Unia dient klacht in tegen Brusselmans wegens antisemitisme

In zijn wekelijkse column voor Humo schreef Herman Brusselmans dinsdag dat “het beeld van een schreeuwend Palestijns jongetje om zijn onder het puin liggende moeder” – en het idee dat het zijn vriendin en zoon zouden zijn die onder de brokstukken bedolven zouden liggen – hem “zo woedend” maakt dat hij iedere Jood die hij tegenkomt “een puntig mes door de keel wil rammen”. In de column beklaagt Brusselmans zich vooral over de vele burgerslachtoffers die de Israëlische oorlog in Gaza eist.

De reactie van Freilich:
“Je komt niet weg met zulke walgelijke oproepen tot geweld op een bevolkingsgroep ‘satire’ te noemen”, schreef N-VA-Kamerlid Michael Freilich op X.
En de verdediging van Brusselmans:
“In mijn column creëer ik een beeld van een Palestijns kind dat met zijn handjes in de aarde graaft om zijn moeder terug te vinden. Daarbij stel ik me voor dat dat kind mijn zoontje is, en de vrouw mijn vrouw of moeder is, en dat ik in dat geval geneigd zou zijn om wraak te nemen.”

Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat de gekende stijl en grofgebektheid van Brusselmans op de zere tenen en tere zieltjes van de huidige maatschappij zou trappen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegelijkertijd toont de recente actualiteit aan dat je kritiek op Israël niet los kan zien van antisemitisme, want anders had men een standbeeld van Anne Frank beklad, een meisje die nooit een Palestijnse ziel heeft kwaad gedaan en zelfs vermoord werd voor Israël gesticht werd...
Beklad met 'Free Gaza' uiteraard.
Het antisemitisme in Europa neemt wel degelijk toe, en je kan dat niet louter wijten aan de tere zieltjes van een meer 'woke' samenleving, want er is ook effectief meer geweld tegen joodse doelwitten.

Tegelijkertijd toont de recente actualiteit aan dat je kritiek op Israël niet los kan zien van antisemitisme, want anders had men een standbeeld van Anne Frank beklad, een meisje die nooit een Palestijnse ziel heeft kwaad gedaan en zelfs vermoord werd voor Israël gesticht werd...
Beklad met 'Free Gaza' uiteraard.
Het antisemitisme in Europa neemt wel degelijk toe, en je kan dat niet louter wijten aan de tere zieltjes van een meer 'woke' samenleving, want er is ook effectief meer geweld tegen joodse doelwitten.

Uiteraard, antisemitisme moet zeer streng aangepakt worden.
Ik stel me echter vragen of het voor de rechtbank dagen van iemand als Herman Brusselmans met zijn zeer gekende stijl wel de juiste manier is. Het is toch duidelijk satire, dus in de publieke opinie komt dit negatief over voor de Joodse gemeenschap vrees ik. De "klagende Jood" tov "vrijheid van meningsuiting".

Op zich heb ik nooit heel veel aan de schrijfsels van Brusselmans gevonden, maar ik zou toch wel een keer inhouden voor we snel dingen uit boeken gaan verbieden. Zijn columns zijn altijd een personage, het is nooit hij zelf. Dat heeft iedereen door als ze andere zinnen lezen, maar bij deze zin, gaan we plots denken dat hij het is en hij het echt vindt?

Natuurlijk vind ik niet dat dat je een vrijgeleide geeft om maar alles te zeggen wat je wilt. En van de meeste andere controverses snap ik op z'n allerminst de andere kant wel. Maar als een personage in je boek niet meer mag denken dat hij wraak zou willen nemen op elke Jood, terwijl hij naar zijn eigen doodgebombardeerde kind moet graven... Het lijkt me helemaal niet zo rechttoe rechtaan.

Aanzetten tot haat mag niet, maar dat doet hij ook niet. Dat personage denkt dat. Dus er lijkt me hier niet zo veel mis. Het is hier eerder de bedoeling mensen te doen beseffen wat het gevolg kan zijn van Israël hun optreden in Gaza. Niet om geweld tegen de Joden te gebruiken.

