Tour de France 2025

Wel redelijk crazy advies uit chatgpt - ik gaf gewoon mijn 16 en de vraag wie op te stellen voor de tijdrit in sporza wielermanager

✅ Deze renners zeker wel opstellen:​

• Evenepoel R. – Topfavoriet, wereldkampioen tijdrit.
  • Pogacar T. – Klassementsman, altijd goed in TT's.
  • Vingegaard J. – Idem, zeker top 10 mogelijk.
  • Almeida J. – Steeds beter in tijdritten.
  • Vauquelin K. – Ex-Frans TT-kampioen, sterk in dit werk.
  • Van Der Poel M. – Outsider, TT op zijn niveau kan prima eindigen rond plek 10.
  • Lipowitz F. – Verraste dit jaar in de tijdrit in Romandië.
  • Healy B. – Sterk tegen de klok, vooral op glooiend terrein.
  • Milan J. – Krachtige renner, redelijke TT.
  • Cort M. – Heeft bewezen tijdritten te kunnen verrassen.

❌ Deze 4 zou ik niet opstellen voor de tijdrit:​

1. Ackermann P. – Pure sprinter, haalt weinig uit tijdritten.
  2. Girmay B. – Klassiekerrenner, maar geen sterke tijdrijder.
  3. Onley O. – Jong, nog weinig bewezen in TT’s.
  4. Berckmoes J. – Solide renner, maar geen uitschieter in tijdritten.

Twijfelgevallen:​

• Cras S. – Kan oké zijn, maar niet zijn specialiteit.
  • Johannessen A. – Goede klimmer, maar vlakke tijdrit ligt hem minder.

Als je 1 of 2 van de twijfelgevallen boven toch opstelt, zou je eerder Cort of Healy kunnen wisselen, afhankelijk van hun vorm.

Wel redelijk crazy advies uit chatgpt - ik gaf gewoon mijn 16 en de vraag wie op te stellen voor de tijdrit in sporza wielermanager
Met zo'n opstelling kun je niet winnen. De winnaar zal altijd iets 'speciaals' ingevuld hebben. Een algemene uitslag wint nooit (logisch)

In mijn ogen is de Sporza Wielermanager niet goed gemaakt dit jaar voor de tour in mijn ogen , iedereen heeft +/- dezelfde renners.
te weinig harde keuzes dat je moest maken. (Je kon bvb. heel gemakkelijk de eerste volledige pagina meenemen).

De rit gisteren bijna Iedereen heeft bijna 400 punten gisteren wat bijna dubbel zoveel is al de sprintrit.
(ik heb bvb pogi kopman 1-2-3-6-7-8-10-11 + alle truien in de ploeg voor extra puntjes daarmee sta je dus op de 12 857ste plaats)

De winnaar zal dus niet bepaald worden dit jaar door welke grote mannen je meehebt , maar welke 2-3 miljoeners punten pakken.
Dus grotendeels geluk dat die net in een of meerdere vluchtetappes meeraakt.

In mijn ogen is de Sporza Wielermanager niet goed gemaakt dit jaar voor de tour in mijn ogen , iedereen heeft +/- dezelfde renners.
te weinig harde keuzes dat je moest maken. (Je kon bvb. heel gemakkelijk de eerste volledige pagina meenemen).

De rit gisteren bijna Iedereen heeft bijna 400 punten gisteren wat bijna dubbel zoveel is al de sprintrit.
(ik heb bvb pogi kopman 1-2-3-6-7-8-10-11 + alle truien in de ploeg voor extra puntjes daarmee sta je dus op de 12 857ste plaats)

De winnaar zal dus niet bepaald worden dit jaar door welke grote mannen je meehebt , maar welke 2-3 miljoeners punten pakken.

I agree. De dure vogels zijn te goedkoop. Iedereen pakt en Pogi en Vigno en Remco en VDP en Almeida. Die zijn zeker al return on investment waard qua punten per euro. Maar dan heb je nog veel geld over om wat middenmoot te pakken. Maar ook daar is het redelijk eenheidsworst.

