Tijdsregistratie - praktische aanpak

Vega

Well-known member
Er is reeds een topic geweest over dat tijdsregistratie verplicht zal worden vanaf 2027. We gaan op ons kantoor vanaf dit jaar glijdende uren introduceren en zijn nu al een beetje aan het nadenken over hoe we dit praktisch gaan aanpakken. Welke tools gebruiken we hiervoor, dienen de collega's handmatig hun gewerkte uren te noteren of laten we dit automatisch doen bij opstarten/afmelden PC or CRM-pakket, etc...

Hoe werkt dit bij jullie praktisch en waar zijn jullie voor- en/of tegenstander van? Hoe zou voor jou het ideale systeem eruit zien?

Wij werken met BookU. Dus de werknemer/flexi meldt zich zelf aan en af.

Voor en nadelen aan natuurlijk, minder controle of het echt 100% klopt + tikken in vanaf ze in het gebouw zijn, wel wat meer ´menselijk´ dan inloggen pas vanop de pc.

Déhora, GET, IDtech, Intus, Syntegro & Easypay zijn een paar die hier in mij opkomen. Dan spreken we over prikklokken en/of app/webpage om in en uit te klokken.

Persoonlijk vind ik Déhora en Syntegro boven de rest uitsteken.

Hier hebben we Syntegro. Ik log in en uit met een app. Je kan die toegang resitricteren. Niet iedereen kan via de app in- en uitloggen. Er staat aan de ingang een PC waar iedereen op kan inloggen en uitloggen. Zij hebben ook hardware met bv badges, maar dat gebruiken wij niet.
De app is gemakkelijk in gebruik en ik kan er ook mijn verlof in aanvragen en mijn tellers in zien.

Even vakbondspetje op doen: tikkingen die enkel registreren wanneer ingelogd worden op PC op de werkplek kunnen in principe niet. Akkoorden kunnen hierover gesloten worden met de vakbond, door bvb enkele minuten extra toe te kennen bij inloggen, al is ook dat bediscussieerbaar voor mensen die niet altijd een pc hebben.

Simpelste lijkt me een badge-systeem (al dan niet met gsm, dat bestaat ook al) of een check-in systeem bij de deur via laptop/scherm.

Even vakbondspetje op doen: tikkingen die enkel registreren wanneer ingelogd worden op PC op de werkplek kunnen in principe niet. Akkoorden kunnen hierover gesloten worden met de vakbond, door bvb enkele minuten extra toe te kennen bij inloggen, al is ook dat bediscussieerbaar voor mensen die niet altijd een pc hebben.

Simpelste lijkt me een badge-systeem (al dan niet met gsm, dat bestaat ook al) of een check-in systeem bij de deur via laptop/scherm.

En voor thuiswerkers ?

Als ze mij laten registreren als ik aan mijn laptop zit, zal het feest worden. Zeker als ze dan nog eens achterlijk doen gelijk bij mijn madam waar ze sinds dit jaar moeten prikken, ook als bediende. Je mag enkel aaneengesloten tiktijden hebben. Dus als je 8h tot 16h werkt, naar huis gaat en 's avonds nog een uurtje mails doet of zo 'nonono'. Aleja, 'yesyesyes', maar dan moet je dat s avonds maar doen zonder te prikken en dat uur op een andere dag inhalen. Hello 1850 werkroosters 🙃

Bon, prikklok voor thuiswerkers is wel het meest achterlijke dat er is. Zeker in een multi-national. Pretty sure dat mijn US baas 0 fucks geeft om het feit dat ik zoveel uren in het groen of rood sta voor de maand. Als ik om 22h in een meeting moet zitten, moet ik er zitten. En dan kan het country mgmt weer ambras beginnen maken HR Europe en mijn US manager er als een debiel zitten toeteren. En dan kan cege weer naar HR mailen met 'euh, en hoe zit het nu'. :hakkuh:

En voor thuiswerkers ?