Aanzetten tot haat mag niet, maar dat doet hij ook niet. Dat personage denkt dat. Dus er lijkt me hier niet zo veel mis. Het is hier eerder de bedoeling mensen te doen beseffen wat het gevolg kan zijn van Israël hun optreden in Gaza. Niet om geweld tegen de Joden te gebruiken.
Aanzetten tot haat is zo'n brede definitie dat je afhankelijk van of je het er wil onder zien, je het er onder ziet. Ik kan perfect argumenteren waarom dit wel aanzetten tot haat is, net zoals ik ook perfect zou kunnen argumenteren waarom het dit niet zou zijn. Hopelijk wordt dit de zaak die eindelijk die anti-democratische wet keldert.

Uiteraard, antisemitisme moet zeer streng aangepakt worden.
Ik stel me echter vragen of het voor de rechtbank dagen van iemand als Herman Brusselmans met zijn zeer gekende stijl wel de juiste manier is. Het is toch duidelijk satire, dus in de publieke opinie komt dit negatief over voor de Joodse gemeenschap vrees ik. De "klagende Jood" tov "vrijheid van meningsuiting".

Dat is zeker en vast niet de juiste aanpak denk ik, zeker niet gegeven wat hier de "reden/bron" is.
Ik wou vooral maar aanhalen dat je dit niet moet zien als kaderend binnen de "tere zieltjes"-samenleving, want nog geen week geleden is een standbeeld van Anne Frank beklad met "Free Gaza", dat kind heeft 0,0 schuld gehad aan wat de Palestijnen nu overkomt (of mede over zichzelf afgeroepen hebben naargelang je standpunt in die discussie).

Op zich heb ik nooit heel veel aan de schrijfsels van Brusselmans gevonden, maar ik zou toch wel een keer inhouden voor we snel dingen uit boeken gaan verbieden. Zijn columns zijn altijd een personage, het is nooit hij zelf. Dat heeft iedereen door als ze andere zinnen lezen, maar bij deze zin, gaan we plots denken dat hij het is en hij het echt vindt?

Natuurlijk vind ik niet dat dat je een vrijgeleide geeft om maar alles te zeggen wat je wilt. En van de meeste andere controverses snap ik op z'n allerminst de andere kant wel. Maar als een personage in je boek niet meer mag denken dat hij wraak zou willen nemen op elke Jood, terwijl hij naar zijn eigen doodgebombardeerde kind moet graven... Het lijkt me helemaal niet zo rechttoe rechtaan.

Hoe ik het lees gaat het toch over hemzelf en niet over een personage?

Om een stukje uit de relevante column te citeren:
Zo heb ik het over een man die ik gisteren over straat zag lopen, gekleed in een afgewassen hemd, een nepkatoenen broek en oude sandalen. Ik kreeg een enorm medelijden met die man, en ik stelde me voor hoe hij ...
Ik zie een beeld van een huilend en schreeuwend Palestijns jongetje dat helemaal buiten zinnen om z’n onder het puin liggende moeder roept, en ik beeld me in dat dat jongetje m’n eigen zoontje Roman is, en de moeder m’n eigen vriendin Lena, en ik word zo woedend dat ik iedere Jood die ik tegenkom een puntig mes los door de keel wil rammen. Je moet er natuurlijk altijd bij denken: niet iedere Jood is een moorddadige rotzak, en om die gedachte vorm te geven maak ik me een voorstelling van een bejaarde Joodse man die door m’n eigen straat schuifelt, gekleed in een afgewassen hemd, een nepkatoenen broek en oude sandalen, en ik heb medelijden met hem en krijg bijna tranen in de ogen, maar even later wens ik hem naar de hel, en ja, dat is een stemmingswisseling, ...

Om dan nog even af te sluiten met een klaagzang over hoe de kankerstokjes die hem het leven toch wat makkelijker maakten weeral duurder geworden zijn, ik dacht dat hij gestopt was...
Bron: Humo.

