Tour de France clean of doping?

Zubrowka

Well-known member
Zijn er al klimtijden bekend, hoeveel tientallen minuten zijn er vandaag gesneuveld door de betere frames en kersensap..

Zijn er al klimtijden bekend, hoeveel tientallen minuten zijn er vandaag gesneuveld door de betere frames en kersensap..
2024 | 34:21 | Pogacar
2024 | 37:38 | Gee
1993 | 41:30 | Rominger, Indurain (160 m shorter)

Pogacar aan 7.00w/kg na zijn aanval (20'38"), Vingegaard 6.03w/kg. Vingegaard is echt wel leeg. Op Plateau de Beille trapte hij nog 6,85w/kg voor 40'58".

Pogi zette eerder de beste klimprestatie ooit neer en gisteren de op een na beste.
Vorig jaar Vingo' TT...
Wat gaan we volgend jaar krijgen? Remco, die 100km solo gaat en minuten pakt op iedereen?

Heeft er iemand weet hoe die wattages lagen of een vergelijking met ca. 5j terug, met een Bernal of Thomas?

Ik laat het aan de kenners over om de correctheid van dit artikel te oordelen maar volgens dit artikel gaat het toch vooral over de technologie.

Verder vind ik speculatie beetje zinloos. Bijkomend in deze digitale tijden van whistleblowers zou je denken dat er vroeg of laat iemand uit de biecht klapt. We zijn ondertussen al in “seizoen 5” van deze twee buitenaardse renners, zonder dat er ergens rook is ontstaan.

Ik kijk met het idee dat het overgrote deel clean rijdt, mocht ik van het tegenovergestelde uitgaan, zou deze sport niet te genieten zijn.

Pogi is altijd een wonderkind geweest. Hij rijdt nu wel echt indrukwekkend natuurlijk, maar hij komt niet uit het niets zoals bv Chris Froome.

Bernal zou een FTP hebben van 383w voor 59kg, 6,5w/kg. Pogacar zou rond de 431w zitten voor 64kg, 6,73w/kg. De Bernal van voor zijn ongeluk zou Evenepoel en Vingegaard eigenlijk moeten kunnen volgen.

De meest correcte vergelijking is w/kg. En hoe lager u gewicht hoe gemakkelijker het simpelweg is om je w/kg omlaag te krijgen. Op dat vlak moet je ook kijken naar de samenstelling van het peloton anno 2024. Indurain woog 79kg! In 2024 ben je dan top 10 qua zwaarste renners. Dat die op Isola2000 met Rominger het snelste bergop reed is te gek voor woorden. Dat is alsof Ganna gisteren tweede was geworden achter Pogacar 🤡

Riis zou in '97 Hautacam op gereden zijn aan 6,97w/kg. Armstrong Alpe D'Huez in 2004 aan 6,88w/kg. Gezien hun extra gewicht tov Pogacar zijn dat fysiologisch eigenlijk straffere prestaties als Pogacar.

Laatst bewerkt:
Beetje zinloos om dit topic aan te maken.
Geen enkele noodzaak om te gaan discussiëren of ze aan doping doen of niet.

Wielrennen is op alle vlakken serieus geëvolueerd. In den tijd van Armstrong was de medische begeleiding top, al de rest was toch van een ander niveau.
Nu doen renners veel meer hoogtestages en worden de parameters ook allemaal opgevolgd. Alle legale manieren om de biologische parameters te verbeteren worden aangewend.

Armstrong die reed een col omhoog en wist alleen dat hij niet boven de 180 slagen per minuut mocht gaan, nu weet elke renner welk wattage ze kunnen trappen voor welke effort.
De wetenschappelijke benadering is ook gewoon van een heel ander niveau.

Andere tijden, dus 1 op 1 vergelijken is gewoon zinloos.

We zullen het nooit met zekerheid weten of ze clean rijden, zolang het tegendeel niet bewezen is kunnen we er ook niet vanuit gaan dat ze niet clean rijden. Ze zullen altijd wel manieren zoeken om hun prestaties te verbeteren, betere materialen, aerodynamica, hoogtestages, voedingssuplementen, ketonen, …
De sport is veel wetenschappelijker geworden dan vroeger, als jij perfect weet welke wattages je kunt blijven trappen voor een bepaalde tijd kan je wel heel specifiek gaan trainen.
Nu aan de hand van hun W/kg of hun tijd op een berg gaan aantonen dat Pogacar, Vingegaard of Evenepoel niet zuiver zouden rijden vind ik ook kort door de bocht. Is daar wel bewijs voor?
Nuja moest Pogacar volgend jaar 8W/kg trappen dan zou ik het wel verdacht vinden. Dan zou het verschil zo groot zijn met de rest dat het niet meer geloofwaardig is.

