Tour de France 2025

De laatste helling is wel een hele stevige ietsje minder lastig dan muur van Huy.

Mvdp moet hopen dat uae of Visma het niet kapot trekt. (Want mvdp vond Boulogne aankomst lastiger dan gedacht zei hij toch zelf).

Net die valpartij aan de finish herbekeken.

Ballerini kreeg ook een belachelijke gele kaart voor zijn valpartij. Maar hij doet letterlijk NIETS fout. Hij volgt de identieke weg van Merlier, en krijgt dan een kwak van van Poppel (die wel een verdiende gele kaart krijgt) waardoor hij valt.

waar is de gele kaart voor de parcoursbouwer ?

Hetzelfde bij de tussensprint. Waarom laat Rex geen centimeter plaats voor Coquard? Omdat de weg lichtjes naar links gaat en hij uiteraard de kortste weg af wil leggen.

Begin tenminste met te sprinten op een rechte weg.

Eigenlijk is er niets veranderd, ze straffen enkel als er gevolgen zijn. Bij de tussensprint zondag werd er harder gebikkeld, maar niet gevallen dus geen gele kaart. Nu was er bij de eerste 2 valpartijen weinig meer aan de hand dan race incident en strooien ze met gele kaarten.

Eigenlijk is er niets veranderd, ze straffen enkel als er gevolgen zijn. Bij de tussensprint zondag werd er harder gebikkeld, maar niet gevallen dus geen gele kaart. Nu was er bij de eerste 2 valpartijen weinig meer aan de hand dan race incident en strooien ze met gele kaarten.
Die indruk heb ik ook, er is nu iets gebeurd dus moeten er gele kaarten uitgedeeld worden ...
Voelt allemaal wat willekeurig aan zo, je moet dan altijd straffen als er niet reglementair wordt gesprint en niet enkel als er iemand valt.

Tis inderdaad nog steeds gevolgen ipv acties die bestraft worden. Kijk naar Philipsen zaterdag... naast het parcours, door het gras, geen probleem! Hand van het stuur in de sprint? Ook geen probleem.

Riesebeek kreeg in de Baloise Belgium Tour dan weer wel gewoon dubbel geel voor 2 illegale inhaalacties. Zelfs nadat hij de 2de keer zelf op zijn gezicht ging door zijn actie. Ik snap dat het soms moeilijk is om nog kaarten uit te delen een dag na de feiten door beelden die dan pas op social media terecht komen maar zelfs met acties die in plain sight gebeuren is er complete willekeur als het op bestraffingen aankomt.

Die indruk heb ik ook, er is nu iets gebeurd dus moeten er gele kaarten uitgedeeld worden ...
Voelt allemaal wat willekeurig aan zo, je moet dan altijd straffen als er niet reglementair wordt gesprint en niet enkel als er iemand valt.
Aan de andere kant heb je natuurlijk wel het probleem dat áls de UCI dan wel eens actie neemt wanneer er geen valpartij geweest is dat er dan een aantal ex-renners en commentatoren staan te schreeuwen "DIT GEBEURT ELKE SPRINT 10 KEER!!!". Uhu... uiteraard, de kans dat je een bestraffing oploopt is namelijk nihil, wat verwacht je dan? Als men consequent zou bestraffen zouden die actie er wel uitgaan, maar men moet wel leren het onderscheid te maken tussen een race incident en écht gevaarlijke maneuvers. Het is grappig en triest tegelijk dat de mensen in dit topic daar (imo) beter in lijken te slagen dan UCI commissarissen die daarvoor betaald worden...

Net die valpartij aan de finish herbekeken.

Ballerini kreeg ook een belachelijke gele kaart voor zijn valpartij. Maar hij doet letterlijk NIETS fout. Hij volgt de identieke weg van Merlier, en krijgt dan een kwak van van Poppel (die wel een verdiende gele kaart krijgt) waardoor hij valt.

Probleem met wielrennen is dat het peloton veel te groot is en er continue veel te veel gebeurt. Je kunt enkel kaarten geven als er iets gebeurt of als iemand klacht indient.

