Voor- en nadelen van wonen op de boerenbuiten

Multiboxer

Well-known member
Ik overweeg om de komende jaren te verhuizen naar ergens op de boerenbuiten.

Aangezien ik quasie amper (1x per maand) moet pendelen naar het werk maakt het niet veel uit hoe snel bvb een autostrade te bereiken is.
Ik zag bvb onderstaande huis te koop en het lijkt me wel leuk om daar te wonen.
  • Grote tuin met ver uitzicht
  • Geen buren in de directe omgeving
  • Meestal complete rust en stilte
  • Veel minder lichtvervuiling
  • Amper verkeer (zeker in vergelijking met waar ik nu woon)
Natuurlijk zijn er ook nadelen
  • Paar keer per jaar kortstondig wat geuroverlast (bemesten van de velden)
  • Op zonnige dagen kan het zijn dat ze na 22u ook pikdorsen en mestvoeren
  • Auto vaker nodig, even snel met de fiets naar de supermarkt zit er niet in
  • Verder weg van "evenementen" in de stad

Zijn er hier ervaringsexperts vooral de mogelijke negatieve kant willen toelichten?

Ik ben opgegroeid tussen een stad en het platteland, daarna in mijn eerste eigen woning 5 jaar in stad gewoond, om dan te vluchten naar het meest afgelegen hoekje dat de Westhoek kent. Ik ben dus absoluut geen stadsmens, dus ik zie veel meer voordelen dan nadelen.
De nadelen die je aanhaalt:
    Daar merken wij eigenlijk niets van, tegenwoordig wordt er niet meer bemest zoals vroeger, en de boer die zijn land grenzende heeft aan onze grond bemest met twee tractoren, de eerst "injecteert" de mest, de tweede rijdt dat meteen in. Geuroverlast is minimaal.
    Ik moet er wel bij zeggen dat we al van dag 1 heel goed overeenkomen met die boer, we zien elkaar regelmatig ook al moeten we als buren met de auto naar elkaar en we proberen ook 2x per jaar samen te gaan eten.

In het seizoen dat alles snel moet gaan qua planten/zaaien of uitrijden, kan het zijn dat je 2-3 dagen en nachten hebt dat ze 's nachts doorrijden, maar overdag vind ik dat ergens rustgevend, 's nachts slaap je daar snel door, beetje zoals naast een treinspoor wonen.

Dat is zowat het enige nadeel dat we hier ondervinden. De dichtste supermarkt is 12km ver. Met de jaren hebben we gewoon geleerd te plannen. We doen 2x per week boodschappen en proberen dat te combineren met woon-werk verkeer. Als je eens iets vergeet of snel iets wil bijhalen, lukt dat natuurlijk niet. Of dingen als takeaway die onbestaande zijn, maar dat gebruikten we vroeger dan mss te veel.

Dat vind ik dan weer een voordeel, ik hou niet van die drukte. :unsure:
Het enige nadeel dat ik echt als nadeel zie is tijd dat je steekt in vervoer. 2x 20min naar het werk, de winkels 2x15min, familie die minstens een half u verder woont, ... Maar voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen van ruimte, rust, uitzicht, ... Dagen zoals vandaag is dat opstaan en je hoort vogels fluiten. Geen mensen of verkeer, maar vogels. De gejaagdheid van het leven is direct een stuk minder voor mij.
Het hebben van (bijna) geen buren is ook een enorm voordeel: weinig kans op hinder of ruzie er mee en je moet je zelf ook van niet veel aantrekken als je eens iets wil doen dat storend zou kunnen zijn.

Vroeger woonde ik in een zeer landelijke omgeving. Veel fruitboeren en veeboeren. Ik wou absoluut niet naar de "stad" verhuizen. Toen leerde ik mijn vriendin kennen en hebben we 2 jaar in een stad gewoond. Omdat we toen huurden besloten we om terug meer op het platteland te leven. Hoewel waar we nu wonen zowat tussen in is moet ik zeggen dat ik het stadsleven wel mis. Ik heb 27 jaar echt op het platteland gewoond maar de stad was gewoon heel makkelijk.

