Tinne Van Der Straeten wordt CEO van WindEurope

Heel lange manier om gewoon te zeggen dat het plan van Van Der Straeten was om extra gascentrales te bouwen. Centrales die je gewoon bij wijze van spreken in een catalogus kunt kopen en die je op een tijd van 2/3 jaar neerpoot. Heel dat vergunningencircus over waar die centrales moesten komen is in die tijd ook uitvoerig in de media geweest.
Dat is toch een absurd plan? Klimaat neutrale kerncentrales stopzetten om daarna te vervangen door gascentrales?
Dat is bijna crimineel voor het milieu en klimaat, en maakt ons meer afhankelijk van bedenkelijke regimes.

Ja ja, dan hoor je 'overgangsperiode'. Maar in praktijk stoten we nu meer CO2 uitstoten dan voor de sluiting van de centrales.

Tja, dat klopt natuurlijk. Ikzelf heb voor de volledige Vivaldi regering geen goed woord over hoor, heus niet enkel wat kernenergie betreft, maar dat horen sommigen hier dan ook weer niet graag. Die regering had niet bestaan zonder Groen en Groen wou er niet aan deelnemen zonder die trofee, die verantwoordelijkheid zal altijd aan hen blijven kleven, ongeacht de andere partijen daar inderdaad ook boter op het hoofd hebben.

Om een wat willekeurige vergelijking te maken: is het de verantwoordelijkheid van Groen dat de wet op abortus nog altijd niet versoepeld is? Nee toch? Die kleeft aan CD&V, maar ook daar geldt dat dat nodig was om Coens aan boord te krijgen en dat iedereen daar dan maar mee heeft ingestemd. Dat is echter geen vrijbrief.

"De lijn van eerdere regeringen" die een absolute noodzakelijke voorwaarde was voor haar partij om Vivaldi en De Croo in het zadel te helpen? De lijn die tegelijk door diezelfde partij (enfin, Agalev) in het leven werd geroepen om Verhofstadt in het zadel te helpen? Dat is wel een heel voluntaristische lezing, als ik zo vrij mag zijn.

Maar de wet op de kernuitstap had inderdaad veel, veel vroeger gewoon carrement ongedaan gemaakt moeten worden, in plaats van telkens te verlengen maar het principe te behouden.

Van één ding ben ik rotsvast overtuigd: als Paars-Geel was geslaagd, hadden we nooit in deze miserie gezeten (misschien wel in andere miserie, dat kan je nooit weten).
Als aanvulling, voor mij is het overigens ook wel een verzwarend gegeven naar de andere partijen dat er tussen 2003 en 2020 geen enkele keer Groen in de federale regering heeft gezeten. Er is alle tijd geweest om oftewel maatregelen te nemen zodat het haalbaar zou zijn, oftewel het besluit terug te draaien. Zonder Groen in de regering zou dit toch absoluut geen probleem mogen geweest zijn.

Dat verzwaart de verantwoordelijkheid tov. 2020 waarbij er misschien anders geen regering was geweest met mogelijks andere nadelen. Uiteindelijk blijft politiek een complex gegeven van compromissen. Al blijf je natuurlijk mee verantwoordelijk voor de compromissen.

Maar ter herhaling, ik heb er dus een groter probleem mee dat de verantwoordelijkheid naar Groen wordt doorgeschoven terwijl VLD, MR, SPa, PS, CD&V, Cdh & de N-VA in de jaren van 2003-2020 hier totaal niets mee gedaan hebben.

Heel lange manier om gewoon te zeggen dat het plan van Van Der Straeten was om extra gascentrales te bouwen. Centrales die je gewoon bij wijze van spreken in een catalogus kunt kopen en die je op een tijd van 2/3 jaar neerpoot. Heel dat vergunningencircus over waar die centrales moesten komen is in die tijd ook uitvoerig in de media geweest.