De vraag is, waarom zou het nu anders zijn dan vroeger? Is het niet van alle tijden dat men in elke vorm van competitie alles doet om een voordeel te behalen?

Nu aan de hand van hun W/kg of hun tijd op een berg gaan aantonen dat Pogacar, Vingegaard of Evenepoel niet zuiver zouden rijden vind ik ook kort door de bocht. Is daar wel bewijs voor?
Nuja moest Pogacar volgend jaar 8W/kg trappen dan zou ik het wel verdacht vinden. Dan zou het verschil zo groot zijn met de rest dat het niet meer geloofwaardig is.
Is er dan geen menselijke limiet voor die W/kg te bepalen?
Bv: een 8W/kg zoals je aangeeft. Dat dit bewijs kan zijn, dat er iets niet klopt?

De vraag is, waarom zou het nu anders zijn dan vroeger? Is het niet van alle tijden dat men in elke vorm van competitie alles doet om een voordeel te behalen?
De vraag is vooral, zijn de excessen er nog?
We hebben de Festina Tour gekend en de 15 jaar daar op was het dweilen met de kraan open. Bij gasten als Ricco of Schumacher lag het er gewoon vingerdik op. Of een Santambrodgio die na jaren BMC moest afzakken naar Vini Fantini en daar plots een wereldcoureur werd en een bergrit in de Giro won voor Nibali. Gelukkig werd die net na de Giro al gevat.
De laatste jaren is het vreemdste dat ik gezien heb Mark Padun die plots twee bergritten won in de Dauphiné. Vaughters is er toen in getrapt maar ik niet! Die kerel zijn carrière is nu ook wel voorbij.

Zullen er nog mensen betrapt worden? Uiteraard, net zoals er altijd inbrekers en belastingsontduikers zullen zijn. Men zal altijd het randje opzoeken, maar om de één of andere reden moet het wielrennen heiliger zijn als de paus. Dat Real, Barca en Juventus een dopingverleden hebben, daar zal je Filip Joos tijdens een CL finale niet over horen beginnen.
Straks zijn de Olympische Spelen, voor veel atleten dé kans van hun leven. Ik durf er mijn beide handen voor in het vuur steken dat er in het wielrennen veel minder doping is als in atletiek.

Is er dan geen menselijke limiet voor die W/kg te bepalen?
Bv: een 8W/kg zoals je aangeeft. Dat dit bewijs kan zijn, dat er iets niet klopt?
Als er morgen een renner opstaat die clean 8W/kg trapt, terwijl niemand boven de 7W/kg zit dan moet daar toch een reden voor zijn, misschien één of andere mutatie?

Of misschien een genetisch gemanipuleerde superrenner, maar dat zou ook niet echt clean meer zijn.

Als er morgen een renner opstaat die clean 8W/kg trapt, terwijl niemand boven de 7W/kg zit dan moet daar toch een reden voor zijn, misschien één of andere mutatie?

Of misschien een genetisch gemanipuleerde superrenner, maar dat zou ook niet echt clean meer zijn.
Je hebt zo een ultraloper (Dean Karnazes) en die kerel bouwt geen melkzuur op, kan gewoon dagen aan een stuk blijven lopen. Gelukkig voor de tegenstand heeft hij pas vrij laat in zijn leven ontdekt dat hij over die magische gave beschikte :)

“I was sent to a testing center in Colorado,” he recalls. “First, they performed an aerobic capacity test in which they found my results consistent with those of other highly trained athletes, but nothing extraordinary. Next, they performed a lactate threshold test. They said the test would take 15 minutes, tops. Finally, after an hour, they stopped the test. They said they’d never seen anything like this before.”

Als er zo'n freak bestaat in het wielrennen zoals hierboven, dan vraag ik mezelf af of ze zo iemand zouden weren.
Iemand die op de grote plaat bergen beklimt. Gegarandeerd dat het peloton daar iets van zegt, ondanks het aangeboren biologisch is.
Gelukkig zijn er twee van een minder gehalte, die in topvorm amper te lijken ademen, anders zou de fun er helemaal van af zijn.
Stel je eens voor dat Vingegaard niet had bestaan. Dan had Pogacar op zijn 25j al vijf Tourzeges.

Er was zo ook eens een renner die van nature een hematocriet had van boven de 50. En voor ze epo konden opsporen werd je geschorst voor twee weken als je boven de 50 had.

Je hebt zo een ultraloper (Dean Karnazes) en die kerel bouwt geen melkzuur op, kan gewoon dagen aan een stuk blijven lopen. Gelukkig voor de tegenstand heeft hij pas vrij laat in zijn leven ontdekt dat hij over die magische gave beschikte :)

Je hebt lopen en lopen natuurlijk
Die zijn topsnelheid zal pak lager zijn wss

Er was zo ook eens een renner die van nature een hematocriet had van boven de 50. En voor ze epo konden opsporen werd je geschorst voor twee weken als je boven de 50 had.