Het onderhoud van de tuin vind ik gewoon niet leuk, ook het huis dat in zekere zin te groot is vind ik een beetje verspilling van ruimte. Ik snap wel dat heel veel mensen mij zot verklaren maar ik zou graag terug naar de stad verhuizen. Mijn redenen hiervoor:

* Alle winkels relatief dichtbij om met de fiets te doen
* Gezellig wandelen in de stad en als je een kleinere stad neemt zoals Genk, Hasselt, Leuven ben je ook snel in de natuur
* Meer werkgelegeheden
* Beter manieren om u te verplaatsen of sneller bij snelwegen
* Meer entertainment restaurants, evenementen, ....

Terwijl toen ik 27 jaar daar in een boerengat zat.... jaa rust en stilte heb je er wel maar buiten dat. Maar zoals ik zei er zijn mensen die er anders naar kijken als ik.

Ik woon net buiten de dorpskern van een randgemeente van Brussel, dus een beetje tussen de twee in. Het meeste is hier al gezegd natuurlijk. Kijk het echt afgelegen wonen zou voor mij één voordeel hebben: een grote tuin en veel omliggend groen. Als die je al niets zeggen moet je het vooral doen om weinig last te hebben van buren, al denk ik persoonlijk dat zowat elke vrijstaande woning met wat tuin, gecombineerd met wat "leven en laten leven attitude" op dat vlak wel zal meevallen.

De nadelen zijn natuurlijk vooral gelinkt aan de afstanden. Een wagen nodig voor zowat alles, of toch een serieuze afstand fietsen. Denk ook aan de toekomst: eenmaal er kinderen komen is het toch wel gemakkelijk als je je niet 30 min moet verplaatsen voor opvang, school, ... en ze dat op termijn zelf met de fiets of te voet kunnen. Voor mij is dat ook een van de redenen om te wonen waar ik woon, het is geen stad maar al die kleine zaken kunnen wel te voet.

Overigens zit er naar gezondheid toe misschien minder fijnstof en uitlaatgassen in de lucht, maar de dagen dat de boeren hun velden komen "behandelen" zou ik toch ramen en deuren gesloten houden.

Ik overweeg om de komende jaren te verhuizen naar ergens op de boerenbuiten.

Aangezien ik quasie amper (1x per maand) moet pendelen naar het werk maakt het niet veel uit hoe snel bvb een autostrade te bereiken is.

Zijn er hier ervaringsexperts vooral de mogelijke negatieve kant willen toelichten?
Na 22u zal er geen mest gevoerd worden gezien dat verboden is, mest spreiden mag enkrl bij daglicht.

Een aspect wordt hier nog vergeten: wil je dat doen met kinderen? Want afgelegen gaan wonen met kinderen, daar doe je ze geen plezier mee.

Een aspect wordt hier nog vergeten: wil je dat doen met kinderen? Want afgelegen gaan wonen met kinderen, daar doe je ze geen plezier mee.
Dit is de reden dat wij niet afgelegen wonen. Er zijn nog wel genoeg afgelegen plekken te vinden die niet super ver van de autosnelweg liggen en dat de supermarkt ook nog relatief dichtbij zit.
Maar voor kinderen is het wel vervelend als ze voor alles afhankelijk zijn van de auto.

29 jaar gewoond op de boeren buiten, rust maar dan ook wel geen hol te beleven. Voor alles de auto nodig.

1 jaar in een stadscentrum gewoond. In de winkelstraat op een appartement. Alles dichtbij was echt wel zalig, maar geen parkeermogelijkheden in de buurt. En snachts last van lawaai.

Terug 6 jaar op de boerenbuiten.

Nu in een dorpskern, relatief rustig maar wel alles op fietsafstand. 3 steden liggen op een afstand van 25 min met de auto, dus redelijk dichtbij om eens een namiddag daar door te brengen.

Cho, Oudenburg is nu ook niet echt de boerenbuiten, de woning die je toont is hooguit op de rand van de kern en daar is nog een grote vlakte met agrarisch gebied. Die grote vlaktes heb je zowat overal tussen de kust en de achterliggende dorpen. De meeste van die dorpen zijn nog vrij snel bereikbaar en hebben wel wat van winkels, schooltjes etc. In die zin zie ik geen nadeel. De woning die je toont ligt wel in een nat gebied, je zit daar ook met die gracht. Ik zou hier wel rekening mee houden bij de zoektocht.