Dus nee, er was geen 'onhaalbaarheid', er was nood aan extra capaciteit, waar het plan voor was om dat tot 2030 met goedkoop gas op te vangen. Dat gas werd in 2022 een heel pak duurder, waardoor de bocht uiteindelijk is gebeurd.

Mijn persoonlijke lezing van de feiten is dat Van De Straeten niet echt een dogmaticus is, eerder iemand die het belang van continuïteit en stabiliteit op energiebeleid ziet voor de industrie. Wat nefaster is voor onze energiesector dan een kernuitstap of kernrevival, is een overheid die om de 5 jaar van plan verandert. Ze heeft gekozen om de lijn van eerdere regeringen verder te zetten en heeft daar hard op ingezet, en na 2022 de bocht moeten maken omdat de gasprijzen meer dan verdubbelden. Ze heeft die bittere pil geslikt en haar termijn uitgezeten. Een dogmaticus had ontslag genomen.
Ik vind het frappant dat Groen altijd verweten wordt dogmatisch te zijn maar dan wel hun allergrootste trofee, d.w.z. de kernuitstap, hebben opgegeven en voor een verlenging van Doel 4 en Tihange 3 hebben gestemd. Ik heb regeringen al voor minder weten vallen.

Je gaat er dan van uit dat Paars-Geel snel die wet had aangepast bij aanstelling. Ik heb daar toch grote twijfels bij...

Maar ter herhaling, ik heb er dus een groter probleem mee dat de verantwoordelijkheid naar Groen wordt doorgeschoven terwijl VLD, MR, SPa, PS, CD&V, Cdh & de N-VA in de jaren van 2003-2020 hier totaal niets mee gedaan hebben.
Totaal niets is ook niet correct he. De wet werd verschillende keren aangepast, telkens 10-15 jaar verlengen en dan zien we wel. Dat is naïef, dat is spijtig, maar toch totaal niet van dezelfde orde als de verantwoordelijkheid die Groen daarin heeft als de grote voortrekkers en pleitbezorgers? Ik vind het een beetje een zwaktebod.

Nu ja, wie herinnert zich Christine Marghem nog, het grootste drama dat ooit op dat departement heeft gezeten? Best ironisch dat het dan net Bouchez moet zijn geweest die het lijk toch nog heeft kunnen reanimeren. Terwijl ook diezelfde Bouchez samen met Lachaert Paars-Geel getorpedeerd heeft, dat politiek complex is is absoluut waar.

Je gaat er dan van uit dat Paars-Geel snel die wet had aangepast bij aanstelling. Ik heb daar toch grote twijfels bij...
Ik niet, minstens weer X jaar verlengd. Ook geen schoonheidsprijzen, maar simple comme bonjour en dan had Engie veel minder macht gehad bij de onderhandelingen na het uitbreken van de oorlog. Want nu zaten ze in een zetel hé, onder het mom "het kan niet meer teruggedraaid worden." Het had die zaken alvast veel simpeler gemaakt, geen twijfel over imo.

Laatst bewerkt:
Totaal niets is ook niet correct he. De wet werd verschillende keren aangepast, telkens 10-15 jaar verlengen en dan zien we wel. Dat is naïef, dat is spijtig, maar toch totaal niet van dezelfde orde als de verantwoordelijkheid die Groen daarin heeft als de grote voortrekkers en pleitbezorgers? Ik vind het een beetje een zwaktebod.

Nu ja, wie herinnert zich Christine Marghem nog, het grootste drama dat ooit op dat departement heeft gezeten? Best ironisch dat het dan net Bouchez moet zijn geweest die het lijk toch nog heeft kunnen reanimeren. Terwijl ook diezelfde Bouchez samen met Lachaert Paars-Geel getorpedeerd heeft, dat politiek complex is is absoluut waar.
Totaal niets is ook niet correct inderdaad. Maar wel ruim onvoldoende en ik vind de verantwoordelijkheid hier groter dan Groen. Het is immers in die jaren dat er iets had moeten gebeuren. Er is 17 jaar ruim onvoldoende gedaan. In eender welke richting, waardoor het per definitie eigenlijk al te laat was in 2020 in eender welke richting om een goed beleid te voeren. (Waarbij dit natuurlijk grijs is, en niet zwart-wit.) Maar respect voor het andere standpunt. Dat is gedeeltelijk een kwestie van perspectief en mening.