Lijken mij de gedachten van Brusselmans zelf te zijn, en geen fictief personage, maar kan me vergissen.
Hij voorziet nog enige nuance door te vermelden dat niet iedere Jood een moorddadige rotzak is, en dus ook ergens wel toegeeft dat deze gedachte hem een slecht mens maakt.
Je kan dit ook zonder twijfel wegzetten als satire in de stijl van Herman Brusselmans, dus in de naam van vrije meningsuiting zou ik zo'n zaken niet willen verboden zien. De vraag of je dit mag denken hetzij als fictief personage hetzij als auteur zelf? Absoluut, maar het zegt veel over jezelf als persoon.

Als een andere overgewaardeerde lokale voetbalcommentator die bijklust als schrijver, na een zoveelste terroristische aanslag uit Islamistische hoek in onze contreien, zou schrijven dat die doden bij hem of haar een moordlustige opwelling creëerden, en dat hij/zij een random moslima met een hoofddoek zou willen bewerken met een pijnlijk pleonasme ("puntig mes") dan zou het kot al snel te klein zijn, en zou je de gehele goegemeente over je krijgen en al snel de roep "islamaphobie" horen (niet eens geheel onterecht in dat scenario mits je die term eerst eens deftig zou herdefiniëren) of "racisme!", inclusief snel opgevolgd met de standaard VRT-reportages krijgen over hoe niet alle moslims verantwoordelijk zijn voor de daden van gewelddadige enkelingen (ook al kan je ze niet meer op je twee handen tellen).

Maar de wandaden van Israël in hun conflict met Hamas/Palestina?
Daar is elke jood verantwoordelijk voor blijkbaar, zelfs een fictieve jood die de pech heeft in Gent te wonen, of toch daar z'n hele leven gewerkt heeft, en weinig/geen band met Israël heeft?
Daarvoor bekladden we zelfs een standbeeld van Anne Frank met "Free Gaza!", en ja ik val in herhaling, maar dat standbeeld is ook al meermaals (!) beklad.

Wat mij betreft:
Je mag dit denken, je mag dit schrijven, het is satire... maar het lijkt mij wel degelijk ook antisemitisme, want je belaadt - en vergeef me de zeer weinig originele beeldspraak - een fictieve jood met de zonden van Israël...

In diezelfde column benoemt Herman Brusselmans Bibi Netanyahu als een "klein, dik, kaal Joodje" en acht hem niet onterecht verantwoordelijk voor de explosieve aard van dit conflict in het Midden-Oosten. Om een stempeltje bij te zetten op de religieuze beeldspraak-bingo-kaart: als Brusselmans geschreven zou hebben dat hij graag Netanyahu met een boksbeugel zou willen bewerken, dan had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid. Of als dat wel gebeurd zou zijn, dan zou het tenminste geen antisemitisme zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als een andere overgewaardeerde lokale voetbalcommentator die bijklust als schrijver, na een zoveelste terroristische aanslag uit Islamistische hoek in onze contreien, zou schrijven dat die doden bij hem of haar een moordlustige opwelling creëerden, en dat hij/zij een random moslima met een hoofddoek zou willen bewerken met een pijnlijk pleonasme ("puntig mes") dan zou het kot al snel te klein zijn, en zou je de gehele goegemeente over je krijgen en al snel de roep "iSlAmOpHoBiE!" horen (niet eens geheel onterecht in dat scenario mits je die term eerst eens deftig zou herdefiniëren) of "racisme!", inclusief snel opgevolgd met de standaard VRT-reportages krijgen over hoe niet alle moslims verantwoordelijk zijn voor de daden van gewelddadige enkelingen (ook al kan je ze niet meer op je twee handen tellen).
Ach kom, waarom moet dit stukje er nu weer bij? Waarom moet jij toch in quasi elk bericht nog eens een (vaak niet-relevante) sneer naar de Islam kunnen steken? We weten ondertussen allemaal wel wat je er van vindt hoor. En hier slaat die sneer dan nog op vrij weinig:

Is dat kot waar je over spreekt nu ook niet te klein? Het is voorpaginanieuws, hij heeft een klacht aan zijn been, en ik heb al minstens drie colums zien passeren over het voorval. Het woord antisemitisme -het equivalent van 'iSlAmOpHoBiE' (moet dat in dat mock lettertype ja?)- is ook al meerdere keren gevallen, dus kom. Hoe kan je dan gaan doen alsof hier geen haan naar kraait en men enkel op de achterste poten gaat staan wanneer het over de Islam gaat?