Ik woon in een dorpskern, op de buiten. alles op wandel afstand, geen verkeer. veel groen. Voor mijn deur kunnen 6 autos parkeren. best of both worlds. Als ik naar gent wil sta ik er op een kwartier, naar aalst op 20 min, zottegem 10 min ....

mijn studentenjaren op in gent op kot waren echt verschrikkelijk. Ik wil dat nooit mee, in een stad wonen. constant lawaai en constant door uw venster op nen hoop beton kijken. t stad stinkt ook.

enige waar ik hier kan over klagen is dat er idd wat werk is aan de tuin te onderhouden en dat er wel wat houtstokers in de buurt zijn die in de winter heel de boel vergassen. dus 4 maand per jaar gaat dat argument van stank ook niet op.

Ik woon in the middle of nowhere in een 20k inwoner gemeente. Vooraan 6 privatieve parkeerplekken. Achteraan 100m diep tuin + privatieve weide + boomgaard van ~3500m2 en overal er rond akkers.

Stank van mest valt mee. Deze week is de weide gebeerd. Is een halve dag stank. Met wat geluk kom je s avonds thuis en is de stank al weg. Verder is voorjaar mest seizoen voor de akkers er rond maar ook daar is her max 1 2dper jaar dat je het ruikt.

Pikdorsen en zo bij nacht is ook niet standaard. Als het 2 weken regent rond oogstseizoen en het is eens 2d droog, dan gaan ze dag en nacht oogsten. In een normaal jaar gaan ze niet in de donker bezig zijn.

Ik woon 1km van dorpskern (van de deelgemeente). 2km van de kern van hoofdgemeente. Heb een bakker en slager en spar op 1km van hier, allemaal in dorpskerntje. Lagere school 500m.

Hoofdkern is via fietspad en tunnel onder de provinciale baan. Met de fiets 5min. Colruyt, Carrefour is 10 min met auto. Hubo aveve horta 5 min met auto. In de dorpskern is ook een winkelstraat van 100m met alle standaard dingen. Standaard, Panos, H&M, kruidvat, verschillende banken, verschillende slagers, aldi, bakkers, ..., restaurants, ziekenhuis, middelbare school.

Best of both worlds.

Enige wat we niet hebben is cinema, exotische restaurants, sportwinkels, sauna, andere fancy stuff. Maar vb (binnen)speeltuin of kinderboerderij of andere kleine attracties zijn hier om de hoek eigenlijk.

Te voet is alles net te ver, maar met de fiets gemakkelijk. Met de auto ook, kunt overal gemakkelijk parkeren.

Kinderen kunnen met de fiets overal veilig naartoe. Chiro en zo op 1km. Giga sportdomein op 10 min met auto of fiets (zwembad, voetbal, tennis, atletiek, speeltuin, ... ).

Kinderen kunnen hier in de tuin crossen en in de veldbaan en velden errond spelen. In de zomer zit ik vaak aan de vuurkorf hamburgers te grillen op mijn vuurkorf grill en sterren loeren. Na een avondje tuin onderhouden.

Vrienden uit brussel zouden hier niet kunnen wonen omdat die "random willen kunnen wandelen naar een nieuw restaurant". Maar met kinderen hier zit dat er toch niet in. We heb en een sushi en Italiaan die levert, hij kent ons adres al goed.

Ohja, onze slaapkamer is op 2e verdiep met raam van 7m breed op zuidkant richting tuin. Rol naar boven en je ziet 1 dag op 3 beesten in de tuin huppelen (reetjes, vossen, konijnen). Voor de rest is het bomen en velden (en wat windmolens). Roze lucht en de zon die erdoor komt piepen smorgens.

Laatst bewerkt:
Ik woon in the middle of nowhere in een 20k inwoner gemeente. Vooraan 6 privatieve parkeerplekken. Achteraan 100m diep tuin + privatieve weide + boomgaard van ~3500m2 en overal er rond akkers.