Ik sta 300 punten achter nummer #1 in de ranking. Die heeft zo goed als dezelfde ploeg als mezelf maar enkel Waerenskold en Gregoire ipv Lipowitz en Ackerman. En ik had Philipsen - fuck my life, en hij Merlier.

Voor de rest hebben we alle 2 - en dan is al 75M van de 100 M weg en moet je er nog 6 pakken voor samen 25M.
  • VDP - 8 M
  • Pogi - 13 M
  • Onley - 4 M
  • Berckmoes - 2 M
  • Almeida - 6 M
  • Milan - 7 M
  • Vauqelin - 4 M
  • Girmay - 7 M
  • Evenepoel - 10 M
  • Vingegaard - 13 M

Met zo'n opstelling kun je niet winnen. De winnaar zal altijd iets 'speciaals' ingevuld hebben. Een algemene uitslag wint nooit (logisch)

Mijn ambitie is gewoon om 1e van de familie te zijn in het eindklassement, niet meer en niet minder -_- Ik ga niet beginnen 4 ploegen opstellen om eens een rit te kunnen winnen - zo veel motivatie heb ik nu ook weer niet.

Het verschil zit hem in je random 4-5M rijders, niet in de toppers. Ik had gisteren 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10 EN alle truien EN de kopman en dan zit je rond de 12000e plek. Je moet ook chance hebben. Lipowitz is de enige uit mijn ploeg die nog geen punten gepakt heeft. Als dat Jorgenson of Gregoire geweest was, heb ik 50 punten meer. Maar veel meer rek zit er niet meer op.

Je kunt niet EN WVA EN Gregoire EN Skjelmose en Waerenskold EN Jorgenson in je ploeg hebben. Er is wsch geen budget voor en de spurters pakken nu eenmaal ook veel punten in de 21d - je moet enkel chance hebben met de valpartijen.

Heb al chance gehad met valpartijen, mijn 4 wissels zijn ook al op :laugh:

Wat triestiger is, is dat ik chatgpt vorige week vroeg 'maak een ploeg voor sporza wielermanager' en er een lijstje uitkwam met 12 van de 16 renners van de #1 (wsch 90M van de 100M budget). Tot zo ver koppig zijn en niet te veel op chatgpt vertrouwen. :support:

Is elk jaar hetzelfde hé. Ze hebben wel het eindklassement minder doorslaggevend gemaakt een tijd geleden, om dat opsparen van de transfers tot de allerlaatste speeldag tegen te gaan.

Zouden beter met prijscategorieën werken en een max. van zoveel renners per prijscategorie. Dat je bijvoorbeeld slechts 2 van de 3 kunt kiezen tussen Pogi, Vinge en Remco. Sprinters idem. Praktisch iedereen heeft Philipsen, Milan en Merlier. Er is geen simpele oplossing voor vrees ik.

Hoop vandaag op uitschieters van Romeo, Skjelmose en Almeida.

Da's toch altijd zo in de Tour. Komt altijd neer op keuzes bij de kleinere renners.
Ik had bv op voorhand voor weinig sprinters gekozen (Merlier-Milan-Jeanniere-Watson) en na rit 1 had ik slechts 30 punten, want geen Philipsen, zoals 95% van alle deelnemers. Klein paniekske dus zaterdagavond.
Maar 2 speeldagen verder en ik heb al m'n transfers nog, terwijl 95% van de deelnemers Philipsen moet wisselen, want een renner van 9 miljoen kan je niet zomaar op je bank laten qua budget.
Zo ben ik de Giro ook heel 'slecht' gestart, met vooral klassementsmannen, maar vanaf half week 2 en zeker in week 3 had ik nog 4 transfers over om vollenbak klassementsmannen (en andere truien) in te wisselen en ben ik uiteindelijk met ruime voorsprong in elke minicompetitie waar ik inzat gewonnen.
Ook al zegt Tahon dat globale punten van't klassement op't einde niet meer zo doorwegen, dat is nog altijd niet zo. Je kan nog altijd beter de top-10 van't klassement in je ploeg hebben dan elvendertig sprinters. Je moet gewoon de juiste sprinters hebben en niet meer dan 4.

agree, dat is de reden dat wij met een 15 tal vrienden Scorito spelen.
Sporza is gewoon slecht imo.

