Verkoop wagen zonder keuring tss particulieren.

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
De Beemer gaat de deur uit. Staat op autoscout en ik kreeg daarstraks reactie van een geïnteresseerde koper.
Hij vroeg om 200€ te laten vallen van de prijs als hij die ongekeurd koopt van mij.
Dus ik moet er dan niet mee naar de keuring voor verkoop.

Doe ik hier goed aan ? Of is dat mss verplicht tss particulieren.
Van particulier naar pro koper weet ik dat dit niet moet omdat de koper dan geacht wordt de staat te weten van het voertuig.
NU , er scheelt niets aan mijn wagen maar ik wou gewoon zien dat ik safe zit.
En dan best ergens duidelijk opmaken en late tekenen ?

En dan best voorschot vragen en betalen via instant overschrijving ?
Lang geleden dat ik nog particulier een wagen heb verkocht. :biglaugh:

Dat kan geen kwaad, je kan het eventueel vermelden op de verkoopsakte.
Onlangs ook zo mijne oude beemer verkocht aan particulier.

Dat kan geen kwaad, je kan het eventueel vermelden op de verkoopsakte.
Onlangs ook zo mijne oude beemer verkocht aan particulier.
Zo lang de koper geen problemen heeft, kan dat geen kwaad idd. Of bij export of richting een handelaar. Maar het is natuurlijk nog steeds verplicht.

"De keuring voor verkoop is verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig verkoopt dat ingeschreven zal worden op een andere titularis. Een wagen moet voor de verkoop ervan onderworpen worden aan een « keuring voor verkoop », die moet worden uitgevoerd vooraleer het voertuig wordt ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar."
Het zinnetje "voor de verkoop ervan" zegt toch dat jij de keuring moet voorzien. Op papier zetten dat hij ongekeurd wordt verkocht, zal evenveel waarde hebben als in een huurcontract zetten dat er geen huisdieren mogen komen.

In de praktijk gebeurt het uiteraard nog vaak dat ze ongekeurd worden verkocht.

Dus best wel laten keuren voor verkoop dan. Niet dat de kerel nadien met vanalles af komt dat er aan scheelt.
Wagen is tiptop in orde daar niet van maar die stond er op om af te bieden en de keuring als argument te gebruiken.
Ik dacht , ok , voor 200€ minder heb ik al dat gedoe dan al niet meer.

Dus best wel laten keuren voor verkoop dan. Niet dat de kerel nadien met vanalles af komt dat er aan scheelt.
Wagen is tiptop in orde daar niet van maar die stond er op om af te bieden en de keuring als argument te gebruiken.
Ik dacht , ok , voor 200€ minder heb ik al dat gedoe dan al niet meer.
Gewoon die mindset omdraaien. 200 (-keuringskost) euro verdiend met efkes naar de keuring te rijden.

Het kan natuurlijk ook nog goed zijn dat het iemand is die die auto naar het buitenland zal brengen, je kan dat eens vragen. Als hij niet meer in België wordt ingeschreven, hoeft de keuring niet.

Het kan natuurlijk ook nog goed zijn dat het iemand is die die auto naar het buitenland zal brengen, je kan dat eens vragen. Als hij niet meer in België wordt ingeschreven, hoeft de keuring niet.
Maar dan moet je zoiets ook uitdrukkelijk op de verkoopsovereenkomst vermelden.

De man is net komen kijken en zei dat je de wagen met je eigen nrplaat kan laten keuren dan. Je moet dan geen nieuwe plaat aanvragen of zoiets.

De man is net komen kijken en zei dat je de wagen met je eigen nrplaat kan laten keuren dan. Je moet dan geen nieuwe plaat aanvragen of zoiets.

Je kan inderdaad sinds enkele jaren een auto laten keuren voor verkoop met 1 van je eigen nr-platen, enige voorwaarde is dat je het voertuig nadien ook zelf inschrijft.
Nieuwe plaat kan je ook aanvragen indien de oude plaat op een voertuig van jou blijft.

Wat velen wel verkeerd interpreten, je mag eigenlijk niet zo naar de keuring rijden met het nog in te schrijven voertuig.
Je moet het voertuig nog altijd op trailer of dergelijke naar de keuring brengen.

Terug
Bovenaan