Voor mij is dat dus absoluut niet "middle of nowhere". Dat is gewoon de randje van de "suburbs" wat jij beschrijft :p
Waar Remake woont, dat is middle of nowhere:

Waar jij woont is een metropool vergeleken met waar Remake woont. :p

En de nadelen dat je daar hebt:
- Als je kinderen volwassen worden, 50% kans dat ze niet eens in dezelfde provincie blijven. (Het tegenovergestelde van Limburg eigenlijk waar ze quasi allemaal terugkeren naar Limburg.)

- geen cultuur eigenlijk. Voor alternatieve muzieksmaak bijvoorbeeld ken ik maar 1 plek eigenlijk in heel die zone.

- Alles is 45min fiets. (zwembad, middelbare school, treinstation, café voor jongeren,...) En fietsinfrastructuur is daar niet ideaal. Veel moordstrookjes en crapuleus rijgedrag. OV is enkel voor naar middelbaar te gaan. Het suckt volledig. Niet bepaald de meest plezante plek voor tieners én jongvolwassenen.

- supermarkten is 15min auto. Je hebt altijd het lokaal winkeltje maar die is pokkeduur is natuurlijk

- slechte services. Huisarts onbeschikbaar? Mag je 6km verder één gaan zoeken. Idem apotheker. Al die kleine winkeltjes zijn gesloten tussen 12 en 2.

- Meer lawaai dan je denkt als je te dicht bij een steenweg zit. Ik snap die opmerking van stank niet. Mesten nu, dat is niet meer zoals vroeger. (Ik herinner mij van vroeger nog camions gevuld met dode rottende beesten tijdens de dioxinecrisis. Dat was pas stank :p.)
Maar de armada van tractors dat allemaal tegelijkertijd uitrijdt, is toch soms licht frustrerend. En de tractors rijden 's nachts ook. Een boer stopt niet met werken. :p. En tijdens de zomer heb je natuurlijk al die toeristen op hun moto's die zitten rond te brullen.

Laatst bewerkt:
Ik heb in Belgie in dorpen gewoond en ook enkele jaren in Gent. In een dorp heb je het meeste potentiele last met irritante buren persoonlijkheden omdat er genoeg zijn voor potentiele discussies maar niet genoeg om er anoniem mee te kunnen omgaan.

Een stad is leuk als je geen auto hebt. Maar de drukte en lawaai zou ik niet meer tegen kunnen. Je merkt pas hoe erg het is als je terug de stad verlaat.

Nu in Canada echt op de boerenbuiten met binnen een straal van 5 kilometer 8 buren, is toch echt wel rustgevend. Je doet wat je wil. Natuur rondom. Je ruikt de seizoenen. Ik zou nooit meer in een stad willen wonen. Hoe afgelegener hoe beter.

Hier tussen 2015 - 2018 in Gent gewoond (huurappartement) toen ik nog in haven van Antwerpen werkte, dan ook een jaartje in Roeselare gewoond. In 2019 had ik het serieus gehad met het 'stadsleven' en dan een huisje temmiden de velden in Kortemark gekocht. De enige nadelen is inderdaad dat je niets te voet kan doen, maar heb nu zo'n leasefiets van mijn werk en doe praktisch alles daarmee. Behalve de bewegingen naar mijn werk in Zeebrugge en de grotere boodschappen.

Verder het enige wat ik wel wat heb onderschat is dat mijn huis dus echt wel vrij staat en dat ik bij iedere storm toch wel altijd met een bang hartje zit. Mijn tuinhuis zijn dak is al eens er af gewaaid, al enkele keren wat dakpannen verschoven, mijn poortje aan de zijgevel is ook al er uit gewaaid, mijn kippenhok ook al zien rollen doorheen mijn tuin. 😅

Hetzelfde gewoon tijdens de zomer; waar je in een beschutte stadstuin nog angenaam buiten kan zitten heb je vaak dat de lichte bries plots alles koud maakt en je naar binnen moet op het land.

