Veggie vs vlees - Gezonder vs prijsbewust? Of kan beide?

poeperman

Well-known member
Deze thread is afgesplitst uit deze topic.

Ik doe 5 dagen, 3 personen (2 volwassenen en 2 kleine kindjes, die delen 1 portie).

Dat is véél goedkoper dan zelf al die ingrediënten kopen, niks van foodwaste (die je ook betaalt anders).
Ik heb daar vorig jaar een gigantische oefening voor gemaakt een maand aan een stuk. Als je enkel de veggiegerechten neemt, en nooit rundsvlees of vis, dan is het natuurlijk wel duurder. En voor minder maaltijden/personen kan het ook een pak minder interessant zijn.

€77 per week, voor 15 maaltijden (zonder korting). €5.1/maaltijd.
Probeer daar maar eens mee naar de Delhaize te gaan.

Als je dan nog de nutteloze aankopen (snoep, koeken, chips,... ) in rekening brengt en de tijd die je uitstpaart met shoppen is het het wel waard imho.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik doe 5 dagen, 3 personen (2 volwassenen en 2 kleine kindjes, die delen 1 portie).

Dat is véél goedkoper dan zelf al die ingrediënten kopen, niks van foodwaste (die je ook betaalt anders).
Ik heb daar vorig jaar een gigantische oefening voor gemaakt een maand aan een stuk. Als je enkel de veggiegerechten neemt, en nooit rundsvlees of vis, dan is het natuurlijk wel duurder. En voor minder maaltijden/personen kan het ook een pak minder interessant zijn.

€77 per week, voor 15 maaltijden (zonder korting). €5.1/maaltijd.
Probeer daar maar eens mee naar de Delhaize te gaan.

Als je dan nog de nutteloze aankopen (snoep, koeken, chips,... ) in rekening brengt en de tijd die je uitstpaart met shoppen is het het wel waard imho.

Wacht, enkel veggie is duurder?

Veggie alternatieven zijn duurder als vlees. Dus beter veggie pakken.
Ik weet niet welk vlees jij eet, maar veggie alternatieven zijn zelden duurden dan vlees.

Vleesvervangers inbegrepen, wat bij mij niet per definitie het alternatief is voor vlees. Dat kunnen evengoed linzen, kikkererwten, champignons,… zijn. En die zijn 5 keer goedkoper.

Ik weet niet welk vlees jij eet, maar veggie alternatieven zijn zelden duurden dan vlees.

Vleesvervangers inbegrepen, wat bij mij niet per definitie het alternatief is voor vlees. Dat kunnen evengoed linzen, kikkererwten, champignons,… zijn. En die zijn 5 keer goedkoper.

gehakt, kip, varkensvlees is allemaal goedkoper per kg in de winkel...

Linzen etc zijn dan wel goedkoper

gehakt, kip, varkensvlees is allemaal goedkoper per kg in de winkel...

Linzen etc zijn dan wel goedkoper

Benieuwd welk gehakt/kip/varkensvlees effectief goedkoper is dan €3.44/kg.

Werkt die link niet? Een blok tofu (250 g) Boni Bio kost 86 cent, of 3.44€/kg.
Omdat je aan het cherry picken bent is het niet nodig om hier verder op in te gaan.
(En een volledige kip is even duur)
Maar die reepjes zijn bewerkt en gekruid. Dus je moet vergelijken met bv een gemarineerde brochette of blokjes.

Zoals gezegd maak een gemiddelde van vegetarische alternatieven tegenover vlees en vegetarisch zal duurder zijn. Zeker als je eens kaas eet.

Omdat je aan het cherry picken bent is het niet nodig om hier verder op in te gaan.
(En een volledige kip is even duur)
Maar die reepjes zijn bewerkt en gekruid. Dus je moet vergelijken met bv een gemarineerde brochette of blokjes.

Zoals gezegd maak een gemiddelde van vegetarische alternatieven tegenover vlees en vegetarisch zal duurder zijn. Zeker als je eens kaas eet.
Jij cherrypickt ook hoor.

Ik zie geen rundsvlees noch vis in jouw vergelijking. En jij komt weer met vleesvervangers op de proppen - het duurste alternatief, en vaak ook niet hetgeen bij vegetariërs op het menu staat noch bij Hellofresh in de pakketten zit.

Ik heb 4j lang 5 dagen/week Hellofresh gedaan, zonder een week te stoppen. Oprecht, uit ervaring, als je de veggies pakt word je keihard genaaid.