Ik ben het eens met de rest van je bericht, maar kom zeg. Het is belachelijk dat dat standbeeld van Anne Frank beklad wordt, maar heb je die rellen in de UK gemist, bijvoorbeeld? Onnozelaars die gewone burgers verantwoordelijk houden voor iets waar ze niets mee te maken hebben komen overal voor. Daar moet je niet de zoveelste 'Islam bad amirite' discussie van gaan maken.

Sta me trouwens toe om het -gezien jouw bikkelharde standpunten over alle moslims en bijvoorbeeld alle palestijnen in Gaza- licht ironisch te vinden dat je nu zo klaagt dat iemand alle Joden over dezelfde kam scheert. Het is niet helemaal hetzelfde, dat weet ik wel, maar de spreidstand valt wel op.

Hoe ik het lees gaat het toch over hemzelf en niet over een personage?

Om een stukje uit de relevante column te citeren:

Niet alles in de ik-vorm gaat toch over de schrijver zelf? Zeker in het geval van Brusselmans, niemand denkt toch dat hij echt met Ann Demeulemeester naar bed is geweest, nochtans schreef hij:
Hoe heet ze ook weer? Godverdomme, dat haar naam mij ontsnapt, hoe is het mogelijk. Ik ben ooit 'ns met die griet naar bed geweest. Zo'n dwergpoliep met puitenogen en haar van op haar pruim tot op haar rug.
Dat is zijn stijl. Zijn column is in de ik-vorm, maar gaat meestal niet over hemzelf en is altijd overdreven. Allee, in een vorige ging hij een nieuw werk zoeken door ChatGPT, wilde hij schrijnwerker worden, omdat hij houdt van de geur van hout. Zogezegd slaapt hij al jaren met een plank hout onder zijn kussen voor de geur. Dat is niet echt. Dat is een personage. En net dat bedoel ik: dat snapt schijnbaar iedereen, maar bij die ene zin ineens niet meer?

Om dan nog even af te sluiten met een klaagzang over hoe de kankerstokjes die hem het leven toch wat makkelijker maakten weeral duurder geworden zijn, ik dacht dat hij gestopt was...
Bron: Humo.
Je zegt het hier zelf. In het echt is hij gestopt met roken. Maar zijn column-personage schrijft nog.
De schrijver maakt dan nog dat het personage zelf beseft dat het niet oké is, en voegt die nuancering toe. Maar het personage denkt het wel. En dat zegt niks, nulkommaniks over de schrijver, toch? Die twee gaan we best niet met elkaar verwarren.

Over die hypothetische tegenstelling, een stropop die nog niet eens voorvalt, ga ik het echt niet hebben. "Het moest eens...", tja. Misschien, misschien niet.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het automatisch ook prima vind. Ik ben niet voor het schoppen om te schoppen en ik vind heel veel van de controverse rond Brusselmans terecht. Maar die ene reden, vind ik echt niet juist.

Ik vind het zelf spijtig dat dit voorval direct leidt tot een reeks officiële aanklachten vanuit verschillende organisaties, waaronder UNIA. Ze maken zich daar voor mij enkel belachelijk mee. Maar het zal uiteindelijk blijven gebeuren, de Belgische wetgeving maakt dit gewoon onvermijdelijk.

Vanaf iemand in België iets mogelijks racistisch publiek verkondigt, kan men de uiterst vage anti-racismewet aanspreken die het aanzetten tot haat verbiedt. Een rechter zal dan uiteindelijk bepalen waar de arbitraire lijn ligt die overtreden werd. Met andere woorden, klaag iemand gewoon aan, want er is toch altijd wel een kans dat de rechter in jouw voordeel pleit.

Waar ik niet mee wil zeggen dat Brusselmans zijn uitspraken geen repliek verdienen. Ik ga ook akkoord met Freilich dat we auteurs niet moeten toelaten zich te verstoppen achter 'het was maar satire' of 'het was maar een personage'. Het is niet omdat je je haat achter clevere constructies kan verstoppen je er mee weg moet komen.