Als ze mij laten registreren als ik aan mijn laptop zit, zal het feest worden. Zeker als ze dan nog eens achterlijk doen gelijk bij mijn madam waar ze sinds dit jaar moeten prikken, ook als bediende. Je mag enkel aaneengesloten tiktijden hebben. Dus als je 8h tot 16h werkt, naar huis gaat en 's avonds nog een uurtje mails doet of zo 'nonono'. Aleja, 'yesyesyes', maar dan moet je dat s avonds maar doen zonder te prikken en dat uur op een andere dag inhalen. Hello 1850 werkroosters 🙃
Schets dan eens wat voor u ideaal zou zijn :)

Schets dan eens wat voor u ideaal zou zijn :)

Objectieven en geen prikklok.

Elke prikklok zou in mijn situatie a) ofwel gecheat worden of b) voor de show zijn. Als je mij verplicht om elke dag 8h te werken, dan heb ik er 8h getikt. Als ik overuren kan opbouwen, dan bouw ik elke dag max overuren op. Als ik 10h werk heb en ik kan er maar 9 tikken, dan tik ik er 9.

Ik hoor HR BE nooit (behalve voor generieke 'hier zijn de verlofdagen voor 2026' meeting) en mijn baas 2x per jaar voor een persoonlijk gesprek. 1x om de bonus uit te delen en 1x om de objectieven te zetten. Wat zou de meerwaarde zijn van een prikklok ? Ik kan perfect 0h werken en 10h prikken of 10h werken en 8h prikken.

In 2026 voor jobs die niet tijdsgebonden zijn, lijkt de prikklok me nu wel eens een katapult naar het verleden.

Mijn madam haar situatie. Vroeger kwam die soms vroeg naar huis, soms laat. In functie van haar werk, collega's die vragen hadden, whatever. Sinds de prikklok, zit die soms op haar bureau te schimmelen. Klaar met het werk, nog 30min te gaan naar de minimale priktijd. Geen emails, geen telefoons, geen collega's met vragen. Wat doet ze daar dan ? Zitten, babbelen met collega's, en hop weg vanaf ze de minimale priktijd heeft. Omgekeerd ging ze vroeger soms om 15h naar huis omdat ze wist dat ze 's avonds voor de nachtshift mensen nog terug moest om een training of zo te geven. 08.00-15.00 en dan 's avonds 22.00-23.00. Maar ja, shift coupe mag niet meer, dus denk je dat ze nog s avonds veel goesting heeft om daar naartoe te gaan ? Mag ze daar met haar vingers draaien tot 16.00 omdat de shift anders te kort is en mag ze 's avonds nog een nachtelijke training gaan doen voor de hond zijn ***

Laatst bewerkt:
Bij ons is het Utime, wij hebben een badge en 'prikken' als we het gebouw binnen/buiten gaan aan zo'n toestel. Als we thuiswerken loggen we in via de website. Dan prik je digitaal in/uit als je start met werken en stopt met werken. Tussendoor ergens naartoe of middagpauze dan prik je elke keer. Basic, maar werkt goed.

Bij ons is het Utime, wij hebben een badge en 'prikken' als we het gebouw binnen/buiten gaan aan zo'n toestel. Als we thuiswerken loggen we in via de website. Dan prik je digitaal in/uit als je start met werken en stopt met werken. Tussendoor ergens naartoe of middagpauze dan prik je elke keer. Basic, maar werkt goed.

Ja, dat werkt goed. Tot je tikt voor je in de douche kruipt en uittikt 's avonds na je avondeten. Is er *iemand* die dat policet ?

En als je een prive mail doet, moet je dan ook uittikken ?

Ja, dat werkt goed. Tot je tikt voor je in de douche kruipt en uittikt 's avonds na je avondeten. Is er *iemand* die dat policet ?

En als je een prive mail doet, moet je dan ook uittikken ?
De teamcoaches kunnen dat zien, en dat wordt wel eens sporadisch bekeken. Sowieso als je eens vergeet te prikken, moet het manueel ingezet worden dan zien ze het ook wel. Ook wat vertrouwen in de werknemers hebben mag ik hopen. Hoe doen ze dat dan op bedrijven waar je niet moet prikken, dat werkt hetzelfde eh. Het werk dat je thuis doet wordt toch ook gezien, als dat overeenkomt met hetgeen je doet op bureau dan zie ik daar geen verschil in.

