Objectieven en geen prikklok.
Elke prikklok zou in mijn situatie a) ofwel gecheat worden of b) voor de show zijn. Als je mij verplicht om elke dag 8h te werken, dan heb ik er 8h getikt. Als ik overuren kan opbouwen, dan bouw ik elke dag max overuren op. Als ik 10h werk heb en ik kan er maar 9 tikken, dan tik ik er 9.
Ik hoor HR BE nooit (behalve voor generieke 'hier zijn de verlofdagen voor 2026' meeting) en mijn baas 2x per jaar voor een persoonlijk gesprek. 1x om de bonus uit te delen en 1x om de objectieven te zetten. Wat zou de meerwaarde zijn van een prikklok ? Ik kan perfect 0h werken en 10h prikken of 10h werken en 8h prikken.
In 2026 voor jobs die niet tijdsgebonden zijn, lijkt de prikklok me nu wel eens een katapult naar het verleden.
Mijn madam haar situatie. Vroeger kwam die soms vroeg naar huis, soms laat. In functie van haar werk, collega's die vragen hadden, whatever. Sinds de prikklok, zit die soms op haar bureau te schimmelen. Klaar met het werk, nog 30min te gaan naar de minimale priktijd. Geen emails, geen telefoons, geen collega's met vragen. Wat doet ze daar dan ? Zitten, babbelen met collega's, en hop weg vanaf ze de minimale priktijd heeft. Omgekeerd ging ze vroeger soms om 15h naar huis omdat ze wist dat ze 's avonds voor de nachtshift mensen nog terug moest om een training of zo te geven. 08.00-15.00 en dan 's avonds 22.00-23.00. Maar ja, shift coupe mag niet meer, dus denk je dat ze nog s avonds veel goesting heeft om daar naartoe te gaan ? Mag ze daar met haar vingers draaien tot 16.00 omdat de shift anders te kort is en mag ze 's avonds nog een nachtelijke training gaan doen voor de hond zijn ***