Pretty sure dat je 10x mini kwakjes kunt geven en je geen gele kaart krijgt. Tot er 1 valt en dan krijg je voor je mini kwak wel geel.

Eigenlijk zou je moeten straffen als het gevaarlijke gevolgen zou gehad kunnen hebben. Maar dat is onmogelijk. Dan moet je 50 kaarten per rit uitdelen en staat binnen 2 maand geen enkele sprinter nog aan de start. En dan gaat iedereen weer kakken dat ze kaarten uitdelen terwijl er niks gebeurt.

Om nog te zwijgen over de blind spot achteraan het peloton of tussen de auto's. Af en toe komen ze eens af met een straf als joske een half uur aan de auto plakt. Of Biddon colee van 10 min.

Stating the obvious, elke platte tuub of valpartij veroorzaakt een levensgevaarlijke terugkeer tocht waarbij een volwassen man in een zwembroekstof aan 60-70 per uur tussen rijdende auto's uit de wind naar voor crosst om zijn positie terug te nemen in peloton/groepje. Liefst nog 4 bidons pakken die beetje plakken of de auto vastpakken om "de schoen goed te kunnen doen". Zolang ze dat als normaal gedrag blijven beschouwen is het beetje flauw om gele kaarten uit te delen voor kwakjes links en rechts.

Om nog te zwijgen over afdalingen van cols aan 80-90 per uur in dezelfde zwembroekstof. Elk jaar kwakken er wel paar tegen het asfalt aan 80 per uur die ze mogen samenrapen en 6mnd mogen revalideren. Met wat pech zijn ze er aan (hello Wouter W, Casartelli). Met wat geluk leven ze nog maar zijn ze kaduuk voor de rest van hun leven en rijden ze geen platte prijs meer (hello Froome, hello Bernal). Met nog wat meer geluk zijn ze terug op niveau geraakt (Evenepoel, Bakelants, etc etc etc). De lijst met sprint accidenten is zelfs te lang om op te sommen.

Laatst bewerkt:
Nee er zijn geen ucipunten te verkrijgen bij een tussenprint. Alleen aan het einde van de Tour voor de top 3 van het puntenklassement

Thomas De Gendt had over die gele kaarten wel de debielste uitspraak van't weekend, zondag in Vive le Velo. (hij is mee raadgever bij de koers-VAR)
Karl vraagt waarom er nog geen uitgedeeld zijn, na bv dat incident bij de tussensprint. De Gendt z'n antwoord: "het is nog vroeg in de Tour he om nu al gele kaarten te gaan uitdelen."

Ik blijf er mij over verbazen hoe renners na een valpartij aan 50kmph gewoon rechtstaan en niets breken.
Ik ben een keer aan 43 kmph gevallen en had meteen een complexe sleutelbeenbreuk, en ik ben niet zo graatmager als zij.
Ik vind dat dat toch ook zot.

Probleem met wielrennen is dat het peloton veel te groot is en er continue veel te veel gebeurt. Je kunt enkel kaarten geven als er iets gebeurt of als iemand klacht indient.
Er zijn wel meer redenen volgens mij:
- Slecht ontwerp van de laatste km, teveel golvend, aan de hedendaagse snelheden is het gewoon onmogelijk om daar niet van uw lijn af te wijken en niet de bochten af te snijden
- Geen enkele ontsnapping, dus heel het peloton komt superfris naar de finale
- De ploegen met mindere sprinters willen toch perse meesprinten ook al hebben ze zo goed als geen kans op winst, er vallen natuurlijk wel veel UCI punten te rapen

Thomas De Gendt had over die gele kaarten wel de debielste uitspraak van't weekend, zondag in Vive le Velo. (hij is mee raadgever bij de koers-VAR)
Karl vraagt waarom er nog geen uitgedeeld zijn, na bv dat incident bij de tussensprint. De Gendt z'n antwoord: "het is nog vroeg in de Tour he om nu al gele kaarten te gaan uitdelen."
allez dat is zoals in het voetbal dat je in de 1ste 5 minuten vaak met zaken wegkomt die later in de match zeker een gele kaart opleveren.