Als aanvulling, voor mij is het overigens ook wel een verzwarend gegeven naar de andere partijen dat er tussen 2003 en 2020 geen enkele keer Groen in de federale regering heeft gezeten. Er is alle tijd geweest om oftewel maatregelen te nemen zodat het haalbaar zou zijn, oftewel het besluit terug te draaien. Zonder Groen in de regering zou dit toch absoluut geen probleem mogen geweest zijn.

Dat verzwaart de verantwoordelijkheid tov. 2020 waarbij er misschien anders geen regering was geweest met mogelijks andere nadelen. Uiteindelijk blijft politiek een complex gegeven van compromissen. Al blijf je natuurlijk mee verantwoordelijk voor de compromissen.

Da's natuurlijk ook wel omdat het pas echt belangrijk wordt als de beslissing definitief genomen moet worden. Als de regering nu een wet maakt die zegt dat in 2040 een wet ingaat die de pensioenleeftijd omhoog doet ( en we ons daarop moeten voorbereiden), dan zal het nog steeds de regering zijn die aan de macht is in 2040 die de echte beslissing maakt of het al dan niet gebeurt. Als er een regering in tussentijd die wet ongedaan maakt dan kan de regering in 2040 die ook weer opnieuw stemmen, wat er in tussentijd met die wet gebeurt is niet zo belangrijk en is dus ook niet iets dat partijen politiek kapitaal op gaan verschieten, het zou een soort spookgevecht zijn.

Da's natuurlijk ook wel omdat het pas echt belangrijk wordt als de beslissing definitief genomen moet worden. Als de regering nu een wet maakt die zegt dat in 2040 een wet ingaat die de pensioenleeftijd omhoog doet ( en we ons daarop moeten voorbereiden), dan zal het nog steeds de regering zijn die aan de macht is in 2040 die de echte beslissing maakt.
Met hier het verschil dat er extra maatregelen nodig zijn.

Ik kan beslissen om in 2028 in een nieuwbouw in te trekken. Als ik dan nu echter niet al begin met de bouwgrond aan te kopen, een architecht & aannemers te zoeken, dan kan ik in 2028 "beslissen" wat ik wil, er zal niet veel gebeuren.

Dus nee, er was geen 'onhaalbaarheid', er was nood aan extra capaciteit, waar het plan voor was om dat tot 2030 met goedkoop gas op te vangen. Dat gas werd in 2022 een heel pak duurder, waardoor de bocht uiteindelijk is gebeurd.

Mijn persoonlijke lezing van de feiten is dat Van De Straeten niet echt een dogmaticus is, eerder iemand die het belang van continuïteit en stabiliteit op energiebeleid ziet voor de industrie. Wat nefaster is voor onze energiesector dan een kernuitstap of kernrevival, is een overheid die om de 5 jaar van plan verandert. Ze heeft gekozen om de lijn van eerdere regeringen verder te zetten en heeft daar hard op ingezet, en na 2022 de bocht moeten maken omdat de gasprijzen meer dan verdubbelden. Ze heeft die bittere pil geslikt en haar termijn uitgezeten. Een dogmaticus had ontslag genomen.
Er was wel onhaalbaarheid, wegens vergunningslag (waar Demir een vuile rol speelde) en wegens de bijhorende aansluitingen op de hoogspanning. Dat laatste was bovendien ook een probleem voor de hernieuwbare productie. Ik begrijp niet goed waarom men capaciteit altijd reduceert tot de (piek)productie en niet de rest van de infrastructuur of de draaiuren. 😅

Met hier het verschil dat er extra maatregelen nodig zijn.