En voor thuiswerkers ?
een vergelijkbaar systeem is verplicht.
cege zei:
Je mag enkel aaneengesloten tiktijden hebben. Dus als je 8h tot 16h werkt, naar huis gaat en 's avonds nog een uurtje mails doet of zo 'nonono'. Aleja, 'yesyesyes', maar dan moet je dat s avonds maar doen zonder te prikken en dat uur op een andere dag inhalen.
Als het zo simpel is, dan heb je dus toch gewoon een overuur?

Als je werkt, dan ben je in principe bereikbaar of kan je reageren (tenzij je meeting hebt etc. ). Zelfs al is dat tijdens overuren. Anders werk je niet. Dat dit uitzonderlijk eens niet zo is: niemand zal dat problematisch vinden. Maar als je elke dag tussen 9 & 10 nog werkt en telkens niet of evel te laat reageert, dan zal men dat wel eens met jou bespreken.

Soit, prikken is verplicht gemaakt omdat niet iedereen het vertrouwen krijgt dat jij hebt, cege.

Objectieven en geen prikklok.

Elke prikklok zou in mijn situatie a) ofwel gecheat worden of b) voor de show zijn. Als je mij verplicht om elke dag 8h te werken, dan heb ik er 8h getikt. Als ik overuren kan opbouwen, dan bouw ik elke dag max overuren op. Als ik 10h werk heb en ik kan er maar 9 tikken, dan tik ik er 9.

Ik hoor HR BE nooit (behalve voor generieke 'hier zijn de verlofdagen voor 2026' meeting) en mijn baas 2x per jaar voor een persoonlijk gesprek. 1x om de bonus uit te delen en 1x om de objectieven te zetten. Wat zou de meerwaarde zijn van een prikklok ? Ik kan perfect 0h werken en 10h prikken of 10h werken en 8h prikken.

In 2026 voor jobs die niet tijdsgebonden zijn, lijkt de prikklok me nu wel eens een katapult naar het verleden.

Mijn madam haar situatie. Vroeger kwam die soms vroeg naar huis, soms laat. In functie van haar werk, collega's die vragen hadden, whatever. Sinds de prikklok, zit die soms op haar bureau te schimmelen. Klaar met het werk, nog 30min te gaan naar de minimale priktijd. Geen emails, geen telefoons, geen collega's met vragen. Wat doet ze daar dan ? Zitten, babbelen met collega's, en hop weg vanaf ze de minimale priktijd heeft. Omgekeerd ging ze vroeger soms om 15h naar huis omdat ze wist dat ze 's avonds voor de nachtshift mensen nog terug moest om een training of zo te geven. 08.00-15.00 en dan 's avonds 22.00-23.00. Maar ja, shift coupe mag niet meer, dus denk je dat ze nog s avonds veel goesting heeft om daar naartoe te gaan ? Mag ze daar met haar vingers draaien tot 16.00 omdat de shift anders te kort is en mag ze 's avonds nog een nachtelijke training gaan doen voor de hond zijn ***
Tijdsregistratie wordt sowieso verplicht vanaf 2027... Soit, ik noteer dat dit topic niet voor u is.

Tijdsregistratie wordt sowieso verplicht vanaf 2027... Soit, ik noteer dat dit topic niet voor u is.

Zal bij ons even snel ingevoerd worden als het mobiliteitsbudget. Onze HR keek als een snoek toen ik het opbracht in de jaarlijkse HR call een maand geleden.

Om dan een mnd later af te komen met 'het is niet verplicht in 2026, het is uitgesteld'. Waarop mijn vraag was, "hoe zal het er dan uit zien in 2027". Wederom een blik als een snoek.

Ik heb van de tijdsregistratie (of het mobiliteitsbudget) nog niks gehoord, dus dat zal er wel niet komen.

Wat is het proces als je dat niet implementeert en je werknemers willen het niet ? Komt er dan een arbeidspolice inspecteren of je iets hebt ? Of is het wachten op de eerste werknemer die klaagt dat hij geen prikklok heeft ?

Wat is tijdsregistratie? Ik moet al 15 jaar timesheets ingeven. Gaan ze daar nog een klok naast zetten?

Terug
Bovenaan