Is het trouwens nog steeds zo dat als je uw ploeg aanpast voor de ritten binnen 2 of 3 dagen, dit ook aangepast wordt voor de rit van vandaag of morgen?

Vauquelin is geen ex Frans kampioen tijdrijden.
Lipowitz zijn verrassende TT in de ronde van Romandië? Hij heeft geen Romandië gereden...

Crazy om zo'n fouten te maken zegt 😛

Da's toch altijd zo in de Tour. Komt altijd neer op keuzes bij de kleinere renners.
Ik had bv op voorhand voor weinig sprinters gekozen (Merlier-Milan-Jeanniere-Watson) en na rit 1 had ik slechts 30 punten, want geen Philipsen, zoals 95% van alle deelnemers. Klein paniekske dus zaterdagavond.
Maar 2 speeldagen verder en ik heb al m'n transfers nog, terwijl 95% van de deelnemers Philipsen moet wisselen, want een renner van 9 miljoen kan je niet zomaar op je bank laten qua budget.
Zo ben ik de Giro ook heel 'slecht' gestart, met vooral klassementsmannen, maar vanaf half week 2 en zeker in week 3 had ik nog 4 transfers over om vollenbak klassementsmannen (en andere truien) in te wisselen en ben ik uiteindelijk met ruime voorsprong in elke minicompetitie waar ik inzat gewonnen.
Ook al zegt Tahon dat globale punten van't klassement op't einde niet meer zo doorwegen, dat is nog altijd niet zo. Je kan nog altijd beter de top-10 van't klassement in je ploeg hebben dan elvendertig sprinters. Je moet gewoon de juiste sprinters hebben en niet meer dan 4.

Sporza is vrij makkelijk inderdaad minder harde keuzes dan andere spellen.
(daarom dat het ook wel iets toegankelijker is voor de mindere kenners)

Maar dit jaar is echt de tour echt nog extremer andere jaren.
een rit in het begin van de tour waarbij de grootste favorieten voor GC* ook goed scoren en bijna iedereen (+11 000 ploegen) op sporza +400 punten scoort is er vorige jaar echt niet geweest.
- Top 5 GC is zonder pech in mijn ogen gisteren top 8 gefinisht.*
- Iedereen heeft nog bijna al zijn sprinters in de ploeg (dus niet vollebak klimmers/GC getransfereerd)
- Geen enkele GC-er letterlijk uitgevallen

Het komt vooral in mijn ogen ook dat Tahon het met een beetje natte vingerwerk doet met zijn prijzen.
Een Pogi moest op zijn minst 20 mil gekost hebben en dan nog zoveel die mochten verhogen van prijs.
Bijna iedereen zal hem pakken, maar je hebt 5 mil minder voor de rest van je team , waardoor je wel al een sprinter ging moeten overslaan of wachten met een GC top 5 kandidaat in de ploeg te zetten.

Hoe in godsnaam kan je al je 4 wissels kwijt zijn :p

1tje ok / 2 heel misschien , maar 4 ?
De Tour starten met Ganna, Bissegger, Philipsen en Thibau Nys die van geen kanten thuis geeft? :unsure:

Het komt vooral in mijn ogen ook dat Tahon het met een beetje natte vingerwerk doet met zijn prijzen.
Een Pogi moest op zijn minst 20 mil gekost hebben en dan nog zoveel die mochten verhogen van prijs.
Bijna iedereen zal hem pakken, maar je hebt 5 mil minder voor de rest van je team , waardoor je wel al een sprinter ging moeten overslaan of wachten met een GC top 5 kandidaat in de ploeg te zetten.
Het grote probleem is vooral dat men weigert van de échte kwaliteitsverschillen (en ambities) door te rekenen. Men wil de verschillen blijkbaar redelijk beperkt houden maar het probleem is dat de fysieke verschillen nu eenmaal niet beperkt zijn waardoor heel het systeem ineen stuikt.