Ik kan beslissen om in 2028 in een nieuwbouw in te trekken. Als ik dan nu echter niet al begin met de bouwgrond aan te kopen, een architecht & aannemers te zoeken, dan kan ik in 2028 "beslissen" wat ik wil, er zal niet veel gebeuren.
Dat klopt zeker, maar uiteindelijk heb je dan in 2028 wel de feiten voor je en is het aan die regering om de echte beslissing te nemen of ze ervoor gaan of niet. Nu heeft iedereen vastgesteld dat er geen bouwgrond is, geen architect en geen aannemers en heeft Groen toch geduwd om de afspraak te volgen en in 2028 te starten met bouwen.

Voor een goed begrip: ik zie in TVDS ook niet per se een dogmaticus. Wel vind ik dat Groen veel vroeger had moeten beseffen dat het in onze complexe wereld niet gemakkelijk is om én een milieupartij, én een klimaatpartij te zijn. Kernenergie is omzeggens klimaatneutraal, als je dat als klimaatpartij blijft bestrijden tegen beter weten in, omdat het "dogma" (ik ben zo vriendelijk om het tussen aanhalingstekens te zetten) van "geen kernafval!" primeert, dan krijg je die perceptie tegen ja. Zeker omdat het klimaat in die periode echt wel een thema was onder de bevolking. Oerdom imo.

Ik vrees dat er ook een beetje historisch trauma mee gemoeid is, aangezien ze hun trofee van Paars-Groen destijds telkens opnieuw hebben zien uitgesteld worden. Spijtige zaak, maar opnieuw: voor mijn oordeel over de bekwaamheid van TVDS zelf hoeft dat niet veel te betekenen.

Dat klopt zeker, maar uiteindelijk heb je dan in 2028 wel de feiten voor je en is het aan die regering om de echte beslissing te nemen of ze ervoor gaan of niet. Nu heeft iedereen vastgesteld dat er geen bouwgrond is, geen architect en geen aannemers en heeft Groen toch geduwd om de afspraak te volgen en in 2028 te starten met bouwen.
Akkoord, en hier zijn de andere partijen ook foutief in meegegaan.
Ter herhaling, het is niet dat ik geen verantwoordelijkheid leg bij Groen. Maar ik leg het niet enkel bij Groen en leg het ook voor een groot stuk bij de andere partijen die evenzeer hebben beslist toch hiermee door te gaan.

Ook akkoord met de milieu-klimaat problematiek waar ze naar mijn mening niet de juiste keuzes in maken.

Akkoord, en hier zijn de andere partijen ook foutief in meegegaan.
Ter herhaling, het is niet dat ik geen verantwoordelijkheid leg bij Groen. Maar ik leg het niet enkel bij Groen en leg het ook voor een groot stuk bij de andere partijen die evenzeer hebben beslist toch hiermee door te gaan.
Nee, jij legt de verantwoordelijkheid vooral bij de anderen, en dat vind ik eerlijkheidshalve nogal gemakkelijk. Het komt voor mij dan eerder over alsof je gewoon niet graag hoort dat de partij waarvan ik vermoed dat ze je voorkeur geniet een bepalende rol heeft gespeeld in een historische fout.

Ook akkoord met de milieu-klimaat problematiek waar ze naar mijn mening niet de juiste keuzes in maken.
Ik zal het nooit snappen. Er is toch niemand die gelooft dat ze die verkiezingen gewonnen hebben destijds door hun drang om de kernuitstap te vervolmaken? Het klimaat heeft nooit hoger op de agenda gestaan dan toen.

Waarom dat eerste luik? Wat is je verklaring? Waarom dat "kampendenken" in plaats van het gewoon inhoudelijk te houden?

En graag ook het inhoudelijke wat staven :

Ja, er is altijd kritiek geweest. Zowel vanuit de industrie, als vanuit andere regeringspartijen. Maar de oorlog in Oekraïne was wel degelijk de katalysator die definitief de ommeslag heeft ingezet, volgens deze informatie.