Het toont meteen aan hoe arbitrair deze zaken zijn en dat je gewoon pech hebt als je een gele kaart krijgt terwijl er gisteren renners voor iets gelijkaardigs niets gekregen hebben

Ook ergens gehoord dat die jury die de incidenten beoordelen vaak vrijwilligers zijn en dus meestal verschillende mensen, dus ook logisch dat er weinig lijn in zit. Geen idee of dat klopt.

Het kan toch niet dat er UCI-punten staan op een tussensprint? Zou me extreem bizar lijken.

Ik versta vooral niet dat ze elkaar bijna dood rijden voor plek 5 of zo in de tussensprint. Ik versta dat de ASO de tussensprints interessanter wil maken om wat leven te brengen in de anders saaie overgangsritten.

Maar dat lijkt me een foute oplossing voor het probleem.

De groene trui lijkt de laatste jaren eigenlijk een beetje het spelletjes 'kan ik 3 weken op mijn fiets blijven zitten'. Ik zou mikken voor plek 8 in elke tussensprint en finish. Parijs halen en je bent de enige sprinter die overblijft en wint (tenzij Pogi 7 ritten wint en met groen gaat lopen :cautious: )

Net terug van 3 dagen ter plaatse naar de tour gaan kijken.
Blijft echt machtig om heel dat circus te zien passeren en al dat volk langs de baan :love:.

Ik versta vooral niet dat ze elkaar bijna dood rijden voor plek 5 of zo in de tussensprint. Ik versta dat de ASO de tussensprints interessanter wil maken om wat leven te brengen in de anders saaie overgangsritten.

Maar dat lijkt me een foute oplossing voor het probleem.

De groene trui lijkt de laatste jaren eigenlijk een beetje het spelletjes 'kan ik 3 weken op mijn fiets blijven zitten'. Ik zou mikken voor plek 8 in elke tussensprint en finish. Parijs halen en je bent de enige sprinter die overblijft en wint (tenzij Pogi 7 ritten wint en met groen gaat lopen :cautious: )
Ze hebben dit systeem inderdaad ingevoerd (in 2011) voor wat extra leven in de brouwerij, de 6-4-2 punten werden vroeger meestal gekaapt door de vlucht. En dan kwam daar in 2012 ene Peter Sagan meedoen die dan gewoon elke bergrit mee in de vlucht ging en 20 punten pakte terwijl de andere sprinters er 0 pakten (of wat kruimels). Als reactie is men dan de oorspronkelijk relatief lineaire verdeling aan de finish gaan wijzigen naar een súper top heavy structuur waar de 3de nog 20 punten krijgt terwijl de winnaar er 50 pakt... terwijl de verschillen bij de tussensprint at best 3 punten is, in de meeste gevallen zelfs 1 schamel punt omdat de eerste x aantal plaatsen reeds weg zijn.

Resultaat: tenzij het peloton sprint voor de volle buit (zelden) is de tussensprint is vandaag evengoed opnieuw nauwelijks relevant. In de meeste gevallen sprinten er na 4 ritten nog 3 renners mee en kan je dus exact 2 punten inlopen op een concurrent.

Maar hier is het verschil dat Coquard letterlijk niets gevaarlijk doet, gewoon een samenloop van omstandigheden die evengoed kon gebeuren in het peloton.

Coquard zit in het wiel van Milan
Milan zijn achterwiel wijkt licht uit naar rechts waardoor Coquard ook licht naar rechts moet of hij valt daar al misschien.
Heel toevallig komt de voor Coquard supergrote Rex langszij en haken ze daardoor in elkaar. Was dat een kleine sprinter haken ze waarschijnlijk niet in elkaar.

En dat allemaal op 1 luttele seconde...

Dat van Ballerini is letterlijk nog erger
Hij hindert letterlijk niemand leunt licht enkel doordat parcours van links naar rechts gaat en daardoor het peloton.
(Hij hindert niemand). En dan krijgt hij een charge van van Poppel

Yikes… Best om mee te zijn met een kleine ontsnapping. Als je daar met een vol peloton doorgaat kunnen er vandaag weer een paar naar huis…

Terug
Bovenaan