Maar persoonlijk vind ik antisemitisme niet toepasselijk op Herman Brusselmans. Zeker omdat hij in de volgende zin direct de bedenking maakt dat zijn emotionele reactie eigenlijk fout is. Je zou het even goed kunnen lezen als een aanklacht tégen antisemitisme.

Ach kom, waarom moet dit stukje er nu weer bij? Waarom moet jij toch in quasi elk bericht nog eens een (vaak niet-relevante) sneer naar de Islam kunnen steken? We weten ondertussen allemaal wel wat je er van vindt hoor. En hier slaat die sneer dan nog op vrij weinig:

Is dat kot waar je over spreekt nu ook niet te klein? Het is voorpaginanieuws, hij heeft een klacht aan zijn been, en ik heb al minstens drie colums zien passeren over het voorval. Het woord antisemitisme -het equivalent van 'iSlAmOpHoBiE' (moet dat in dat mock lettertype ja?)- is ook al meerdere keren gevallen, dus kom. Hoe kan je dan gaan doen alsof hier geen haan naar kraait en men enkel op de achterste poten gaat staan wanneer het over de Islam gaat?

Ik ben het eens met de rest van je bericht, maar kom zeg. Het is belachelijk dat dat standbeeld van Anne Frank beklad wordt, maar heb je die rellen in de UK gemist, bijvoorbeeld? Onnozelaars die gewone burgers verantwoordelijk houden voor iets waar ze niets mee te maken hebben komen overal voor. Daar moet je niet de zoveelste 'Islam bad amirite' discussie van gaan maken.

Sta me trouwens toe om het -gezien jouw bikkelharde standpunten over alle moslims en bijvoorbeeld alle palestijnen in Gaza- licht ironisch te vinden dat je nu zo klaagt dat iemand alle Joden over dezelfde kam scheert. Het is niet helemaal hetzelfde, dat weet ik wel, maar de spreidstand valt wel op.

Dit "moet" er weer bij omdat dit een duidelijk voorbeeld is van hoe antisemitisme en kritiek op Israël samenkomen en dat dit ook als "normaal" wordt beschouwd door sommigen, en dan heb ik het niet noodzakelijk over het schrijfsel van Herman Brusselmans wat mogelijks nog zelfs een twijfelgevalletje is.

Verder puntsgewijs de aanvallen op mijn mening wat andere zaken betreft:
  • Antisemitisme en islamofobie zijn overigens géén equivalenten van elkaar, die discussie hebben we in het verleden hier nog al eens gehad binnen het kader van dat er bij de joden wel degelijk sprake is van een ethnoreligieuze groep en bij moslims niet.
  • Ik heb de rellen in het V.K. niet gemist, ik heb ze veroordeeld in de relevante thread daarover.
  • Over de inwoners van Gaza en Hamas: ja, daar is mijn mening "hard", maar daar zit je ook wel degelijk met een bevolkingsgroep die Hamas effectief in grote mate steunt. Als Hamas morgen de witte vlag hijst, zal Israël een pak minder moeders onder het puin bedelven waarvan Herman Brusselmans zich dan verbeeldt dat het zijn moeder is en een ongerelateerde jood als weerwraak wilt gaan neersteken.
    Die doden onder dat puin zijn slachtoffers van het beleid van Israël én Hamas. Een fictieve armoedige jood in Sint-Amandsberg treft echter geen schuld.
Niet alles in de ik-vorm gaat toch over de schrijver zelf? Zeker in het geval van Brusselmans, niemand denkt toch dat hij echt met Ann Demeulemeester naar bed is geweest, nochtans schreef hij:

Dat is zijn stijl. Zijn column is in de ik-vorm, maar gaat meestal niet over hemzelf en is altijd overdreven. Allee, in een vorige ging hij een nieuw werk zoeken door ChatGPT, wilde hij schrijnwerker worden, omdat hij houdt van de geur van hout. Zogezegd slaapt hij al jaren met een plank hout onder zijn kussen voor de geur. Dat is niet echt. Dat is een personage. En net dat bedoel ik: dat snapt schijnbaar iedereen, maar bij die ene zin ineens niet meer?