Edit: @Nahrtent : Goh, alle begrip voor de vraag. Maar ik weet niet zeker of ik het terug zal vinden. Het was toch niet het reconstructie artikel dat ik voor ogen had, zoals ik hierboven zei. Maar een ander artikel blijkbaar. Maar om dat nu nog terug te vinden zal wel een opdracht zijn. Als ik de tijd er voor vind kijk ik eens.

Het klopt dat in de onderhandelingen naar Engie toe, het naar de Croo is gegaan, over dat gedeelte spreek ik me ook niet uit. Ik kan me ook niet herinneren waarom dat specifiek was, want ik herinner me dat hier ook wat nuance rond was.

Verder akkoord dat vooral Groen het als trofee ziet en vooral Groen hier vragende partij voor is. Maar dit haalt voor mij de verantwoordelijkheid bij alle andere partijen niet weg. Ik vind het persoonlijk een selectieve blindheid om dit in die mate altijd bij Groen weg te zetten terwijl alle regeringspartijen hier gewoon verantwoordelijk voor zijn. Ze hebben hier allen op toegestemd. Al dan dan niet stilzwijgend.
Je bent toevallig heel vurig om Groen kopstukken te verdedigen. Dat was de enige observatie.

Ik zal als ik tijd vind nog eens door de rapporten van CREG en Elia gaan om de passages te vinden waar het over andere infrastructuur dan capaciteit gaat. Ik zou je aanraden om zelf ook niet zomaar een reconstructie door een journalist te geloven. Je staaft niets inhoudelijk.

Ik deel het laatste sentiment. Het is de schuld van AGALEV/Groen dat dit verhaal gestart is, maar het is een beschamende erfenis van alle partijen die sindsdien aan de knoppen gezeten hebben. We mogen niet vergeten dat de N-VA de regering liet vallen over symbool als Marrakesh, terwijl op dat moment het volop over de kernuitstap ging.

Nee, jij legt de verantwoordelijkheid vooral bij de anderen, en dat vind ik eerlijkheidshalve nogal gemakkelijk. Het komt voor mij dan eerder over alsof je gewoon niet graag hoort dat de partij waarvan ik vermoed dat ze je voorkeur geniet een bepalende rol heeft gespeeld in een historische fout.
Zoals ik al zei, dat is gedeeltelijk een kwestie van mening en perspectief. Ik heb eigenlijk nog maar eenmalig op Groen gestemd als ik het met correct herinner. Ik vind het jammer dat je nu het op mij als persoon lijk te richten in plaats van het gewoon te onderbouwen?

Het zijn toch gewoon feiten dat er 17 jaar lang quasi niets rond gedaan is en dat Groen zelfs als ze in een regering zit er altijd maar als kleine muis bij zit. De verantwoordelijkheid dan zo hard bij Groen leggen, dat vind ik eerlijkheidshalve nogal gemakkelijk. ;)

We mogen niet vergeten dat de N-VA de regering liet vallen over symbool als Marrakesh, terwijl op dat moment het volop over de kernuitstap ging.
Dat klopt, maar met het verschil dat die wel hebben kunnen erkennen dat ze daarin een fout hebben gemaakt. En terecht. Al is heel het verhaal van de regering-Michel ook wel best complex, vol constructiefouten en de wat bizarre dynamiek met CD&V en het gedoe rond Kris Peeters.

Het zijn toch gewoon feiten dat er 17 jaar lang quasi niets rond gedaan is en dat Groen zelfs als ze in een regering zit er altijd maar als kleine muis bij zit. De verantwoordelijkheid dan zo hard bij Groen leggen, dat vind ik eerlijkheidshalve nogal gemakkelijk. ;)
Je mag dat vinden. Ik heb zelf overigens ook al op Groen gestemd (zij het uitsluitend op Europees niveau), maar dat doet er inderdaad niet echt toe. Als kleine muis in de regering hadden ze echt wel betere prioriteiten kunnen bedenken om hun voet te zetten dan de kernuitstap, daar blijf ik bij. Dat geldt trouwens evengoed voor CD&V die van godbetert abortus hun Vivaldi-trofee hebben gemaakt, helemaal op het conto van Coens te schrijven.

