Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Via Tweakers loopt er momenteel een actie op de Marstek 2.5 en 5kWh batterij. 1474euro voor 5kWh aan de deur geleverd in BE.
Synergrid keuring is wel nog bezig, dus 't is een beetje een gok, maar verder wel een scherpe prijs.

Eentje besteld.

Benieuwd hoe dat zal werken in combi met solar charging op de Alfen. Worst case moet er een smart stekkertje tussen om de batterij uit te schakelen als er geladen wordt.

Via Tweakers loopt er momenteel een actie op de Marstek 2.5 en 5kWh batterij. 1474euro voor 5kWh aan de deur geleverd in BE.
Synergrid keuring is wel nog bezig, dus 't is een beetje een gok, maar verder wel een scherpe prijs.
Hmmm, dit lijkt mij stilaan toch wél interessant. Nog effe een nachtje over slapen :smile:

Eentje besteld.

Benieuwd hoe dat zal werken in combi met solar charging op de Alfen. Worst case moet er een smart stekkertje tussen om de batterij uit te schakelen als er geladen wordt.
Ik ook. Na 4.5 jaar break even zonder capaciteitstarief winst mee te rekenen.
Heb inderdaad me dezelfde bedenking gemaakt. Volgens de ervaringen van anderen op Tweakers trek je 's avonds gewoon de batterij leeg als je aan het solarladen bent.

Je kunt via Modbus of API de Marstek batterij aansturen van uit Home Assistant. Of je stuurt de laadpaal aan via Home Assistant.

Een van de interessante opties is om de thuisbatterij te laten laden aan een fixed rate van 400W terwijl de auto aan het solarladen is. Dan is de batterij vol tegen de avond als de auto de hele dag aan het solarladen is. En zou de laadpaal ook moeten afslaan als de zon onder gaat.
Als het laden van de wagen stopt, dan schakel je terug over naar de automatisch NOM modus. Als je overdag even weg rijdt, gaat de batterij maximaal opladen of 's avonds de meter op 0 houden.

Maar er zijn nog genoeg andere workaround zoals de batterij volledig pauzeren via Home Assistant tijdens het laden of de auto laten stoppen met laden als de zon onder gaat. Of voor X minuten zonsondergang de auto laten stoppen met laden afhankelijk van de SOC van de thuisbatterij zodat de thuisbatterij nog vol geraakt voor de nacht begint.

Ik zal het wel proefondervindelijk ondervinden de komende weken.

Ik ook. Na 4.5 jaar break even zonder capaciteitstarief winst mee te rekenen.
Heb inderdaad me dezelfde bedenking gemaakt. Volgens de ervaringen van anderen op Tweakers trek je 's avonds gewoon de batterij leeg als je aan het solarladen bent.

Je kunt via Modbus of API de Marstek batterij aansturen van uit Home Assistant. Of je stuurt de laadpaal aan via Home Assistant.

Een van de interessante opties is om de thuisbatterij te laten laden aan een fixed rate van 400W terwijl de auto aan het solarladen is. Dan is de batterij vol tegen de avond als de auto de hele dag aan het solarladen is. En zou de laadpaal ook moeten afslaan als de zon onder gaat.
Als het laden van de wagen stopt, dan schakel je terug over naar de automatisch NOM modus. Als je overdag even weg rijdt, gaat de batterij maximaal opladen of 's avonds de meter op 0 houden.

Maar er zijn nog genoeg andere workaround zoals de batterij volledig pauzeren via Home Assistant tijdens het laden of de auto laten stoppen met laden als de zon onder gaat. Of voor X minuten zonsondergang de auto laten stoppen met laden afhankelijk van de SOC van de thuisbatterij zodat de thuisbatterij nog vol geraakt voor de nacht begint.

Ik zal het wel proefondervindelijk ondervinden de komende weken.

Enige nadeel is dat ik de paal niet echt veel kan besturen wegens dat de paal beheerd wordt door een externe paal operator via werk van de madam.

Maar er zijn wel simpele oplossingen te bedenken. In de winter maakt het niet uit of de zon in de auto of in de batterij gaat, zolang ze maar neit in het net gaat. In de zomer kan ik de auto instellen om enkel 9 AM - 4PM te laden, dan zou de batterij ongeveer leeg moeten zijn tegen de ochtend en vol moeten zijn na het auto laden. De auto zal dan op 2d in het weekend wel vol zijn ipv nu 1d en paar uur. Still fine.