Ik zie geen rundsvlees noch vis in jouw vergelijking. En jij komt weer met vleesvervangers op de proppen - het duurste alternatief, en vaak ook niet hetgeen bij vegetariërs op het menu staat noch bij Hellofresh in de pakketten zit.

Daar ben je dan wel verkeerd in want ik eet vaak vegetarisch en die vervangers die ik gebruik zijn vaak duurder dan hun vleesvariant.

Zo maak ik soms vegetarische balletjes in tomatensaus of burgers met stoep of "fish"sticks.
Allemaal duurder dan hun vlees variant

En soms echt absurd duurder.

Daar ben je dan wel verkeerd in want ik eet vaak vegetarisch en die vervangers die ik gebruik zijn vaak duurder dan hun vleesvariant.

Zo maak ik soms vegetarische balletjes in tomatensaus of burgers met stoep of "fish"sticks.
Allemaal duurder dan hun vlees variant

En soms echt absurd duurder.

Nogmaals
1. Dan vergelijk je al met VLEESVERVANGERS. Dat is niet eigen aan vegetarisch eten. De vegateriërs die ik ken eten dat nauwelijks. Die eten noten, zaden, groenten, peulvruchten, champignons, eieren,... en geen "ik wil dat het lijkt op vlees"- vervangers

2. Toon mij eens een vleesvervanger die +€25/kg (rundsvlees) of ++++€40/kg (de meeste vis) kost. Inderdaad, die bestaan niet. Of ze zitten al zeker niet in een foodbox.

Gemiddeld genomen is een vegetarisch dieet stukken goedkoper dan een vlees- en visrijk dieet.

ik quote de eerste link: https://www.vegetariers.nl/kennisbank/waarom/vegetarisch-eten-goedkoper/

Een vegetarisch dieet kan zeker goedkoper zijn dan een dieet met vlees, maar dit hangt sterk af van hoe je het aanpakt. Hier zijn enkele factoren om te overwegen:

1. Seizoensgroenten en peulvruchten: Door te kiezen voor seizoensgroenten, peulvruchten, noten en goedkope vleesvervangers, kunnen je uitgaven aan boodschappen flink dalen. Peulvruchten zoals linzen en kikkererwten kosten vaak minder dan een euro per portie1.
  2. Vleesprijzen: Vlees is vaak een duur ingrediënt. Een portie vlees kan tussen de €2 en €5 kosten, afhankelijk van het soort en de kwaliteit1. Met de stijgende prijzen voor vlees en andere dierlijke producten, kan vegetarisch eten een aantrekkelijker alternatief zijn1.
  3. Vleesvervangers: Vleesvervangers zoals tofu en tempeh zijn vaak goedkoper dan vlees, gemiddeld rond de €1,50 tot €2 per portie1.
  4. Groenten en fruit: Verse groenten en fruit kunnen verrassend goedkoop zijn, vooral als je kiest voor seizoensgebonden producten of aanbiedingen. Een zak wortels of een bloemkool kost vaak minder dan een stuk vlees1.
Met een beetje creativiteit en planning kan vegetarisch eten niet alleen goed zijn voor je gezondheid en het milieu, maar ook voor je portemonnee.

Als je dan toch onnozel doet, veel leesplezier :love2:

Op dezelfde website die jij gebruikt hé

lam: €40/kg
ribeye: €45/kg
Zalm: €96/kg
Garnalen: €72/kg
Gerookte zalm: €122/kg
Kabeljauw: €39/kg diepvries dan nog!
Gerookte ham: €203
...

het houdt niet op

2. Toon mij eens een vleesvervanger die +€25/kg (rundsvlees) of ++++€40/kg (de meeste vis) kost. Inderdaad, die bestaan niet.

:rofl:

2. Toon mij eens een vleesvervanger die +€25/kg (rundsvlees) of ++++€40/kg (de meeste vis) kost. Inderdaad, die bestaan niet.

:rofl:
Ik heb alle links aangeklikt en ik zie toch echt geen enkele die €40/kost. Zélfs maar 3 die boven de €25/kg kosten, en dan ook nog maar een heel klein beetje.

Als dat uw punt bewijzen is krijg je van mij een 2 op 10. Als je echt je best doet kan je zeker nog slechter!

Ik heb ook de indruk dat vleesvervangers duurder zijn dan gewoon vlees, maar als vegetariër kies ik 90% van de tijd voor gerechten die niet gebaseerd zijn op vleesgerechten.

Snel effe door de HelloFresh app gekeken: paprikarisotto met gegratineerde geitenkaas, gigli met misochampignons, geroosterde aubergine met tahinsaus, linguine met pesto en witte kaas, orzo met geroosterde groenten, enchiladas, …

Terug
Bovenaan