Voorzittersverkiezingen Vooruit

Maar wat er dan losbarst is gewoon Connor die als absoluut kopstuk overal te zien is, overal te horen is. Belangrijke afspraken is Connor er, als er punten te scoren zijn dan is Connor er en als hij zich kan profileren dan laat hij het niet.
Buiten hemzelf, is het ook wel de media die hier sterk in mee gaat natuurlijk. Ik denk dat er veel politieke personen op veel plaatsen actie voeren. Maar wie krijgt er zoveel aandacht? Ook bij het conclaaf, toen hij bij het filmen nog maar pas pas terug was, was hij degene die gevraagd werd.

Voor alle duide, ja Connor speelt hier zelf een grote rol in, maar zonder de rol van de media was het niet in die mate waar geweest lijkt me.

Maar wat er dan losbarst is gewoon Connor die als absoluut kopstuk overal te zien is, overal te horen is. Belangrijke afspraken is Connor er, als er punten te scoren zijn dan is Connor er en als hij zich kan profileren dan laat hij het niet.

Buiten hemzelf, is het ook wel de media die hier sterk in mee gaat natuurlijk. Ik denk dat er veel politieke personen op veel plaatsen actie voeren. Maar wie krijgt er zoveel aandacht? Ook bij het conclaaf, toen hij bij het filmen nog maar pas pas terug was, was hij degene die gevraagd werd.
Tijdens één of ander debat op Canvas/Eén werd hem ook de vraag gesteld waarom hij er stond. Zijn repliek was duidelijk: ‘omdat u mij vraagt’.

Je leest in allerhande topics dat Depraetere niet volledig door het ijs zakte, maar dat ze het toch soms moeilijk had. Neem die twee samen en je krijgt:

De media vraagt specifiek naar Rousseau: waarom zou je dat als Rousseau/partij weigeren?
Je wil als partij natuurlijk je sterkste pion op het toneel hebben, dus wie ga je dan sturen?

Er zal ook wel wat PR vanuit Rousseau zelf komen, maar de omstandigheden zijn niet enkel en alleen gevormd door het masterplan van Rousseau.

Tijdens één of ander debat op Canvas/Eén werd hem ook de vraag gesteld waarom hij er stond. Zijn repliek was duidelijk: ‘omdat u mij vraagt’.

Je leest in allerhande topics dat Depraetere niet volledig door het ijs zakte, maar dat ze het toch soms moeilijk had. Neem die twee samen en je krijgt:

De media vraagt specifiek naar Rousseau: waarom zou je dat als Rousseau/partij weigeren?
Je wil als partij natuurlijk je sterkste pion op het toneel hebben, dus wie ga je dan sturen?

Er zal ook wel wat PR vanuit Rousseau zelf komen, maar de omstandigheden zijn niet enkel en alleen gevormd door het masterplan van Rousseau.

Wat er vooral ook in meespeelt is dat Connor gewoon kijkcijfers brengt en altijd wel TV brengt die gretig gedeeld kan worden.
Hij is uitgesproken in zijn mening en schuwt ook niet de grenzen op te zoeken.
Hij heeft sterk gewerkt om iets te creëren rond zijn persoon, waar bijna de standpunten waarvoor hij en zijn partij staan van ondergeschikt belang zijn.

Het is ook duidelijk dat ze de gesprekken gewoon samen gaan voeren voor de creatie van een regering. En hij heeft al aangegeven zijn vel duur te verkopen.
Goed dat is nu niet iets wat je verwacht van een lijstduwer, ook al haalt hij veel stemmen.
Dat je in de media geliefd bent oké, dat je daar kwiek uit de hoek komt oké. Maar ik zou toch verwachten dat een onderhandeling er net iets anders aan toe gaat, en Connor dus in zijn huidige positie daar niet bij hoeft te zijn.
Of dat zou je toch verwachten.

Zuiver en alleen zulke conclusies trekken op basis van voorkeurstemmen of percentages van is een beetje loos, dat is vooral mijn punt.
Connor is zelfs na BDW de meest populaire Vlaamse politicus, dat durf ik zelfs met zekerheid te zeggen.

Heel dat circus dat hier opgevoerd werd is gewoon ten eerste doorzichtig en ten tweede vrij zinloos en belachelijk.
Allez niemand binnen zijn partij wou dat hij in de eerste plaats opstapte omdat hij de enige capable man in de rangen was en hij voor de revival van de partij had gezorgd en nog zal zorgen. Zelfs niet na serieus foutieve praktijken, en dan heb ik het niet over de uitspraken maar over de manier waarop hij getracht heeft aan damage control te doen.
Dat is ten eerste al bedenkelijk maar goed als het electoraat dat slikt dan is dat maar zo.

Dat hij dan alsnog opstapt is op menselijk vlak te begrijpen. Je bent verbrand en wil tijd voor jezelf om terug credibility op te bouwen.
Dat hij direct iemand naar voor schuift is een beetje raar, zeker iemand in de vorm van Depraetere, vreemde keuze en vreemd dat de partij dit slikt maar goed.
Deelname aan de verkiezingen ging hij waarschijnlijk niet doen, het is een moeilijke periode hij ging wel zien.

Maar dat hij dan voor de verkiezingen toch terug komt is niet super verwonderlijk, maar toch een soort van verrassing.
De plaats die hij toebedeeld krijgt is op een manier te begrijpen, gewoon low key terug in de politiek stappen je hebt nog tijd genoeg je carrière is nog jong.

Dat is geen rustige aanpak, dat is gewoon vol ervoor gaan en een gokje wagen op dit vanuit lijstduwerschap te doen. Een beetje de zielige zijn want “ik ben lijstduwer en heb dus wel stemmen nodig om überhaupt verkozen te raken en nog aan politiek verder te doen”. Bullshit eh zelfs al haalde hij veel minder stemmen dan nog bleef hij politiek actief en nam hij alsnog een prominente rol op.

Dat hij nu dus afkomt dat hij dankzij de winst van zijn partij en de massale voorkeurstemmen zich als de Messias geroepen voelt om de partij te leiden. En dat Depraetere gewoon nu al verkondigd dat ze maar ad interim was en niet voor de volledige volgende termijn gaat bevestigen gewoon hetgeen velen al wisten.
Dit is gewoon allemaal 1 groot plan dat kadert in damage control, in de slachtofferrol kruipen en hopen dat met dat zielig verhaal je heel die pagina kan uitwissen en je daarna gewoon business as usual kan doen.
Dat je gewoon iemand op je stoel geplaceert hebt die je in je zak hebt en die je kan sturen.

Dat is allemaal zo gegaan omdat zowel Vooruit als Conner hiervoor door de kiezer zijn gesteund.

Je zegt dit alsof ze de kiezer hebben bedot. Dit hele 'theater' was anders gegaan moest de kiezer duidelijk Vooruit en/of Conner hebben afgestraft.

Was het dan beter geweest volgens jou om het hele schandaal te negeren en Conner nooit te hebben laten aftreden ?

Denk je dat er veel Vooruit kiezers zich nu bedot voelen ?

Hij heeft van vooruit een linkse partij gemaakt die voor sociale vangnetten is maar tegen misbruik en overdreven migratie, en voor een realistische en voldoende pragmatisch economisch beleid is.

Terug
Bovenaan