Enige vraag is hoe die solar charging op de batterij zal reageren en vice versa. Is natuurlijk niet de bedoeling dat die batterij continu vult en leegt tijdens het solar charging en dat ze elkaar zitten te beconcurreren omdat de ene op vb 5 seconden reageert en de andere op 5 seconden met 3 sec verschil.... Als de batterij op 1 of 2 min sliding window delay handelt, zou alles OK moeten zijn. Net de manual uitgesnuisterd en vind niks terug.

Maar we vinden wel een oplossing moest het zover zijn.

Ja du-uh

Omdat haar hybride omvormer al in haar PV-offerte inbegrepen zat.
3.5k voor panelen en omvormer. 1.8k voor batterij.

3 maand geleden heb ik hetzelfde betaald voor mijn panelen zonder batterij.
Dus dat blijft toch een zeer goedkope batterij van 5kwh.

Gisterenavond ook eentje besteld. Had mijn zinnen meer op Zendure maar de prijs geeft de doorslag. Zou voldoende moeten zijn om van in de lente tot laat in de herfst op de meeste dagen nul op de meter te draaien.

Heeft er iemand deze besteld, die al een thuisbatterij heeft?
Ik probeer het te berekenen, want de huidige DC gekoppelde batterij is 5 jaar oud en is al wat capaciteit verloren. (blijft nog 7,8kwh bruikbare energie over)
Het aansturen zal wel ingewikkeld worden met een bestaande installatie + ev + dynamisch tarief

Tegen dan is de korting uitverkocht.

Niet twijfelen. Worst case draai je break-even. Aan die prijzen kun je niet veel sukkelen.
Wat zijn de gevolgen als dit toch niet goedgekeurd wordt (wettelijk)?

Is de minimale output van 800w ook miniem of kan je ook bv 300w terugleveren (sluimerverbruik)?

Wat zijn de gevolgen als dit toch niet goedgekeurd wordt (wettelijk)?

Is de minimale output van 800w ook miniem of kan je ook bv 300w terugleveren (sluimerverbruik)?

Ik duw momenteel 10kw het net in met mijn zonnepanelen en in de winter trek ik 7kw uit het net op 1 fase om de EV op te laden.
De solar charging paal regelt tot 7kw solar charging via de P1 poort.

Dat de regulator interessant wil doen met batterijen van max 800kw versta ik niet. Het is niet dat die 800kw (in realiteit zal dat 200W s nachts zijn en s morgens/s avonds wat bijstoempen als de wasmachine draait of de oven aanstaat) een wezenlijk verschil zal maken.

Ik ga ervan uit dat dit wil in orde komt. Is het niet nu, dan is het binnen paar maanden.

Plug and play instrumenten moeten niet gemeld worden als je digitale teller hebt.

Ik ben een simpele consument, ik heb dat ding gekocht op een website. Als ze willen dat het niet verkocht wordt, moeten ze de verkoper aanpakken. Maar ik zie niet in waarom die batterijen allemaal in NL en DE mogen verkocht worden en niet bij ons. Zijn dezelfde digitale tellers, zelfde concept, enkel andere regulator...

Maximaal 800W, in realiteit zal dat sluimerverbruik zijn en wat bijleveren overdag in functie van de noden.

De mijne zal ofwel in de kelder waar niks is behalve een lege betonnen kelder komen of in het tuinhuis waar een stopcontact is. Dus als er ooit iets mee gebeurd (brand/ontploffing), zijn er beperkte gevolgen.

Toch een stevig dilemma, aan die prijs, maar nog niet gehomologeerd.. Vooral in het geval van die eventuele verzekeringskwestie, al kan hij hier ook wel apart in een garage staan waardoor schade 'zou meevallen'.

Als ik de gegevens uit de digitale meter uitlees, kom ik met een batterij van 5kWh op een uitsparing van €350/jr, dus dat zou op 3 jaar terugverdiend zijn. de impact op het capaciteitstarief zou eerder miniem zijn.

Maar ik vermoed dat er nog wel andere prijsbrekers op de markt zijn?