Uit de volledige column gelezen te hebben maak ik dat niet op. Tenzij hij regelmatig columns schrijft over een fictieve versie van zichzelf, wat kan, maar zo vaak lees ik die man z'n werk niet, geen kritiek eerder de gustibus...

Je zegt het hier zelf. In het echt is hij gestopt met roken. Maar zijn column-personage schrijft nog.
De schrijver maakt dan nog dat het personage zelf beseft dat het niet oké is, en voegt die nuancering toe. Maar het personage denkt het wel. En dat zegt niks, nulkommaniks over de schrijver, toch? Die twee gaan we best niet met elkaar verwarren.

Dit maakt dit soort discussies eigenlijk echt wel vermoeiend, 5 seconden googlen leerde me alvast dat hij écht terug herbegonnen is met roken, weliswaar een pak minder (letterlijk en figuurlijk als je van 35 naar 7 gaat).
Ik zal royaal s*cken in begrijpend lezen, maar mij lijken in die column schrijver en personage één geheel, maar again: ik lees die man z'n columns niet wekelijks.

Over die hypothetische tegenstelling, een stropop die nog niet eens voorvalt, ga ik het echt niet hebben. "Het moest eens...", tja. Misschien, misschien niet.

Het meest relevante lijkt mij daarbij hoe we in één scenario een duidelijk herkenbare trukendoos hebben die opengetrokken wordt door de media en in het andere een bijna normalisatie van joden ver buiten en verwijderd van Israël desondanks toch verantwoordelijk te stellen voor de daden van dat land.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het automatisch ook prima vind. Ik ben niet voor het schoppen om te schoppen en ik vind heel veel van de controverse rond Brusselmans terecht. Maar die ene reden, vind ik echt niet juist.

Again: van mijn part mag hij het schrijven, moet kunnen, maar ik vind het een walgelijke mening die op veel betere manieren verwoord had kunnen worden.

Uit de volledige column gelezen te hebben maak ik dat niet op. Tenzij hij regelmatig columns schrijft over een fictieve versie van zichzelf, wat kan, maar zo vaak lees ik die man z'n werk niet, geen kritiek eerder de gustibus...

Dit maakt dit soort discussies eigenlijk echt wel vermoeiend, 5 seconden googlen leerde me alvast dat hij écht terug herbegonnen is met roken, weliswaar een pak minder (letterlijk en figuurlijk als je van 35 naar 7 gaat).
Ik zal royaal s*cken in begrijpend lezen, maar mij lijken in die column schrijver en personage één geheel, maar again: ik lees die man z'n columns niet wekelijks.
Ik geef je voorbeelden uit columns, recent en lang geleden, die aantonen dat hij inderdaad altijd z'n columns zo schrijft. Een fictieve versie van zichzelf en een overdreven scheldstijl. Dat is zijn stijl.

Denk jij dat hij naar bed is gegaan met Ann Demeulemeester? Denk je dat hij met een plankje onder zijn kussen slaapt? Denk je dat je af kunt gaan op wat in zijn column staat over of hij weer rookt of niet? Denk je dat hij als tiener dit zei?
‘Zeg mamzelle, zullen we fuckie fuckie doen?’ (...) zei ze: ‘Ja, oké, maar mag ik eerst m’n Fanta opdrinken?’ ‘Al dronk je eerst twintig Fanta’s op,’ zei ik, ‘wat kan het mij schelen. De wereld is toch om zeep, met die hongersnood in Biafra en al die dingen. Kun je niet wat sneller drinken?’

En dus daarom:
Again: van mijn part mag hij het schrijven, moet kunnen, maar ik vind het een walgelijke mening die op veel betere manieren verwoord had kunnen worden.
Als het antwoord op al die vorige (uiteraard) 'nee' is. Nee, hij is niet naar bed gegaan met Ann Demeulemeester. Nee, hij slaapt niet met een plankje onder zijn kussen. Nee, hij had het niet over de hongersnood in Biafra als tiener voor het 'fuckie fuckie' doen. Waarom is dìt dan plots wel zijn mening?

Ik geef je voorbeelden uit columns, recent en lang geleden, die aantonen dat hij inderdaad altijd z'n columns zo schrijft. Een fictieve versie van zichzelf en een overdreven scheldstijl. Dat is zijn stijl.