Als je weigert van Pogacar véél duurder te maken dan al de rest verknoei je daar het systeem al. Je weet op voorhand dat Pogacar zich er altijd en overal zal tussen smijten: heuvelritten, TT, bergritten, GC, en wrs nog bollen ook. Je moet die zó duur durven maken dat je jezelf effectief de vraag moet stellen: hmm, Pogacar OF renner X, Y EN Z???

Nu is het gewoon:
* Pogacar? Gaat vanaf dag 2 tot dag 21 op minstens 15 dagen punten pakken (en veel)... Obvious pick voor €13M
* Jonas? €2M goedkoper en gaat zich bijna overal net na Pogacar nestelen => easy pick
* Remco? nog €1M goedkoper en idem Vingegaard => easy pick
* vdP? €8M voor een renner die 4 van de eerste 7 dagen wrs podium rijdt + top 10 iTT incl. paar dagen geel en wie weet na die eerste week zo goed staat voor groen dat ook dat nog kan en anders kan swappen nadat hij het gros van zijn punten heeft verdiend? jup

Elk systeem waar je de 3 afgetekende podiumkandidaten samen in je ploeg kan zetten en dan ook nog budget hebt voor vdP EN dan ook nog de topsprinters is gewoon flawed.
Het grootste probleem is misschien wel de huidige conjuctuur waar het niet alleen te gemakkelijk is om met redelijk zekerheid de top 4-5 in min of meer de juiste volgorde te selecteren maar ook nog eens dat diezelfde top 3 in 14/21 etappes (verzonnen getal, ik heb niet geteld, maar het zal er niet ver naast zitten) niet eens zo gek ver van de overwinning gaan zitten dat het finaal bijna aankomt op per ongeluk de "ontsnappingskoning van de Tour" te selecteren, die dan per ongeluk toch eens in die 1 of 2 goeie vluchten zit die wél wegblijven of die ene renner die een week de bollen draagt voor de bergen.

Laatst bewerkt:
De Tour starten met Ganna, Bissegger, Philipsen en Thibau Nys die van geen kanten thuis geeft? :unsure:

Philipsen & WVA eruit. Milan & Vauqelin erin. Dan had ik nog 4M of zo over. Te weinig om te wachten en binnen 2w een goeie te kopen. Dus 2 mannetjes van 2M eruit en 2 van 4M erin.

Rien ne va plus !

Het grote probleem is vooral dat men weigert van de échte kwaliteitsverschillen (en ambities) door te rekenen. Men wil de verschillen blijkbaar redelijk beperkt houden maar het probleem is dat de fysieke verschillen nu eenmaal niet beperkt zijn waardoor heel het systeem ineen stuikt.

Als je weigert van Pogacar véél duurder te maken dan al de rest verknoei je daar het systeem al. Je weet op voorhand dat Pogacar zich er altijd en overal zal tussen smijten: heuvelritten, TT, bergritten, GC, en wrs nog bollen ook. Je moet die zó duur durven maken dat je jezelf effectief de vraag moet stellen: hmm, Pogacar OF renner X, Y EN Z???

Nu is het gewoon:
* Pogacar? Gaat vanaf dag 2 tot dag 21 op minstens 15 dagen punten pakken (en veel)... Obvious pick voor €13M
* Jonas? €2M goedkoper en gaat zich bijna overal net na Pogacar nestelen => easy pick
* Remco? nog €1M goedkoper en idem Vingegaard => easy pick
* vdP? €8M voor een renner die 4 van de eerste 7 dagen wrs podium rijdt + top 10 iTT incl. paar dagen geel en wie weet na die eerste week zo goed staat voor groen dat ook dat nog kan en anders kan swappen nadat hij het gros van zijn punten heeft verdiend? jup