Ik ga ervan uit dat dit wil in orde komt. Is het niet nu, dan is het binnen paar maanden.
Ik dacht dat het probleem met de HW plugin batterij was dat ze hun P1 meter gebruikten om de batterij te regelen, en dat mocht niet want "de digitale meter is eigendom van de netbeheerder dus fikken af" (wat een klucht van een reden is he, maar toch).
Dit staat letterlijk zo te lezen op de site van HomeWizard:
Een thuisbatterij mag in België niet worden aangestuurd via de P1-poort van de digitale meter. Een gecertificeerde tussenmeter is verplicht.
Laat dat nu net zijn wat die Marstek ook doet (ze zeggen toch dat er een P1 meter meegeleverd wordt...)?

Ik heb er niet veel vertrouwen in dat zonder een wijziging in standpunt van de regulator, deze versie dan ineens wel goedgekeurd wordt...

Natuurlijk, wat gaan ze doen als je het toch insteekt...

Soms wonen we hier toch in een achterlijk land :(.

Ik dacht dat het probleem met de HW plugin batterij was dat ze hun P1 meter gebruikten om de batterij te regelen, en dat mocht niet want "de digitale meter is eigendom van de netbeheerder dus fikken af" (wat een klucht van een reden is he, maar toch).
Dit staat letterlijk zo te lezen op de site van HomeWizard:

Laat dat nu net zijn wat die Marstek ook doet (ze zeggen toch dat er een P1 meter meegeleverd wordt...)?

Ik heb er niet veel vertrouwen in dat zonder een wijziging in standpunt van de regulator, deze versie dan ineens wel goedgekeurd wordt...

De regulator kan altijd van standpunt wijzigen.

Ik snap nog altijd de redenering niet van de regulator. Waarom zit de P1 poort erin? Om die niet te gebruiken ?

Ale ja, wel om een 60kwh batterij op je oprit op te laden aan 20kw. Maar niet om een batterijtje van 5kwh op te laden aan een fractie daarvan ? Give me a break.

En elke thuis knutselaar mag een 20-30kwh gekeurde batterij wel aansturen met zelf gebriccoleerde modbus/HA/random API toestanden uit de P1 poort, maar een thuisbatterij niet ?

Ik heb zo'n vermoeden dat de regulator hier ver buiten zijn bevoegdheid stapt. Hoe kan het ene nu niet OK zijn en al de andere cases hierboven wel OK ?

Overigens heeft die Marstek een functie 'flat discharge' waarbij je zonder P1 meter kunt instellen vb '300 W ontladen tussen 18 en 6h', dus wat gaat dat geven met het P1 argument ? (Geen idee eigenlijk of de HW batterij enkel met de P1 kan werken of er ook zo'n programmeerbare discharge functie is zonder P1)

De regulator kan altijd van standpunt wijzigen.

Ik snap nog altijd de redenering niet van de regulator. Waarom zit de P1 poort erin? Om die niet te gebruiken ?

Ale ja, wel om een 60kwh batterij op je oprit op te laden aan 20kw. Maar niet om een batterijtje van 5kwh op te laden aan een fractie daarvan ? Give me a break.
Ja, ik volg volledig.
Ik vraag me gewoon af of het risico van deze ogenschijnlijk goeie Martek deal het waard is gezien die onzekerheid.
En ik beter niet wacht tot een ongetwijfeld volgende deal eens alles legaal is zoals het hoort...

Ja, ik volg volledig.
Ik vraag me gewoon af of het risico van deze ogenschijnlijk goeie Martek deal het waard is gezien die onzekerheid.
En ik beter niet wacht tot een ongetwijfeld volgende deal eens alles legaal is zoals het hoort...

"legaal"

Wat is legaal en illegaal. Dat is zoals een wet maken die het illegaal maakt om het woord 'huppeldepup' te zeggen als je op wc zit. Achterlijk want a) wat is het nut en b) niet afdwingbaar.

Je thuisbatterij installatie moet niet gekeurd zijn, dus er is geen enkele check mogelijk om dingen te controleren. EN die dingen zijn overal wel goedgekeurd in de landen rondom ons. EN de internationale shops verkopen ze overal in DE NL BE. Veel succes ermee als regulator.

Ik weet zelfs niet of het illegaal is om een niet gehomologeerd ding in een stopcontact te steken. Is dat enkel een voorwaarde om gekeurd te raken ? Mag dat absoluut niet in het stopcontact ? Is het een aanbeveling ? Zijn er al rechtszaken geweest daarover ?

Terug
Bovenaan