellen officieel toegelaten in ons land - als ze beschikken over een speciale homologatie voor België. Al wil dat niet zeggen dat u ze vanaf dan ook mag gebruiken. Dat is officieel pas toegelaten over een maand - vanaf 17 april.
Geen meldingsplicht
Eerder werd gecommuniceerd dat er een verplichte aanmelding bij Fluvius zou komen van stekkertoestellen - in lijn met de registratie van klassieke pv-installaties en thuisbatterijen. Maar een dergelijke meldingsplicht komt er niét voor plug-inzonnepanelen en -thuisbatterijen in Vlaanderen, bevestigt het Vlaams Energie en Klimaat Agentschap (VEKA) aan De Tijd.
www.homewizard.com
Geen idee. Ze verwachten klaar te zijn, maar das geen zekerheid natuurlijk.En kunnen we dan direct bestellen ? Gaan er aanpassingen zijn ivm de NL batteries ?
Lijkt mij vooral een belachelijke regel die totaal niet te controleren valt of zelf op te leggen valt.Dat is wel een domper dat je niet én 800W zonnepanelen én een 800W batterij mag plaatsen.
Lijkt mij ook wel dat hier op grote schaal aan gezondigd gaat worden. Drempel voor paneeltje meer of minder is laag.
Fluvius kan het aan de hand van hun data wel zien, tenminste als je een digitale meter hebt. Maximum injectie is in principe een vrij duidelijk meetpunt dat er iets niet klopt. Het hebben van een batterij is minder makkelijk hard te maken maar kan ook uit die data gehaald worden.Lijkt mij vooral een belachelijke regel die totaal niet te controleren valt of zelf op te leggen valt.
Geen aanmeldplicht bij Fluvius of keuring verplicht. Dus men weet nergens hoeveel je er hebt.
En uiteindelijk zijn het plug-in dingen, hoe kunnen ze daar regels voor opleggen hoeveel dingen je in de pries moogt steken? Bij mijn weten is het simpel: als een apparaat hier verkocht mag worden, mag je er zoveel aansluiten als je wilt. AREI regelgeving stopt ook aan het stopcontact dus daar kan men het ook niet in zetten. En voor zover ik weet, heeft een organisatie zoals synergrid daar ook geen zeggen over, hun homologatie gaat enkel over apparaten dat in België verkocht/geïnstalleerd mogen worden. Maar iets in de pries steken, is eigenlijk niet installeren, zelfde probleem als bij AREI waar de installatie stopt aan het stopcontact...
Maar corrigeer mij gerust als ik dat fout zie.
Ik was afgegaan op de post hierboven met het VRT artikel. Dat wel iets totaal anders zegt.Fluvius kan het aan de hand van hun data wel zien, tenminste als je een digitale meter hebt. Maximum injectie is in principe een vrij duidelijk meetpunt dat er iets niet klopt. Het hebben van een batterij is minder makkelijk hard te maken maar kan ook uit die data gehaald worden.
Volgens een artikel in De Tijd kan Fluvius een "administratieve boete" van 92.79EUR opleggen bij te grote installaties tenzij het gaat om fraude op "grote schaal".
-vs- Tijd:Belangrijk: per huishouden geldt een maximumcapaciteit van 800 watt voor de plug-inpanelen én de batterij samen. Je kan kiezen om enkel voor de plug-inpanelen te gaan, maar dan moet je ervoor zorgen dat je niet de 800 watt overschrijdt met de omvormer.
Dat betekent overigens niet dat er geen combinatie van plug-inpanelen en een plug-inbatterij mogelijk is. ‘Zolang het totale injectievermogen per aansluitingspunt maar niet hoger is dan 800 watt’, aldus VEKA.
De vraag is of dat dan wel zal mogen. Idem met inject to grid gewoon uitschakelen, bij zowel PV als batterij.Je kunt maximaal 4 thuisbatterijen aansluiten. Opstellingen met 1 tot 3 batterijen moeten elk afzonderlijk worden aangesloten op een aparte wandcontactdoos (wcd) en kunnen niet aan elkaar worden gekoppeld. Dit betekent dat je elke thuisbatterij apart in een eigen wandcontactdoos stopt. Wil je een opstelling met 4 batterijen? Dan raden we aan om deze via een installateur op een eigen stroomgroep aan te sluiten. Het maximale ontlaadvermogen is altijd 800 watt, ongeacht het aantal batterijen. Als de batterijen op een eigen stroomgroep zijn aangesloten, kan dit vermogen worden ontgrendeld naar het aantal thuisbatterijen keer 800 watt.
Zal af te wachten zijn tot de exacte modaliteiten wat gekender zijn. Mijn interpretatie was dat een batterij zoals die van HomeWizard reeds een 800W omvormer heeft en dat je daarmee al aan de max zit gezien die afhankelijk van de instellingen kan injecteren en je dan in combinatie met stekkerpanelen boven de 800W injectie kan geraken.Ik was afgegaan op de post hierboven met het VRT artikel. Dat wel iets totaal anders zegt.
VRT:
-vs- Tijd:
Dus als je bv de HomeWizard batterijen neemt, daar kan je er (momenteel) max 4 zetten en het gecombineerde ontlaadvermogen zal standaard max 800W zijn. Dit kan wel softwarematig ontgrendeld worden:
De vraag is of dat dan wel zal mogen. Idem met inject to grid gewoon uitschakelen, bij zowel PV als batterij.
Als het is zoals in het Tijd artikel, zie ik minder een issue dan hoe het is in het VRT artikel. En dat valt idd te controleren door fluvius indien men al een digitale meter heeft. Als je gewoon een hoop zonnepanelen hangt en nog een analoge meter hebt, zie ik niet direct een mogelijkheid om dat te detecteren/controleren.
Begin er niet aan... wacht gewoon af. Als een batterij toch interessant wordt kan je altijd nog een plug en play batterij plaatsen (of 2, of 3 of 4).Een vraagje voor de kenners hier. ik heb een offerte voor een installatie van 14 panelen 435w met bijhorende micro omvormers, Batterij van 5kw samen voor een 9K. Nu zitten we hier in dubio of we met de batterij of zonder. De ligging van de panelen komt een 2 panelen west (hoek 19*), 4 panelen zuid (tikje oostelijker, hoek een 12 a 14*) en de overige 8 west/zuidwest (hoek een 10*). Ik lees her en der dat ze beginnen spreken van injectie tarieven, dus denk ik dat een batterij interessant wordt? We hebben een modaal verbruik ong 4k kwh/jaar. Geen speciallekes zoals ev, warmtepomp ed. Mss dat we het warm water voor de douche wel switchen van gas doorstromer naar elektrische boiler.