Laatst bewerkt:
Wetten worden gestemd in het parlement door parlementsleden.
Er is nooit een regering nodig geweest om de kernuitstap ongedaan te maken. Er moet zelfs geen regering zijn.
Als ik kijk naar de samenstelling van de voorbije regeringen (meerderheid parlement) en de uiteindelijke stemming in 2025 had dit op elk moment sinds 2003 geschrapt kunnen worden.

Wetten worden gestemd in het parlement door parlementsleden.
Er is nooit een regering nodig geweest om de kernuitstap ongedaan te maken. Er moet zelfs geen regering zijn.
Als ik kijk naar de samenstelling van de voorbije regeringen en de uiteindelijke stemming in 2025 had dit op elk moment sinds 2003 geschrapt kunnen worden.
Er was geen sense of urgency, 10 jaar uitstellen was telkens voldoende, met het idee dat je niet weet hoe de technologie er tegen dan zal uitzien en anderzijds met de bezorgdheden rond de scheurtjes etc in het achterhoofd. Totdat je in een situatie komt dat die urgency er wel is en je plots niet meer om Groen heen kunt. Dat is een spijtige zaak ja, maar doet voor mij niets af aan de verantwoordelijkheid van de grote voortrekkers in heel het verhaal, en die zijn echt niet zo moeilijk om aan te wijzen.

Laatst bewerkt:
Dat klopt, maar met het verschil dat die wel hebben kunnen erkennen dat ze daarin een fout hebben gemaakt. En terecht. Al is heel het verhaal van de regering-Michel ook wel best complex, vol constructiefouten en de wat bizarre dynamiek met CD&V en het gedoe rond Kris Peeters.

Je mag dat vinden. Ik heb zelf overigens ook al op Groen gestemd (zij het uitsluitend op Europees niveau), maar dat doet er inderdaad niet echt toe. Als kleine muis in de regering hadden ze echt wel betere prioriteiten kunnen bedenken om hun voet te zetten dan de kernuitstap, daar blijf ik bij. Dat geldt trouwens evengoed voor CD&V die van godbetert abortus hun Vivaldi-trofee hebben gemaakt, helemaal op het conto van Coens te schrijven.
Akkoord hoor. Ik denk dat we inhoudelijk op dezelfde lijn zitten. Het enige verschil ligt in de mate van verantwoordelijkheid waar we die leggen, en daar hebben we inderdaad een klein meningsverschil maar dat is ook gewoon een grote grijze zone. En we zitten daar wel in dezelfde grijze zone van "gedeelde verantwoordelijkheid", daar ben ik al blij mee. Ik reageer betreffende deze kwestie vooral graag op de extremen die het enkel bij Groen trachten weg te leggen.

In hoeverre had het nog altijd zo'n historische fout geweest, als er veel sneller tot een effectieve uitstap was gekomen en we tegen de oorlog over voldoende windenergie etc beschikten zoals het oorspronkelijke plan van Groen/Agalev was?

Ik ben het er mee eens dat Groen al een stuk sneller de omslag had moeten maken naar het klimaat op de eerste rij zetten in deze, maar feit blijft tegelijk wel dat ik geen enkele partij kan bedenken die op zo'n cruciaal kernthema, quasi de originele bestaansreden van de partij, het tegenovergestelde stemt. Elke andere partij had op dat moment uit de regering gestapt. Het is en blijft voor een aanzienlijk deel van de Groene achterban het equivalent van de N-VA die straks voor de afschaffing van de gewesten en gemeenschappen stemt om terug een federaal België te vormen.

Terug
Bovenaan