En de nadelen dat je daar hebt:
- Als je kinderen volwassen worden, 50% kans dat ze niet eens in dezelfde provincie blijven. (Het tegenovergestelde van Limburg eigenlijk waar ze quasi allemaal terugkeren naar Limburg.)
Zo erg is het nu ook weeral niet :). Meer dan de helft van de STUDENTEN trekt buiten de provincie om te studeren, maar daarvan keert een heel deel terug, anders was Gent al lang een megastad geworden en was er geen Leuven Vlaams, maar Leuven West-Vlaamse beweging:)
- geen cultuur eigenlijk. Voor alternatieve muzieksmaak bijvoorbeeld ken ik maar 1 plek eigenlijk in heel die zone.
Hmm... De AD in Diksmuide, de Vorten Vis in Ieper en Dranouter folkcentrum? Tuurlijk véél minder aanbod, dat wel.
- Alles is 45min fiets. (zwembad, middelbare school, treinstation, café voor jongeren,...) En fietsinfrastructuur is daar niet ideaal. Veel moordstrookjes en crapuleus rijgedrag. OV is enkel voor naar middelbaar te gaan. Het suckt volledig. Niet bepaald de meest plezante plek voor tieners én jongvolwassenen.
Daar geef ik je 100% gelijk. Daarom dat ik ook nooit buiten centrum Ieper wil, waar je al die zaken wél nog hebt. Als kind in Heuvelland of Alveringem wonen, lijkt me de hel als je niet naar de (bij wijze van spreken) enige sportclub in Alveringem wil gaan waar iedereen van je klas naartoe gaat.
- supermarkten is 15min auto. Je hebt altijd het lokaal winkeltje maar die is pokkeduur is natuurlijk

- slechte services. Huisarts onbeschikbaar? Mag je 6km verder één gaan zoeken. Idem apotheker. Al die kleine winkeltjes zijn gesloten tussen 12 en 2.
Voordeel is natuurlijk wel dat er nog Huisartsen zijn zonder wachtlijsten :p.
- Meer lawaai dan je denkt als je te dicht bij een steenweg zit. Ik snap die opmerking van stank niet. Mesten nu, dat is niet meer zoals vroeger. (Ik herinner mij van vroeger nog camions gevuld met dode rottende beesten tijdens de dioxinecrisis. Dat was pas stank :p.)
Maar de armada van tractors dat allemaal tegelijkertijd uitrijdt, is toch soms licht frustrerend. En de tractors rijden 's nachts ook. Een boer stopt niet met werken. :p. En tijdens de zomer heb je natuurlijk al die toeristen op hun moto's die zitten rond te brullen.
Stank is idd vooral een idee van wie nooit op platteland gewoond heeft, dat is niet erg. Tractors is wat anders. Langs de andere kant, even achter een tractor zitten of in Antwerpen elke dag een megafile hebben, wat is beter :).

Nu, Oudenburg is zoals je terecht zegt geen echt platteland. Ze hebben zelfs 2 autostrades door hun gemeente én een oprit.

Ik heb in Belgie in dorpen gewoond en ook enkele jaren in Gent. In een dorp heb je het meeste potentiele last met irritante buren persoonlijkheden omdat er genoeg zijn voor potentiele discussies maar niet genoeg om er anoniem mee te kunnen omgaan.
Volgens mij heb je meer kans om in een dorp gescheiden te zijn van je buren met twee stukken tuin (vrijstaand) of tenminste een muur (rijhuis). In het geval van een appartement gaat op beide plaatsen het risco omhoog. Maar algemeen is een vrijstaande of driegevelwoning wel haalbaarder buiten de stad denk ik.
Een stad is dan misschien wel anoniemer, maar of dat nu een pluspunt is wanneer je geconfronteerd wordt met allerhande overlast weet ik wel niet. Buiten een conflict met rechtstreekse buren is er ook nog algemeen straatlawaai.
Een stad is leuk als je geen auto hebt. Maar de drukte en lawaai zou ik niet meer tegen kunnen. Je merkt pas hoe erg het is als je terug de stad verlaat.

Nu in Canada echt op de boerenbuiten met binnen een straal van 5 kilometer 8 buren, is toch echt wel rustgevend. Je doet wat je wil. Natuur rondom. Je ruikt de seizoenen. Ik zou nooit meer in een stad willen wonen. Hoe afgelegener hoe beter.
Dat is binnen België natuurlijk moeilijk haalbaar, misschien ergens in provincie Luxemburg ga je nog zoiets vinden.

Terug
Bovenaan