Je spreekt tegen een persoon met een hematocriet van 48 van nature.
Maar geloof me vrij dat het meer dan alleen maar een hoog hematocriet is wat je snel doet rijden. Maar het helpt uiteraard wel.
Laatste bloedonderzoek was het boven de 50, na een vakantie in de Alpen.
Wordt ook opgevolgd door al mijn artsen.

Mijn vader heeft in zijn jongere jaren er nog voor in behandeling geweest omdat hij dit ook had, ook wielrenner was en het door training echt wel gevaarlijk werd.

Laatst bewerkt:
Ik vind het nogal makkelijk om het af te schuiven dat ze rijden op snellere fietsen en betere technologische begeleiding hebben. Dat is zeker waar en niet te onderschatten maar ze verpulveren dit jaar klimtijden met minuten tegenover mannen uit een ultra gedopeerd tijdperk. Ik weet niet wat ik er van moet denken, de wielerwereld heeft een heel slechte reputatie op dat gebied en is altijd in doping trouble geweest. History repeats itself en van die dingen. Er worden toch nog elk jaar renners geschorst wegens verboden middelen, dus je kan moeilijk zeggen dat het niet meer in het peloton zit. Doping is een ruim begrip en ik vermoed dat de technologie hier ook niet stilgestaan heeft.

Maar soit, best niet te veel bij nadenken en gewoon genieten van de koers.

Laatst bewerkt:
Ik vind het nogal makkelijk om het af te schuiven dat ze rijden op snellere fietsen en betere technologische begeleiding hebben. Dat is zeker waar en niet te onderschatten maar ze verpulveren dit jaar klimtijden met minuten tegenover mannen uit een ultra gedopeerd tijdperk. Ik weet niet wat ik er van moet denken, de wielerwereld heeft een heel slechte reputatie op dat gebied en is altijd in doping trouble geweest. History repeats itself en van die dingen. Er worden toch nog elk jaar renners geschorst wegens verboden middelen, dus je kan moeilijk zeggen dat het niet meer in het peloton zit. Doping is een ruim begrip en ik vermoed dat de technologie hier ook niet stilgestaan heeft.

Maar soit, best niet te veel bij nadenken en gewoon genieten van de koers.

Zoals hierboven gezegd gewicht.
Met uitzondering van Pantani , wogen al die andere GC renners 10kg meer dan Vingegaard , pogi en Remco.

Doe eens een vestje aan of hang een kinderkar aan je fiets en je voelt meteen het verschil...

Maar vooral (ik heb dit ergens anders gezegd). Er is naast technisch evolutie ook een enorme evolutie geweest in trainingsleer en dan is niet enkel te zien bij betaalde profatleten , maar ook bij amateursporters en vermoedelijk andere fysieke sporten.

Als ik ik mijn eigen favoriete sport kijk Atletiek:

10 jaar geleden mocht je op het BK 400m meedoen met een tijd van 52"-53" en iets, nu moet je 49"80 lopen om te mogen deelnemen. (Beste 24 ingeschreven atleten)

Misschien moet ik hopen dat het ligt dat ze nu allemaal doping pakken dan 😅 en niet aan mijn talenten.

Ik heb geen zicht op wielrenners of zwemmers of triatleten op amateur niveau maar ik vermoed dat het daar ook een pak sneller gaat dan vroeger.

Je hebt ook de zottere, betere en vroegere opvolging en talentenjacht. In iedere sport heb je in tegenstelling tot meer jonge atleten die al meedoen met de wereldtop en prof zijn. Yamal / Sullivan (voetbal) , Quincy Wilson (atletiek) om maar enkele op te noemen.
Ok dat is geen garantie dat die er zullen raken , maar ze zijn nu wel al op dat niveau.

Remco , Ayuso , pogi , .. zijn ten op zichte van hoe het vroeger ging ook nog altijd jonger dan normaal.
Vroeger vonden ze het zot dat piepjonge Cunego op zijn 23ste de giro kon winnen 😅. Nu met Remco en pogi die een GC wonnen op hun 22ste lijkt het de normaalste zaak van de wereld.

Giro - Tour pakken met nog eens 12 ritzeges erbovenop. Ik weet niet of iemand hem dit al voorgedaan heeft. Merckx had er eens 11, dus betwijfel het. Waanzinnig gewoon. Dit is toch de meest indrukwekkend prestatie die ik al gezien heb van een renner sinds ik koers volg. Wellicht zelfs voor iedereen op dit forum.

Ik heb veel indrukwekkende dingen gezien…en daarvan zijn de meeste ondertussen uit de uitslag geschrapt, of stellen we ons zeer grote vragen bij. Wielersport was snot rot en hoewel ik het allemaal niet erg meer volg zullen we over 20 jaar zien hoe zuiver de huidige periode is.

Terug
Bovenaan