Denk jij dat hij naar bed is gegaan met Ann Demeulemeester? Denk je dat hij met een plankje onder zijn kussen slaapt? Denk je dat je af kunt gaan op wat in zijn column staat over of hij weer rookt of niet? Denk je dat hij als tiener dit zei?

En dus daarom:

Als het antwoord op al die vorige (uiteraard) 'nee' is. Nee, hij is niet naar bed gegaan met Ann Demeulemeester. Nee, hij slaapt niet met een plankje onder zijn kussen. Nee, hij had het niet over de hongersnood in Biafra als tiener voor het 'fuckie fuckie' doen. Waarom is dìt dan plots wel zijn mening?

Fair enough, dan is dat de man zijn stijl. Again: ik lees dat zelden/nooit.

Dat neemt ook niet weg dat ik snap dat mensen er een vorm van antisemitisme in zien en zich afvragen in welke mate je je kan verschuilen achter een personage... wat mij betreft maakt de volgende zin in dat stuk al veel goed, maar eerlijk gezegd, het blijft op het randje.

Ander ding dat ik dan nog zou tegenwerpen is dat naar bed willen met een knappe (?) vrouwelijke BV nog van een andere grootorde is dan een random (fictieve) Belgische (?!) jood willen neersteken omdat je het niet eens bent met het militair beleid/vergeldingsdrang van de staat Israël.
Dat laatste lijkt mij zonder meer strafbaar, dat eerste: tja, als seksuele fantasieën strafbaar zijn, ... zolang je die vrouw/man niet lastigvalt, you do you I guess. Er is als ik me niet vergis zelfs een geslaagde thread over op dit forum...

Oh en ik heb iets meer begrip voor een gevoeligheid aan antisemitisme, gegeven de gewelddadige geschiedenis tegen die bevolkingsgroep hier in West-Europa in het verleden en jammer maar helaas: ook recent. Er zijn inderdaad redelijk veel tere zieltjes tegenwoordig, maar dit vind ik een slecht voorbeeld.

Het enige positieve is wel dat men het doet via een klacht en men een rechter laat oordelen of een ingreep of sanctie nodig is, ipv een Charlie Hebdo te doen.

In dat opzicht vraag ik mij wel af of men (in dit geval Humo’s eindredactie) even bang is van een rechter dan van bvb een molotov in de inkomhal, en of dezelfde boodschap richting het andere kamp ook de Humo eindredactie zou doorgeraakt zijn…

Laatst bewerkt:
Het enige positieve is wel dat men het doet via een klacht en men een rechter laat oordelen of een ingreep of sanctie nodig is, ipv een Charlie Hebdo te doen.

In dat opzicht vraag ik mij wel af of men even bang is van een rechter dan van bvb een molotov in de inkomhal, en of dezelfde boodschap richting het andere kamp ook de Humo eindredactie zou doorgeraakt zijn…
Wat insinueer je met die laatste alinea? Want ik snap er niks van.

Is de verwijzing naar Charlie Hebdo dan zo onduidelijk?
Die cartoonisten zijn niet aangeklaagd geweest voor hun satire, ze zijn vermoord...
Inderdaad, die verwijzing in het allereerste stuk zal iedereen wel duidelijk zijn... Daarom vroeg ik ook wat hij bedoelde met dat laatste stuk.
In dat opzicht vraag ik mij wel af of men (in dit geval Humo’s eindredactie) even bang is van een rechter dan van bvb een molotov in de inkomhal, en of dezelfde boodschap richting het andere kamp ook de Humo eindredactie zou doorgeraakt zijn…

Beide zijn een goedkope vergelijking om er toch maar weer moslims bij te slepen, zelfs als die er niks mee te maken hebben, want het moet natuurlijk daarin passen. Al is het met hypothetische halfslachtige vergelijkingen en weer een rare verdeling in 2 kampen. Alleen snap ik gewoon die laatste zin totaal niet, en vraag ik dus verduidelijking.

We komen er weer goed uit in de internationale media. Artikels op CNN, Jerusalem Post, the guardian, ...

Terug
Bovenaan