Elk systeem waar je de 3 afgetekende podiumkandidaten samen in je ploeg kan zetten en dan ook nog budget hebt voor vdP EN dan ook nog de topsprinters is gewoon flawed.
Het grootste probleem is misschien wel de huidige conjuctuur waar het niet alleen te gemakkelijk is om met redelijk zekerheid de top 4-5 in min of meer de juiste volgorde te selecteren maar ook nog eens dat diezelfde top 3 in 14/21 etappes (verzonnen getal, ik heb niet geteld, maar het zal er niet ver naast zitten) niet eens zo gek ver van de overwinning gaan zitten dat het finaal bijna aankomt op per ongeluk de "ontsnappingskoning van de Tour" de selecteren die dan per ongeluk toch eens in die 1 of 2 goeie vluchten zitten die wél wegblijven of die ene renner die een week de bollen draagt voor de bergen.

Inderdeedly.

Als je value per euro rekent, komt iedereen bij dezelfde 4-5 uit. Als Poger op zijn niveau is, pakt hij 3-4-5-6 ritzeges, gele trui (met wat chance heeft hij de gele trui 10-15d). Met nog wat meer chance rijdt hij paar dagen in bollen en groen. En dan is hij #1 op het einde, met wat chance top 5 voor bollen en groen. Als hij niet wint, zit hij altijd in top 10-15, tenzij er eens een vlucht ver weg is.

Als hij 'niet op niveau' is, dan heeft hij een beetje minder punten, maar zal hij nog altijd 5-6-7x top 3 rijden en paar ritten winnen, en is hij #2 of #3 in GC.

Wat is zijn baseline verwachting ? 700-800-1000 punten voor 13M. Vignegaard is zelfs maar 11M voor niet veel minder puntenverwachting eigenlijk.

Dan zie je Philipsen of Merlier of Milan. Er zijn 4-5 sprints. Ze gaan ze niet alle 3 allemaal winnen. Dus die halen dan elk misschien 200-300 punten en dat voor 10 of 9M.

VDP. Die zal wel rit of 3-4 winnen/top 5 zitten, in de sprint ritten nog wat half uitgezakt punten meegrabbelen. Links en rechts eens een trui paar dagen. Einde van de rit, 400-500 punten voor 8M.

Vergelijk dat met een Lipowitz of Carapaz (doet nu wel niet mee, maar kom) en andere 2e niveau GC mannen. Die kosten 5-6-7M, maar die pakken met wat geluk 1 rit en voor de rest eens wat top 10 plekken. Als ze 200 punten hebben op t einde, zal het veel zijn. Almeida kost dan even veel, maar die roefelt elke bergrit een top 10 plaats binnen en sprokkelt zo in het geniep meer punten.

Er is te veel concentratie aan de GC top, puncheur top, sprint top - waardoor het gemakkelijk is te voorspellen wie ongeveer waar eindigt. En dan kun je snel de rekening maken wie wel/niet dollar efficient is om in je ploeg te zetten. En de prijzen zijn er niet naar aangepast.

Eigenlijk zou het feit dat Pogacar en Vignegard met 95% zekerheid wint/2e is geen unieke parameter mogen zijn in de opstelling. Ze zouden zo duur moeten zijn dat je afweegt "ofwel Pogacar ofwel deze 4 2e rang GC mannen die samen evenveel kosten". Maar met de huidige prijzen, nope.

Als je vb gisteren de winnende ploeg zit van de wielermanager. 552 punten - letterlijk de volledige top 11 in zijn ploeg en dan nog een dutske omdat het geld op moest. En dan heeft hij op de bank Zimmerman, Hoelgaard, Rickaert en Merlier zitten --> Zimmerman en Hoelgaard zijn chatgpt namen. Merlier is een spurter, dus hij heeft zelfs geen specifieke puncheur of GC ploeg, een brede ploeg. En na hem komen er honderden ploegen voor we aan 520 punten zitten. Tientallen ploegen met exact dezelfde scores telkens. Dat zijn er die dan de volledige top 10 hebben of 1-9, 11, of 1-8+WVA, etc etc.

Te veel eenheidsworst lijkt me dan.

Terug
Bovenaan